2019-05-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Se här, Oyto, en till pusselbit som kan stärka viljan att bidragsfinansierat återvända till Somaliland:

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-epidemic.html

Mycket intressant. Ur texten:

Citat:
A mentor of young Somali men in London, Jamal Hassan, explained on the Victoria Derbyshire programme that parents will do anything to protect their child.

He said: 'If it means that child doesn't finish school, college, university or he will not have a good job by the time you come for them the future is not really important.

'What is important is that child's life.'

Det rimmar väl med den berättelse som behövs för att locka en bättre utveckling till existens. Det är denna poetiska aspekt av opinionsbildning och social ingenjörskonst som gör konceptet svårsålt för den fyrkantigt manliga analys som ju dominerar invandringskritiken. Vilken ju därmed inte är rationell och funktionell, i meningen att faktiskt söka nå goda mål med alla medel. Det intuitiva, omsorgen, den mellanmänskligt empatiska och kvinnliga föraktas rentav, istället för att studeras och instrumentaliseras.

Tänk om Alice T faktiskt hade publicerat följande text som jag spökskrev åt henne efter premiss av Runningonempty att hon beviljat mig audiens i Göteborg att förklara kretsloppsmigrationen som koncept:

Skönhetssalongen i Puntland av Alice Teodorescu

Citat:
När jag satt där tvärs över bordet med denne okände man jag bjudit till Göteborg, fann jag mig förhäxad. Inte så mycket av hans puckelrygg och stirrande gröna porslinsöga som av de ord jag förstod genom hans grötiga ryska brytning. Ödesmättade föraningar drabbade mig när han gång på gång upprepade ett mantra som jag till sist lyckades uttyda: "Skönhetssalongen i Puntland, Alice - skriv om skönhetssalongen i Puntland."

Vad hade han menat? Adam Cwejman var som vanligt till ingen hjälp alls, men efter en googling på min IPhone ledde spåren tillbaka till en nyhetsartikel på sverigesradio.se. Den handlade mycket riktigt om hur somaliska entreprenörer i Sverige med stöd från Sida förberedde olika verksamheter så vitt skilda som ett sanitärt slakteri och en skönhetssalong i Puntland, i nordöstra Somalia.

Vänta nu - i Somalia? Jag dubbelkollade om jag läst fel, men det stod tydligt att meningen med projektet om 32 miljoner kronor fördelat på fyra år var att skapa företag och arbetstillfällen UTANFÖR Sverige. I Afrika. Tanken svindlade - men tydligen trodde både de inblandade svenska experterna på bistånd och företagande och svensksomalierna själva att det inte bara gick att överleva i Somalia idag, utan att driva företag och skapa välstånd.

OK, ett slakteri kanske - men en skönhetssalong? Jag hade själv nyss varit på skönhetssalongen där jag fått ögonfransarna fastlimmade, men hade ändå svårt att koppla samman detta med Afrikas Horn. Var tillvaron där inte magra kor med långa horn, svältande barn med flugor i ögonen och tunna, svarta silhuetter till män med AK-47or?

Det slog mig att jag inte visste så mycket om vardagen i Afrika. Finns bilar som behöver bilverkstäder, finns vägar, hus, mobiltelefoner? Vem sköter mobilmasterna och bygger husen? Kan man - leva ett normalt liv i Afrika? Hur tänkte de där somaliska entreprenörerna sköta sina verksamheter på distans? För... de tänkte väl inte överge ett liv i ett svenskt utanförskapsområde, med linoleumgolv och balkong, för Somalia?

Visst, där kan de ju språket och de sociala koderna, de skulle vara uppskattade arbetsgivare med hög status som välståndsbyggare, de skulle antagligen slippa se sina söner glida in i hopplöshet och gängkriminalitet. Varje svensk bidragskrona skulle multipliceras många gånger av det låga kostnadsläget och antagligen göra mer nytta än bistånd genom att komma rakt in i den lokala ekonomin (vilket jag brukar påminna mig själv om när jag shoppar snuskigt billigt i Turkiet).

Men - det där linoleumgolvet? Tänk... tänk om det inte är så viktigt som vi vill tro. Om det går att leva ett människovärdigt liv utanför Sveriges gränser, i Afrika! Kanske Afghanistan också.

Jag tänkte på den okände mannen - hade han lärt mig något värdefullt om att individualism och liberalism inte bara hör hemma i vår lilla del av världen? Att den som en gång flyttat till Sverige också kan flytta från Sverige - och att det kan vara bra för alla. Svenska skattebetalare och medborgare som får mindre utanförskap i Sverige och lägre utgifter för bidrag, som istället magiskt förvandlats till goda löner i samhällsnyttiga yrken i Puntland eller Kandahar. Och de som migrerat från utanförskap till ett innanförskap.

Entusiatiskt ringde jag Thomas Gûr och berättade om mitt möte och mina tankar som tumlade runt tusen olika yrken på tusen olika platser. Nytt hopp och nya möjligheter till så många, samtidigt som migrationens problem i Sverige skulle minska. Svenska ungdomar kunde få lägenhet och gamla kunde få bättre pensioner och omsorg.

