2019-09-15, 11:06
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Ett tips. Kolla in Allt handlar om Cissi Wallin på Facebook.

Jag såg att CW lagt upp detta på Instagram, att någon skapat en mobbar-sida för henne på Facebook. Men så la hon upp den här bilden:

https://imgur.com/b0U5bSJ

där det står "Stina Wollter etc... gillar DIN sida Allting handlar om Cissi Wallin". Betyder det att CW skapat sidan?
Citera
2019-09-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En rad tidningar med erfarenhet av namnpublicering tog beslutet att publicera Virtanens namn och ansåg att han var en makthavare och att det fanns allmänintresse. De fälldes visserligen senare i PON, men att det var försvarligt var deras bedömning.

Då är det inte så konstigt att en privatperson med mindre erfarenhet av dessa frågor kommer till samma bedömning att det är försvarligt. På grund av det borde man lämna mer spelrum för misstag i bedömningen och dessutom är det osannolikt att tidningarna ifråga som kommit till samma beslut kommer att dömas för förtal. Alltså bör man komma fram till att det hela var över gränsen, men försvarligt med tanke på att det måste finnas ert visst utrymme för felbeslut i gränsfall.

Att Cissi Wallin bara ville hämnas är ni många här som tror och jag kan inte bevisa motsatsen, men det är heller inget som har bevisats, utan ett antagande, uppenbarligen i många fall baserat på en klar motvilja mot Wallin personligen, även om det inte är så i ditt fall. Man får alltså förutsätta i brist på bevis för motsatsen att skälet till att namnge honom var exakt detsamma som DN: s, Expressens, SvD: s, Arbetets och Dagens PS'.

PON bör för övrigt ses som vad det är, en instution med uppdrag att skydda makten och utöva makt, lika mycket som att vara allmänhetens ombud, som de själva lyfter fram. Att PON inte tycker att journalistiska makthavare bör granskas och ha allmänintresse är inte så förvånande.

Så nu blev helt plötsligt Cissi Wallin en "privatperson"???
Tycker heller inte du skall stirra dig blind på PON eftersom dom endast bedömer det pressetiska och ingenting annat.

"Felbeslut", "mindre erfarenhet", "misstag". Cissi Wallin vet vilken genomslagskraft sociala medier har. För att inte tala om hur medveten hon är över vilken genomslagskraft hennes egna sociala kanaler har, med stark förankring i "feminist-Sverige". Dessutom hade ju MeToo-rörelsen redan briserat över hela världen, med amerikanska namnpubliceringar. Hon visste ALLA DAGAR I VECKAN vad detta skulle leda till!!
Citera
2019-09-15, 11:25
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Jag såg att CW lagt upp detta på Instagram, att någon skapat en mobbar-sida för henne på Facebook. Men så la hon upp den här bilden:

där det står "Stina Wollter etc... gillar DIN sida Allting handlar om Cissi Wallin". Betyder det att CW skapat sidan?

Fantastiskt - så Cissi sitter nu och kör en satirsida om sig själv?

Man skulle väl kunna hoppas att det beror på någon slags självinsikt, men antagligen inte.
Citera
2019-09-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt är falska våldtäktsanklagelser tyvärr väldigt vanliga, det är bara att googla på ämnet ifråga så dyker det upp massvis med länkar till fall ur verkligheten där kvinnor dömts för falsk tillvitelse och FV anmälde väl också CW för detta brott i samband med den nu nedlagda utredningen 2011-2012 om jag minns rätt?

Borde inte åklagaren baka in brottet falsk tillvitelse i åtalet för grovt förtal? Att CW fortsätter att hävda sin osannolika version har noll betydelse, det finns inga bevis för att FV gjort sig skyldig till någon våldtäkt överhuvudtaget och har aldrig funnits.

Alltså brottet Falsk tillvitelse är oerhört ovanligt i svenska domstolar och väldigt svåra att bevisa.
I PRAKTIKEN skulle det varit så att Cissi Wallin helt och hållet ljög ihop att hon och Fredrik Virtanen var tillsammans i den där lägenheten, den där natten, för att det överhuvudtaget skall bli tal om Falsk tillvitelse. I detta fallet är det ostridigt att dom två varit tillsammans den där natten och båda säger att det varit någon form av strulande eller sexuell samvaro under natten. Sedan kommer man till nästa punkt: Att båda personerna varit berusade och att detta hänt långt tillbaks i tiden (även när Cissi Wallin polisanmälde) vilket gör det hela ännu svårare att reda ut vad som hänt/inte hänt. Viktigt är också att veta att detta kan ha varit en situation där Cissi Wallin i vart fall UPPFATTAT det som att hon blivit våldtagen, och alltså inte haft något uppsåt att beljuga Fredrik Virtanen. Slutligen så hade det också varit oerhört svårt att väcka åtal för Falsk tillvitelse då polisutredningen lades ned (och brottet senare preskriberades), vilket gjort att det aldrig gått att styrka att det inte varit tal om en våldtäkt
Citera
2019-09-15, 12:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Så nu blev helt plötsligt Cissi Wallin en "privatperson"???
Tycker heller inte du skall stirra dig blind på PON eftersom dom endast bedömer det pressetiska och ingenting annat.

