Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
"Vi behöver en stark rättsstat istället för klankultur" är ju bara en variant av att "ge polisen mer resurser". Det är att förvänta sig att det mångetniska magiskt ska fungera på en nivå, när det blivit uppenbart att det inte gör det på en annan.
Vad gör du och Alice Teodorescu när polisen avspeglar den demografiska förändringen i det civilsamhälle som är etnifierat och klanbaserat intill dysfunktionalitet?
Jag ser en risk med att ohistoriskt låtsas som att nordiskt kynne, drengskapr eller ridderlighet varken kan eller bör ställa svensk eller europeisk ingrupp "över" en förment tarvlig tribalism och primitivt klantänkande.
Vikingar och normander var t ex förvisso kända för sitt oöverträffade mod och oemotståndliga energi. Men också för sin list och opportunism som inte på något sätt stod över bedrägeri, svek och etnocentrism i en mångkulturell kontext. Man smög in vapen i kyrkor och manövrerade sig till makten i södra Italien med machiavellisk kompetens, sekler före Machiavelli.
En nobel och storsint karaktär kommer fram när hegemonin är säkrad - eller som en ingruppskodex. Inte som en perverterad "sportslighet" eller neutralitet som binder ena armen eller hjärnhalvan bakom ryggen. Det är en - potentiellt skadlig - myt.
Jag hade på känn att du skulle reagera på det jag skrev, och jag respekterar dina åsikter. Min tanke är att det ena inte utesluter det andra. Det vi ska ta fasta på är vår organisationsförmåga och vår relativt sett högre moral. Att luras är OK i krig och kärlek, och alla knep är tillåtna. Att det är den andre som attackerar stärker oss i vår övertygelse att det är vi som har rätt. Sedan är det viktigt, som jag ser det, att vi är konsekventa här. Inte apa efter klanmänniskorna och förnedra oss. Slå tillbaka: javisst, men vi måste göra det gemensamt. Även jag kan, i likhet med vissa skribenter i tråden och i media, uppfatta attackerna på svenskar som ett angrepp på vårt samhälle. Jag tror att det är där man ska lägga sig, på ett ungefär. Responsen på det etniska våldet mot svenskar måste bli... svensk.
Det är ju tillbaka till ordning och reda vi vill, inte sant, och inte vidare på den inslagna vägen mot ett ännu oroligare samhälle. Att poliskåren är etniskt infiltrerad är dock ett faktum, det har du rätt i, men att börja kräva strikt lojalitet (med Sverige) där är väl en bra början. Då vill det till att svenska staten visar musklerna. Utopiskt, måhända, men det är det enda långsiktigt hållbara om man inte önskar sig riktigt kaos med etniska strider a la Balkan på 90-talet. Varför gick det åt pipan där och då? Jo, för att Tito var borta, och Jugoslavien med honom.
En sak är vi i alla fall helt överens om: att det är centralt att främja en svensk-etnisk identitet och att förstärka den polarisering som ligger för handen. Det enda jag gjort här i tråden de senare dagarna är att lyfta saker som skiljer oss från barbarerna utifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Om man med "stark rättsstat" avser Hobbes Leviathan med svärdet i full sving mot ogärningsmännen, så är det nog enda fungerande medlet mot klankultur. Men det måste givetvis vara i samma land, när britterna bombade kurder i Irak på 40-talet var det inte särskilt effektivt. Olja, inte rätten, var ju syftet den gången.
Du har hajat vad jag menade. Att skoningslöst slå tillbaka mot det som äventyrar stabiliteten i riket (alltså hela det utländska kollektivet, som tär och tär). Tror som sagt att detta är en mer framkomlig väg än hets och kopierade banditfasoner.