Citat:
Ursprungligen postat av
Genderfluid
Intressant tonläge i den här artikeln på statliga televisionens webbsida. Den framställs som snyftare, men informationen som ges gör att det egentliga syftet med artikeln verkar vara något annat.
Är det sommarvikarier eller är det en kursändring?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...der-avslojades
Det är en text som tagen rakt från nätets kloaksajter.
Som jag ser det så är detta ett första steg mot någon typ av kommande 'åldersamnesti'.
Första steget blir fler liknande artiklar, där syftet är att känna sympati, förståelse och medlidande med de som ljugit om sin ålder och varför de gjort detta. Då ingår det att beskriva hur de idag lever i misär.
Andra steget blir att förklara för oss att 'vi hade gjort samma sak' i deras situation. 'De hade inget annat val' och det var rätt gjort.
Tredje steget blir att propagera för att de som ljugit om sin ålder,
utan några som helst konsekvenser, skall kunna ändra och justera sin ålder till den korrekta. Att då kunna identifiera sig med pass eller liknande, skall inte kunna användas emot dem.
Varför? Nu har jag inget som helst förtroende för statens förmåga att analysera och planera samhällsutvecklingen i förväg, men jag
misstänker att det kanske har börjat dyka upp frågor som:
- Hur beräknar vi kommande behov av hemtjänst och åldringsvård, när det finns en stor del människor som i verkligheten är 15-20 år äldre än vad vi kan se i våra system?
- Varför kryper hjärt- och kärlsjukdomarna längre ner i åldrarna?
- Varför ser vi en ökning av antalet fall i stroke redan i 50-årsåldern?
- Varför måste folk under pensionsåldern få permanent sjukersättning?
- Hur dimensionerar vi sjukvården mot äldresjukdomar om 20 år?
- Varför sänks befolkningens medellivslängd helt plötsligt?
Med liknande frågor så inser man lätt att framtidsplaneringen kommer vara helt kaotisk. Dock med den brasklappen att konsekvenstänket och landets sk. planering så här långt ändå, varit helt katastrofalt. (Så egentligen spelar det väl ingen roll).
Så, hur i helvete planerar man åldersrelaterade verksamheter, när en stor del av åldersunderlaget är fullständigt fel, redan från början?