2019-07-14, 19:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Har det varit flygförbud på planet då kommer inget försäkringsbolag att betala ut några ersättningar,

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
1,Förmodligen motorproblem som ledde att planet inte fick tillräckligt med fart, flygplanet stallar och hamnar i spinn.

2. Flygplanet krockade med en drönare eller stor fågel vid start, vingen skadades och planet hamnade i spinn.
Flygplanet hade varit i luften ett tag och var nästan på 4000 m. Så fågelkrock vid start går bort.
Citera
2019-07-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
1. Nej
2. Nej

Vad vet du,förklara dig?
Citera
2019-07-14, 19:16
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Förlorade ett par vänner i flygplansolyckan utanför Optand, Jämtland 2004, när 4 fallskärmshoppare dog och 3 fick 3:e gradens brännskador.
Denna olyckan känns alltför väl igen.

Vad gäller olyckan vid Optand 2004 så fann haverikommisionen aldrig ut orsaken till kraschen, man misstänkte dock att bränslepumpen till motorn slutat fungera direkt efter man lyft, vilket gjorde att det inte fanns nog höjd för att hoppa ut eller vända planet. Planet kraschade i skogen utanför landningsbanan och fattade eld.

Jag känner tyvärr på mig att haverikomissionen även denna gång inte kommer kunna finna orsaken till olyckan, och svaret är enkelt: det finns för bristfälliga säkerhetsrutiner runt privata sportflygplan.
Det finns inga riktigt detaljerade loggar eller checklistor som gås igenom, självklart kollar piloten planet men det är inte tillräckligt enligt mig.

Det är en sak att en pilot störtar med sitt plan och omkommer, en helt annan att denne tar med sig 4-8 passagerare in i döden.

Hoppas verkligen man styr upp i privatflygträsket och gör planen säkrare, annars har vi en till olycka inom nästa decennium.

Jag har själv hoppat från planet som kraschade vid Optands flygfält med samma rutinerade pilot vid spakarna, och vad jag minns ägdes planet av klubben. Tvivlar på att bristande underhåll var orsaken till den olyckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Att huvudvingen slutar bära och tappar fart beror på höjdrodret som sitter på stabilisatorn. När du inte reglerar farten med höjdrodret stiger nosen och planet tappar fart och stallar.
Det är ju möjligt som du skriver att det börjar brytas sönder i luften, jag begriper bara inte hur det kan hända bara sådär.
Vika och spinna kan ju vara rätt kul om man håller på med sånt, men det är ju inget man gör med planet fullt med fallskärmshoppare.

Nej så funkar det ej. Du fick en bra förklaring nyss. Och en stabbe kan stalla precis som en vinge om luften blir störd.
Citera
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har du några teorier vad som kan ha hänt?

Jag har ingen aning. Jag har sett filmen. Det kan iaf inte röra sig om ett motorhaveri. Större sannorlikheten att vingen gått av eller att ett roder låst i ett läge så att det okontrollerat gått in i spiral.

Kärran ska vara byggd 2012 så det är nya grejer. De kärror jag flugit med hoppare har varit från sent 70-tal och i mycket gott skick. Jag lutar som sagt åt tekniskt fel på roder och det kan hända vilken kärra som helst... urgammalt som nytt.
Citera
2019-07-14, 19:17
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Källa på att stjärtpartiet skadades?

Filmen på planet som störtar. Foton på delar som plockas upp ur vattnet.
Citera
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Att huvudvingen slutar bära och tappar fart beror på höjdrodret som sitter på stabilisatorn. När du inte reglerar farten med höjdrodret stiger nosen och planet tappar fart och stallar.
Det är ju möjligt som du skriver att det börjar brytas sönder i luften, jag begriper bara inte hur det kan hända bara sådär.
Vika och spinna kan ju vara rätt kul om man håller på med sånt, men det är ju inget man gör med planet fullt med fallskärmshoppare.
Jag är hemskt ledsen men du har inte så bra koll på det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Flygplanet hade varit i luften ett tag och var nästan på 4000 m. Så fågelkrock vid start går bort.

Okej då ljuger media. 4000 meter och någonting händer.

Då tror jag på att en eller flera fallskärmshoppare flugit in i flygplanet när dem skulle hoppa. När man hoppar så åker man upp lite snabbt.
Citera
2019-07-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka ersättningar då? Om alla hade jobb så faller TGL 6 PBB + ersättning till minderåriga barn 2 PBB ut. Ev privata livförsäkringar till efterlevande. Jag vet inte om flygklubbar har speciella olycksfallsförsäkringar där ex ett PBB faller ut i begravningshjälp.

Vad skall klubben ersätta menar du? I svensk rätt har vi inte höga skadestånd som skall begränsa företag/organisationer/privatpersoner från att i onödan begå riskfyllda handlingar( för andra).
I svensk rätt faller normalt ett rätt litet ideellt skadestånd ut även vid uppsåtligt dödande.
Här är det fråga om en olycka.

Det egna planet som står på klubben, någon miljon hit och dit.
Citera
Medlem
Angående det som ser ut som fallskärm utanför planet på filmen. Kan det inte vara en automatisk reservfallskärm som slagits ut av fallet?
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag har ingen aning. Jag har sett filmen. Det kan iaf inte röra sig om ett motorhaveri. Större sannorlikheten att vingen gått av eller att ett roder låst i ett läge så att det okontrollerat gått in i spiral.

Kärran ska vara byggd 2012 så det är nya grejer. De kärror jag flugit med hoppare har varit från sent 70-tal och i mycket gott skick. Jag lutar som sagt åt tekniskt fel på roder och det kan hända vilken kärra som helst... urgammalt som nytt.

Ja ibland kan äldre grejer till och med vara bättre än nyare det gäller med många saker.
Citera
2019-07-14, 19:20
Medlem
Citat:
Källa på att stjärtpartiet skadades?
Jämför bilderna https://minfil.com/D69e59zcn2/SE-MES_W_STAB_jpg
https://cdn-10.minfil.com/Ga9c53z4n4/2f9d7c3b-1563124730/SE-MES_WO_STAB.jpg

Syns tydligt att de bakre "vingarna" saknas.

Bra att haverikommission har minst två filmer från kraschen plus antagligen hjälmkameror inifrån flygplanet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in