2019-09-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wengaboys
Varför inte posta sitt första inlägg i denna tråd.
Kom in på utbildningen i Hässleholm men har att tackat nej och jag ska redogöra varför nedan.

Jag visste på förhand att LIA ingick men då utbildningen är belagd i Skåne och det finns mycket tågtrafik här nere trodde jag att majoriteten av platserna skulle finnas här nere.
Tog kontakt med skolan och de visste inte vart platserna detta år skulle finnas då det inte var klart än. Frågade då historiskt vart platserna varit och fick då svaret:

"Platserna för 2020 vet vi ännu inte men normalt handlar det om platser för Hässleholmutbildningen spridda från Göteborg till Nässjö till Kalmar/Karlskrona. Inom detta område får vi ca 95% av alla platser."

För mig som bor i södra Skåne blir detta problematiskt då jag inte känner någon eller har släktingar utanför Skåne och dessa platser är utom pendlingsdistans. Eftersom jag studerat tidigare och inte har mer CSN att ta skulle det i värsta fall kunna innebära dubbla hyror i 5 månader motsvarande LIAn(rätta mig om jag har fel).
Eftersom skolan inte hjälper till att lösa boende till studenterna vet man inte vart man hamnar och till vilket pris.

Vidare så läste jag i något forum från en tidigare elev i Mjölby att kurskamrater från Skåne hade problem att få jobb här nere efter utbildningen och att arbetsmarknaden inte var så bra som skolorna vill få det till.
Jag tog kontakt med ett par bolag här nere och fick till slut kontakt med en facklig lokförare och frågade om arbetsmarknaden, lön och lite annat.
Detta är svaret jag fick:

"Arbetsmarknaden för förare i Skåne är inte god. Tror ingen operatör anställer på 100 procent. Förväntar nog att utbildningsplatser kommer att minskas om det börjar dyka upp förare på arbetsförmedlingen.
Det stämmer att många förare har eller närmar sig 60 år, problemet är att de inte har råd att gå i pension utan att de fortsätter att arbeta även efter 65 år.
Vi har exempel hos oss med förare som inte haft sommarsemester på 2 år.

Lönen är väldigt bra med hög ingångslön som efter ett par år gör dig fullbetald.
Sen står ju lönen still för evigt så att säga då den endast höjs i de centrala förhandlingarna med industrimärket som bas.
Det har varit ett känt faktum att många arbetsgivare har tyckt lönen är för hög och det jobbas intensivt för att försämra olika villkor för oss förare så att AG får ut mer arbetad tid för lönen bl.a. andra saker är arbetstid, komptid, möjlighet till vara ledig, arbetsföra helger, arbetstider etc.

Man kan säga att utbildningstiden är väldigt kort och ger en bra ingångslön som plus.
Hur framtiden ser ut är svårt att säga något om att fler vill åka tåg är sant samtidigt lider godsbolagen av stora problem där det är svårt att få lönsamhet i konkurrens med lastbilar med utländska förare. Bristen på spår gör också godset sårbart vilket inte byggs bort i en handvändning.

Som avslutning kan man säga att omsättningen på förare är större än någonsin då arbetstider ofta krockar med familjelivet vilket gör att fler unga slutar för att man inte får arbetstider att gå ihop med familj."

Ska tilläggas att jag inte haft för avsikt att flytta utanför Skånes gränser, är man beredd att göra det har man kanske inte mycket nytta av detta inlägg.
Detta är i alla fall ett par anledningar till varför jag inte hoppar på utbildningen, ber om ursäkt för långt inlägg.

Synd att du valde att tacka nej baserat på detta. Som elev i Hässleholm 18-19 kan jag i alla fall informera om att alla 25 elever fick Lia där de ville ha det. Vid ett tillfälle hade vi som värst 2 platser i Gävle men dessa tog av folk som kunde lösa boende. Nej, ALLA platserna hamnar troligtvis inte i skåne men ingen Blev tvingad till en stad utan möjlighet till boende, detta löstes alltid.
Majoriteten av LIA platserna va förlagda till Skåne. Vi va nog alla lite oroliga för detta i början vi med, men stor eloge till vår lärare Pelle som verkligen ansträngde sig för att alla skulle bli nöjda

Alla i klassen har nu fått anställning 2v efter avslutad utbildning.
12st fick timmar på Arriva.
5st heltid på GC, tror alla i skåne
2-3st på Krösatågen heltid
2st på sj götalandståg Göteborg heltid
1st på stora SJ Göteborg heltid(jag)
1st på infranord
1-2 på transdev Kalmar/Karlskrona
Citera
2019-09-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg
Synd att du valde att tacka nej baserat på detta. Som elev i Hässleholm 18-19 kan jag i alla fall informera om att alla 25 elever fick Lia där de ville ha det. Vid ett tillfälle hade vi som värst 2 platser i Gävle men dessa tog av folk som kunde lösa boende. Nej, ALLA platserna hamnar troligtvis inte i skåne men ingen Blev tvingad till en stad utan möjlighet till boende, detta löstes alltid.
Majoriteten av LIA platserna va förlagda till Skåne. Vi va nog alla lite oroliga för detta i början vi med, men stor eloge till vår lärare Pelle som verkligen ansträngde sig för att alla skulle bli nöjda

Alla i klassen har nu fått anställning 2v efter avslutad utbildning.
12st fick timmar på Arriva.
5st heltid på GC, tror alla i skåne
2-3st på Krösatågen heltid
2st på sj götalandståg Göteborg heltid
1st på stora SJ Göteborg heltid(jag)
1st på infranord
1-2 på transdev Kalmar/Karlskrona

Grattis till jobben!

