Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Att vingen gått av utanför stöttan bevisar inte att stöttan satt kvar och fyllde sin funktion vid tillfället. Det kan finna andra strukturella orsaker i vingens konstruktion som gör att den går av just där.
Ingen av de självutnämnda experterna i tråden verkar vara varken flygplanskonstruktörer eller ingenjörer på NASA så det är nog säkrast att vara öppen för olika händelseförlopp och inte lita blint på trådsanningar i det här läget.
Det kan nog finnas någon ingenjör i faggorna.
Det sätt som yttervingen är bruten på talar tydligt för att vingstöttan satt kvar och var hel. Brottytan på yttervingen visar på att vingen brutits uppåt, av att yttervingen gett mer lyftkraft än den höll för.
Normal category aircraft som denna med all sannolikhet tillhör certifieras för +3.8G, design limit är minst 1.5 ggr det om jag minns rätt. Innebär att maskinen ska klara minst 5.7G innan det ger vika.
När vingen är upphängd på normalt sätt fördelas kraften till upphängningarna, bland annat vingstöttan. Får man en G-belastning som överstiger sträck- och brottgränserna böjer sig vingen uppåt pga den lyftkraft som skapas. Vi ser sprygeln inne i vingens brottyta intryckt i överkant vilket är synonymt med att vingen brutits uppåt.
Om vi plockar bort vingen från sina fästpunkter först kommer vi inte klara av att bryta sönder den utan att kraftigt deformera ytterhöljet, som bara är tunn aluminium och bara skall klara luftkrafter.
Oavsett vad som hänt yttervingen måste den ha suttit kvar som den ska för att kunna brytas utan att kraftigt skada utsidan.
Man ska givetvis akta sig för trådsanningar som inte är korrekta, men i detta fall känner vi oss relativt säkra m.ht de bilder som finns i media.
Den andra, inre vingbiten har jag inte klart för mig om den hittats på haveriplatsen eller annan plats. Man kan tänka sig ett scenario där den yttre vingbiten får sådant luftmotstånd när den bryts av att den drar loss resterande del av vingen och stöttan. Stöttan skall bara ta upp lyftkraft och det bakåtböjande momentet av vingens luftmotstånd skall tas upp inne vid vingroten. Om luftmotståndet i den avbrutna vingen, medan den sitter kvar blir för stort kommer förståss infästningarna i vingroten brista, och sedemera stöttan någonstans.