2019-06-28, 22:50
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag har ingen koll på hennes uttalanden om Israel, jag citerade bara från det Ördög citerade. Om hon sagt några av de saker du nämner blir jag inte imponerad, det är mig totalt likgiltigt.

Rent allmänt så fallerar jämförelsen med Israel hela tiden och detta har jag påpekat för oyto ett flertal gånger. Det finns massor av folk som nöter om på om "open borders for Israel" och liknande, t.ex. twittraren @ramzpaul. Det finns en anledning till att jämförelsen hela tiden misslyckas och aldrig får fäste. Anledningen är denna: Israel är den judiska staten -- detta är allmänt vedertaget. Sverige är? En humanitär stormakt? Annie Lööfs lekstuga? "Den svenska modellen"? Vad är Sverige? Man kan inte göra jämförelser med Israel och samtidigt hoppa över den biten. Det fungerar inte. Man måste, oundvikligen, säga att Sverige är svenskarnas land och där kommer konceptet samhällelig äganderätt in. Richard Sörman (DGS) är och nosar lite på det hela än så länge. En man med potential...dessvärre är hans twitter-gillanden lite oroväckande.
För mig är det obegripligt att så många tråddeltagare är så fullständigt blinda inför det faktum att samtliga mångkulturivrare hatar Israel minst lika mycket som de hatar Trump och SD.

Bara det är tillräckligt För mig att beundra och heja på Israel.
Heja, heja!
Citera
2019-06-28, 23:07
Moderator
Meijis avatar
Ang mordet i Kil.

Citat:
– Det är många som känner sig rädda nu i den gruppen av ungdomar. Jag har pratat med flera ensamkommande ungdomar i dag och de är helt chockade. Detta är så illa, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/teorin-l...dades-av-elev/

Det här är tydligen ett standardgrepp, som svenska s.k. journalister nyttjar i sitt mediekrig mot gemene svensk, när de anser, att ett övergrepp inte helt kan tigas ihjäl.

Vid den fruktansvärda gruppvåldtäkten i Mariannelund (dec 2011) gjorde Niklas Orrenius ett inkännande reportage, där han uteslutande fokuserade på landsmän till våldtäktmännen.

Dessa beklagade sig över, att folk i Mariannelund (enl. dem) såg på dem med lite större skepsis. Det var därför syyynd om dem. (Orrenius ignorerade helt offret för övergreppet.)
Citera
2019-06-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ang mordet i Kil.

https://www.expressen.se/gt/teorin-l...dades-av-elev/

Det här är tydligen ett standardgrepp, som svenska s.k. journalister nyttjar i sitt mediekrig mot gemene svensk, när de anser, att ett övergrepp inte helt kan tigas ihjäl.

Vid den fruktansvärda gruppvåldtäkten i Mariannelund (dec 2011) gjorde Niklas Orrenius ett inkännande reportage, där han uteslutande fokuserade på landsmän till våldtäktmännen.

Dessa beklagade sig över, att folk i Mariannelund (enl. dem) såg på dem med lite större skepsis. Det var därför syyynd om dem. (Orrenius ignorerade helt offret för övergreppet.)

Det där reportaget från England, som var uppe i tråden nyligen, var ju högintressant:

https://www.middleeasteye.net/news/m...error-planning

De påfallande välregisserade reaktionerna på terrordådet på Drottninggatan (blommorna, Sergels torg-manifestationen, imamerna som uttalade sig, etc) ingav ju en stark misstanke om att Sverige har antagit samma mediala strategier som England i sådana här situationer. Med detta i åtanke blir det spännande att följa rapporteringen kring Kil-mordet.

Om det blir en stor medial sak av detta, så finns det säkert en liknande plan för att bemöta folkliga reaktioner:

”Aj då, det senaste mordet har provocerat fram ytterligare folklig skepsis gentmot regeringens mångkulturvision, vad ska vi göra?”

”Kolla i pärmen ’Bemötande av folkliga reaktioner på trista följder av mångkultur’, vad står det där?”

*bläddra, bläddra, läsa, läsa*

”OK, få se här nu...