Thomas var tyst en lång stund i luren. Sedan sa han kyligt att jag inte var realistisk. Realistisk framtidsprognos var ett miljonhövdat etniskt bidragsproletariat som vi fick finna oss i att försörja i generationer framöver. Det skulle förhoppningvis inte bli inbördeskrig, men han lovade inget. "Var realist, Alice. Sluta dröm om en proaktiv återvandringspolitik som skulle löna sig från dag ett och kunde försörja miljontals människor ur befintlig biståndsbudget!"

Han hade rätt, förstås - det gäller att vara realist. Skulle en anonym nolla kunna lära oss G-P-liberaler vad liberalism är? Han var säkert en av de där högerextremisterna Adam alltid varnar mig för. Men ibland dagdrömmer jag. Skönhetssalongen i Puntland. Varma färger, fniss och ögon som stolt klipper med nya, vackra ögonfransar. Människor som är som jag, men kan vara det även utan att bo som jag, i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Den syntes som tas upp som syntes efter tes och antites skulle onekligen kräva en långsiktig agenda som sträcker sig över i vart fall 15-20 år.

Introduktionen av antirasismen och den radikala feminismen (3 vågen) skulle i och för sig uppfylla detta. Mmmm - påminner om den f.d. KGB agenten som hoppade av och hans intervjuer....... Men ibland är ju cigarrer bara just cigarrer.

Å andra sidan så har det blivit ett djävla liv mot Ungern för att de stoppade Soros försök att etablera sitt universitet som väl just skulle undervisa om radikalfeminism mm.

Edit: Eller tänker herr Oyto på något annat?

Jag menar att insikten att svenskarna har en viss tendens och historisk kontext på intet sätt motsäger att nationalkaraktären studeras och manipuleras i agendasyfte, på samma sätt som kvinnors föreställda läggninar och reflexer gör det.

Två historiska exempel är ju som sagt hur kvinnor lurades att röka, genom en medveten reklamkampanj där unga socitetskvinnor gjorde en heltigenom orkestrerad "skandal" genom att från under sina kjolar fiska fram och tända sina "frihetsfacklor" i något officiellt sammanhang. Eller hur det blev ett måste att fria med en diamantring.

Först studerades individens och gruppens psykologi - sedan instrumentaliserades insikterna med förfärande effektivitet. Bernays (Freuds släkting) "tänkte kvinnligt", liksom varje enskilt västerländskt land förstås har fått en måttbeställd kampanj kring mångkultur och vit skuld.
Citera
2019-05-29, 15:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Mycket intressant. Ur texten:

Det rimmar väl med den berättelse som behövs för att locka en bättre utveckling till existens. Det är denna poetiska aspekt av opinionsbildning och social ingenjörskonst som gör konceptet svårsålt för den fyrkantigt manliga analys som ju dominerar invandringskritiken. Vilken ju därmed inte är rationell och funktionell, i meningen att faktiskt söka nå goda mål med alla medel. Det intuitiva, omsorgen, den mellanmänskligt empatiska och kvinnliga föraktas rentav, istället för att studeras och instrumentaliseras.

Tänk om Alice T faktiskt hade publicerat följande text som jag spökskrev åt henne efter premiss av Runningonempty att hon beviljat mig audiens i Göteborg att förklara kretsloppsmigrationen som koncept:

Skönhetssalongen i Puntland av Alice Teodorescu

Jag menar att insikten att svenskarna har en viss tendens och historisk kontext på intet sätt motsäger att nationalkaraktären studeras och manipuleras i agendasyfte, på samma sätt som kvinnors föreställda läggninar och reflexer gör det.

Två historiska exempel är ju som sagt hur kvinnor lurades att röka, genom en medveten reklamkampanj där unga socitetskvinnor gjorde en heltigenom orkestrerad "skandal" genom att från under sina kjolar fiska fram och tända sina "frihetsfacklor" i något officiellt sammanhang. Eller hur det blev ett måste att fria med en diamantring.

Först studerades individens och gruppens psykologi - sedan instrumentaliserades insikterna med förfärande effektivitet. Bernays (Freuds släkting) "tänkte kvinnligt", liksom varje enskilt västerländskt land förstås har fått en måttbeställd kampanj kring mångkultur och vit skuld.
Är rädd för att Du inte har fått tillräckligt kredd för din fantastiska text om Alice! Älskar särskilt den fantastiska inledningen med beskrivningen av ditt utseende och brytning 😁
Citera
2019-05-29, 21:24
Medlem
fasligts avatar
Nu har Brå tagit ansvar. Samhällsklimatet tål inte skitstormen under uppsegling där friktionen mellan stackars kvinnors utsatthet för mäns våld och trakasserier och det stackars invandrade mansöverskottets perverterade inställning till kvinnors kroppar börjat anta rent outhärdliga gnisseltoner. Myndighetsvänstern måste välja sida mellan "me too" och "multi only". Valet faller på "multi only".

