2019-09-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det vore inte första gången som journalister blandar ihop det: Det handlar nog bara om att Sverige tog över de 24 norska haubitsarna samt att Patriot ska vara komplett och operativt år 2025.

Edit: Fel av mig! Man har föreslagit ett ytterligare artillerisystem för år 2026. Archer ska då överföras till divisionsartilleri (tre bataljoner) sedan man nyanskaffat nytt artilleri för brigaderna. Bataljonerna ska ha 12 cm grk i form av Mjölner på strf 9040.
Att det blir Mjölner är väl inte klart utan bara ett av förslagen.
Citera
2019-09-16, 23:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Att det blir Mjölner är väl inte klart utan bara ett av förslagen.

Vi har dem ju redan? Eller nja, de är beställda och ska levereras i närtid.
Citera
2019-09-18, 12:21
Medlem
Citat:
Vi har dem ju redan? Eller nja, de är beställda och ska levereras i närtid.
Skulle inte försvaret få de första 4 st i aug/september. Med ytterligare löpande över tiden.

Vad jag förstod på dig så trodde jag du menade att vi skulle beställa fler. Då man har velat skaffat mer artilleri till bataljoner. 40 st Mjölner räcker inte då försvaret ska utökas till tre brigader och 9 st bataljoner etc. Där har man tittat på olika alternativ där ytterligare Mjölner är ett alternativ.

Jag föredrar något annan typ med längre räckvidd. Sedan anser jag som du vet tidigare att granatkastare som även kan ge direkt eld är ett bättre alternativ som typ Amos. Då vi har brist på tunga vapen som kan ge direkteld. Nu har man ju även kommit på att försvaret ska utökas. Om vi hade varit smartare kunde vi ha haft RAB med direkteld. Då vi faktiskt har ägt drygt 200 st 2S1. Att vi sedan har sålt eller skrotat fungerande vapen och fordon som Pbv 302, 401, 501 gör vår upprustning långsammare. Där KARIN pjäserna i detta fallet med artilleri var de sämsta alternativet. Samt att vi gav bort 100-tals GRK 120. Som kunde stoppats in i exempelvis pbv 401 och används av andra länder. Även grk 81 till Bv 206 finns inte längre och sålts till Finland. Vi kunde gått ha stoppat det i andra fordon.

Vi har redan brist på CV90 och försvaret vill ju köpa in några fler CV90 typ 32 st. Så då ska vi använda dem eller några föråldrade CV 90 som behöver upprustas för Mjölner.
Senast redigerad av slurppen 2019-09-18 kl. 12:26.
Citera
2019-09-18, 17:30
Medlem
longbow4ys avatar
Från försvarsberedningen
De mekaniserade bataljonerna i de mekaniserade brigaderna och den
förstärkta mekaniserade bataljonen på Gotland organiseras utgående
från tillgången på stridsvagnar och stridsfordon. Utgångspunkten
ska vara att hela det befintliga beståendet av stridsfordon 90 och
stridsvagn 122 ska iståndsättas. För att samtliga mekaniserade
bataljoner organisatoriskt ska innehålla ett relevant indirekt
understöd föreslår beredningen att ytterligare
granatkastarpansarbandvagnar anskaffas.
...
Försvarsberedningen föreslår att samtliga 48 tillverkade pjäser av
typ Archer anskaffas och förbandsätts. Slutleverans av dessa pjäser
bör ske så tidigt som möjligt i försvarsbeslutsperioden. I samband
med denna anskaffning kompletteras också hela Archersystemet
med t.ex. ledningssystem, ny ammunition och annan
kringutrustning.
Försvarsberedningen föreslår därutöver att anskaffning av ett
artillerisystem till de tre brigadartilleribataljonerna i de
mekaniserade brigaderna påbörjas i den kommande
försvarsbeslutsperioden. Efter hand som det nya artillerisystemet till
de mekaniserade brigaderna levereras överförs Archerpjäserna från
2026 till tre nya divisionsartilleribataljoner.
sid 180 181
https://www.regeringen.se/49b29c/globalassets/regeringen/dokument/forsvarsdepartementet/forsvarsberedningen/slutrapport-14-maj/ds-2019_8-varnkraft---inriktningen-av-sakerhetspolitiken-och-utformningen-av-det-militara-forsvaret- 2021-2025.pdf