1. LÅT INTE OFFRET FÅ ETT NAMN!
2. vi ska be batikpersoner kärleksbomba afghanska träffpunkter med hjärtan och hashtags.
3. Vi ska be DN och Aftonbladet skriva att detta var ju en beklaglig olycka, det värsta är emellertid att det inträffade riskerar att öka de rasistiska svenskarnas hat och hot mot mer skyddsvärda grupper.
4. På SVT ska man skuldbelägga samhället för att så lite resurser läggs på afghanerna, som mår så dåligt.

Osv, osv...”
Senast redigerad av BarrySlisk 2019-06-29 kl. 11:09.
Citera
2019-06-29, 11:09
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Malcom Kyeyune verkar ha replikerat på ditt inlägg, i Dagens Samhälle:

Men de kan också vara dåliga på svenska, ändå ha medborgarskap och sätta sharia över svensk lag, eller se svenskarna som främlingar i eget land. MK bortser från främlingskapet, segregationen, anomin och otryggheten i det multietniska landet. Det räcker inte med åsikter för gemenskap på samhällsnivå, men det kanske är miniminivån för att övertrumfa känslomässiga, instinktiva och gruppdynamiska, kulturella aspekter för hur vi sorterar oss och ser på varandra och den andre.
Jag tvivlar på att det han skriver är ett svar till mig, eller isåfall har han missförstått mig. Keyeune gör mycket som är bra, men den del av svenskarna som har förstått åt var det bär och i åtminstone något /några år har varit medvetna om demografins betydelse, om att etniciteteter och raser/underarter skiljer sig åt i genomsnitt på gruppnivå och att olika grupper på grund av sina olika egenskaper därigenom har olika materiella intressen (Svarta från söder om sahara kommer alltid ha ett större intresse av en stor välfärdsstat än vita från nordeuropa, allt annat lika, eftersom de har mer att tjäna på att samhället överför stora transfereringar från rika till fattiga) och så vidare bör framförallt lyfta upp svenska tänkare och potentiella ledare, som automatiskt kommer sätta svenskarnas intressen först, eftersom det är den enda lojalitet de har, i de förestående konflikter som kommer (Oavsett om det blir en stor konflikt eller tusen och åter tusen mindre) komma. Exempel på sådana ledare är så vitt skilda som Gustav Kasselstrand till Mohammed Omar, eller Eddi Råbock, som är hans födelsenamn och det namn som han nu åter går vid då han omfamnat sin svenskhet.

Här har vi folk som nämnda Kasselstrand och Råbock, Erik Berglund, Hahne, Anton Stigermark, Jonas Nilsson m fl. Eddie Råbock är född av en svensk och en utomeuropeisk föräldrer och hans identitet är idag helt igenom svensk.

Sedan är inte jag rasautist så jag anser att Keyeune är svensk i begreppets mest relevanta betydelse, eller åtminstone att om han väljer att vara svensk, och anammar en helt igenom svensk idenitet, så är han vara en del av det svenska folket folket genom sina blodsband med oss och sin inte alltför icke-svenska fenotyp. Det är sannolikt så att han skulle behöva lägga till sig med vissa andra fysiska attribut (Bort med afron, t ex, och byta namn) för att smälta in och uppfattas som helt igenom svensk av andra svenskar, men sådana har alltid villkoren varit för den vars släktskap är blandat, att en del av det blandade måste nedtonas för att de människor som utgör den andra delen av det blandade ska acceptera individen ifråga.

Nu tror jag inte att han har något intresse av detta, till skillnad från Eddie Råbock, och därför är han inte att betrakta som svensk. Han är än så länge Sudan-svensk men det är osannolikt, men möjligt att även han drabbas av en lidnersk knäpp såsåom Muhammed Omar gjorde och väljer att omfamna sin svenska identitet.

