2019-07-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
Självklart har de ingen bil där, eftersom de bara är där i cirka två veckor per år. Om man har intresse för kultur, natur eller historia finns det nog sätt att ta sig runt i ett så civiliserat land: hyra bil, tåg, buss osv. Många vill ju vara lite aktiva och sportiga också. Men visst, en del vill bara slappa på sin semester och att ligga på den där gräsplätten vid den enkla poolen och läsa en medioker svensk deckare är väl någon slags avkoppling, antar jag.

Två veckor per år, så lite? Då fattar jag inte varför de inte hyr en bil. Kostar inte mycket för två veckor, plus att de sparar in taxi till och från flyget, kan storhandla på billigare supermarkets osv. Förutom att man då kan åka till olika fina stränder, besöka fina platser osv.

Men varför är de där så kort tid? Mina vänner med lägenhet i samma del av Spanien brukar vara i sitt hus hela semestern på sommaren samt höstlov, påsklov och någon lång weekend. Det blir säkert sex-sju veckor per år, minst. Och sedan lånar de ut till sina föräldrar som är pensionärer och kan vara där längre perioder.
Senast redigerad av justina 2019-07-31 kl. 19:25.
Citera
2019-07-31, 19:38
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Två veckor per år, så lite? Då fattar jag inte varför de inte hyr en bil. Kostar inte mycket för två veckor, plus att de sparar in taxi till och från flyget, kan storhandla på billigare supermarkets osv. Förutom att man då kan åka till olika fina stränder, besöka fina platser osv.

Men varför är de där så kort tid? Mina vänner med lägenhet i samma del av Spanien brukar vara i sitt hus hela semestern på sommaren samt höstlov, påsklov och någon lång weekend. Det blir säkert sex-sju veckor per år, minst. Och sedan lånar de ut till sina föräldrar som är pensionärer och kan vara där längre perioder.

Troligen har de väl inte råd att bo där en längre tid eller kanske inte får?

Det är väl uthyrningslägenheter och kostar väl per vecka?

Svärfadern hyr väl kanske ut den till andra människor under säsongen och vill väl inte missa för många riktiga hyresgäster kan jag tro. Att han själv bor i den sparsamt möblerade lägenheten tror jag inte på, han bor i Stockholm och hyr ut lägenheten veckovis.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-07-31 kl. 19:52.
Citera
2019-07-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag misstänker att språket som talades i hemmet (Maritas barndomshem) var finska. Åtminstone talade hon själv felfri finska. Jag hörde henne med egna öron vid flertal tillfällen då hon skröt på finska om sin dotter.
Ok. Styvfar Eugen kanske hade med sig finskan in i hemmet.

Citat:
Kan du se vem som är far till Pia, samt vem som är registrerad som far till Anna?
Nej, men det borde vara en enkel match för folkbokföringen att svara på.
Citera
2019-07-31, 19:43
Medlem
Musslis avatar
Kanske anledningen till att de inte hyr bil kunde skönjas under dagens live. Både Anna och gubben hennes verkade berusade. Anna sluddrade tydligt när hon ropade att Roberto skulle komma och hälsa på nån snubbe i lajven.
Det är väl iof inget konstigt med det, de flesta svenskar som spenderar tid i Spanien på semestern bör väl inte köra bil efter lunchtid.
Hon nämnde även att hon var helt slut eftersom de hade badat i stora vågor i flera timmar, det var precis som ett träningspass.
Citera
2019-07-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Troligen har de väl inte råd att bo där en längre tid eller kanske inte får?

Det är väl uthyrningslägenheter och kostar väl per vecka?

Svärfadern hyr väl kanske ut den till andra människor under säsongen och vill väl inte missa för många riktiga hyresgäster kan jag tro. Att han själv bor i den sparsamt möblerade lägenheten tror jag inte på, han bor i Stockholm och hyr ut lägenheten veckovis.

Så är det säkert, jag läser i tråden men den är väldigt omfattande så jag har lite dålig koll. Men jag trodde de var där mer, segunda casa är ju normalt lite mer som svenskarnas sommarstuga dit man åker lite nu och då.
Citera
2019-07-31, 19:55
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Så är det säkert, jag läser i tråden men den är väldigt omfattande så jag har lite dålig koll. Men jag trodde de var där mer, segunda casa är ju normalt lite mer som svenskarnas sommarstuga dit man åker lite nu och då.

Jag tror att svärfadern hellre ser betalande gäster i lägenheten än familjen Book och därför begränsar deras vistelse. Eftersom de inte verkar förflytta sig så mycket i omgivningarna har de nog rätt knapert med pengar att röra sig med när de är där.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-07-31 kl. 20:01.
Citera
2019-07-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag tror att svärfadern hellre ser betalande gäster i lägenheten än familjen Book och därför begränsar deras vistelse. Eftersom de inte verkar förflytta sig så mycket i omgivningarna har de nog rätt knapert med pengar att röra sig med när de är där.

Ja det är klart, men en familj på fem personer och en är väktare och den andra jobbar med musik, det blir nog inte så mycket över.
Citera
2019-07-31, 21:07
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Finns det något mer snask i form av rörligt material på Tunnan?

Minns klippet när hon smög med pulversåsen under kamerabilden. Patetiskt kul.

Det finns ju massor på Youtube. Bara att söka på Anna Book falukorv.
Citera
2019-07-31, 21:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ja det är klart, men en familj på fem personer och en är väktare och den andra jobbar med musik, det blir nog inte så mycket över.

Självklart inte, den stackars karln sliter ju som en hund medan de andra latmaskarna försörjer sig på olika småbrott och att sälja dunderpiller för hår. Inte undra på att svärfar inte vill låta dem bo längre än nödvändigt i lägenheten.
Citera
2019-07-31, 22:08
Medlem
PinkLaceys avatar
Citat:
Bra grävt! 👍

Jag misstänker att språket som talades i hemmet (Maritas barndomshem) var finska. Åtminstone talade hon själv felfri finska. Jag hörde henne med egna öron vid flertal tillfällen då hon skröt på finska om sin dotter.

Plåtslagare är ett extremt vanligt yrke bland finnar.

Både Book och E•••man är namn förekommande i Finland. (Bl.a. finns den finske konstnären Yrjö E•••man.)

Kan du se vem som är far till Pia, samt vem som är registrerad som far till Anna?
Det är något som inte stämmer med det här, det där är finlandssvenska namn, och de har svenska som huvudspråk. Talar finska ja, men deras första språk är finska. Du är den enda som säger att Marita pratade finska och du antar att hon gjorde det i barndomshemmet. Men finns det några egentliga belägg för det?
Citera
2019-07-31, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det finns ju massor på Youtube. Bara att söka på Anna Book falukorv.

Denna är en av mina favoriter

https://youtu.be/tgkAatPPmj0
Citera
2019-07-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittibusken
Maritas pappa hette Arne Valdemar Book, född 19201216 i Hällefors.
Det var inte den person jag hade på lut, så det var tur att jag inte namngav min kandidat av bara farten. Men det är bra, nu har vi Annas morfar inritad på släktträdet (även han utan finska rötter).

Citat:
Ursprungligen postat av Mittibusken
1944 är han registrerad i Stockholms rannsakningsfängelse för stöld.
Det verkar vara en "talang" som går i arv över generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in