2019-07-14, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej.
Jag förstår. Konstigt, det känns som en självklar försäkringsbolagsfråga?
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Såg nu som först filmen där planet drag i backen lodrätt ned såg inget vidare ut med tanken på hur den kom, Lutar åt mekaniska problem så länge inte dem som varit inne i planet hållit på och ända positioner och fått problem med balansen i planet då kan det gå samma väg men som sagt högst troligt mekansikt fel!
Citera
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Nybörjare hoppar inte från 4000m om det nu stämmer att de va så högt.
Jo, de gör de visst. Sluta med dina gissningar nu, du har ju ingen aning om nånting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Reservskärmen löser ut när hopparen drar i snöret till den.
Vore ju drygt med båda skärmarna ute vid 300m

De flesta har en automatisk reservskärm, där elektroniken känner av att om man fortfarande är i frifall (ca 180km/h) när man passerar 300m så löser reserven ut.

Man kan givetvis även lösa ut reserven manuellt om man märker att det är något fel på huvudskärmen. Automatiken är främst till för om man av någon anledning tuppat av och inte kan dra huvudskärmen själv.
Citera
2019-07-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Olyckan kan bero på en snabb balansrubbning som fått planet att vika sig i luften.
Det säger flygexperten Jan Ohlsson till Aftonbladet.

Vad menar han med en balansrubbning? Att planet krockat med något väl?

Att något tungt flyttat sig inne i planet?
Citera
2019-07-14, 17:10
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om man söker på planet här https://www.transportstyrelsen.se/en/Aviation/Aircraft/Luftfartygsregistret/Aircraft-search/ är detta lite störande

Är det som på bilar kan det släpa i ett par dagar innan det uppdateras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om man söker på planet här https://www.transportstyrelsen.se/en/Aviation/Aircraft/Luftfartygsregistret/Aircraft-search/ är detta lite störande

ja sjukt, flygvärdig till och med i fredags! Max startvikt ca 1800 kg, så de verkar inte vara så tungt lastade? Eller räknar man in flygbränsle etc?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Olyckan kan bero på en snabb balansrubbning som fått planet att vika sig i luften.
Det säger flygexperten Jan Ohlsson till Aftonbladet.

Vad menar han med en balansrubbning? Att planet krockat med något väl?

Inte för att jag kan ngt om flygeri men det här var ett litet plan med ganska tung personlast. I det fallet är det väl extra viktigt att veta var massan på hela lasten befinner sig kan jag tänka mig. Oskarshamnolyckan 1989 berodde troligen på fel balans har jag för mig.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhksat
Att något tungt flyttat sig inne i planet?
mer att personerna förflyttat sig i kabinen på ett sådant sätt som gjort det instabilt och att inte piloten kunnat reda ut det hela....
Citera
2019-07-14, 17:11
Medlem
Fermatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
Fruktansvärt.
På Instagram story kan man se att b*njamin w*lkingsson och fr*ans ander*son satt i ett mindre plan uppe i luften för 6 h sedan och taggat Umeå fallskärmsklubb.
Nu börjar hjärtan trilla in på den enes instagram-kontot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Enligt Flightradar24 är inte kraschen så direkt efter start. Flygplanet är uppe på 4000 m på väg mot flygplatsen för att släppa hopparna.

Då kollar ni på fel tid eller fel plan. Ett flyg gör många vändor upp och ner under en hoppdag.

”Enligt Peder Jonsson, RLC-kommunikatör vid polisen ska haveriet inträffat i samband med att planet skulle lyfta.”
Citera
Medlem
Kommer de komma ut med namn på de omkomna? Har än så länge konstaterat tre personer som var ombord men ingen fullständig lista på alla passagerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in