2007-05-05, 11:11
Medlem
kovos avatar
Hur ska jag göra för att bli lokförare, och finns det gått om jobb, samt hur mkt ligger en månadslön Roslagsbanan - SJ.

Någon som jobbar som lokis?
Citera
Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2007-05-05, 11:11
Moderator
Notera att fokus för denna tråd är frågor som rör själva utbildningen till lokförare.

För diskussioner som rör arbetsmarknaden för lokförare (t.ex. hur lätt det är att få jobb, vilken lön man kan förvänta sig, hur arbetet/arbetsbelastningen är, hur kollektivavtalen ser ut, etc.) tas dessa lämpligen i (FB) Fråga en lokförare.

/Moderator
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-07-06 kl. 22:53.
2007-05-05, 11:35
Medlem
man kan utbilda sig till lokförare via en så kallad kvalificerad yrkesutbildning, kolla på http://www.kyguiden.se sedan finns säkert utbildningen på fler ställen så prova goggla lite så får du fram fler träffar.
Citera
2007-05-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovo
Hur ska jag göra för att bli lokförare, och finns det gått om jobb, samt hur mkt ligger en månadslön Roslagsbanan - SJ.

Tror de som kör Roslagsbanan får någonstans 25-28kkr/mån före skatt efter några år.
Citera
2007-05-05, 23:31
Medlem
avgasindianens avatar
Ta en titt på www.jarnvagsskolan.se det är dom som håller i utbildningarna.
Citera
2007-05-06, 14:07
Medlem
8222s avatar
Citat:

På Roslagsbanan måste du ha varit konduktör i ett eller ett par år innan du kan bli lokförare.
Citera
2007-05-06, 14:23
Medlem
Spjernes avatar
Slff

På Slff:s hemsida www.slff.nu så finns det något som heter löneligan, mycket trevligt initiativ. Eftersom jag är LITE inne i lokföreriet så kan jag meddela att det finns en jättebrist på förare. Dock vill "alla" operatörer ha tag i personal med så mycket utbildning som möjligt. De närmaste åren exploderar pensionsavgångarna och miljötänkandet kommer nog att gynna tågtrafiken. Att vara lokförare är ett bra men ensamt jobb, man är alltid ensam med alla problem som dyker upp.
Citera
2007-05-06, 16:14
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja lönen är nog som i de flesta andra yrken, många tjatar jämt om vad man får för lön etc.

Man ska inte fråga sig vad man tjänar utan vilka grupper eller personer är det som tjänar pengar utöver det normala.

Påpekar också statistik jag såg i aftonbladet för några år sedan att genomsnittslönen i Sverige (gäller alla) var runt 11000-12000kr efter skatt.

Då kan man ju säga att får du 16000-18000kr efter skatt har du ganska bra lön, sedan kan man ju prata om vad man ska ha för lön i själva yrket osv, men du måste tänka på att det tar ett tag inom yrket innan man stiger i lönegraden så att säga.

Det skiljer sig såklart från jobb till jobb osv men ändå. Har man runt 10-20% mer än genomsnittslönen i sitt yrke har man bra betalt.
Citera
2007-05-06, 17:00
Medlem
Jim Divines avatar
Funderar också på det här med lokförare.

Nån med bra kunskaper som kan infomera om de hälsorisker i yrket, tex strålning, som finns?
Citera
2007-05-06, 17:25
Medlem
rdjs avatar
Funderar också på det och jag tog mig i kragen och skickade iväg ansökan. Har klarat av urvalstest ett och två. Väntar på läkarundersökning nu och om det går vägen så ska väl resten gå på räls. (höhö, humorn är på extremt hög nivå idag).
Citera
2007-05-06, 19:51
Medlem
kovos avatar
Jag är 22 år, har jobbat på samma företag i 5 år, tjänar 21500 i månaden nu, det är bara det att jag känner att detta kanske inte är nått arbete som jag skulle orka hålla på med i 5-10 år till, kanske lika bra att byta bransh och plugga till lokförare nu, när man är ung och fri(sk). Har klarat gymnasiet och har fått studenten, så det är ju inga problem så.