Massinvandringen har inget att göra med ökningen av anmälda sexualbrott, det är anmälningsbenägenheten som ökat i metooandets spår. Kvinnor vill nu, inspirerade av metooandet får man förmoda, berätta och anmäla även lindriga förseelser i aldrig tidigare skådad omfattning. Säger Brå. Och anständighetsmedia stämmer in i kören. För utredningens evidens och stringens borgar ingen mindre än:
Rapporten har vetenskapligt granskats av professor Jerzy Sarnecki vid kriminologiska institutionen, Stockholms universitet, och professor Tove Pettersson, också vid kriminologiska institutionen, Stockholms universitet
https://www.bra.se/download/18.62c6c..._2005_2017.pdf

Ökning av anmälda sexbrott kan inte förklaras genom på flyktingkrisen
https://www.expressen.se/nyheter/okn...yktingkrisen-/

Brå: Flyktingströmmen förklarar inte fler anmälda sexualbrott
https://www.dn.se/nyheter/sverige/br...sexualbrotten/

Brå: Flyktingströmmen kan inte kopplas till ökning av anmälda sexbrott
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...malda-sexbrott

Tino Sanandaji är snabb att såga hela rasket, trots professor Sarneckis faktagranskning:
Andra tricks är strawman att flyktingar som kom just 2015 inte kan förklarat hela ökningen i sexbrott, därför påverkar flyktingar inte alls sexbrott. Korrekt frågan är *hur mycket* de som kom 2015 påverkar. Med Brås logik har en påse chips per dag ingen effekt på övervikt så länge det inte förklarar hela viktuppgången. Bara en bråkdel av alla invandrare kom just 2015, och som Brå påpekar finns flera andra viktiga förändringar som leder till fler sexbrott, såsom utvidgad legal definition, ändrade normer, internet och mer festande.

Rapporten är framförallt om en annan viktig fråga, dvs. om sexbrott faktiskt ökat eller inte. Dold i tjocka lager av dimridåer visar det sig att ja, sexbrott har ökat, inklusive allvarliga sexbrott som våldtäkt. Dock är den explosionsartade ökningen i NTU på senare år mest ökning av ofredanden, och bara delvis en ökning av våldtäkt.
Tino Sanandaji "Enligt Brå finns det heller ingen koppling mellan antalet utrikesfödda personer som invandrat till Sverige och ökningen av antalet anmälda sexualbrott."

Det står ingenstans i rapporten. De säger inte detta, de använder strawman att flyktingar inte förklarar allt, och drar av detta inkorrekt slutsats att det inte förklarar något.

"höhöhö, flyktingar som kom just 2015 måste ha 83 ggr överrisk för att förklara HELA ökningen om vi antar att de är landets enda invandrare och att bara en variabel förklarar all ökning, därför finns ingen effekt, science!"
Här är rapporten. De har ett kort avsnitt i slutet om invandring som är pinsamt dåligt aktivism, men resten av rapporten är intressant (om än för vinklat på ställen).

Sexualbrott ökar faktiskt, våldtäkter ökar också men mindre. En viktig förklaring är som jag tidigare sagt festande och internet. Det som ökar mest är tafs och mindre allvarliga övergrepp.

En viktig poäng är att ”allvarliga sexualbrott” i NTU som är en något bred kategori i snitt är mindre allvarliga än Brå tidigare trott, och blivit i snitt mindre allvarliga. Det är denna siffra Ebba Bush Thor citerade om 100.000 våldtäkter. Många av dessa allvarliga sexbrott är inte vad offret skulle kalla våldtäkt utan grov tafs (samtidigt är antalet allvarliga sexbrott betydligt mer än 100,000, speciellt om de 15 och under räknas in, så det är möjligt att siffran ändå var hyfsad nära, får läsa mer i detalj sen).

Det är viktigt att känna till detta, och det förklarar delvis varför NTU exploderade. Samtidigt har även det offren kallar våldtäkt ökat, bara mindre.

Gissningsvis har både svenska män och utländska män bidragit till ökningen av sexbrott, också som jag upprepade gången skrivit.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji

Amir Sariaslan är heller inte imponerad:
Sneglar på den nya Brå-rapporten och är föga imponerad. Ingen ordentlig utredning och en del vilseledande analyser. Trist.
Om man vill veta huruvida asylsökande har ökade risker för att begå sexualbrott, varför studerar man då kommuner? Dessutom med ett angreppsätt som är så pass bristfälligt att de måste exkludera kommunerna i Stockholms län).
https://twitter.com/AmirSariaslan/st...92416852443136

Inget pris är för högt för massinvandringen tydligen, inga vinklingar för grova. Det sovande folket ska hållas sovande med hjälp av maktmegafonernas vaggvisor.
Citera
2019-05-29, 21:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Nu har Brå tagit ansvar. Samhällsklimatet tål inte skitstormen under uppsegling där friktionen mellan stackars kvinnors utsatthet för mäns våld och trakasserier och det stackars invandrade mansöverskottets perverterade inställning till kvinnors kroppar börjat anta rent outhärdliga gnisseltoner. Myndighetsvänstern måste välja sida mellan "me too" och "multi only". Valet faller på "multi only".