"Felbeslut", "mindre erfarenhet", "misstag". Cissi Wallin vet vilken genomslagskraft sociala medier har. För att inte tala om hur medveten hon är över vilken genomslagskraft hennes egna sociala kanaler har, med stark förankring i "feminist-Sverige". Dessutom hade ju MeToo-rörelsen redan briserat över hela världen, med amerikanska namnpubliceringar. Hon visste ALLA DAGAR I VECKAN vad detta skulle leda till!!

Det pressetiska och tidningars publiceringsbeslut är starkt kopplat till försvarlighets- och skälig grundkriteriet i förtalslagstitningen. Det anses ofta försvarligt av tidningar att namnge personer som begått eller misstänks för oegentligheter.

Cissi Wallins misstag som jag diskuterar är inte att hon inte visste genomslaget eller hade ett syfte med namngivningen av Virtanen, utan att hon gjorde exakt samma misstag som tidningarna i bedömningen om de var försvarbart att gå ut med namnet, om det nu var en felbedömning vilket PON anser men inte tidningarna ifråga eller jag.

Därför borde hon frikännas då försvarlighet i förtalslagstitningen måste ge ett visst utrymme för felbeslut. Annars kan vi inte ha en fri press. Eller fria sociala medier.
Citera
2019-09-15, 12:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur menar du? Att vi helt plötsligt ska ha ett samhälle där brott blir tillåtet för att man inte kände till lagstiftningen att det var förbjudet? Tänker du att Cissi inte ska fällas för förtal för att hon inte kände till att det kunde vara brottsligt att hänga ut Virtanen och förstöra hans liv?

Allt är såklart spekulationer . Själv tänker jag att CW kände till att FV sedan en del år har fru och barn och har lämnat sitt gamla liv bakom sig och att det då inte fanns någon som helst anledning att hänga ut honom offentligt i syfte att varna andra. Jag tror att det är en efterhandskonstruktion eller ursäkt för att berättiga hennes handlande. Virtanen är inte dömd på något sätt.

Jag kanske inte håller med helt men det bör poängteras att det är frivilligt för tidningar att vara anslutna till det pressetiska systemet.

Nej, jag menar som jag utvecklar ovan att begreppet försvarlighet måste innebära ett visst mått av utrymme att begå misstag vid namngivning, som tidningarna enligt PON gjort i fallet Virtanen. Eftersom tidningarna med deras erfarenhet med inte PON ansett att de var försvarligt att publicera är det tydligt att vi befinner oss ungefär på gränsen när det är försvarligt.
Citera
2019-09-15, 12:12
Medlem
Citat:

Exakt det reagerade jag också på. Hur fan ska Cissi kunna snacka bort det?
Citera
2019-09-15, 12:24
.
Senast redigerad av farfar 2019-09-15 kl. 12:25. Anledning: felpost missförstånd
Citera
2019-09-15, 12:44
Medlem
banjoduells avatar
Citat:

Vänta nu? Stämmer detta? På riktigt? Jag kan inte se Cissis instagram. Är detta den bild hon lade upp?
Citera
2019-09-15, 12:54
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Exakt det reagerade jag också på. Hur fan ska Cissi kunna snacka bort det?

Alltså, nog för att Cissi är lömsk, men det som står på sidan och det sidan postat på andra siter får mig att tvivla starkt på att Cissi skulle ha skrivit detta. Hon har INTE den självdistansen. Det KAN inte vara så... väl.
Senast redigerad av banjoduell 2019-09-15 kl. 13:10. Anledning: Stavfel
Citera
2019-09-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Vänta nu? Stämmer detta? På riktigt? Jag kan inte se Cissis instagram. Är detta den bild hon lade upp?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Alltså, nog för att Cissi är lömsk, men det som står på sidan och det sidan postat på andra siter får mig att tvivla starkt på att Cissi skulle ha skrivit detta. Hon har INTE den självdistansen. Det KAN inte vara så... väl.

Nej, någon självdistans har hon inte visat prov på. Likväl finns det inga alternativa tolkningar till bilden, än att det är sidägaren själv som tagit skärmdumpen.
Cissi är kapabel att göra precis vad som helst, i hopp om att skaffa sig sympatier.
Citera
2019-09-15, 13:25
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Ja.

Nej, någon självdistans har hon inte visat prov på. Likväl finns det inga alternativa tolkningar till bilden, än att det är sidägaren själv som tagit skärmdumpen.
Cissi är kapabel att göra precis vad som helst, i hopp om att skaffa sig sympatier.
Det finns en alternativ tolkning och det är att personen bakom sidan blev så till sig när sidan fick Stina Wollters gillande att hen inte kunde hålla sig utan MÅSTE skicka bilden till Cissi, allt för att irritera henne så mycket som möjligt... Det är ett troligt scenario. Jag hade helt klart trott att Cissi skulle kunna ligga bakom en sån här sida, det passar sjukt väl in på hennes personlighet, men innehållet känns inte som hon har skrivit...

Kan inte någon som kan skriva på hennes instagram fråga Cissi kring detta. Om inlägget försvinner eller personen blockas vet vi svaret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in