Det är alltså alla 48 Archer, fler Mjölner OCH ett nytt artillerisystem för de TRE mekaniserade brigaderna.
Jag gissar bandgående för att hänga med resten av brigaden.
Citera
2019-09-18, 18:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från försvarsberedningen
De mekaniserade bataljonerna i de mekaniserade brigaderna och den
förstärkta mekaniserade bataljonen på Gotland organiseras utgående
från tillgången på stridsvagnar och stridsfordon. Utgångspunkten
ska vara att hela det befintliga beståendet av stridsfordon 90 och
stridsvagn 122 ska iståndsättas. För att samtliga mekaniserade
bataljoner organisatoriskt ska innehålla ett relevant indirekt
understöd föreslår beredningen att ytterligare
granatkastarpansarbandvagnar anskaffas.
...
Försvarsberedningen föreslår att samtliga 48 tillverkade pjäser av
typ Archer anskaffas och förbandsätts. Slutleverans av dessa pjäser
bör ske så tidigt som möjligt i försvarsbeslutsperioden. I samband
med denna anskaffning kompletteras också hela Archersystemet
med t.ex. ledningssystem, ny ammunition och annan
kringutrustning.
Försvarsberedningen föreslår därutöver att anskaffning av ett
artillerisystem till de tre brigadartilleribataljonerna i de
mekaniserade brigaderna påbörjas i den kommande
försvarsbeslutsperioden. Efter hand som det nya artillerisystemet till
de mekaniserade brigaderna levereras överförs Archerpjäserna från
2026 till tre nya divisionsartilleribataljoner.
sid 180 181
https://www.regeringen.se/49b29c/globalassets/regeringen/dokument/forsvarsdepartementet/forsvarsberedningen/slutrapport-14-maj/ds-2019_8-varnkraft---inriktningen-av-sakerhetspolitiken-och-utformningen-av-det-militara-forsvaret- 2021-2025.pdf

Det är alltså alla 48 Archer, fler Mjölner OCH ett nytt artillerisystem för de TRE mekaniserade brigaderna.
Jag gissar bandgående för att hänga med resten av brigaden.

Tippar på att man fortsätter med Mjölner även om bataljoner, särskilt vid SIB, kan behöva mer flackbaneeld.

Det finns ju 90105 också... iofs.
Citera
2019-09-19, 11:28
Medlem
Citat:
Tippar på att man fortsätter med Mjölner även om bataljoner, särskilt vid SIB, kan behöva mer flackbaneeld.

Det finns ju 90105 också... iofs.
Då får vi hoppas det blir med renoverade CV90. Så att de nya CV90 används till annat.

Jag förstår inte förkärleken för CV90105 då det har gjorts i tre olika förslag och ingen har köpt dem. Häftiga ja men frågan är hur nyttiga. Möjligen att de är lämpliga till olika insatsplutoner.

Skaffar man istället Nemo får man artilleri och kan använda dem med direktverkande eld. Nemo plus har även sikte för direkteld och en ksp på tornet för självförsvar. Med en sådan lösning eller liknande slår man två flugor i samma smäll. Att den sedan kan användas även på Amv och till marinen ger bara mer fördelar.

Jag vet att vissa tycker inte armetaxin ska ha bättre beväpning. Men de kan ju stå en bit ifrån och samtidigt bita ifrån sig snabbare än med dragen m/48D.
Senast redigerad av slurppen 2019-09-19 kl. 11:32.
Citera
2019-09-19, 11:42
Medlem
Citat:
Då får vi hoppas det blir med renoverade CV90. Så att de nya CV90 används till annat.

Jag förstår inte förkärleken för CV90105 då det har gjorts i tre olika förslag och ingen har köpt dem. Häftiga ja men frågan är hur nyttiga. Möjligen att de är lämpliga till olika insatsplutoner.

Skaffar man istället Nemo får man artilleri och kan använda dem med direktverkande eld. Nemo plus har även sikte för direkteld och en ksp på tornet för självförsvar. Med en sådan lösning eller liknande slår man två flugor i samma smäll. Att den sedan kan användas även på Amv och till marinen ger bara mer fördelar.

Jag vet att vissa tycker inte armetaxin ska ha bättre beväpning. Men de kan ju stå en bit ifrån och samtidigt bita ifrån sig snabbare än med dragen m/48D.

Tanken är väl som spaningsresurs/ikv likt amx-10 och stryker. Men jag skulle nog säga att 40mm duger för det mesta, och i annat fall är nog pv-vapen att föredra.

Robot 56/57 integrerat på 90-vagn på ett bättre sätt än den där prototypen hade suttit som ett yxhugg i en rutten stubbe.
Citera
2019-09-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Tanken är väl som spaningsresurs/ikv likt amx-10 och stryker. Men jag skulle nog säga att 40mm duger för det mesta, och i annat fall är nog pv-vapen att föredra.