Massinvandringen har inget att göra med ökningen av anmälda sexualbrott, det är anmälningsbenägenheten som ökat i metooandets spår. Kvinnor vill nu, inspirerade av metooandet får man förmoda, berätta och anmäla även lindriga förseelser i aldrig tidigare skådad omfattning. Säger Brå. Och anständighetsmedia stämmer in i kören. För utredningens evidens och stringens borgar ingen mindre än:
Rapporten har vetenskapligt granskats av professor Jerzy Sarnecki vid kriminologiska institutionen, Stockholms universitet, och professor Tove Pettersson, också vid kriminologiska institutionen, Stockholms universitet

Tino Sanandaji är snabb att såga hela rasket, trots professor Sarneckis faktagranskning:
Andra tricks är strawman att flyktingar som kom just 2015 inte kan förklarat hela ökningen i sexbrott, därför påverkar flyktingar inte alls sexbrott. Korrekt frågan är *hur mycket* de som kom 2015 påverkar. Med Brås logik har en påse chips per dag ingen effekt på övervikt så länge det inte förklarar hela viktuppgången. Bara en bråkdel av alla invandrare kom just 2015, och som Brå påpekar finns flera andra viktiga förändringar som leder till fler sexbrott, såsom utvidgad legal definition, ändrade normer, internet och mer festande.

Rapporten är framförallt om en annan viktig fråga, dvs. om sexbrott faktiskt ökat eller inte. Dold i tjocka lager av dimridåer visar det sig att ja, sexbrott har ökat, inklusive allvarliga sexbrott som våldtäkt. Dock är den explosionsartade ökningen i NTU på senare år mest ökning av ofredanden, och bara delvis en ökning av våldtäkt.
Tino Sanandaji "Enligt Brå finns det heller ingen koppling mellan antalet utrikesfödda personer som invandrat till Sverige och ökningen av antalet anmälda sexualbrott."

Det står ingenstans i rapporten. De säger inte detta, de använder strawman att flyktingar inte förklarar allt, och drar av detta inkorrekt slutsats att det inte förklarar något.

"höhöhö, flyktingar som kom just 2015 måste ha 83 ggr överrisk för att förklara HELA ökningen om vi antar att de är landets enda invandrare och att bara en variabel förklarar all ökning, därför finns ingen effekt, science!"
Här är rapporten. De har ett kort avsnitt i slutet om invandring som är pinsamt dåligt aktivism, men resten av rapporten är intressant (om än för vinklat på ställen).

Sexualbrott ökar faktiskt, våldtäkter ökar också men mindre. En viktig förklaring är som jag tidigare sagt festande och internet. Det som ökar mest är tafs och mindre allvarliga övergrepp.

En viktig poäng är att ”allvarliga sexualbrott” i NTU som är en något bred kategori i snitt är mindre allvarliga än Brå tidigare trott, och blivit i snitt mindre allvarliga. Det är denna siffra Ebba Bush Thor citerade om 100.000 våldtäkter. Många av dessa allvarliga sexbrott är inte vad offret skulle kalla våldtäkt utan grov tafs (samtidigt är antalet allvarliga sexbrott betydligt mer än 100,000, speciellt om de 15 och under räknas in, så det är möjligt att siffran ändå var hyfsad nära, får läsa mer i detalj sen).

Det är viktigt att känna till detta, och det förklarar delvis varför NTU exploderade. Samtidigt har även det offren kallar våldtäkt ökat, bara mindre.

Gissningsvis har både svenska män och utländska män bidragit till ökningen av sexbrott, också som jag upprepade gången skrivit.

Sneglar på den nya Brå-rapporten och är föga imponerad. Ingen ordentlig utredning och en del vilseledande analyser. Trist.
Om man vill veta huruvida asylsökande har ökade risker för att begå sexualbrott, varför studerar man då kommuner? Dessutom med ett angreppsätt som är så pass bristfälligt att de måste exkludera kommunerna i Stockholms län).

Inget pris är för högt för massinvandringen tydligen, inga vinklingar för grova. Det sovande folket ska hållas sovande med hjälp av maktmegafonernas vaggvisor.
Personalen på BRÅ är att betrakta som "Enemy combatants" & skal självklart behandlas enligt Genèvekonventionen, men inte bättre än så.
Citera
2019-05-29, 22:16
Medlem
Tydligen är det en dålig stämning på IIEA. Den Vänsterliberala akademikern Jan-Werner Müller kommer fram till efter 28 minuter av ett underligt inlägg med så många paradoxer och dubbelstandards att jag själv tappade räkningen - att det det enda sättet att bekämpa populisterna är att kalla dem för ”konspirationsteoretiker” om de anser att det finns en plan att ersätta Europas folk.

https://www.youtube.com/watch?v=QMcdgAriqy0

Var det någonting nytt? Jag vet inte riktigt. Jag tror inte det. Kommer det fungera? Nej, de är bara att säga att liberalen ljuger - vilket liberaler gör. Vänsterliberala akademikern Paul Collier tror att det är ”berättelsen” som får 60 procent av västafrikanska ungdomar att anse att det inte finns någon framtid i Västafrika. Det är alltså inte avsaknaden av jobb du kan leva på som får unga afrikaner att fly till Europa. Det är bara deras ”upplevelse”. Mitt i hans 30 minuter långa tal börjar Collier vända något. Kanske borde vi upprätta familjen igen säger han. Vad han menar med det har jag ingen aning men han hintar om att dagis kanske inte är någonting gott ändå. No shit, Sherlock.

Underliggande verkar det se ut som om Collier vill återgå till den traditionella kärnfamiljen. Den schweizisk utbildningspolitiken är ganska bra säger han (vilket är mycket sant) och att företagen och civilsamhället skall ta ansvar för att utbilda människor och inte staten. Samtidigt förespråkar Collier massutbildningspolitik och progressiv pedagogik - vilket Schweiz utbildningspolitik definitivt inte handlar om. Mannen velar så fruktansvärt.