Är det anställningsstopp någonstans ännu? Pendeln i Stockholm är det tydligen det på, hörde rykte att det är anställningsstopp där iallafall nu, vet inte om det stämmer dock.
Citera
2019-09-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Grattis till jobben!

Är det anställningsstopp någonstans ännu? Pendeln i Stockholm är det tydligen det på, hörde rykte att det är anställningsstopp där iallafall nu, vet inte om det stämmer dock.

Jag kan typ bekräfta att det stämmer. Hört på ryktesvägen via flera kollegor att det är anställningsstopp.
Citera
2019-09-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Jag kan typ bekräfta att det stämmer. Hört på ryktesvägen via flera kollegor att det är anställningsstopp.

De var ju de som behövde flest lokförare förut isåfall, undrar hur det går med framtida YH om arbetsgivarna inte kan visa upp ett skrikande behov längre, de som vill bli lokförare lär väl inte vänta på att söka YH-utbildning flera år framöver, det är väl nu det gäller isåfall.
Citera
2019-09-14, 17:27
Medlem
vissa orter kan bli mättade på förare, där alla vill jobba finns det oftast mer förare än behov.
sen finns det orter där folk inte vill bo, oftast Norrland, där behovet istället är mycket större. bolaget jag jobbar för söker frenetiskt efter förare på 9 olika orter. men är svårt att hitta då många vill "bo i stan".

faktum är att många vill jobba på pendeln för det är hög slutlön och allt annat, men få vill jobba i Norrland och köra godståg.
Citera
2019-09-16, 17:09
Medlem
vad handlar dom tre datoriserade testerna om? och vad har psykologen för frågor? det ska ta 4 och en halv timme också tydligen.
Citera
2019-09-16, 19:43
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
vad handlar dom tre datoriserade testerna om? och vad har psykologen för frågor? det ska ta 4 och en halv timme också tydligen.
Vi hade två datoriserade tester, ett hemma vid ansökning och ett övervakat.

Dessa saker kollas: (från det mail jag begärde för att se hur jag presterade)

Steg 1
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• reaktionshastighet
• lokalsinne/orienteringsförmåga
• simultankapacitet
• språkfärdigheter i svenska
• Matchning avseende arbetsrelaterat beteende/personlighet

Steg 2
• reaktionshastighet
• hand-öga-koordination
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• perceptuell förmåga
• uppmärksamhetsförmåga

Sedan steg 3 var psykologsamtalet.
Första testet tog ca 30 minuter, andra testet 60 minuter (men vi hade betydligt längre tid på oss, så det är ingen stress överhuvudtaget. Jag var bland de första som blev klar haha) och samtalet med psykologen tog 35-40 minuter.

Jag går genom Protrain då och börjar i Borlänge om en månad.
Citera
2019-09-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke

Steg 1
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• reaktionshastighet
• simultankapacitet

Steg 2
• reaktionshastighet
• hand-öga-koordination
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• perceptuell förmåga
• uppmärksamhetsförmåga

Första testet tog ca 30 minuter, andra testet 60 minuter (men vi hade betydligt längre tid på oss, så det är ingen stress överhuvudtaget. Jag var bland de första som blev klar haha) och samtalet med psykologen tog 35-40 minuter.

Har du fått någon mer info om exakt adress och liknande inför start?
Citera
2019-09-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke

Steg 1
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• reaktionshastighet
• simultankapacitet

Steg 2
• reaktionshastighet
• hand-öga-koordination
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• perceptuell förmåga
• uppmärksamhetsförmåga

Okej tack, jag har klarat steg ett. Men vad frågade psykologen?
Citera
2019-09-17, 12:40
Medlem
Citat:
Jag fick tex frågor om hur jag var på jobbet, slarver/paragrafryttare, om jag varit med om något traumatiskt nån gång och berättade om min roll i den situationen, om varför jag tror jag skulle passa som förare, varför jag tror att jag skulle trivas.
Citera
2019-09-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag fick tex frågor om hur jag var på jobbet, slarver/paragrafryttare, om jag varit med om något traumatiskt nån gång och berättade om min roll i den situationen, om varför jag tror jag skulle passa som förare, varför jag tror att jag skulle trivas.

Tack!
Citera
2019-09-17, 21:50
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torbear
Har du fått någon mer info om exakt adress och liknande inför start?
Nej, ingenting än.

Citat:
Mest arbetsrelaterade frågor. Vilka problem man har ställts inför och fick ge ett exempel på en problemlösning. Det kändes mest som en flummig arbetsintervju, vilket jag sa till psykologen.
Hade turen att hamna hos en väldigt trevlig en. Det var ett trevligt samtal ändå.
Jag förmodar det mest är för att ta reda på att man inte är en person som blir handlingsförlamad när man ställs inför problem typ. Man kan ju klara alla tester med bravur ändå... men ens personlighet ska väl typ passa i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in