Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Några exempel...? Det känns som om jag missförstår frågan du ställer. Jag känner ett antal utmärkt kapabla personer. Eller varför inte personer som skriver för
https://detgodasamhallet.com.
Spirande lösning? Du behöver utveckla och det rejält. Visste jag inte bättre skulle jag kunna gissa att du pratar om Det fria Sverige som ett exempel på det. Du får nog lov att medge att det kräver en del viljestyrka att sätta sin tilltro till personer av det slaget eller någon i den sfären för någon form av byggande av en ny "elit".
Om det nu är vad du menar. Det är som sagt oklart.
Det är heller inte solklart exakt vad du menar med "eliten". Är det exempelvis relevant vem som är VD för SEB? Jag skulle säga att det inte är särskilt relevant.
Eliten är de människor som styr och sätter prägel på hela samhället. Kolla upp Sam Francis' inspirationskällor, de var helt besatta av att studera eliter och dynamiken kring dem. Som sagt, din analys av problemet bygger på elitteori, men när du pressas till att tala om lösningar verkar det saknas helt.
Med "spirande lösning" ifrågasatte jag din idé om att vi ska gnälla på etablissemanget UTAN att samtidigt peka ut åtminstone något spirande alternativ, något med potential att kunna bli något. Gnäll är bara meningsfullt om du har något annat som du samtidigt lanserar, som ett bättre alternativ till det du gnäller på. Annars bidrar du bara med negativitet.
Jag gillar också Det goda samhället, men du måste ju se att den siten inte har uppstått ur ett vakuum. Den bygger på modeller och tankefigurer (teoribyggen t ex) som kommer från en äldre oppositionell miljö, både i Svrige och utomlands. Det du gillar med Det goda samhället är frukter av sånt du spyr galla över på Flashback.
Din kritik av oppositionen är 100% personfokuserad, vilket ännu mer stärker misstanken om att du inte har något alls att komma med. Om du hade det skulle du kunna se positiva tendenser och potential för framtiden, alldeles oavsett hur oraffinerad en enskild aktör må vara.