Vidare vill Collier få finansbranschen och IT-sektorn att flytta ut på landsbygden – men hur? Det vet inte Paul Collier. Detta skall på något sätt få folk att bli mindre "nationalistiska" och omfamna någon form av global liberalism. Allt eftersom Collier pratar så kommer det fram att han börjar tvivla på de värsta avarterna i den egna ideologin. Han ger sig på en The Guardian journalist som anser att den vita arbetarklassen bör dö ut. Sådant gillar inte Collier – kanske inte så mycket att Collier inte stödjer det men det är inte strategiskt smart längre.

https://www.youtube.com/watch?v=nkt1dhN4i0I

En utfrågare säger att Collier är provokativ för att han inte är 100 procent rättrogen. Vi får veta från frågorna att vi måste bygga universitet överallt och beskatta Facebook, Amazon och Goldman Sachs till döds. Lösningarna finns som sagt inte annat än att gnälla på rika människor för att de (av förståeliga skäl) struntar fullständigt i omvärlden. Så varför skall rika människor bry sig? Det är inte så att liberalerna vill människor väl – det vet rika människor så det är lika bra att roffa åt sig så mycket de kan.

Det jag är så konfunderad över är hur dumma delar av den akademiska eliten är. Ju finare universitetet ju värre blir det. De klarar inte av att tänka abstrakt. De påminner om sektmentaliteten hos övervintrade kommunister. Det är ändå intressant att en del liberaler vågar svära i deras egna kyrka då och då.
Senast redigerad av Edgerton 2019-05-29 kl. 22:34.
Citera
2019-05-29, 23:49
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Personalen på BRÅ är att betrakta som "Enemy combatants" & skal självklart behandlas enligt Genèvekonventionen, men inte bättre än så.
Kan någon vänlig själ som läser denna tråd hjälpa oss, i mediekrigssyfte, att tillhandahålla käll-länkar till till de danska och finska grafer som postats på twitter (de som visar medborgarskap och sexualbrottsdömda per 100 000), gärna också från fler länder. Jag har för mig att också Norge och Storbritannien har helt genomskinlig statistik.
Citera
2019-05-29, 23:55
Medlem
fasligts avatar
Peter "på randen till omvändelse" Kadhammar skriver om Filipstad. Inte mycket muntert därifrån men ändå - som en eftergift åt Schibsted? - ska det i den nattsvarta faktabeskrivningen knölas in en strimma hopp om lyckosam utkomst av massinvandringsexperimentet. Det ska nog trots alllt gå bra det här, trots att Filipstad har samma dimensioner på den etniska sammansättningen som Libanon. Nåväl.
Jim Frölander, 57, har något uppgivet och samtidigt humoristiskt över sig, och han är full av dådkraft, energi vibrerar kring honom, och alla dessa signaler han utsänder är resultatet av hans arbete.
Han är integrationskoordinator i Filipstad.
– Vet du hur många av våra nyanlända som behövde socialhjälp när de var klara med etableringsfasen, det vill säga när de teoretiskt skulle vara redo att gå ut på arbetsmarknaden? 98 procent. Men det är inget unikt för Filipstad. Så är det i hela Sverige.

Frölander sitter i ett konferensrum och smattrar siffror. Han flankeras av Hannes Fellsman, chef för arbetsmarknads– och integrationsenheten.
[...]
– 2006 var kommunens budget för socialhjälp fem miljoner. Förra året var den 25 miljoner och på väg mot 30. Men vi bromsade utgifterna genom att få in de nyanlända i jobb, säger han [Fellsman].
– Vi har fått ner antalet socialbidragstagare till 90 procent, säger Frölander.
[...]
– Vi var på väg mot konkurs, säger Frölander.
Han syftar på utgifterna för socialbidrag. Men den akuta krisen handlade inte bara om pengar utan var i viss mån existentiell. Vad är Filipstad, vad ska Filipstad bli?
– Kommunen har 10 800 invånare. Vi har 2 300 flyktingar. Det motsvarar i procent hur det ser ut i Libanon, säger Frölander. På två år har det kommit lika många flyktingar som de 15 föregående.
Frölander och Fellsman har gjort studieresor runtom i landet. Redan 2011 var de i Södertälje och Kista för att granska hur integrationen fungerar, eller snarare inte fungerar, ”för vi såg att detta går åt helvete” som Fellsman uttrycker det.
Men de larmar inte bara. De har funnit vägar framåt.
[...]
Den stora invandringen har skett från Mellanöstern och Somalia. Och samtidigt som Sveriges ekonomi är mycket god, tillväxten mycket god och hela 70 procent av företagen i Arbetsförmedlingens undersökning planerar att utöka antalet anställda – samtidigt som allt detta positiva sker, räknas de utomeuropeiskt födda som en ”utsatt grupp” i Arbetsförmedlingens analys. De hamnar i samma grupp som funktionshindrade.
Utbildning är avgörande för att få arbete, oavsett om personen är invandrare eller född i Sverige. Många av de som invandrar till Sverige nu har låg utbildning. Cirka hälften av de nyanlända som är inskrivna på Arbetsförmedlingen har h ö g s t förgymnasial utbildning.
De har lämnat ofta förindustriella länder i krig, länder där staten upphört att fungera, länder där herde är ett fullkomligt normalt yrke.
[...]
När Filipstad var som störst hade kommunen uppåt 18 000 invånare. En av stadens kändaste invånare var författaren Sven Stolpe, katolik och ständigt ilsken högerdebattör.
Hans stora, vita tvåvåningsvilla på Allégatan är numera moské, ganska sliten med färgen flagande från innertaket, och utkyld. Där träffar jag Abdi Ahmed som bott fem år i Sverige och Yussef som varit här i fyra år. De kämpar med språket. Yussef tittar på barnprogram på TV för att lära sig svenska, Abdi Ahmed säger att han tittar på Rapport.
De säger att moskén har 300 medlemmar. Kanske 20 har arbete. De andra? Praktik, socialen, etablering, säger Yussef som arbetade i affär i Somalia.
[...]
Han [den andre somaliern som sitter och huttrar i en utkyld moské vid världens ände, en moské som sannolikt hemsöks av ett osaligt och ilsket katolskt högerspöke] var snickare i Somalia.
– I Sverige behöver en snickare studera på gymnasiet eller universitetet, säger han. I Somalia arbetade jag med handen, bara handen.
Går man ut från moskén och tittar till vänster tornar världens största fabrik för knäckebröd upp sig. Barilla, tidigare Wasabröd. Värmlands femte största privata arbetsgivare.
Företaget går fantastiskt bra, producerar 110 ton knäckebröd om dagen, året runt. Antalet anställda har de senaste tio åren ökat med drygt 50 personer, till 470. Produktionstillväxten är ännu snabbare, tre till fyra procent per år.
Det är fabrikschefen Tommy Mohlin som berättar.
[...]
Tommy Mohlin har bekymmer. Han får inte tag i personal. Företaget har ständig brist på automationstekniker, alltså personal som kan felsöka och reparera avancerad industriutrustning.
Personalchefen Malin Rydberg har kontakt med andra företag i Värmland och alla, hon understryker ordet alla, har samma problem. Det finns inte utbildad arbetskraft.