Lönen känns faktiskt mindre viktigt, men det klart att en svensson lön måste det vara. Bara det är ett trivsamt arbete. En lokförare har rätt bra tider också tycker jag, Möjligheten att börja tidigt och sluta på förmiddagen känns skönt och även börja sent och sluta sent är soft.

Någon som vet någon bra utbildning, Var gör man proverna? Något man kan öva till? Bra reaktionsförmåga och syn bör ju vara ett måste och det klara man ju av.
Citera
2007-05-06, 21:08
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Jag är 22 år, har jobbat på samma företag i 5 år, tjänar 21500 i månaden nu, det är bara det att jag känner att detta kanske inte är nått arbete som jag skulle orka hålla på med i 5-10 år till, kanske lika bra att byta bransh och plugga till lokförare nu, när man är ung och fri(sk). Har klarat gymnasiet och har fått studenten, så det är ju inga problem så.

Lönen känns faktiskt mindre viktigt, men det klart att en svensson lön måste det vara. Bara det är ett trivsamt arbete. En lokförare har rätt bra tider också tycker jag, Möjligheten att börja tidigt och sluta på förmiddagen känns skönt och även börja sent och sluta sent är soft.

Någon som vet någon bra utbildning, Var gör man proverna? Något man kan öva till? Bra reaktionsförmåga och syn bör ju vara ett måste och det klara man ju av.

Jag gjorde prov 1 i Hallsberg och prov 2 i Linköping.

Prov 1 görs med papper och penna. Själva testuppgifterna är triviala, det som gör det svårt är tidspressen. Varje delprov pågår i 5-12 minuter och det gäller att svara på så många frågor som möjligt, svarar man på för få åker man ut pga det. Dessutom får man inte ha för många fel, även det åker man ut på.

Det som testas i steg 1 är simpel mattematik, huvudräkning med dom vanliga räknesätten, inget mer avancerat. Även lite ordförståelse där man ska kategorisera ord, räkna vokaler och välja mellan diverse alternativ beroende på vad ordet uppfyller för kriterier. Finns ett liknande test som handlar om siffror där man helt enkelt ska hitta ett 3-siffrigt tal bland andra tresiffriga tal.
Det klassiska testet där man får en bild på ett pappersark som ska vikas och så ska man välja vilken form det får efter man vikt ihop det.
Kom nu på att det var ytterligare ett test som har med ord att göra. Man får 2 ord, t ex bil och väg, därefter får man 5-6 ord som t ex handlar om hästar och att rida. Då ska man välja ut vilka av dom orden som relaterar till varandra på samma sätt som bil och väg, alltså typ häst och travbana.
Det fanns även ett finn-fem-fel-test där man skulle välja ut vilken figur som var identisk med den förslagna.

Test 2 i Lkpg var med dator. Test#1 ska du helt enkelt titta på en prick stor som en ärta i 33 minuter medans den hoppar framåt i 1cm långa steg. När pricken gör ett dubbelhopp ska du trycka på en knapp så snabbt som möjligt. Det är.... lagom påfrestande att sitta där i 33 min och göra det.

Därefter är det mer matte. Testet fungerar i princip såhär:
3
+
3
Memorera nedersta siffran och beräkna talet och svara 6.
x
+5
Här är x= nedersta talet från förra uppgiften. Alltså 3. Svara 8 och memorera 5:an.

Sista testet är simultanförmågetest. Du gör liknande uppgifter som i urvalstest1 men samtidigt så har du en datorröst som säger åt dig att utföra diverse uppgifter, kan vara matte, kan vara att leta i en kalender eller telefonbok man har tillgång till i datorprogrammet. Det finns även en klocka som visar tiden, ibland ställs frågor som "När klockan visar 7:30 beräkna 53-27". Då kan det vara bra att ha ett strukturerat sätt att anteckna så det inte blir rörigt. Typ en kolumn för tid och en annan kolumn för svaret på frågan så det bara är att svara när tiden är inne.

Därefter är det lite samtla med psykolog, men det var inte ens några svåra frågor. Antar att dom inte hittade något skumt med mig i det personlighetsformuläret man fyllde i efter test nummer ett.

Detta var väl en snabb sammanfattning av vad testen går ut på. Slökollar på en film samtidigt som jag skrev detta så det blev kanske inte så jättebra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in