Robot 56/57 integrerat på 90-vagn på ett bättre sätt än den där prototypen hade suttit som ett yxhugg i en rutten stubbe.
Ja möjligen för spaningsförband eller liknande insatsförband.

Varför skulle de lyckas bättre med RB56 på någon annan typ av fordon eller lösning förstår jag inte. RB 57 kanske kunde gå om det fanns en modell för åtminstone dubbelt så lång räckvidd.

Nu har man i kravspecifikationen för ny pansarvärnsrobot att de ska klara av att vara monterade på fordon. Samtidigt som man sagt att kvantiteten går före kvalité. Vilket jag tycker är helt fel. Det är bättre med mindre antal som fungerar bättre istället. Då vi redan har Rb57, pansarskott och nyare grg som komplettering.
Citera
2019-09-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura

Varför skulle de lyckas bättre med RB56 på någon annan typ av fordon eller lösning förstår jag inte. RB 57 kanske kunde gå om det fanns en modell för åtminstone dubbelt så lång räckvidd.

Nu har man i kravspecifikationen för ny pansarvärnsrobot att de ska klara av att vara monterade på fordon. Samtidigt som man också sagt att kvantiteten går före kvalité. Det är bättre med mindre antal som kan användas på olika sätt och fungerar bättre istället. Då vi redan har Rb57, pansarskott och nyare grg som komplettering.
Citera
2019-09-19, 15:30
Medlem
Citat:

Nu har man i kravspecifikationen för ny pansarvärnsrobot att de ska klara av att vara monterade på fordon. Samtidigt som man också sagt att kvantiteten går före kvalité. Det är bättre med mindre antal som kan användas på olika sätt och fungerar bättre istället. Då vi redan har Rb57, pansarskott och nyare grg som komplettering.

Robot 56 gjordes som fordonsmonterad på en 90-vagn i prototyp, men som jag förstod det var integrationen inte helt klockren, och systemet i sig innebär ett par begränsningar. Särskilt styrsystemets utformning och robotens förhållandevis låga hastighet gör mig tveksam till hur lämplig den faktiskt är i rollen.

Å andra sidan har rb57 begränsad räckvidd etc, precis som du säger. Fördelen är att vagnen kan bekämpa tyngre bepansrade motståndare utan att göra avkall på bollhavets storlek. I spaningssammanhang är det inte alltid särskilt lämpligt att göra avsittning för att till fots strida mot motståndare, oftast vill du avfyra ett skott och sedan dra fort som bara den.

Tycker dock att ditt resonemang inte riktigt lyser igenom, så jag har gissat mig till vad du menar.
Citera
2019-09-19, 15:40
Medlem
I nuläget kan ju ryssarna skjuta sönder projektiler innan dom ens når fram till stridsvagnen. Kanske bättre att lösa det problemet först, innan man beställer fler verkanslösa system.
Citera
2019-09-19, 21:43
Medlem
adam7s avatar
Ni kommer att skaffa bandgående artilleri, och om inget nytt uppenbarar sig kommer det att vara sydkoreanskt K9 155mm bandartilleri, såsom Finland, Norge och Estland har anskaffat.

Koreanskt har bättre pris än tyskt eller annat och de producerar löpande.

Sedan får vi se om ni skaffar lite nymodigare indirekt eld än Mjölner., som trots allt är en produkt från mitten av nittiotalet med nytt namn. När AMOS utvecklades, kallades produkten AMOS-M (m som mynningsladdad).

AMOS är rätt dött, eftersom inga system har sålts och levererats, sedan leveransen till finska FM. Patria och BAE Hägglunds har upplöst samägda bolaget som sålde produkten och Patria har koncentrerat sig på NEMO, som sålt helt OK.

Om man ville återuppväcka AMOS, skulle det kräva en del jobb på programsidan, eftersom softan på AMOS inte skulle godkännas för en dagens produkt. Den fungerar nog, men är gammal, gammal.

--------

BAE tillverkar eldrör så det är inget problem för BAE.

Ni får sluta vara små vattensvenska fanboys, och inse att BAE äger det som var ett svensk företag tidigare, och att BAE kommer att sälja Archer för vilken lastbilslavett som helst. Att ha 8x8 är klyftigare för Centraleuropa än en dumper.

Även om att produkten sannolikt kommer att ha sin know how mest i Sverige under sin livslängd, är inte ens det säkert. Att flytta öcver ansvaret till något större land om man får en stor affär är ingen omöjlighet. Svenska FM kommer att önska att know how finns i Sverige, men huruvida de säkertällt det kontraktuellt vet jag inte.

Archern kommer inte att försvinna någonstans från Sverige, utan den kommer att finnas kvar i decennier, oavsett vilket nytt artillerisystem man anskaffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in