Barilla har samarbetat med kommunen och startat en linje med inriktning på automation på gymnasiet. Barilla har gått samman med en rad andra företag i Värmland och hjälpt till att starta en tvåårig eftergymnasial utbildning för automationstekniker i Karlskoga. (”Eftersom det inte går att få tag i personal genom Arbetsförmedlingen”, säger Malin Rydberg.)
Ahmed Khaled, flykting från Libanon 1984, är rektor för yrkeshögskolan i Karlskoga. Han beskriver en utbildning som sker i nära samarbete med industrin, minst 25 procent av utbildningen är knuten direkt till arbetsplatserna, företagen står för ledningsgrupp och handledare.
[...]
Utbildningen för automationstekniker började i höstas, 18 platser, en linje som praktiskt taget garanterar ett bra, välbetalt arbete så fort du är klar.
Så få sökte att man inte kunde ta in mer än tolv elever. I detta är Karlskoga inte unikt. Samtidigt som industrin letar efter personal söker allt färre till skolornas yrkesinriktade program. Antalet elever i sådana program har minskat med 40 procent på tio år.
– Barnen känner bara till 20–30 yrken, säger personalchefen Malin Rydberg på Barilla. Polis. Fotbollsproffs. Lärare. Busschaufför. I Västerås har de infört arbetsmarknadskunskap i skolan och vi ska göra det i Värmland också, för mellanstadiet.

Så medan Barilla startar utbildning bara för att hitta människor att anställa, sitter Jim Frölander och Hannes Fellsman på kommunen och försöker finna sätt få ut hundratals nyanlända i försörjning.
Jim Frölander:
– Det är ett större problem än någon vågar säga. Det brakar åt helvete om fem sex år om de inte lär sig svenska, får jobb. Det kommer att bildas getton på landsbygden. Vet du att 50 procent av kvinnorna som kommer aldrig avslutar SFI (svenska för invandrare)? 35 procent börjar inte ens! Det är nationella siffror, och detta i ett land som inte bara är jämställt utan till och med feministiskt. Är kvinnan hemma och aldrig lär sig svenska kommer inte barnen att göra det heller.

Första december 2010 infördes den så kallade etableringsreformen. Arbetsförmedlingen fick det övergripande ansvaret för att påskynda och underlätta nyanländas etablering i arbetslivet.
– 70 procent av dem har inte kommit längre än till nivå C i SFI. Kommer du till nivå D klarar du att läsa svenska som en förstaklassare. Det klarar 30 procent!

