2019-07-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Stabben belastas mer när man tar ut klaff, viket inte är vanligt med de normala flygplanstyper a då farten hur som är ok för hopp, även med nybörjare och tandemhopp etc. större-snabbare kärror kan göra det men denna maskin är nog lite av en STOL-kärra med låg stallfart, så klaff ute: gissar på att det inte används. ( youtube borde ge facit väldigt lätt.)

Inför hoppning när hopparna samlas brukar man ha regler för hur de ska röra sig ombord men gemensamt är att begränsningen är bakre tyngdpunktsläge. Det i sig avlastar stabben och kräver mindre av den än under stigningen på väg upp.

Farten är låg före hoppning, eftersom hopparna vill kliva av i rimlig fart, det i sig ger mindre aerodynamisk last på stabben.

FR24-loggen visar att man var ned på kring 70 knop groundspeed just innan men sedan ökade farten mot 86knop GS.
Mht att luften är tunn är 80 IAS cirka 100 på den höjden och det rådde cirka 20 knop vind( motvind eller lite från höger).

Min uträkning gav att med 80kt indikerat och cirka 20 motvind så stämmer det hyffsat med FR24-loggen. Sannolikt något högre än 80 indikerat och då har man troligen inte problem med att stalla stabben, om den inte är väldigt nedisad( ej så troligt, läs mitt förra inlägg).

Läs vad jag skrivit.
Jag tror inte det berodde på stabilatorstall, jag säger bara som kommentar på en ”expert” som sa att det inte existerade, att det faktiskt finns stabilatorstall.

Jag personligen misstänker strukturellt fel.
Citera
2019-07-14, 20:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Enligt det som framkommit (till min vetskap) så havererade maskinen ganska tidigt efter start.
Jag misstänker strukturellt fel..

Nej. Media, får som vanligt allt om bakfoten.

13500 fot är sista loggen(12:07Z), tre minuter senare har JRCC online larm på haveri. Kolla FR24.

De låg med all säkerhet på väg in mot en dropfinal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Vem tror du att den nionde kan vara om det inte är en av de 8 passagerarna?

Hitler eller Jesus? Jag tror inte på materialutmattning då farkosten var så pass ny. Vissa storkärror är i drift även efter 30 år, och denna vara bara 7 vill jag minnas. Materialfel kanske, eftersatt underhåll eller mänsklig felande länk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Fast det är ju inte som om skärmen exploderar ut bara för att man drar? Om någon sett en skärm hänga ut genom dörren är det kanske så att någon försökt lämna planet och samtidigt dragit skärmen. Eller nåt.

Man sitter väldigt tätt på varandra planet, pilothandtaget kan ha fastnat i en annan hoppare när man är på väg att klättra ut eller vänder sig i planet, säger absolut inte att det är det som har hänt, beskriver bara hur det skulle kunna gå till vid en vådautlösning, ingen utlöser fallskärmen vid uthopp medvetet.
Citera
Medlem
Klappasäftens avatar
Planet var överbelastat. Den klarade inte vikten av att de fanns nio personer i hytten. Inte konstigt att vingen gick av.
Citera
2019-07-14, 20:34
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Hitler eller Jesus? Jag tror inte på materialutmattning då farkosten var så pass ny. Vissa storkärror är i drift även efter 30 år, och denna vara bara 7 vill jag minnas. Materialfel kanske, eftersatt underhåll eller mänsklig felande länk.
Eh, va? Piloten, kompis.
Citera
2019-07-14, 20:36
Medlem
Ratis avatar
En kvinna från Piteå är bland de avlidna enligt Piteåtidningen.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Planet var överbelastat. Den klarade inte vikten av att de fanns nio personer i hytten. Inte konstigt att vingen gick av.

8+1 pilot. Det var den väl godkänd för.
Citera
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hinner fallskärmen ens utvecklas på så låg höjd.

Reserven vecklar ut sig mycket snabbare än huvudskärmen. Drygt 150 meter behöver man på sig för att det ska gå vägen.

Men tyvärr, i nödsituationer så brukar hopparna i första hand dra huvudskärmen av gammal vana vilket minskar överlevnadschanserna rejält på låg höjd.
Citera
Medlem
Citat:

Man bör ha något högre brottgränser på konstruktionen än exakt på antalet personer. De var ju dessutom 8 pass + piloten. Kanske två pall öl skulle göra den manöveroduglig, men det är inte troligt.
Citera
Medlem
Citat:

1+8=9 eller vilket tal får du upp när du räknar?
Citera
2019-07-14, 20:38
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nej de identifieras genom att det är känt vilka passagerarna var och det finns flera metoder att avgöra identitet, måste du trolla jämt Xenia? Brukar du kolla tandkort på dina vänner för att känna igen dem?

Om kropparna är så svårt sargade att dom inte går att känna igen då används tandkort jag vet efter som jag jobbat inom räddningstjänsten.

Alla kroppar skall identifieras även fast man vet vilka det är via passagerarlistor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in