2019-07-14, 19:20
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Okej då ljuger media. 4000 meter och någonting händer.

Då tror jag på att en eller flera fallskärmshoppare flugit in i flygplanet när dem skulle hoppa. När man hoppar så åker man upp lite snabbt.

Då borde kroppen/kropparna vara utspridda en bit ifrån nedslagsplatsen. Nu hittades alla snabbt så troligen hann ingen lämna planet.
Citera
2019-07-14, 19:21
Avstängd
Ksenia74s avatar
Umeå Fallskärmsklubb (instagram)

https://www.instagram.com/umeafallskarmsklubb/?hl=sv
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
Det egna planet som står på klubben, någon miljon hit och dit.
Du menar att klubben blir utan ersättning, ja då är jag med.
Låter inte speciellt troligt med tanke på att det är en seriös och etablerad klubb. Snarare som någon skrev, myndigheten laggar med att föra in uppgifterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Då kan du berätta på vad skatten är per år på detta flygplan och berätta även var "svarta lådan" finns på lätta flygplan.

Suck...

Du betalar CAMO.
Du betalar ”skatt” (luftvärdighetsbevis) till TS.
Du betalar undervägsavgifter om du flyger IFR.
Du betalar landningsavgifter.
Du betalar för ett gällande radiotillstånd.
Har säkert glömt något, den som känner sig hågad får gärna fylla i.
Var många år sedan jag flög ”småflyg”

Du gör som allra minst en 100h översyn per år (även om maskinen bara flugit 1 timme).
Var 50:e timme görs en 50timmars tillsyn ( liten service), var 100:e timme görs en 100timmars tillsyn (större service).
Sen utöver det så finns det komponenter som lever sitt eget liv vad det gäller särskilt underhåll.

Nej det finns inget krav på färdskrivare (DFDR eller CVR) i ”småflygplan”.
Men de allra flesta har en GPS som du skulle kunna tanka ut information ifrån, om den överlever ett haveri.
I det aktuella olycksflygplanet så ser man på bilderna att det sitter en EFIS, den har garanterat en inbygg gps som du eventuellt kan få fram data från gällande kurs, höjd, sjunkhastighet och fart ifrån.

För att jämföra med markbunden trafik så finns det heller inga krav på att färdskrivaren i en buss/lastbil skall överleva en crash.

Är du så intresserad vad avgifterna (skatterna) är för det aktuella flygplanet så tycker jag att du ringer TS i morgon och frågar, det är offentliga uppgifter.
Men jag misstänker starkt att det ligger i intervallet 50-100ggr mer än vad du betalar för din bil (Lada Samara?) om du har någon.
Citera
2019-07-14, 19:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Då borde kroppen/kropparna vara utspridda en bit ifrån nedslagsplatsen. Nu hittades alla snabbt så troligen hann ingen lämna planet.
Om inte en fallskärm löst ut för tidigt och direkt fastnat i planet och kraften från den slitit sönder planet. Sen som OmedelSvensson skrev, linorna täcker öppningen så ingen kommer ut i tid.
Citera
2019-07-14, 19:24
Medlem
Det pågick någon slags familjevecka enligt B*nj*m*n Ws Instagram. 😢
Citera
2019-07-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nr 3 i ordningen på drygt 40 år om jag inte minns fel. Bromma (1977) och Oskarshamn (1989) har fler döda. I Oskarshamnsolyckan 1989 omkom Lotta Grönings pappa.
Ja eller nummer sju om man räknar sedan 1942...
Ängelholm är den värsta någonsin med 31 döda.

Om en skär utlöst, stärkt in sig och slitit av något - borde den inte hänga kvar vid vrakdelen som bärgas?
Citera
2019-07-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
1,Förmodligen motorproblem som ledde att planet inte fick tillräckligt med fart, flygplanet stallar och hamnar i spinn.

2. Flygplanet krockade med en drönare eller stor fågel vid start, vingen skadades och planet hamnade i spinn.
3. Man läser tråden, tittar på filmer och bilder och ser vad som framkommit innan man uttalar sig om vad som "förmodligen" har hänt. Bara ett förslag...

Båda dina punkter *kan* ha inträffat, men ingenting har framkommit som stödjer specifikt detta. Snarare verkar OmedelSvensson fått in en fullträff redan i hans första inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av implor
Då kollar ni på fel tid eller fel plan. Ett flyg gör många vändor upp och ner under en hoppdag.

”Enligt Peder Jonsson, RLC-kommunikatör vid polisen ska haveriet inträffat i samband med att planet skulle lyfta.”
Du kanske själv kan fråga dig om hur ett haveri som inträffar när planet skulle lyfta får planet att störta från en höjd? Har det beamats upp av ett UFO?

Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Kan det hänga en fallskärm efter planet i krasch ögonblicket?
Bilden är från Aftonbladets film (sen en förstoring av förstoringen)
https://minfil.com/I3X047z2n9/Krasch_Ume_190714_jpg
Här är en planform av flygplanstypen om jag gjort rätt (GippsAero GA8 Airvan 8):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Ga83view.jpg

Onekligen ser planet på bilden ut att vara "för långt" och sakna stjärtparti. Det kanske har gått till precis så som ett av scenarierna som OmedelSvensson beskrev: (FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (14 juli 2019)
Detta i kombination med att något vittne påstått sig se något som liknar tygstycken släpa efter planet och att vi har bilder som tydligt visar stabilisatorn, enligt uppgift från annan nerslagsplats gör att hypotesen om fallskärm ut ur planet känns trolig. Även om något annat givetvis kan ha hänt.

Planet är inte gammalt, vare sig modell eller exemplar. Modellen flög första gången 1995 och kom ut på marknaden år 2000 enligt wikipedia, och aktuellt plan är tydligen från 2012, så vi kan skippa alla idéer om att planet skulle vara från hedenhös. Detta är i sig mindre relevant från första början då det främst är en underhållsfråga, om ålder skulle vara aktuell.
Citera
2019-07-14, 19:27
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Suck...

Du betalar CAMO.
Du betalar ”skatt” (luftvärdighetsbevis) till TS.
Du betalar undervägsavgifter om du flyger IFR.
Du betalar landningsavgifter.
Du betalar för ett gällande radiotillstånd.
Har säkert glömt något, den som känner sig hågad får gärna fylla i.
Var många år sedan jag flög ”småflyg”

Du gör som allra minst en 100h översyn per år (även om maskinen bara flugit 1 timme).
Var 50:e timme görs en 50timmars tillsyn ( liten service), var 100:e timme görs en 100timmars tillsyn (större service).
Sen utöver det så finns det komponenter som lever sitt eget liv vad det gäller särskilt underhåll.

Nej det finns inget krav på färdskrivare (DFDR eller CVR) i ”småflygplan”.
Men de allra flesta har en GPS som du skulle kunna tanka ut information ifrån, om den överlever ett haveri.
I det aktuella olycksflygplanet så ser man på bilderna att det sitter en EFIS, den har garanterat en inbygg gps som du eventuellt kan få fram data från gällande kurs, höjd, sjunkhastighet och fart ifrån.

För att jämföra med markbunden trafik så finns det heller inga krav på att färdskrivaren i en buss/lastbil skall överleva en crash.

Är du så intresserad vad avgifterna (skatterna) är för det aktuella flygplanet så tycker jag att du ringer TS i morgon och frågar, det är offentliga uppgifter.
Men jag misstänker starkt att det ligger i intervallet 50-100ggr mer än vad du betalar för din bil (Lada Samara?) om du har någon.

Inga skatter med andra ord. Bara div utgifter för avgifter, bevis och tillstånd. Inget krav på någon svart låda heller.
Citera
2019-07-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Stabben stallar inte. Det är planet som stallar.
När ett plan viker sig pga av för låg fart, alltså stallar, betyder det att nosen först höjs innan planet "vippar" framåt med nosen neråt. Sedan går det i spinn som syns på filmen.

Jasså?
Ring NASA och säg att deras utprovning av stabilarorstall är felaktig.
Dom har gjort en mycket demonstrativ film som ligger på tuben om just stabilatorstall.
Om jag inte missminner mig är det en TwinOtter som är flygplanet.

Urgångsförfarandet är det omvända mot en vanlig stall. Man misstänker att piloten i Buffaloolyckan misstog en vanlig stall mot en stabilatorstall och att det var därför han gjorde helt fel kontrollutslag.

Varför uttalar sig personer som uppenbarligen inte kan något om flyg och aerodynamik?

Är det bara posthoror i tråden?
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Användaren tramsar bara.

Till ämnet. Vad kan göra att ett flygplan kraschar på detta spektakulära sätt, bortsätt från att piloten gör det med flit?

Planet kan ha krockat med en stor fågel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Umeå Fallskärmsklubb (instagram)

https://www.instagram.com/umeafallskarmsklubb/?hl=sv

Bra bilder. Förmodligen har olyckasn spelats in på deras gopro kameror. Hoppas att minneskortet inte gått sönder.

Jag tror att någonting yttre påverkan har drabbat flygplanet, bara kraftig spinn kan inte förstöra ett plan i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in