2019-09-24, 21:00
Medlem
bowlingjockes avatar
Det är när man får mailet "Tiden går fort och kursstart börjar närma sig." med tid och plats för uppstart som man verkligen börjar inse att det snart är dags för utbildningen.
Så himla smidigt att det är precis vid resecentrum också.
Citera
2019-09-26, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Samtal med Fjtkl/tkl beror helt på vilken tjänst du har, växlar du mycket och så blir det kanske mer samtal och är det en dag med signalstrul kan det också bli många samtal. Så det beror på var man kör, vilken typ av tjänst man har och om det är mycket strul i trafiken, typ signalfel.
Vissa dagar blir det kanske inte något samtal alls, för att nästa dag bli fem stycken.

När man får gå till sidan för tågmöte är det inte säkert att det är i något samhälle, kan vara en driftplats mitt i skogen, om man har otur. Har man tur är det när någon affär eller så. Man kan ringa till Fjtkl och fråga hur länge man kommer att få stå och vänta, ibland får man en ungefärlig tid, ibland vill de vänta och se när det passar, så då måste man själv sitta och stirra in i sihnalen för att se när den blir grön.

Jag tror att de flesta operatörer har friskvårdsbidrag på någon tusenlapp per år, kanske något mer hos vissa. Gym vet jag inte om det finns på överliggningarna, tror de som tränar och vet att de ofta har överliggning där köper träningskort om det finns ett gym i närheten av överliggningen.
Jag försöker iallafall själv göra så mycket vardagsträning som möjligt, dvs ta längre promenader och röra på mig så mycket som möjligt.

Tack för svar!

Nu är det bara att vänta 18dagar till innan ett nytt kapitel i livet börjar i Borlänge.
Citera
2019-09-26, 17:07
Medlem
SeanAverys avatar
Hej! Ber om ursäkt om.nphra frågor redan besvarats i denna tråd.

Jag har de senaste månaderna blivit inställd på att jag vill utbilda mig till lokförare och har lite löjliga frågor om just detta

Jag har hört att bara 10% klarar testerna, stämmer det? Då känns det ju verkligen som man kommer kugga, får man göra om dom eller är det kört?

Är det svårt att följa signaler eller gör man det i sömnen efter ett tag? - Är det stor risk att man helt plötsligt har ett annat tåg framför sig som man möter om man har klantat till det och hamnat på fel spår?
Citera
2019-09-26, 17:52
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery

Jag har de senaste månaderna blivit inställd på att jag vill utbilda mig till lokförare och har lite löjliga frågor om just detta

Jag har hört att bara 10% klarar testerna, stämmer det? Då känns det ju verkligen som man kommer kugga, får man göra om dom eller är det kört?

Är det svårt att följa signaler eller gör man det i sömnen efter ett tag? - Är det stor risk att man helt plötsligt har ett annat tåg framför sig som man möter om man har klantat till det och hamnat på fel spår?

Idag tror jag det är något fler än 10% som klarar testerna men inte många fler. Du får söka igen men endast en gång till har jag för mig.

Det är inte svårt att följa signaler. Du har ett tågskyddssystem som i de flesta fallen varnar om du är på väg mot en signal i stopp. Risken är väldigt liten för tågkollisioner. Det finns skyddsbarriärer mot att något sådant skulle hända. Det förekommer men vill påstå att det inte är något man ska oroa sig för.
Citera
2019-09-26, 17:56
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Idag tror jag det är något fler än 10% som klarar testerna men inte många fler. Du får söka igen men endast en gång till har jag för mig.

Det är inte svårt att följa signaler. Du har ett tågskyddssystem som i de flesta fallen varnar om du är på väg mot en signal i stopp. Risken är väldigt liten för tågkollisioner. Det finns skyddsbarriärer mot att något sådant skulle hända. Det förekommer men vill påstå att det inte är något man ska oroa sig för.

Ok tack för svar, görs dom flesta tester innan utbildning eller kan man ryka på något i slutet av utbildningen? Vilket test är svårast?
Citera
2019-09-26, 18:18
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ok tack för svar, görs dom flesta tester innan utbildning eller kan man ryka på något i slutet av utbildningen? Vilket test är svårast?

Det svåraste är att komma in på utbildningen. Utbildningen i sig sen klarar du av om du bara har motivationen. Det är prov på utbildningen men med lite plugg är det lätt att klara av.

Väldigt individuellt vilka tester folk tycker är svårast för min egna del var det tester som hade med simultanförmågan att göra.
Citera
2019-09-26, 18:46
Medlem
Citat:

Nja, följa signalerna i sömnen gör man inte, de s.k. OSPA A anses allvarliga, det är när man passerar en signal som står i stopp utan tillåtelse av tkl/fjtkl.

Inte alltid ATC/tågskyddssystemet kan hjälpa mot det, om man t.ex. kör under 19 km/h eller 49 km/h (lite beroende av hur nära andra anslutande spår är) kan man passera signalen i stoppställning, det kommer att bli nödbroms när man passerat signalens balis, men det kan ändå vara tillräckligt för att komma in i ett annat tågs tågväg.