Jag ser honom inte heller som en husneger. Det begreppet är lika relevant som begreppet Jakobit (I bemärkelsen de som ville återbörda huset Stuart till den engelska tronen på 1600-talet) idag (Där för övrigt den största inspirationskälla som K nämnt fför sina egna idéer är just Jacobite Magazine (Notera - Inte det usla j-vänsterinriktade Jacobin Magazine) utan Jacobite Magazine som förmedlar mer lättsmält idégods som har sin härstamning från paleokonservatism, althögern, den tidiga neo-reaktionen, tredje positions-ideologier och marxism och som är till stor del läsvärt. - En lightversion av Social Matters för den som det säger något).

Naturligtvis är det ju problematiskt med en alltför stor blandad del av befolkningen, pga de sociala patologier det ger upphov till på makronivå (Ökad psykisk sjukdom, identitetsproblem, etnisk balkanisering - ja allt det som är förknippat med ett mångetniskt samhälle) men den del individer som är resultatet av bladningen mellan en europé och en icke-europé och som väljer att omfamna sin svenskhet kommer alltid vara ytterst få och i stort sett alltid uppfattas som svenska, och därför utgör denna grupp i praktiken inget problem. Ty de som är svenskar är välkomna att stanna (Och de kommer aldrig utgöra mer än några promille av tio miljoner) och de som inte är svenskar hör inte hemma här och ska återbördas till vad som är deras hemland, alternativt får giftemåls- eller prokreationslagar införas som innebär att dessa dör ut.

PS. Kom också alltid ihåg att för de flesta stora invandrargrupper som kommit hit gäller att om ena eller båda föräldern/föräldrarna är t ex eritreaner, så får barnet också automatiskt eritreanskt medborgarskap, så återvandring av blandade individer är oftast inget problem.
Senast redigerad av anenome 2019-06-29 kl. 11:15.
Citera
2019-06-29, 11:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Det där reportaget från England, som var uppe i tråden nyligen, var ju högintressant:

https://www.middleeasteye.net/news/m...error-planning

De påfallande välregisserade reaktionerna på terrordådet på Drottninggatan (blommorna, Sergels torg-manifestationen, imamerna som uttalade sig, etc) ingav ju en stark misstanke om att Sverige har antagit samma mediala strategier som England i sådana här situationer. Med detta i åtanke blir det spännande att följa rapporteringen kring Kil-mordet.

Om det blir en stor medial sak av detta, så finns det säkert en liknande plan för att bemöta folkliga reaktioner:

”Aj då, det senaste mordet har provocerat fram ytterligare folklig skepsis gentmot regeringens mångkulturvision, vad ska vi göra?”

”Kolla i pärmen ’Bemötande av folkliga reaktioner på trista följder av mångkultur’, vad står det där?”

*bläddra, bläddra, läsa, läsa*

”OK, få se här nu...

1. LÅT INTE OFFRET FÅ ETT NAMN!
2. vi ska be batikpersoner kärleksbomba afghanska träffpunkter med hjärtan och hashtags.
3. Vi ska be DN och Aftonbladet skriva att detta var ju en beklaglig olycka, det värsta är emellertid att det inträffade riskerar att öka de rasistiska svenskarnas hat och hot mot mer skyddsvärda grupper.
4. På SVT ska man skuldbelägga samhället för att så lite resurser läggs på afghanerna, som mår så här dåligt.

Osv, osv...”

Instämmer helt!

"Vi står inte ut", "Jag är här" m.m. m.m. är exempel på the hashtag game.

Metoo-kampanjerna i Sverige illustrerar hur “controlled spontaneity” kan göras mer storskaligt och omfattande i Sverige än i andra (formellt) jämförbara länder.

---------------

KO Arnstberg har startat en serie om 9 delar: "Mångkulturens Sverige", där han beskriver och försöker överblicka samt även utvärdera hur det Nya Sverige skapades. Det verkar lovande (baserat på de första två avsnitten).

Del 1 (David Schwartz)

Del 2 (Jonas Widgren)

Arnstberg skriver:

Citat:
I sin ambition att ta hand om och vara förstående – en god ambition! – har svenska politiker skapat en särskild sorts varelse: den mer eller mindre oförmögne nykomlingen.

Fortfarande kan man höra folk tala om ”våra invandrare” som om de vore husdjur eller fåglar man matade i parken.

