Citat:
Ursprungligen postat av
Lawline
Då kan du berätta på vad skatten är per år på detta flygplan och berätta även var "svarta lådan" finns på lätta flygplan.

Suck...
Du betalar CAMO.
Du betalar ”skatt” (luftvärdighetsbevis) till TS.
Du betalar undervägsavgifter om du flyger IFR.
Du betalar landningsavgifter.
Du betalar för ett gällande radiotillstånd.
Har säkert glömt något, den som känner sig hågad får gärna fylla i.
Var många år sedan jag flög ”småflyg”
Du gör som allra minst en 100h översyn per år (även om maskinen bara flugit 1 timme).
Var 50:e timme görs en 50timmars tillsyn ( liten service), var 100:e timme görs en 100timmars tillsyn (större service).
Sen utöver det så finns det komponenter som lever sitt eget liv vad det gäller särskilt underhåll.
Nej det finns inget krav på färdskrivare (DFDR eller CVR) i ”småflygplan”.
Men de allra flesta har en GPS som du skulle kunna tanka ut information ifrån, om den överlever ett haveri.
I det aktuella olycksflygplanet så ser man på bilderna att det sitter en EFIS, den har garanterat en inbygg gps som du eventuellt kan få fram data från gällande kurs, höjd, sjunkhastighet och fart ifrån.
För att jämföra med markbunden trafik så finns det heller inga krav på att färdskrivaren i en buss/lastbil skall överleva en crash.
Är du så intresserad vad avgifterna (skatterna) är för det aktuella flygplanet så tycker jag att du ringer TS i morgon och frågar, det är offentliga uppgifter.
Men jag misstänker starkt att det ligger i intervallet 50-100ggr mer än vad du betalar för din bil (Lada Samara?) om du har någon.