Citat:
Fast hur kan ni hela tiden missa att frågan om virtanens skuld lagligen redan är avgjord? Han har redan prövats för det. Bevis räckte till en undersökning sen räckte det inte till något mer. Han är m.a.o. friad och oskyldig i laglig mening.
Om ni har missat det så ska förtalsmålet också det prövas lagligt. Inte i en folklig "jag tycker/jag känner"-rättegång.
Har ni en vilja att förstå eller har ni en vilja att inte förstå? Inget elakt ment, jag undrar bara om ni har bestämt er för en sak oavsett vad som sägs, påvisas och bevisas här i tråden?
Om ni har missat det så ska förtalsmålet också det prövas lagligt. Inte i en folklig "jag tycker/jag känner"-rättegång.
Har ni en vilja att förstå eller har ni en vilja att inte förstå? Inget elakt ment, jag undrar bara om ni har bestämt er för en sak oavsett vad som sägs, påvisas och bevisas här i tråden?
Virtanen är inte skyldig till våldtäkt och skall betraktas som oskyldig i lagens ögon. Bevisen räckte inte till en fällande dom, ja, inte ens till rättegång. Men det innebär ju inte att Cissi Wallin måste hålla med om den slutsatsen. Hon berättar ju om vad hon anser inträffade och att polisutredningen inte ledde någonvart. Att Wallin berättar om detta offentligt är och innebär ingen domstol eller rättegång.
När du bedömer mina anmärkningar här måste du både ha med dig att de gäller det här specifika fallet och förtalslagstiftningen som helhet. Förtalslagstiftningen tar inte hänsyn till sanningen och följaktligen inte heller rättvisan. Den bara rakt av förbjuder alla att berätta och ha rätt till sin egen historia förutom vid vissa godtyckliga undantag. Det är denna Cissi Wallin döms efter och alltså bedömer domstolen i hennes fall inte frågan om sant och osant. Det är meningslöst att hänvisa till att Virtanen inte är dömd, för hon hade "förtalat" honom ändå om han varit det. Det är en bisarr form av rättvisa.