Citat:
Ursprungligen postat av
Ralleballe1
Har en liten fråga som kanske någon av er kan svara på
I somras va jag dum nog att testa mig på att röka joint på
En festival och åkte också dit så jag kommer få ringa narkotika. Jag har precis börjat lokförarutbildningen och undrar om det är helt kört ?
Kan jag gå klart utbildningen ändå ?
Kan man isf få jobb efter ändå eller dem är stenhårda med utdrag från registret ?
Tacksam för svar och ja jag är korkad 😔
Oj, det lär du ju kolla upp redan nu innan du lägger ner mer tid och pengar på att gå utbildningen. Vet att flera operatörer vill se utdrag ur bl.a. brottsregistret innan anställning, och jag kan tänka mig att en notering om narkotikabrott, även om det var av ringa karaktär, kan göra det svårt att se mellan fingrarna eftersom det verkligen är nolltolerans inom vårt yrke med någon form av narkotika.
Hur länge ligger det kvar i registret, 5 år? Får man inte jobb ganska snart efter sin examen är det svårare, om ens möjligt, att få jobb sedan när flera år har gått.
När gjorde du hälsoundersökningen med drogtestet? Fann de några rester då, eller var det redan innan sommaren du gjorde den?
Helt kört kanske det inte är, men om det syns i ditt registerutdrag får du kolla om någon anställer utan utdrag ur detta, någon mindre operatör kanske funkar?
Du kan nog maila HR på de olika företagen och höra vad som krävs vid nyanställning, är nog lättast för rätt svar.
Sedan lägger jag ingen värdering i eller dömmer ditt handlande, men du verkar ju veta nu iallafall att det var ett mycket dumt snedsteg.