Vad har detta att göra med produktionen av knäckebröd? Vad har detta att göra med att en yrkesutbildning i Karlskoga inte klarar att fylla en tredjedel av platserna?
Därför att allt handlar om att få folk i arbete. Det är ju inte så att det finns ett begränsat antal arbetsplatser i ett land, tvärtom, ju fler som arbetar desto fler arbetsplatser skapas. Arbete föder arbete.
[...]
En hel förmiddag pepprar Jim Frölander och Hannes Fellsman mig med uppgifter, statistik, exempel, en hel del hårda ord om rädsla för att säga som det är och byråkratin (”det fanns 40 specialistläkare på flyktingförläggningarna i Värmland 2014. Alla utom två har flyttat utomlands eftersom de inte fick börja arbeta”.)
Och ändå är de i slutändan hoppfulla.
– Vi måste sluta se människor som offer, de är resurser, säger Frölander. Har vi en rullstolsbunden person är vi snabba med att bygga en ramp. Men vad gör vi för den som har språkproblem?
Tjänstemännen i Filipstad hittar nya vägar.
Nu kan man ju verkligen undra vad 40 specialistläkare gör på flyktingförläggning vid världens ände om de är fullt kapabla att flytta utomlands efter ett par år när de väl tröttnat på sfi med analfabeter och oljuden på "flyktingförläggningen" samt enbart etableringsersättning på några tior om dagen. Men det hoppfulla för Filipstad består - utöver att man brutit trenden och fått ner andelen socialbidragsförsörjda utomeuropéer till 90 procent - i att man anställer de icke svenskspråkiga analfabeterna som vårdbiträden i stället för undersköterskor i äldreomsorgen och barnskötare i stället för förskollärare i förskolan.
– Det är otroligt konstigt i Sverige, säger Jim Frölander. Först ska man klara gymnasiet. S e d a n kan man arbeta som städare.
– Vi är tydliga med vad som gäller. Egenförsörjning, säger Hannes Fellsman.
– Vi har gott hopp. Det här kommer att gå, säger Jim Frölander.
https://arbete.story.aftonbladet.se/.../de-nyanlanda/

För egen del känner jag mig inte helt övertygad om att goda förhoppningar förhindrar utvecklingen av Värmlands Libanon mot ett fullskaligt landsbyggdsghetto, i avsaknad av såväl svenskar som italiensk knäckebrödsfabrik.
Citera
2019-05-30, 00:32
Medlem
.

Citat:

Tove Pettersson var ett nytt namn för mig.

En snabb googling på Tove Pettersson leder till Stockholms universitet och ger vid handen att hon undervisar i den subjektiva pissmetoden kvalitativa studier, hennes forskningsområden beskrivs som ”Genus och brott, diskriminering inom rättsväsendet, sluten ungdomsvård, poliser och ungdomar.”

Ett av hennes uppsatser från ”Högskolan i väst”, har det mångkulturmysiga namnet:

"Äga två språk eller fler – det är ju fantastiskt!" : En kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sig om den flerspråkiga förskolan

Och denna genushäxa ska alltså ”vetenskapligt granska” en rapport vars främsta (enda två?) syften är att dölja misshagliga fakta och bekräfta hennes egen världsbild. Tillsammans med alla vår Jerzy.

I rest my case.

NMR hade gjort ett mindre partiskt granskningsarbete...
Senast redigerad av BarrySlisk 2019-05-30 kl. 00:35. Anledning: L
Citera
2019-05-30, 00:54
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Tove Pettersson var ett nytt namn för mig.

En snabb googling på Tove Pettersson leder till Stockholms universitet och ger vid handen att hon undervisar i den subjektiva pissmetoden kvalitativa studier, hennes forskningsområden beskrivs som ”Genus och brott, diskriminering inom rättsväsendet, sluten ungdomsvård, poliser och ungdomar.”

Ett av hennes uppsatser från ”Högskolan i väst”, har det mångkulturmysiga namnet:

"Äga två språk eller fler – det är ju fantastiskt!" : En kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sig om den flerspråkiga förskolan

Och denna genushäxa ska alltså ”vetenskapligt granska” en rapport vars främsta (enda två?) syften är att dölja misshagliga fakta och bekräfta hennes egen världsbild. Tillsammans med alla vår Jerzy.

I rest my case.

NMR hade gjort ett mindre partiskt granskningsarbete...

Och dessutom:
Observera att BRÅ har anonymiserat rapportförfattarna - och den har ”granskats” av den notoriske BRÅ-fifflaren Sarnecki och Tove Pettersson - är Jerzys egna fd. doktorand. Hade BRÅ haft lite anständighet så hade man haft andra vetenskapliga granskare. Pinsamt.
https://twitter.com/hanifbali/status...02303519084551
Citera
2019-05-30, 01:19
Medlem
Repatrieras avatar
Douglas Murray vid Tel Avivs universitet i samtal med israeliska intellektuella (tittar just nu så jag kan inte sammanfatta). Mycket intressant
https://www.youtube.com/watch?v=IurFGlrbW4I
Citera
2019-05-30, 01:33
Medlem
Citat:
Peter "på randen till omvändelse" Kadhammar skriver om Filipstad. Inte mycket muntert därifrån men ändå - som en eftergift åt Schibsted? - ska det i den nattsvarta faktabeskrivningen knölas in en strimma hopp om lyckosam utkomst av massinvandringsexperimentet. Det ska nog trots alllt gå bra det här, trots att Filipstad har samma dimensioner på den etniska sammansättningen som Libanon. Nåväl.

För egen del känner jag mig inte helt övertygad om att goda förhoppningar förhindrar utvecklingen av Värmlands Libanon mot ett fullskaligt landsbyggdsghetto, i avsaknad av såväl svenskar som italiensk knäckebrödsfabrik.

