Citat:
Ursprungligen postat av
blabarssylt
Du bortser från verkligheten, när du tror att alla som komme från traditionella samhällen lever hederliga helylleliv, bara för att traditionen och religionen så påbjuder. Det är en aspergerdoftande villfarelse. En stor andel av muslimerna dricker alkohol. En stor andel av muslimerna använder narkotika, antagligen större än i den svenska befolkningen. Eller, om vi säger så här: är skäggpojkarna drogfria? Är somalierna i orten drogfria? Lägg till att majoriteten av Sveriges muslimer sätter koranen över svensk lagstiftning, så blir det väl uppenbart att gruppen är missanpassad till det svenska livet, även om de är konservativa och kollektivistiska.
Jag har påpekat till Orrtup (eller hur hans användarnamn stavas) otaliga gånger att muslimer använder droger, dricker och har sex utanför äktenskapet. Jag idealiserar inte alls muslimer eller samhället som sådant.
Människor kommer leva omoraliska liv i någon mån men jag talar om en högre aggregerad moral som är institutionaliserad i någon mån. I Chile ägnar sig befolkning i ganska stor utsträckning åt droger, alkohol och sex utanför äktenskapet men skilsmässorna är få och så är även aborterna (förvisso hör det till den fortfarande relativt hårda lagstiftning) men det finns en högre tro på Gud och den katolska tron är stark.
Så nej, jag tror inte att alla som kommer från traditionella samhällen lever "helylle liv". Jag har ungefär samma inställning som antropologen som Napoleon A Chagnon (se: Yanomamö - The fierce people). Han gör ingen hemlighet av att Yanomamö är tämligen omoraliska men de lever fortfarande bättre liv än de kontaktade stammar som lever utanför reservatet. Således, även om muslimer dricker, super och ligger runt finns hålls de ihop av överordnade ideal. Dessa bryts dock ned över tid vilket vårt samhälle bidrar till. Många av de här invandrargrupperna som begår brott här är mycket fredligare i sina hemländer än här. Den liberala samhället påverkar dem negativt.