2016-11-27, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Verkar som både Finland och Norge köper koreanskt. Och Danmark är också på väg. K9 Thunder.
Wiki:

https://en.wikipedia.org/wiki/K9_Thunder

Lite förvånande är besättningen på hela 5 man. (Commander, Driver, Gunner, 2 Loaders).

Bandgående och tyngre men är skyddet bättre?

Från 5 till 2 man.

In June 2016, the Defense Acquisition Program Administration (DAPA) revealed they were designing a new fully automatic projectile-and-charge loading system that will be retrofitted to the K9, essentially giving it a robotic turret. The purpose is to reduce the crew needed to operate the vehicle to two in order to mitigate personnel losses expected to be suffered during North Korean attacks.

(Wikipedia).
Citera
2016-11-27, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Dubbelpost.
Fast det lär inte sänka kostnaden, och som sagt hur många kommer man ha råd köpa in och operera.
Citera
2016-11-27, 15:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Svenskarna blev nog djupt imponerade och gröna av avund. De 70 kanoner som var med i övningen är fler än HELA Sveriges artilleri.

De flesta pjäserna var väl dragna och utan splitterskydd för personalen? Det är ju ingen höjdare för det fall man möter en modern fiende.

Oaktat att svensk försvarspolitik har varit gravt misskött under mer än ett decennium så är det också så att våra båda länders försvarsmakter har helt olika förutsättningar. Finland har en lång landgräns mot den tänkta fienden medan Sverige har ett innanhav. Prioriteringarna blir alltså helt olika - Finland har behov av mycket artilleri och infanteri medan Sverige istället har behov av mycket sjö- och flygstridskrafter.

Vi borde såklart ha haft många fler Archer men jag är ändå ganska nöjd med systemet. Det är lättrörligt, modernt, fyller alla krav på ett artillerisystem och dessutom med låga kostnader. Men vi behöver som sagt fler enheter.
Citera
2016-11-27, 15:39
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Verkar som både Finland och Norge köper koreanskt. Och Danmark är också på väg.

Nu får vi ju se hur det blir med Finland, de vill köpa begagnade enheter från Sydkorea, men jag tror knappast de har någon stor numerär att avvara. Blir det nybyggen så lär det ju bli en kraftigt begränsad numerär. I Danmark så är K9 för övrigt inte med längre, det står mellan två hjulsystem nu.

För övrigt så tror jag Sverige skulle ha nytta av dubbla system, då bandgående och Archer.
Citera
2016-11-27, 15:41
Moderator
Eerieyes avatar
Apropå K9: Har finnarna använt 155 mm pjäser tidigare? "Rysstandarden" säger ju 152 mm?

Om inte, så har de en kostnad för att fylla upp med tillräcklig ammunitionsmängd. Vi har väl en övermängd, förstås, som de kan få billigt eller gratis.

Jag tror nog att vi har rejält med sådan ammo eftersom destrueringskostnaderna är höga och lagringskostnaderna låga.
Citera
2016-11-27, 23:43
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Apropå K9: Har finnarna använt 155 mm pjäser tidigare? "Rysstandarden" säger ju 152 mm?

Om inte, så har de en kostnad för att fylla upp med tillräcklig ammunitionsmängd. Vi har väl en övermängd, förstås, som de kan få billigt eller gratis.

Jag tror nog att vi har rejält med sådan ammo eftersom destrueringskostnaderna är höga och lagringskostnaderna låga.

Nästan 200 155 K 83 och 155 K 98
Citera
2016-11-27, 23:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nästan 200 155 K 83 och 155 K 98

Inget 152 mm? Jag trodde det var det som var standarden där..?
Citera
2016-11-28, 00:00
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inget 152 mm? Jag trodde det var det som var standarden där..?
Jo även

Korrigerar siffran ovan: antalet 155 mm kanoner är 134.

Antalet 152 mm haubitser är 24. Det är en kaliber som fasas ut, sannolikt för att ammunitionen håller på att bli för gammal inom de kommande åren.

För tillfälle finns det 4 olika kalibers artilleri. 122, 130, 152 o 155 mm. Det är för många, varför 152 mm försvinner först, och sedan 130 mm
Citera
2016-11-28, 00:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Jo även

Korrigerar siffran ovan: antalet 155 mm kanoner är 134.

Antalet 152 mm haubitser är 24. Det är en kaliber som fasas ut, sannolikt för att ammunitionen håller på att bli för gammal inom de kommande åren.

För tillfälle finns det 4 olika kalibers artilleri. 122, 130, 152 o 155 mm. Det är för många, varför 152 mm försvinner först, och sedan 130 mm

Ja, det är för många. Logistiken blir för svår och pjäserna kompletterar inte varandra, de konkurrerar snarare.
Citera
2016-11-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Nu får vi ju se hur det blir med Finland, de vill köpa begagnade enheter från Sydkorea, men jag tror knappast de har någon stor numerär att avvara. Blir det nybyggen så lär det ju bli en kraftigt begränsad numerär. I Danmark så är K9 för övrigt inte med längre, det står mellan två hjulsystem nu.

För övrigt så tror jag Sverige skulle ha nytta av dubbla system, då bandgående och Archer.
Vi kanske skulle göra en deal med Danmark. De har ju tänkt sig olika mängd från 9-24 st. Vi erbjuder dem våra sista 12 st Archer på valfritt dumperchassi. Överskottet lägger vi på
granatkastarsystem och luftvärn.
Citera
2016-11-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi kanske skulle göra en deal med Danmark. De har ju tänkt sig olika mängd från 9-24 st. Vi erbjuder dem våra sista 12 st Archer på valfritt dumperchassi. Överskottet lägger vi på
granatkastarsystem och luftvärn.

Danmark har väl redan tackat nej till Archer?
Citera
2016-11-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Danmark har väl redan tackat nej till Archer?
Tidigare ja. Men de var sedan intresserade av m109 och sedan K9. Till de har vänt igen för hjulgående. Så de verkar vara beredda att köpa vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in