Mycket av det som journalisterna skriver om är ointressant eftersom vi måste tala om arbetslöshet på en aggregerad nivå. Vidare är definitionen av arbetslöshet mycket underlig i Sverige. Den öppna arbetslösheten ligger på 6.5 procent (vilket är högt) men deltagandet i arbetskraften ligger på 72 procent. Antagligen är arbetslösheten närmare 15 procent. Tittar du på löner ser det mörkt ut för en rätt stor kohort i Sverige. Det handlar om deltidsarbeten. Det är 15-20 procent av befolkningen som får det fundamentalt ekonomiskt bättre. Politikerna och journalisterna föredrar att tala om ”sysselsättning” men den är meningslös om den inte leder någon vart. Vidare är avkastningen på utbildning i Sverige mycket låg i Sverige vilket politikerna (och i synnerhet SAP) bär ansvar för genom att de införde massutbildning på 1970-talet i och med att fabriker flyttade utomlands eller automatiserades bort. I USA och många andra länder kan du ha en seriös debatt om arbetsmarknadspolitik men det kan du inte i Sverige. Journalister älskar att åka ut på sina social-antropologiska besök i mindre städer. Sedan talar de med någon fabrikant eller företagare som säger: ”Vi skriker efter arbetskraft men vi kan inte anställa någon för att de inte är utbildade” – och kräver sedan att kommunen skall finansiera utbildningar. Oftast anställer de en fraktion av dem de utbildar. Sverige är helt fixerat vid utbildning och det gäller alla åtta riksdagspartier. Just detta är intressant;

Citat:
- – Det är otroligt konstigt i Sverige, säger Jim Frölander. Först ska man klara gymnasiet. Sedan kan man arbeta som städare.

https://arbete.story.aftonbladet.se/.../de-nyanlanda/

Detta vittnar om att utbildning mer handlar om att gömma arbetslöshet temporärt än att det skall vara meningsfullt för individen. Alla vet att du inte kan ha socialiserad grundskola, gymnasieutbildning och högskola. Du kan inte heller ha socialbidrag, bostadsbidrag eller någonting annat. Om du släppte på socialstaten och byråkratin skulle marknaden omedelbart justeras efter de ekonomiska förhållanden som råder i Sverige. Socialdemokraterna är mycket väl medvetna om det här. Som så många gånger har diskuterats finns staten/kommunen/landstingens förvaltning som administrerar de här programmen för att försörja en rätt liten grupp ur den lägre medelklassen samt ge höga löner till högre chefer.

De finns också till för att ”ordningens” skull och kontroll och socialisering av den lilla människan. Det den här artikeln vittnar om är att Sverige har byggt upp ett otympligt och dåligt välfärdssystem som sedan faller med invandringen från tredje världen. Lyssnar man på Ylva Johansson blir man fullkomligt mörkrädd – tanten sitter i TV och Radio och ljuger ihop att vi måste ha låtsasjobb trots att det leder till negativa ekonomiska effekter. Nu är inte Lars Calmfors bättre på något vis som förordar lönedumpning men frågan är vad som är mest destruktivt.

Om vi får en till finanskris (vilket vi kommer få) har staten inga resurser mer. De dumpar redan räntan och pengarna kommer inte räcka till mer låtsasjobb och meningslösa utbildningar. Jag förstår i viss mån de här liberalerna på de tankesmedjorna börjar tröttna på politikerna. Jag är faktiskt mer vän av det Lars Calmfors argumenterar för än att fortsätta med detta vansinne.

Lösningen vet vi ju - vi måste ha en återvandringspolitik av enorma mått och en reducering av välfärdsstaten och då i synnerhet på utbildningsområdet. Schweiz är i mångt och mycket en föregångare av fungerande politik men i Sverige verkar det inte fungera. Om jag skall vara ärlig så hyser jag inget hopp om Sverige. Sitter du ned med genomsnittets svensk och talar nationalekonomi,, politisk teori, demografi, internationella relationer, historia, förvaltningspolitik, juridik, företagsekonomi, pedagogik på en "högre nivå" bortom apstadiet eller vad som helst egentligen - så börjar du tvivla på om rösträtten var en bra idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Douglas Murray vid Tel Avivs universitet i samtal med israeliska intellektuella (tittar just nu så jag kan inte sammanfatta). Mycket intressant
https://www.youtube.com/watch?v=IurFGlrbW4I

Tre sionister som sitter och oroar sig för att muslimerna (och araberna) skall tvinga på de västerländska politikerna en massa anti-israeliska åsikter. Detta är typiskt för den israeliska sionistiska högern. Det enda de tänker på är: "Vad gynnar Israel och judar". Gubben är som sagt rätt ärlig - "det spelar ingen roll vad som händer med Europa". Detta är korrekt. Israel behöver inte Europa och så har det varit länge. Spännande.
Senast redigerad av Edgerton 2019-05-30 kl. 01:51.
Citera
2019-05-30, 03:21
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Tre sionister som sitter och oroar sig för att muslimerna (och araberna) skall tvinga på de västerländska politikerna en massa anti-israeliska åsikter. Detta är typiskt för den israeliska sionistiska högern. Det enda de tänker på är: "Vad gynnar Israel och judar". Gubben är som sagt rätt ärlig - "det spelar ingen roll vad som händer med Europa". Detta är korrekt. Israel behöver inte Europa och så har det varit länge. Spännande.
Ehhh, jag tror att du missförstod diskussionen. Mycket mer än så sades faktiskt. Oavsett vad man tycker om israeler så har de en hel del erfarenhet av att hantera muslimska minoriteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in