2019-07-16, 19:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
De flesta hoppkärrepiloter jag träffat som hoppledare har varit måttligt intresserade av vad icke-piloter har för åsikter om flygsäkerhet, hoppledare med befogenhet enligt sbf eller ej och det är nog väldigt få hoppledare som bemödat sig med att kontrollera piloternas cert och behörigheter. Oftast har man en pilotchef i klubben som ansvarar för allt det där. Hoppledarens ansvar för själva flygandet är mest på pappret.
Du har säkert rätt.
Men ur en hoppares perspektiv är det hoppledaren som bestämmer. Sedan har jag aldrig sett en öppen konflikt mellan pilot och hoppledare då de flesta känt varandra sedan åratal och piloterna har varit groteskt överkvalificerade.
Tjafs har antingen handlar om molnbas/tak, byvindar och "hur många öl drack du igår?".
Citera
2019-07-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här är en film från ett någorlunda jämförbart hopp-flygplan som stallar och går i spinn samt där hopparna försöker lämna planet ..

https://www.youtube.com/watch?v=x6tgZVoZc7g

Enligt vissa så skulle man ju sitta fastklistrad vid väggarna på grund av G-krafter om planet börjar spinna, men det ser man inget av i denna film.
Citera
2019-07-16, 19:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
I stort håller jag med dig.

Vi är nog rätt överrens.

Vi får komma ihåg att vi inte vet hur det gick till innan utredningen är klar.
Vi vet inte ngt om piloten heller.

Kan visa sig vara ngt helt annat än det vi tror.
Citera
2019-07-16, 19:09
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag ifrågasätter inte det. Och gjorde inte det heller i mitt förra inlägg. Det jag ifrågasätter är att loislois så tvärsäkert sa att den omkomne piloten flög den där rutten nästan varje dag.

Vet vi verkligen att han flög den sträckan nästan varje dag? Eller var det istället då och då alternativt en gång i veckan
Om du har svårigheter med att hitta rätt information - det är ju dina egna problem.
Från intervju med Mats Johansson:
Sommaren är högsäsong för fallskärmshoppning och piloten på olycksplanet hade tidigare under lördagen genomfört två andra flygningar med fallskärmshoppare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/han-flog-efter-olycksplanet-i-tio-minuter-horde-hur-de-fick-klartecken-att-hoppa
Citera
2019-07-16, 19:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Jag är nyfiken på hur ofta ni avbryter och landar med hoppare kvar i flygplanet pga moln. När hände det dig senast?

Det vanligaste var att det blev en annan( lägre höjd på hoppet, men jag har avbrutit och landat några ggr. Vi hade egen molnbasmätare vilket var en lyx att kunna mäta molnbas rakt ovan plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Alltså det blir så korkat så att klockorna stannar.

Hur som, det va ju samma lysande stjärna som även kunde meddela att båda vingarna var på plats.

Nog för att vi kan notera honom som "lysande stjärna". Men nej - finns inget citat jag sett där han satt att motorn fortfarande gått efter att planet slagit i backen. Däremot möjligen lite reportrar - samt folk här - som dragit felaktiga slutsatser utifrån hans konstaterandet att planet inte föll i backen pga att motorn stannat då ju vittnen sagt att de hört motorn gå innan planet slog i backen.
Citera
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Vet inte om någon har frågat i tråden men ifall alla hadde fallskärmar, varfør hoppade ingen ut?? G-krafter? Känns som att minst en borde lyckats krabba sig ut och utlösa sin duk...

Hopparna sitter ju i rad efter varann. Dom lär väl tryckas med en jäkla kraft mot planets bakdel när det störtar så där. Rollar planet som en centrifug lär man ju bli rejält desorienterad också.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tids nog får vi veta.

Jag förstår bara inte varför tidningarna inte nämner något om hans erfarenhet som flygare av hoppare. Ligger man lågt ett tag medan man väntar man till alla namn presenteras efter identifikationen?
Skulle möjligtvis kunna bero på att han inte har haft IFR och tappade insikt om vad som var upp och ner i bland molnen. Om så är fallet är det jäkligt illa.

Vidare, jag har fortfarande inte riktigt förstått om det var en eller två piloter i planet. Lite för många trådsanningar.
Citera
2019-07-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ägnar man sig med sådana sporter så får man räkna med att det kan gå snett . Man hör ju hela tiden världen över hur små plan och helikoptrar crashar.

Du ökar risken att dö flera hundra procent än om du ägnar dig åt golf tex .
Flera hundra procent räcker inte.
Bara att gå från vanlig flygpassagerare i kommersiellt linjeflyg till fallskärmshoppare är en riskökning med 10 000 procent.
Citera
2019-07-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Vet inte om någon har frågat i tråden men ifall alla hadde fallskärmar, varfør hoppade ingen ut?? G-krafter? Känns som att minst en borde lyckats krabba sig ut och utlösa sin duk...
Du är kanske bara den 50:e som frågat. Skulle kunna vara den 100:e. Och fler kommer det att bli.
Citera
2019-07-16, 19:13
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Vi är nog rätt överrens.

Vi får komma ihåg att vi inte vet hur det gick till innan utredningen är klar.
Vi vet inte ngt om piloten heller.

Kan visa sig vara ngt helt annat än det vi tror.

Precis.

Har du förstått om det var en eller två piloter i planet?
Citera
2019-07-16, 19:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Hypotetiskt då vi inte alls vet.
Det beror alldeles på höjden när man upptäcker det. Min grova beräkning säger att maskinen var över VNE i dykningen men det är lite yxade data. Har en svag känsla att maskinen var inverterad också, fast det vet jag inget om. Bara det mest troliga scenariot där man inte lyckas räta upp tidigt för man är inverterat och tar runt 1G så det känns rätt samtidigt som man styr mot marken.
När man kommer ut ur moln och får facit är det nog väldigt lätt att överbelasta, man får bråttom. I all utbildning ingår att rolla rätt först så man får kortaste vägen att dra G tills man är i planflykt.
Jag tror ”chockverkan” när man kommer ur moln är ett stort problem, speciellt om man inte har flugit avancerad flygning innan. Ju högre fart desto lättare att överbelasta, är maskinen trimmad för fällning och 80-ish knop har man redan fått G pga att ökad fart ger en rejäl nos upp trim av sig. Man måste nog inte dra speciellt hårt i spaken i det läget innan det blir för hög belastning. För hög fart hjälper inte heller.
Tack för svaret!
En mycket erfaren pilot hade möjligen fixat det men inte säkert med andra ord, det kanske var för sent oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in