2019-07-31, 13:07
Medlem
Musslis avatar
Från hennes sida:
"Sedan ska vi faktiskt till playan och sola och bada för första gången på en hel vecka. Melissa gillar nämligen verkligen INTE stranden alls hahahaha."

Nästa mening:
"Och sen MÅSTE man ju inte gå i flock heeeeeela tiden heller. Vi delar på oss också och går ibland åt olika håll och gör olika saker, det är också helt okej såklart."

Logiken i hennes inlägg...

Lite grundläggande svenska kommer här också. Man börjar aldrig en mening med "Och" eller "Men", inga kommatecken före de orden heller. Bara lite tips i all välmening.

Jag fattar inte varför jag fortfarande läser hennes inlägg, det måste vara så här alkoholister känner sig. 🙄
Citera
2019-07-31, 13:39
Medlem
Finns det något mer snask i form av rörligt material på Tunnan?

Minns klippet när hon smög med pulversåsen under kamerabilden. Patetiskt kul.
Citera
2019-07-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinkLacey
Hur kan du hänga i tråden och missat att Annas pappa var spanjor, eller närmare bestämt Malljorcan. En semesterfling resulterade i Anna. Han har familj där och de har aldrig varit speciellt intresserad att veta av Anna.

Jag har också hört detsamma men det hade varit intressant om det gick att gräva fram mer info om honom.
Det är väl bara Anna som sagt att han är spanjor?
Citera
2019-07-31, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
Okej men jag tror att vad thebountyhunter och jag efterlyser är mer info om hans familj och släkt, alltså Annas halvsyskon, fastrar, kusiner, syskonbarn etc. Höll Pias pappa och Marita ihop något, eller är det som det verkar - en graviditet vid cirka 15 års ålder och så två barn som resultat av tillfälliga förbindelser? Och vad hände med Sussies mamma? Ursäkta är ganska påläst i tråden men har isåfall missat dessa släktdata...

Ja precis jag hade önskat mig samma gedigna info men är han från Spanien så är det såklart svårt.
Citera
2019-07-31, 14:42
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mussli
Från hennes sida:
"Sedan ska vi faktiskt till playan och sola och bada för första gången på en hel vecka. Melissa gillar nämligen verkligen INTE stranden alls hahahaha."

Nästa mening:
"Och sen MÅSTE man ju inte gå i flock heeeeeela tiden heller. Vi delar på oss också och går ibland åt olika håll och gör olika saker, det är också helt okej såklart."

Logiken i hennes inlägg...

Lite grundläggande svenska kommer här också. Man börjar aldrig en mening med "Och" eller "Men", inga kommatecken före de orden heller. Bara lite tips i all välmening.

Jag fattar inte varför jag fortfarande läser hennes inlägg, det måste vara så här alkoholister känner sig. 🙄
Fattar inte heller varför jag läser, att "faktisk" gå till stranden på en hel vecka på spanska solkusten är ju verkligen fantastisk. Sen alltid samma, hänga vid den sunkiga polen hela dan och Anna lagar sååå go mat. Vilken enformig semester, mat pool mat pool kanske var ett alternativ när man hade småbarn.
Citera
2019-07-31, 15:04
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Fattar inte heller varför jag läser, att "faktisk" gå till stranden på en hel vecka på spanska solkusten är ju verkligen fantastisk. Sen alltid samma, hänga vid den sunkiga polen hela dan och Anna lagar sååå go mat. Vilken enformig semester, mat pool mat pool kanske var ett alternativ när man hade småbarn.
...en ganska charmlös pool också...nä, det verkar torftigt, inga utflykter eller aktiviteter, inga intressen som det verkar...
Citera
2019-07-31, 15:14
Medlem
Citat:
...en ganska charmlös pool också...nä, det verkar torftigt, inga utflykter eller aktiviteter, inga intressen som det verkar...

Men hon lyckas ju ändå piffa till sin version av verkligheten, då hon kallar lägenhetshusets bakgård för "trädgården".
Citera
2019-07-31, 16:24
Medlem
Citat:

Har de någon bil där då? Inte så lätt med utflykter utan bil, sydeuropeiska småstäder är inte lika bra på kollektivtrafik som storstäderna.

Läste att de tog taxi från flygplatsen till släktingarnas boende, hade de haft bil hade hon väl kört dem.
Citera
2019-07-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Jag har hittat en person som jag tror kan vara Maritas pappa (d.v.s. Annas morfar). Det är dock ingen jag vill "peka ut" utan att ha fått bekräftelse på det (från t.ex. Folkbokföringen, vilka jag inte har möjlighet att ringa idag). Men om jag har hittat rätt person, så var det någon med högst svenskklingande namn, född i Småland 1920.