När det gäller mordet i Kil, så har "våra invandrare" nu utvidgats till "våra ensamkommande" (i Expressens artikel).

Citat:
En kvinna som arbetade med den döda kvinnan i en förening säger:

– Hon var en fantastisk kvinna som levde för integration. Hon gjorde allt för våra ensamkommande. (min fetstil)

Man hoppas att Arnstbergs artiklar så småningom resulterar i en bok i likhet med Terje Tvedts bok om hur det Nya Norge skapades:

"Det Internationella Genombrottet: : Norge från nationalstat till multikulturellt land"

https://www.bokus.com/bok/9789188729...lturellt-land/

Kvartal intervjuar författaren: https://kvartal.se/artiklar/fredagsi...n-terje-tvedt/

Per Gudmundson skriver i SvD:

Citat:
Tron på att utvecklingshjälp ska lyfta fattiga länder hänger ihop med föreställningen att storskalig migration kan hanteras utan allvarliga krockar. Tvedt härleder tankesättet till en naiv universalism. Man har inbillat sig att de norska, eller för all del västerländska, värderingarna i grund och botten är universella. De samhällen eller individer som ännu inte har blivit helt norska har betraktats som anomalier. Med lite hjälp – eller uppfostran – kommer alla att växa upp i harmoni.

Denna ideologi var inte nödvändigtvis någon norsk eller ens nordisk egenhet, utan sammanföll med USA:s utrikespolitiska intressen under 1900-talet. Tvedt kallar den för det amerikanska århundradets universalism.

https://www.svd.se/sa-infordes-mangkulturen
Citera
2019-06-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Instämmer helt!

"Vi står inte ut", "Jag är här" m.m. m.m. är exempel på the hashtag game.

Metoo-kampanjerna i Sverige illustrerar hur “controlled spontaneity” kan göras mer storskaligt och omfattande i Sverige än i andra (formellt) jämförbara länder.

---------------

KO Arnstberg har startat en serie om 9 delar: "Mångkulturens Sverige", där han beskriver och försöker överblicka samt även utvärdera hur det Nya Sverige skapades. Det verkar lovande (baserat på de första två avsnitten).

Del 1 (David Schwartz)

Del 2 (Jonas Widgren)

Arnstberg skriver:

När det gäller mordet i Kil, så har "våra invandrare" nu utvidgats till "våra ensamkommande" (i Expressens artikel).

Man hoppas att Arnstbergs artiklar så småningom resulterar i en bok i likhet med Terje Tvedts bok om hur det Nya Norge skapades:

"Det Internationella Genombrottet: : Norge från nationalstat till multikulturellt land"

https://www.bokus.com/bok/9789188729...lturellt-land/

Kvartal intervjuar författaren: https://kvartal.se/artiklar/fredagsi...n-terje-tvedt/

Per Gudmundson skriver i SvD:

https://www.svd.se/sa-infordes-mangkulturen

Sedär - Det är fler än jag som ser USA imperialismen sticka upp bakom hörnet. Från kejsar Obama utgick ett påbud att........
Citera
2019-06-29, 13:56
Medlem
Sanna Rayman skriver en ledare i sann Anna Dahlberg- anda. Ni vet en sådan där ledare där den dysfuktionella mångkulturen ingående beskrivs utan att någonsin nämnas vid namn och utan förslag på lösningar av problemet. Ett deprimerat konstaterande att "någonting" på något okänt vis har förändrat landet till det sämre.

Citat:
Ideligen har man ju egna minnen knutna till olika platser, men på senare tid ser jag mina minnen ersättas av andra spöken, som gör att mina associationer till olika platser allt oftare handlar om våld och brott som skett där.*

Men, när minstingen närmar sig lekytorna ekar nyhetsrapporteringen högt inom mig. Här, i leksakståget, skedde*en grov gruppvåldtäkt*i höstas. ”Nej, stopp! Nu måste vi gå älskling.” Mitt rasande barn vill leka och förstår ingenting av det plötsliga avbrottet.