Det här märks såklart direkt inne hos tkl/fjärren så det går inte att smyga undan om man råkat göra en OSPA A, man tas oftast ur tjänst och får blåsa alkotest samt drogtestas och ett samtal med någon säkerhetsutredare på företaget, ofta får man gå till företagsläkaren för hälsokontroll innan man får köra igen.

Så det är väldigt väldigt noga att verkligen vara uppmärksam när man kör och inte fippla för mycket med telefon eller plattan eller "halvsova".
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-09-26 kl. 18:55.
Citera
2019-09-26, 19:00
Medlem
SeanAverys avatar
Okej, nej det förstår jag, gör lokförare ens det när dom kör? Grejar med telefon och sånt? Hoppas jag bara jag komma in på en utbildning, slarvade endel på gymnasiet, så får väl gå och läsa upp något ämne innan jag söker.

En fråga till, skulle ni som jobbat ett tag säga att det är lite klurigt att köra tåg? Eller blir det som när man kör bil efter att ha körkort ett tag, msn vänjer sig, dålig jämförelse kanske med tanke på att det är väldigt olika men hoppas ni förstår vart jag vill komma
Senast redigerad av SeanAvery 2019-09-26 kl. 19:05.
Citera
2019-09-26, 19:14
Medlem
Citat:
Okej, nej det förstår jag, gör lokförare ens det när dom kör? Grejar med telefon och sånt? Hoppas jag bara jag komma in på en utbildning, slarvade endel på gymnasiet, så får väl gå och läsa upp något ämne innan jag söker.

En fråga till, skulle ni som jobbat ett tag säga att det är lite klurigt att köra tåg? Eller blir det som när man kör bil efter att ha körkort ett tag, msn vänjer sig, dålig jämförelse kanske med tanke på att det är väldigt olika men hoppas ni förstår vart jag vill komma

Jag vet inte, men det är en hel del OSPA A samt att man ringer in om att man kört på "något", kan inte uttala mig om det beror på ouppmärksamhet pga att man just då kollat ner på telefonen eller plattan.
Men det är sådana oerhörda levande krafter när ett tåg är i rörelse så man måste ha koll på vad man gör.

Har du bara minst klarat av de kurser från gymnasiet som krävs är du ju behörig att söka, så kolla upp det och skicka in ansökan, vänta inte för länge heller, tror att det är nu snart som senast som man ska börja sin utbildning om man vill ha chans att få jobb efter examen.
Citera
2019-09-26, 19:27
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Jag vet inte, men det är en hel del OSPA A samt att man ringer in om att man kört på "något", kan inte uttala mig om det beror på ouppmärksamhet pga att man just då kollat ner på telefonen eller plattan.
Men det är sådana oerhörda levande krafter när ett tåg är i rörelse så man måste ha koll på vad man gör.

Har du bara minst klarat av de kurser från gymnasiet som krävs är du ju behörig att söka, så kolla upp det och skicka in ansökan, vänta inte för länge heller, tror att det är nu snart som senast som man ska börja sin utbildning om man vill ha chans att få jobb efter examen.

Kraven vad jag sett är matte, svenska engelska?

Matten är det jag haft svårt för, tyckte det var så fruktansvärt på gymnasiet så jag fick väl aldrig in för den. Om jag har förstått det rätt räcker Matte A den måste jag läsa upp, och då kan jag ju fokusera på bara den
Citera
2019-09-26, 21:05
Medlem
Citat:
Kraven vad jag sett är matte, svenska engelska?

Matten är det jag haft svårt för, tyckte det var så fruktansvärt på gymnasiet så jag fick väl aldrig in för den. Om jag har förstått det rätt räcker Matte A den måste jag läsa upp, och då kan jag ju fokusera på bara den

Ja det brukar vara kärnämnena dom man måste ha minst godkänt i, eller vad betyget är i dagens modell, lägst E?

Det är bara att du hör med någon av skolorna vad som krävs.
Förr var det de med bäst sammanräknat betyg från gymnasiet som gick vidare till tester, vet dock inte hur det är idag.

Jag hade hyfsade betyg från gymnasiet och de sa att jag låg bra till på listan för att komma vidare till tester när jag sökte. Detta var dock för typ hundra år sedan ;-) Så en hel del vatten har runnit under broarna sedan dess, bäst att kolla upp vad som gäller idag.
Citera
2019-09-26, 21:10
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ja det brukar vara kärnämnena dom man måste ha minst godkänt i, eller vad betyget är i dagens modell, lägst E?

Det är bara att du hör med någon av skolorna vad som krävs.
Förr var det de med bäst sammanräknat betyg från gymnasiet som gick vidare till tester, vet dock inte hur det är idag.

Jag hade hyfsade betyg från gymnasiet och de sa att jag låg bra till på listan för att komma vidare till tester när jag sökte. Detta var dock för typ hundra år sedan ;-) Så en hel del vatten har runnit under broarna sedan dess, bäst att kolla upp vad som gäller idag.

Det fanns två olika sätt att bli antagen, inte läst dom så noga dock. Ja E är godkänt tack för dina svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in