Citat:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-mes#2147aacd
Inspelningen slutar över haveriplatsen kl 14:07 lokal tid och larmet kom kl 14:09.
Hade de tänkt fälla hopparna rakt över fältet strax därefter?
De gick bak i planet inför hoppet, men stallade när tyngdpunkten flyttades så långt bak?
Om de spunnit hela vägen från 13000 fot, tycker man att någon av hopparna borde hunnit lämna planet?
Inspelningen slutar över haveriplatsen kl 14:07 lokal tid och larmet kom kl 14:09.
Hade de tänkt fälla hopparna rakt över fältet strax därefter?
De gick bak i planet inför hoppet, men stallade när tyngdpunkten flyttades så långt bak?
Om de spunnit hela vägen från 13000 fot, tycker man att någon av hopparna borde hunnit lämna planet?
Se mitt svar just ovan, ungefär där olyckan hände är där man öppnar dörren för att den som spotar in platsen kan styra in piloten mot fältet på rätt kurs/sidoavstånd osv.
M.ht det känns öppnad dörr och fått ut en skärm som en lågoddsare.
Statistiskt händer det att hopparna beter sig så TP blir fel men jag har gjort rätt många drops och har alltid upplevt att det funkat bra.
Vanligast om jag minns rätt från en särskild NTSB-utredning är att piloten fular ut sig med för låg fart, går i spinn och sedan inte reder ut att göra rätt åtgärder. Lite förvånande om man fått för låg fart redan innan man kommit i närheten av flygplatsen( normalt flyger man på kurs mot ”genomsnittsvinden” på hela höjdskiktet, som beräknas ta en hoppare i nödskärm med vinden mot mitten på fältet. Det vi ser bör vara början på en dropfinal med den tänkta kursen och droppunkten torde vara några hundra meter till 1 kilometer förbi mitten på fältet på den kursen.
Har bara sett klippet som är på AB, 1 1/2 s? Ser väldigt lodrätt ut, ser inte riktigt ut som en normal spinn, tycker jag. Har man tappat 13K fot bör spinnen vara ordentligt utvecklad tycker jag.