Eller som när vi häromveckan passerade McDonalds vid Triangeln i Malmö. Där har familjen ätit många gånger. Precis bredvid, vid en garagenerfart har jag haft ett hett hångel en sen sommarkväll. Fina minnen. Men nu är de utsuddade. Nu är detta platsen där*en man sköts till döds*bara fem minuter efter att vi passerade där med bilen. ”Nej. Inte McDonalds. Inte i dag.”

Som huset i grannskapet. Det där två unga människor sköts ihjäl i ett garage för några år sedan. Det som gick från att vara ”hus man passerar på hemvägen” till ”huset där Det hände”.

Förr tänkte jag Emil i Lönneberga när jag hörde ortnamnet Mariannelund. Ända dit skulle Ida se från flaggstången. Nu tänker jag på*en brutal gruppvåldtäkt*i stället. Linköping? Tja, förr tänkte jag på Flygvapenmuseet. Numera på ett halvt*bortsprängt flerfamiljshus.**

Givetvis är Sanna fullt medveten om att samtliga ovan brott är produkter av mångkulturen. Kanske anser hon sig vara särdeles finurlig genom att påtala händelser som alla ändå "vet" är mångkulturella men eftersom hon inte uttryckligen framför kritik mot mångkulturen så går hon fri från brunsmetning trots att hon framfört sin poäng om än subtilt? Ett fall av att åt äta kakan och behålla den? Avslutningen blir då att hon vill ha mångkulturen utspädd och på distans. En tanke vi nog alla sympatiserar med.

Citat:
Förstärkt verklighet? Nej tack. Jag vill ha den försvagad. Utspädd och lite på distans. Fixa appen och jag köper direkt.
https://www.expressen.se/ledare/sann...ar-ut-brotten/
Citera
2019-06-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Sanna Rayman skriver en ledare i sann Anna Dahlberg- anda. Ni vet en sådan där ledare där den dysfuktionella mångkulturen ingående beskrivs utan att någonsin nämnas vid namn och utan förslag på lösningar av problemet. Ett deprimerat konstaterande att "någonting" på något okänt vis har förändrat landet till det sämre.

Givetvis är Sanna fullt medveten om att samtliga ovan brott är produkter av mångkulturen. Kanske anser hon sig vara särdeles finurlig genom att påtala händelser som alla ändå "vet" är mångkulturella men eftersom hon inte uttryckligen framför kritik mot mångkulturen så går hon fri från brunsmetning trots att hon framfört sin poäng om än subtilt? Ett fall av att åt äta kakan och behålla den? Avslutningen blir då att hon vill ha mångkulturen utspädd och på distans. En tanke vi nog alla sympatiserar med.

Det verkar som att Sanna Rayman (hon med förslaget om åttarummare i allmännyttan) har haft några Jimmie-moment, men att verkligheten är lite för fullkontakt för att anställningen ska medge henne att artikulera det.
Citera
2019-06-29, 14:43
Medlem
Totiuss avatar
Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman är ett närmast parodiskt exempel ur den högljudda lilla skara som skapar och värnar åsiktskorridoren och intoleransen mot oliktänkande. Här i en ny krönika:
Utanförskap – en svår nöt att knäcka
Citat:
Faktum är att GAL-TAN-skalan kan förklara en hel del av den polarisering vi kan se omkring oss i samhället idag.

Och det finns en grupp som upplever ett utanförskap.

Nämligen män, främst äldre män med lägre utbildning, lön och som lever i mindre städer eller på landsbygden.

[...]

Gruppen inom TAN har generellt betydligt lägre förtroende för demokratin, faktiskt för samtliga av samhällets institutioner, utom för kungahuset.

De har lägre förtroende för media.

Gruppen har en betydligt mindre tillit till människor från andra kulturer och till politiker i synnerhet. De är också mindre intresserade av andra kulturen än den dom själv tillhör.

[...]

Frågan är hur samhället, media och politiken ska förhålla sig till en grupp som genom åren haft alla privilegier, men som plötsligt känner ett utanförskap?

Män har traditionellt haft tolkningsföreträde i samtliga sammanhang. Det är män som suttit på besluten, de viktiga positionerna. Det är män som haft och har högre lön. Det är män som varit normen i vårt samhälle.

