2019-07-17, 20:47
Medlem
TCGIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Inte sett bilden, men det är mycket möjligt att man har sågat av den inför transporten också( bevarar monterade detaljer för vidare undersökning).

Bilden i fråga: https://minfil.com/bd20U7zcn5/SE-MES_Crashsite_Closeup_jpg
Citera
2019-07-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Den bilden hade jag missat i den kvalitén. Vingstöttan är av! Satan vad bra förbandet i ändarna måste vara då.
Vad är sannolikheten att en stötta går mitt av i flykten? Är det inte mer troligt ett resultat av kontakten med moder jord?
Citera
2019-07-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad är sannolikheten att en stötta går mitt av i flykten? Är det inte mer troligt ett resultat av kontakten med moder jord?

Väldigt låg . Hård buntrörelse (negativ bel.) kan nog knäcka den , men i detta fallet är det mest sannolikt som du säger i samband med landning.
Citera
2019-07-17, 20:55
Medlem
När man tittar på flygningen på ett likvärdigt plan så känns kärran väldigt förlåtande. Piloten ger fullt skevroder vänster under en längre tid för att sedan vrida fullt höger-vänster-höger därefter släpper piloten ”ratten”. Piloten framkallar även stall och hur man får planet ur stall genom att öka gaspådraget.
Kolla instrumenten som även en lekman förstår sig på. Finns både traditionella analoga mätare och ny digital teknik med touchskärm
https://m.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU
Vad fick ”mesen” att störtdyka från 4000m?
Citera
2019-07-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Nja, det är jetmotorerna med sin höga gashastighet som ger det sjåsande ljudet. Blir jättestarkt en stund på de plan som reverserar motorerna vid inbromsningen. Hörs även när de taxar efter landningen.

Men menar du att ett fritt fallande plan inte skulle ge något som helst ljud ifrån sig?
Citera
2019-07-17, 21:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NXE3007
Mina två cent: jag tycker att ljudet stämmer väldigt väl med planets rörelse, det liksom ”böljar” i takt med hur planet spinner om du fattar. Så jag tror absolut att ljudet kommer från det fallande planet, frågan är dock om det är luftmotstånd eller motor som låter. Jag kan för lite om aerodynamik och motorer för att ens gissa.

Ljudet synkar helt med rotationen från det fallande planet. Så ja, det är därifrån ljudet kommer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen
Citera
2019-07-17, 21:01
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det släpptes en bildserie på VK ikväll, mer tydliga bilder. Men dom ska ha 99spänn för att man ska få se dom...

28 bilder, varav de flesta på en helikopter på långt avstånd. Inget att lägga pengar på. (Är prenumerant)
Citera
2019-07-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
28 bilder, varav de flesta på en helikopter på långt avstånd. Inget att lägga pengar på. (Är prenumerant)

Nä. Jag blev prenumerant för en femma. Enda är väl bilderna på vingstöttan shk-personal bär på, förmodligen den högra. Med en sopsäck över ena änden. Väcker ju lite funderingar...
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-17 kl. 21:09.
Citera
2019-07-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Ni som kan. Det är väl ingen tillfällighet detta med brotten på vingarna.
Brotten finns ju på samma ställe på vingarna.
Felaktig hållfasthets beräkning av/på vingen.
Vingstöttorna ska kanske sitta infästa i vingen en bit utanför brotten.
Var det samma problem med det andra planet som ramla ner från 4500m?

Vad tror ni?

https://minfil.com/CfV9U8zan5/a_vinge2_jpg

Även om du flyttar vingstöttorna så är det ändå så att dessa representerar en naturlig knäckpunkt. Vingen fram till stöttans infästning får bättre stöd än den del av vingen som ligger utanför. Dvs finns det inte någon extra förstärkning inne i vingen så kommer svagaste delen antingen att vara staget självt eller den del av vingen som ligger just utanför.

Du kan bryta av en linjal. Lägger du linjalen mot en kant så kan du påverka var belastningen blir störst på linjalen och alltså påverka var den kommer att gå av.

Så borde det funnits extra förstärkningar i vingen för att undvika en "brytanvisning" i närheten av staget? Inte nödvändigtvis. Planet skall inte göras alltför tungt och klarar bara vingen av den specificerade lasten så är den stark nog.
Citera
2019-07-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De kör väl rimligen full obduktion för att identifiera skador mm när man ändå håller på.
Man obducerar bara vid oklar dödsorsak och/eller om man misstänker att brott ligger bakom dödsfallet. I det här fallet är ju dock dödsorsaken soklar för hopparna (trubbigt högenergivåld, multitrauma). Dock tar man säkert blodprover på piloten och kanske gör fördjupad undersökning också.
Citera
2019-07-17, 21:23
Medlem
Här är ett ganska bra klipp från planet med gopro kamera, vet inte om det delats i tråden innan. Vad jag fattar är alla utom han som filmar de som dog i kraschen. Man ser även att dörren är lite kärv att öppna.

https://www.facebook.com/1059285865/posts/10216659536895046/
Citera
2019-07-17, 21:25
Medlem
Fallhastigheten "verkar" ju ligga på en logisk men varierande nivå. Hastighetsmätningen är ju ett resultat av tryckförändringen, tror jag mig veta. Enligt min lilla erfarenhet så sitter insugen i färdriktningen i ett flygplan. Så frågan är: Vad händer med tillförligheten när färdrikningen ändras? Som i detta fall med sidan före.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-17 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in