2019-07-14, 19:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Men alltså, vi pratar om dödsbud som överlämnats av POLIS.
Okej. Jag har inte sett något om att det var Polis som överlämnat dödsbud inom en timme, bara att anhöriga är informerade.
Citera
2019-07-14, 19:02
Medlem
Någon som vet vem som var befälhavare (pilot) ombord?
Citera
2019-07-14, 19:02
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Eller så hade han visat att han vet lika lite som du om vilka regler som gäller för flygplan.
De är nämligen betydligt hårdare och dyrare än för bilar. Även för normalklassat småflyg.

Då kan du berätta på vad skatten är per år på detta flygplan och berätta även var "svarta lådan" finns på lätta flygplan.
Citera
2019-07-14, 19:03
Medlem
brackspaces avatar
Jag kände piloten som flög kärran. Detta är den andra personen jag känner som omkommer i en hoppkärra, senast i augusti 2004. Då var det en god vän till min far som omkom när ett flygplan störtade utanför Östersund.

Jag brukar flyga fallskärmshoppare var fjärde helg, dock en annan flygplanstyp, nämligen cessna 206.
Citera
2019-07-14, 19:03
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Stabben stallar inte. Det är planet som stallar.
När ett plan viker sig pga av för låg fart, alltså stallar, betyder det att nosen först höjs innan planet "vippar" framåt med nosen neråt. Sedan går det i spinn som syns på filmen.
Stall innebär att lyftkraften förloras. Stabilisatorn ger en ”negativ” lyftkraft som balanserar planet i pitchled. Försvinner denna kraft, dvs stabben slutar fungera eller tappas står planet på nosen. Det du beskriver är när huvudvingen har för låg fart och slutar bära. Beroende på flygplanstyp är det ett ganska stabilt förlopp eller så kommer man i spinn. Intrycket jag har är planet börjat brytas sönder i luften och då handlar det inte om stall som primär haveriorsak utan planet har helt enkelt blivit omöjligt att manövrera.
Citera
2019-07-14, 19:04
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
TV4-nyheterna. Tror fortfarande inte på det. Att något så oändligt värdefullt som nio liv togs på det fasansfulla sättet. Och någon som är så nära mitt hjärta. Vill skrika men kan inte.

Följer nyhetsrapporteringen och den innehåller tyvärr så många felaktigheter. Man blir inte klokare av att lyssna på det...

Beklagar sorgen...

Kan du utveckla vilka felaktigheter du upplever rapporteras?
Citera
2019-07-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej. Jag har inte sett något om att det var Polis som överlämnat dödsbud inom en timme, bara att anhöriga är informerade.
Det är polis eller sjukvård som lämnar dödsbesked, och självklart skulle inte regionen gå ut med att de anhöriga fått besked om de syftade på att klubben ringt runt, det är alldeles för osäkra uppgifter.
Citera
2019-07-14, 19:06
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag kände piloten som flög kärran. Detta är den andra personen jag känner som omkommer i en hoppkärra, senast i augusti 2004. Då var det en god vän till min far som omkom när ett flygplan störtade utanför Östersund.

Jag brukar flyga fallskärmshoppare var fjärde helg, dock en annan flygplanstyp, nämligen cessna 206.
Har du några teorier vad som kan ha hänt?
Citera
2019-07-14, 19:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
TV4-nyheterna. Tror fortfarande inte på det. Att något så oändligt värdefullt som nio liv togs på det fasansfulla sättet. Och någon som är så nära mitt hjärta. Vill skrika men kan inte.

Följer nyhetsrapporteringen och den innehåller tyvärr så många felaktigheter. Man blir inte klokare av att lyssna på det...

Ojojoj, så grymt. ❤️ Jag fick veta via Flashback en gån att en vän till mig dött. Facebooklänkar och allt. Ville inte tro det. Kunde inte tro det. Någon måste ha länkat fel. Hörde direkt av mig till några gemensamma vänner med hopp om att de skulle säga att Flashback tagit fel. Men så var inte fallet...Förmodar att du ringde andra vänner och hoppades att det inte var din väns plan eller att han blivit sjuk och inte följt med? Att du reagerade som jag?

Du kommer att läsa och höra så mycket felaktigheter i media och på Flashback. Så är det alltid. Ta inte åt dig, ta inte illa vid dig. Det tar tid att förstå en sån svår, och i Sverige ovanlig, olycka. Det är först när haverikommissionens rapport kommer som förhoppningsvis några frågetecken rätas ut.
Citera
2019-07-14, 19:08
Medlem
1,Förmodligen motorproblem som ledde att planet inte fick tillräckligt med fart, flygplanet stallar och hamnar i spinn.

2. Flygplanet krockade med en drönare eller stor fågel vid start, vingen skadades och planet hamnade i spinn.
Citera
2019-07-14, 19:09
Medlem
G-A Airvan är ett väldigt robust byggt flygplan. Att stabben lossnat måste betyda att enorma krafter stressat på planet.

Mest troligt just nu känns om att något gått otroligt fel i kabinen. För tidigt utlöst fallskärm som slitits ut genom öppen dörr och slitit av stabben på planet känns som ett väldigt troligt cenario

I filmen kan man ev skymta en fallskärm bakom planet just innan det försvinner bakom träden.

Otroligt tragisk händelse... gissar att minnst någon av klubbmedlemmarna haft GoPron på..
Citera
2019-07-14, 19:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Stall innebär att lyftkraften förloras. Stabilisatorn ger en ”negativ” lyftkraft som balanserar planet i pitchled. Försvinner denna kraft, dvs stabben slutar fungera eller tappas står planet på nosen. Det du beskriver är när huvudvingen har för låg fart och slutar bära. Beroende på flygplanstyp är det ett ganska stabilt förlopp eller så kommer man i spinn. Intrycket jag har är planet börjat brytas sönder i luften och då handlar det inte om stall som primär haveriorsak utan planet har helt enkelt blivit omöjligt att manövrera.

Att huvudvingen slutar bära och tappar fart beror på höjdrodret som sitter på stabilisatorn. När du inte reglerar farten med höjdrodret stiger nosen och planet tappar fart och stallar.
Det är ju möjligt som du skriver att det börjar brytas sönder i luften, jag begriper bara inte hur det kan hända bara sådär.
Vika och spinna kan ju vara rätt kul om man håller på med sånt, men det är ju inget man gör med planet fullt med fallskärmshoppare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in