Denna norm har nu under det senaste decenniet utmanats av den liberala demokratins viktigaste principer - alla människors lika värde vilket ökat jämställdheten, gett minoriteter samma rättigheter och som öppnat famnen för människor på flykt. Men med ökade liberala strömningar känner sig män marginaliserade - inget värda.

Det här är västvärldens största knäckfråga - för ur utanförskap växer frustration.
https://www.ekuriren.se/opinion/kron...sm5178602.aspx

Resonemanget är så banalt, närmast infantilt. Men samtidigt så symtomatiskt för åsiktskorridorens despoter och grindvakter.
Citera
2019-06-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

Det handlar egentligen om ett uteblivet samspel mellan det arketypiskt kvinnliga och manliga. Mellan det empatiska och det rationella, det beskrivande och det agerande. Ledarskribent och krönikör är idag utpräglade kvinnoyrken med cementerad och gammaldags etikett och norm enligt de striktaste av flickans uppfostringsmanualer.

Oavsett och bortom könen på en Arpi och Lindberg är det ändå samma passivaggressiva strategier att argumentera som gäller, samma obligatoriska blygsamhet och avstånd från allt bullrigt, grabbigt. Det explicita och potent funktionella är förbjudet, kvar blir bara en antydande sida av dialogen. Utan det toxiskt manliga förblir det förhärskande kvinnliga sterilt och samtalet lika futilt som det är pimpinett och ritualiserat.

För det är ju lika lite fel att förmå beskriva ett problem och därmed reflektera läsarnas känsloläge, som det i sig är meningsfullt om det stannar där. Problemformuleringen kan sitta där och vara aldrig så vackert formulerad, utan att en lösning någonsin bjuder upp.
Citera
2019-06-29, 17:36
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det handlar egentligen om ett uteblivet samspel mellan det arketypiskt kvinnliga och manliga. Mellan det empatiska och det rationella, det beskrivande och det agerande. Ledarskribent och krönikör är idag utpräglade kvinnoyrken med cementerad och gammaldags etikett och norm enligt de striktaste av flickans uppfostringsmanualer.

Oavsett och bortom könen på en Arpi och Lindberg är det ändå samma passivaggressiva strategier att argumentera som gäller, samma obligatoriska blygsamhet och avstånd från allt bullrigt, grabbigt. Det explicita och potent funktionella är förbjudet, kvar blir bara en antydande sida av dialogen. Utan det toxiskt manliga förblir det förhärskande kvinnliga sterilt och samtalet lika futilt som det är pimpinett och ritualiserat.

För det är ju lika lite fel att förmå beskriva ett problem och därmed reflektera läsarnas känsloläge, som det i sig är meningsfullt om det stannar där. Problemformuleringen kan sitta där och vara aldrig så vackert formulerad, utan att en lösning någonsin bjuder upp.
Mycket bra sammanfattat! Den riktningslösa Moder Jord är helt värdelös utan sin blixtrande Fader Dunder. Detta gäller inte bara bland ledarskribenter utan är tyvärr genomgående. Manliga teman i kulturen skymtas idag mest i hårdrockslyrik, TV-spel och annat infantilt, samtidigt som Svenska Akademien befolkas av kränkta skvallertanter. Apollon är relegerad till barnkammaren och Medusa sitter i högsätet. Klart att ingenting fungerar.
Citera
2019-06-29, 17:42
Medlem
Ganman är ju en hjälte, men var han tvungen att säga detta, och varför - jag får inte ihop det. En stor del av hans fans är ju just SDare, och med detta spottar han dem i ansiktet? Lajvar Ganman bara?

Citat:
– Skulle de framhärda är jag säker på att Morgan Johansson personligen kommer att ringa Facebook Sverige och beordra dem att häva blockeringen, om de nu inte agerar självmant. Censur är inget en socialdemokratisk regering nånsin skulle stötta. Det vore värre om SD eller VPK satt i regeringsställning. Då skulle jag bli verkligt orolig, säger satirikern till Nyheter Idag.

https://nyheteridag.se/ganman-public...fran-facebook/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in