Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Vi har dem ju redan? Eller nja, de är beställda och ska levereras i närtid.
Skulle inte försvaret få de första 4 st i aug/september. Med ytterligare löpande över tiden.
Vad jag förstod på dig så trodde jag du menade att vi skulle beställa fler. Då man har velat skaffat mer artilleri till bataljoner. 40 st Mjölner räcker inte då försvaret ska utökas till tre brigader och 9 st bataljoner etc. Där har man tittat på olika alternativ där ytterligare Mjölner är ett alternativ.
Jag föredrar något annan typ med längre räckvidd. Sedan anser jag som du vet tidigare att granatkastare som även kan ge direkt eld är ett bättre alternativ som typ Amos. Då vi har brist på tunga vapen som kan ge direkteld. Nu har man ju även kommit på att försvaret ska utökas. Om vi hade varit smartare kunde vi ha haft RAB med direkteld. Då vi faktiskt har ägt drygt 200 st 2S1. Att vi sedan har sålt eller skrotat fungerande
vapen och fordon som Pbv 302, 401, 501 gör vår upprustning långsammare. Där KARIN pjäserna i detta fallet med artilleri var de sämsta alternativet. Samt att vi gav bort 100-tals GRK 120. Som kunde stoppats in i exempelvis pbv 401 och används av andra länder. Även grk 81 till Bv 206 finns inte längre och sålts till Finland. Vi kunde gått ha stoppat det i andra fordon.
Vi har redan brist på CV90 och försvaret vill ju köpa in några fler CV90 typ 32 st. Så då ska vi använda dem eller några föråldrade CV 90 som behöver upprustas för Mjölner.