Mormor Elsa gifte sig senare med Maritas halvsyskons pappa Eugen. Han var född i Finland, så kanske är det därifrån trådsanningen om "finsk zigenare" kommer? Han hade ju dock inga blodsband till Marita.
Elsa och Eugen skilde sig 1977, men fortsatte ändå leva tillsammans fram till Elsas död 2004. Eugen gick bort 2009 och begravdes ensam i Munkfors (och inte tillsammans med Bookarna på Skogskyrkogården i Stockholm).

Maritas pappa hette Arne Valdemar Book, född 19201216 i Hällefors. Står som plåtslagare.
1944 är han registrerad i Stockholms rannsakningsfängelse för stöld.
Allt finns i Arkiv Digital så det är offentligt.
Citera
2019-07-31, 18:25
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Mamma Marita föddes i Kristinehamn 1939, och dog i Nacka 2009.
Hon fick sin första dotter Susanne 1957 (när hon själv bara var 16 år), och det lilla flickebarnet dog efter ca 3½ månad.
Sedan fick hon dottern Pia 1962. Och 1970 såg allas vår Anna dagens ljus.

Marita hade tre syskon;
Brodern Lennart Book (1941-1976)
Brodern Bo Göran Eugen E***man (f 1946)
Systern Eva Christina E***man (f 1953)

Lennart blev pappa till en dotter 1968, och hon fick samma namn som sin döda kusin (alltså Susanne). Såväl far som dotter tycks ha bott hemma hos Marita och hennes döttrar.
Även brodern E***man har bott där. Så också Maritas syskonbarn Helena Christina E***man (jag är osäker på vilken av Maritas halvsyskon hon är dotter till). Hon flyttade sedan hem till mormor/farmor i Munkfors, och bor numera i Kanada.

Ödet för Maritas halvsyskon E***man har jag inte lyckats röna ut här och nu, men Anna har väl skrivit att åtminstone någon av dem är död. Jag minns dock inte vilken av dem. Ingen av dem är sökbar på Ratsit iaf.

Annas mormor Elsa föddes i Värmland 1916, och dog där 2004 (begravdes i Stockholm 2005).

Mormor Elsa, mamma Marita, morbror Lennart och halvsystern Susanne är alla begravda i samma grav på Skogskyrkogården i Stockholm.

(Hoppas att jag fick allt rätt nu)

Jag vet att många här innerligt önskar att Anna ska vara av finsk-zigensk börd, men ni får nog släppa det nu.

Källa: Sveriges Befolkning 1970, 1980, 1990, Sveriges dödbok, Svenska Gravar

***=del
Bra grävt! 👍

Jag misstänker att språket som talades i hemmet (Maritas barndomshem) var finska. Åtminstone talade hon själv felfri finska. Jag hörde henne med egna öron vid flertal tillfällen då hon skröt på finska om sin dotter.

Plåtslagare är ett extremt vanligt yrke bland finnar.

Både Book och E•••man är namn förekommande i Finland. (Bl.a. finns den finske konstnären Yrjö E•••man.)

Kan du se vem som är far till Pia, samt vem som är registrerad som far till Anna?
Senast redigerad av Flor-Ida 2019-07-31 kl. 18:46.
Citera
2019-07-31, 18:57
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Har de någon bil där då? Inte så lätt med utflykter utan bil, sydeuropeiska småstäder är inte lika bra på kollektivtrafik som storstäderna.

Läste att de tog taxi från flygplatsen till släktingarnas boende, hade de haft bil hade hon väl kört dem.
Självklart har de ingen bil där, eftersom de bara är där i cirka två veckor per år. Om man har intresse för kultur, natur eller historia finns det nog sätt att ta sig runt i ett så civiliserat land: hyra bil, tåg, buss osv. Många vill ju vara lite aktiva och sportiga också. Men visst, en del vill bara slappa på sin semester och att ligga på den där gräsplätten vid den enkla poolen och läsa en medioker svensk deckare är väl någon slags avkoppling, antar jag.
Citera
2019-07-31, 19:02
Medlem
Gabriel Knights avatar
Ingen av grannarna verkar titta förbi poolen. Kanske huset tomt är på grannar när de är där och härjar ungefär som gotlänningarna flyr Gotland när det är Stockholmsveckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in