2019-07-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Tack! Förtydligande!

Kom ihåg bara att grafen är komprimerad i höjdled så proportionerna mellan X-Y och Z rörelser blir nog aningen missvisande.
Citera
2019-07-19, 19:46
Avslutad
Har följt och läst tråden väldigt mycket men jag har alltid undrat en sak. Vad tror ni, tror ni de hann känna en stor dödsångest över vad som hände eller tror ni att dom blev medvetslösa så fort allt började snurra? Jag hoppas på det sistnämnda då jag kände en person som var med och hoppas för guds skull inte han hann uppleva vad som hände, fan vilken dödsångest.. detta scenario håller mig vaken om nätterna, jag hoppas man får veta det efteråt kände bara att jag ville skriva av mig lite även fast jag inte bidrar till tråden.

Må allihopa vila i frid och hoppas gud tar hand om er, ni förtjänade inte det här.
Citera
2019-07-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är luftens fart över vingarna som är det viktiga för lyftkraften.

Och luftens densitet, eller hur?
Citera
2019-07-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Mina angivna tider är från webtrack i svensk normaltid. De kan knappast vara offset då de är källan? Om det inte stämmer skulle jag säga att det är fel ngn annan stans.

Skärmdumpar på de två tiderna jag angav: https://postimg.cc/gallery/ei4vnyqw/

Då webtrack är den bästa källan vi har = referens.

Tack, jag litar mest på dig, och du ser ju och förstår att det kan bli förvillande med andra grafer, som visar annan tid.....
Citera
2019-07-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Du är kanon! Kan Du ange även tiden mellan mätpunkterna. Antar den är konstant. Totala tiden är......60?

Nej tiden är inte konstant. Varierar mellan 1 och 7 sekunder. I snitt är den ca 3 sekunder.
Citera
2019-07-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsblyg
Detta är dock i första hand från egen hög person..
Men sen är ju hela händelsen i sig vidrig så förvisso.

Jag tycker inte vi ska skrämma bort ögonvittnen, även om vi förstås behöver visa respekt för de avlidna. Helst lämna allmänna uppgifter utan ålder eller kön. Att någon har fastnat i ett träd talar för att denne lämnat flygplanet före kraschen. Kan det vara så att hen lyckats ta sig ut eller fallit ut genom ett trasigt plan?
Citera
2019-07-19, 20:08
Medlem
WeAreMotorheads avatar
SVT:
Den flygplanstyp som olycksplanet i Umeå tillhör stoppas från att flyga. Det meddelar europeiska luftfartsmyndigheten, Easa.

I en så kallad emergency ad skriver europeiska luftfartsmyndigheten att samtliga GA8-plan nu ska förbjudas att flyga. Som anledning uppger man olyckan i Umeå i söndags. ”Tidiga rapporter visar att en vinge kan ha lossnat från flygplanet innan det störtade, men roten till olyckan är inte fastslagen”, skriver Easa.

Easa skriver att man informerats om att flygplanstypen ska stoppas i Australien från 20 juli och 15 dagar framåt, och därför tar även europeiska luftfartsmyndigheten beslutet att stoppa den.

Tidigare har de svenska fallskärmsklubbar som har flygplanstypen stoppat flygningarna med planet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-olyckan-i-umea-flygplanstypen-forbjuds-att-flyga
Citera
2019-07-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flip1
Har följt och läst tråden väldigt mycket men jag har alltid undrat en sak. Vad tror ni, tror ni de hann känna en stor dödsångest över vad som hände eller tror ni att dom blev medvetslösa så fort allt började snurra? Jag hoppas på det sistnämnda då jag kände en person som var med och hoppas för guds skull inte han hann uppleva vad som hände, fan vilken dödsångest.. detta scenario håller mig vaken om nätterna, jag hoppas man får veta det efteråt kände bara att jag ville skriva av mig lite även fast jag inte bidrar till tråden.

Må allihopa vila i frid och hoppas gud tar hand om er, ni förtjänade inte det här.

Beklagar, jag vet hur plågsamma de tankarna kan vara som anhörig/bekant. En tröst kan vara att det åtminstone var ett ganska snabbt förlopp, döden kan tyvärr vara betydligt mer utdragen och plågsam. Men en stor sorg för de anhöriga att förlora någon så oväntat i alldeles för unga år.
Citera
2019-07-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag tycker inte vi ska skrämma bort ögonvittnen, även om vi förstås behöver visa respekt för de avlidna. Helst lämna allmänna uppgifter utan ålder eller kön. Att någon har fastnat i ett träd talar för att denne lämnat flygplanet före kraschen. Kan det vara så att hen lyckats ta sig ut eller fallit ut genom ett trasigt plan?

Nja, planet bröts i (minst) två delar vid kollisionen med trädet, trädet gick alltså genom flygplanskroppen ungefär bakom skjutdörren...... ingen tog sig ut, tyvärr i princip omöjligt i sista fasen, höger sida mot marken och vänster vinge mot himlen.....
Citera
2019-07-19, 20:15
Medlem
Ny artikel om en som skulle varit med på planet men ändrade sig:

https://www.vk.se/2019-07-19/jag-ar-tacksam-for-att-jag-lever-men-det-ar-sa-jadra-tragiskt-allting-som-har-hant?fbclid=IwAR1Jefbg XuaX1fxjXEmsLwqeQ3y7r9zPIMtaIyM0Gymu1KJ6J2XKQySP62 Y
Citera
2019-07-19, 20:21
Bannlyst
Testar att fråga igen.

Är det någon som skulle kunna förklara varför man inte har svarta lådor till dessa typer av plan?
Citera
2019-07-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Testar att fråga igen.

Är det någon som skulle kunna förklara varför man inte har svarta lådor till dessa typer av plan?
För dyrt och tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in