2019-07-15, 22:33
Medlem
lindblomsgröns avatar
Efterlyser fortfarande info om piloten Karlsson. Vem var han?
Citera
2019-07-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag heter Regis
Det blev pulveriserade dom som kraschade på fältet med fjärde planet under 9/11 vilket jag tycker låter hyfsat likl vad som har hänt här, nosen nedåt
Men här rådde andra omständigheter?, vilka då?

Om dom nu prompt inte skulle bli varesig pannkaka eller pulver då kunde
dom lika gärna ha överlevt? finns inga mellanlägen kan jag tycka, motbevisa mig

Han som var först på plats tog pulsen och var även inne i planet , vilket borde betyda att dom var intakta
Citera
2019-07-15, 22:34
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men här, på bild 3....

är det inte en bit tyg som sitter ordentligt inkilad i delen av stjärtdelen, med färgerna gul och blå?? Precis som en av fallskärmarna från PJs fejsboksfilmer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7R7yJ/haverikommissionen-kan-finnas-kameror-och-inspelningar

Nej, det ser ut som en lyftstroop som bärgaren använt som underlägg för att få delarna stabila på flaket vid surrningen.
Citera
2019-07-15, 22:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
De blev pulveriserade dom som krascha på fältet med fjärde planet under 9/11 vilket jag tycker låter hyfsat likl vad som har hänt här, nosen nedåt

Du frågar på allvar vad för olika omständigheter som fanns vid 9/11 och vid denna flygkrasch? Hur är det fatt med dig? Ser det ut att vara likadana plan för dig?
Citera
2019-07-15, 22:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
De blev pulveriserade dom som krascha på fältet med fjärde planet under 9/11 vilket jag tycker låter hyfsat likl vad som har hänt här, nosen nedåt

Det är lite skillnad på ett stort kommersiellt flygplan och ett litet flygplan med max 100 liter i tanken(enligt någon här som skrev att de max hade 100 liter vid start).
Citera
2019-07-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
En video med en av tjejerna

https://vimeo.com/281067298

Kusligt att tänka sig att hon dog i samma plan knappt ett år senare. Det verkar ha varit hennes första hopp. Undrar om hon hade hoppat många gånger sedan dess eller om detta var andra hoppet. I vilket fall mycket tragiskt.

Jag tycker i alla fall att teorin om en vådautlöst skärm har blivit mindre sannolik. När man ser hur det ser ut inne i planet. Det är väldigt litet och dörren är stor. Skulle dörren ha varit öppen skulle någon ha kommit ut. Det ser dessutom ut som att dörren är stängd på bilderna av varket.

Något väldigt märkligt har i alla fall hänt. Först stiger planet 50 meter på 13 sekunder sedan börjar det falla i allt högre hastighet. Jag tror inte att dörren öppnades och troligen har piloten kämpat med att få kontroll på planet. Kanske gick det inte att öppna dörren av någon anledning. Till slut så kommer planet i spinn i väldigt hög hastighet och då slits det itu.
Citera
2019-07-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tidiga rapporter från vittnen sa att det låg folk runtom planet på marken. Om lekmän enkelt identifierar dem som det talar för att det var hyfsat hela kroppar.
Man pulvriseras inte och blir inte heller en pannkaka.

VK har en plusartikel med en boende på ön som löpte genom skogen mot haveriplatsen och var först på plats

Citat:
Han var inriktad på att rädda liv, men det fanns inga liv att rädda. Han kände ingen puls på ett par av personerna som låg nära öppningen och när han sedan klättrade in i flygplansvraket befarade han att det absolut värsta hade inträffat.

De personer som låg utanför har nog åkt ut samma väg han kunde klättra in i planet - lider verkligen med honom som behöver bära den synen på näthinnan för all framtid.
Citera
2019-07-15, 22:38
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
När är man erfaren hoppare enligt dig då?

Det dom gick ut med var "Det var erfarna hoppare, ingen hoppade för första gången" ungefär.

Ja har man hoppat själv några gånger har man ju fått en viss erfarenhet.
Citera
2019-07-15, 22:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
...om skärmen fastnar runt stabben ?
Man skulle kanske kunna tänka sig att skärmen vek sig över stabben och på så sätt inte får luft, men då har man ju all tid i världen varför reaktionssnabbhet är helt ointressant.

Skulle däremot skärmen ta luft har du en bråkdel av en sekund innan du slits ut av skärmen och sannolik skadar planet rejält.
Avslutningsvis har jag svårt att se hur skärmen skulle kunna vika sig runt stabben utan att även dra ut hopparen ur planet. Momentet när hopparen börjar dras ut ur planet till dess skärmen, förhoppningsvis, viker sig över stabben borde vara så stort att tröghetslagarna förpassar individen ut ur planet.
Citera
2019-07-15, 22:42
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Hur vet du det?

Jo för då hade det kommit fram nu! Detta hade inte journalisterna missat.
Citera
2019-07-15, 22:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kusligt att tänka sig att hon dog i samma plan knappt ett år senare. Det verkar ha varit hennes första hopp. Undrar om hon hade hoppat många gånger sedan dess eller om detta var andra hoppet. I vilket fall mycket tragiskt.

Jag tycker i alla fall att teorin om en vådautlöst skärm har blivit mindre sannolik. När man ser hur det ser ut inne i planet. Det är väldigt litet och dörren är stor. Skulle dörren ha varit öppen skulle någon ha kommit ut. Det ser dessutom ut som att dörren är stängd på bilderna av varket.

Något väldigt märkligt har i alla fall hänt. Först stiger planet 50 meter på 13 sekunder sedan börjar det falla i allt högre hastighet. Jag tror inte att dörren öppnades och troligen har piloten kämpat med att få kontroll på planet. Kanske gick det inte att öppna dörren av någon anledning. Till slut så kommer planet i spinn i väldigt hög hastighet och då slits det itu.

Ja jag tror allt mer på en utmattning i vingen strax efter stagfästet. Är nån i tråden som påstås hittat flera rapporter om samma problem med planet utomlands men den informationen verkar inte nått flygansvariga i Sverige. Hade varit trevligt med en sammanställning av dessa källor.
Citera
2019-07-15, 22:45
Medlem
Citat:
tog han pulsen på sig själv?

Men jag frågar hur det kunde komma sig att dom var intakta?

Kroppar kan vara hyfsat intakta på utsidan men på insidan kan det vara väldigt illa ställt med krossade ben och organ. Sen var ju detta ett litet plan, inte lika mycket bråte eller bränsle.

Även många av kropparna efter Lockerbie-attentatet verkade ha sett hyfsat hela ut när man läser om det och de föll från väldigt hög höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in