Citat:
Ursprungligen postat av
SeanAvery
Hej! Ber om ursäkt om.nphra frågor redan besvarats i denna tråd.
Jag har de senaste månaderna blivit inställd på att jag vill utbilda mig till lokförare och har lite löjliga frågor om just detta
Jag har hört att bara 10% klarar testerna, stämmer det? Då känns det ju verkligen som man kommer kugga, får man göra om dom eller är det kört?
Är det svårt att följa signaler eller gör man det i sömnen efter ett tag? - Är det stor risk att man helt plötsligt har ett annat tåg framför sig som man möter om man har klantat till det och hamnat på fel spår?
Nja, följa signalerna i sömnen gör man inte, de s.k. OSPA A anses allvarliga, det är när man passerar en signal som står i stopp utan tillåtelse av tkl/fjtkl.
Inte alltid ATC/tågskyddssystemet kan hjälpa mot det, om man t.ex. kör under 19 km/h eller 49 km/h (lite beroende av hur nära andra anslutande spår är) kan man passera signalen i stoppställning, det kommer att bli nödbroms när man passerat signalens balis, men det kan ändå vara tillräckligt för att komma in i ett annat tågs tågväg.
Det här märks såklart direkt inne hos tkl/fjärren så det går inte att smyga undan om man råkat göra en OSPA A, man tas oftast ur tjänst och får blåsa alkotest samt drogtestas och ett samtal med någon säkerhetsutredare på företaget, ofta får man gå till företagsläkaren för hälsokontroll innan man får köra igen.
Så det är väldigt väldigt noga att verkligen vara uppmärksam när man kör och inte fippla för mycket med telefon eller plattan eller "halvsova".