2019-06-08, 23:03
  #2437
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om det finns ett försvarbart skäl. Om ett fosters liv hotar moderns liv, genom något medicinskt -skap, då anser jag att det födda livet är mer värt än det ofödda och att modern må i nödvärn ta livet av fostret. Jag anser på samma sätt att nödvärn/självförsvar är fullt befogat, intill döden om så krävs, mellan födda människor. Det är en ansvarsetisk fråga - vad kan man förvänta sig att en människa kan ta ansvar för.
Våldtaktsbarn vill du också mörda.
Citera
2019-06-08, 23:04
  #2438
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Objektivt fel finns inte, men jag håller med om att det kan gå fel.
Den konstiga avfarten strypsex tex. Det händer ju att folk dör.

Exempelvis.

Jag anser fö att det finns objektivt rätt och fel, och stundom mer rätt eller mer fel, ty alla situationer är inte binära. Vi får ibland välja mellan dåliga alternativ och då söka välja det minst dåliga. Men som jag omfattar en rättsobjektivistisk (naturrättslig) uppfattning så anser jag att det finns mycket att göra på den fronten.
Citera
2019-06-08, 23:04
  #2439
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, hon skulle förlora del av makten över att ta livet av det människoliv hon bär inom sig. Hon skulle fortfarande ha samma rätt att välja bort sexpartner, välja bort sex, välja preventivmetoder osv. Men hon skulle bli betydligt mer begränsad i livsavslutet.
Hon kan bli nunna också.
Citera
2019-06-08, 23:07
  #2440
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Våldtaktsbarn vill du också mörda.

Jag anser inte att abort är mord. Mord bör reserveras för uppsåtligt dödande av födda människor utan lagstöd.

Men det är riktigt att jag dels anser att en kvinna som blivit gravid genom sexuellt tvång inte kan förväntas bära ansvar emedan hon inte hade något alternativ, dels att det är olämpligt att våldtäktsmäns gener förs vidare. Men en kvinna bör inte åläggas att föda våldtäktsmannens barn, utan hon har valet.
Citera
2019-06-08, 23:08
  #2441
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hon kan bli nunna också.

Det valet torde ligga inom området "välja bort sex", även om en nunna väljer bort en del annat också.
Citera
2019-06-08, 23:20
  #2442
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
I USA verkar det höra ihop.
Stenrik högerkristen går utmärkt att kombi era med abortförbud.
De har ju sitt eget vapentänkande. Vapen behövs anser många där.
När barnet är fött är dess rättigheter inte så viktiga längre.
Alltså, jag har inte sett några exempel på att det hör ihop att vara "högerkristen" och att sälja vapen till Saudiarabien.
Du skall inte tro att de evangeliskt kristna tycker om Saudiarabien och vill ha något med dem att göra.
Men det är nog sant att de flesta av dem anser att amerikaner ska få försvara sig själva med vapen. Det är dock en helt annan sak.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2019-06-08 kl. 23:31.
Citera
2019-06-08, 23:28
  #2443
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag anser inte att abort är mord. Mord bör reserveras för uppsåtligt dödande av födda människor utan lagstöd.
Hur är det inte mord att med berått mod släcka en annan människas liv? Tänk på att till exempel förintelsen hade lagligt stöd då, under den nazityska regimen. Men det var alltså inte heller mord då?

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men det är riktigt att jag dels anser att en kvinna som blivit gravid genom sexuellt tvång inte kan förväntas bära ansvar emedan hon inte hade något alternativ, dels att det är olämpligt att våldtäktsmäns gener förs vidare. Men en kvinna bör inte åläggas att föda våldtäktsmannens barn, utan hon har valet.
Det är sant att något ansvar har hon egentligen inte. Barnet är dock ett oskyldigt människoliv, som inte bör släckas på grund av dess fars handlingar. Och det är svårt för mig att tro att det finns "dåliga gener". Och även om barnet också skulle bli våldtäktsman, så måste han bli bestraffad då och inte i moderlivet innan han ens kunnat göra något fel.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2019-06-08 kl. 23:32.
Citera
2019-06-08, 23:51
  #2444
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur är det inte mord att med berått mod släcka en annan människas liv? Tänk på att till exempel förintelsen hade lagligt stöd då, under den nazityska regimen. Men det var alltså inte heller mord då?

Det är värre än så - förintelsen var folkmord. Att något har lagstöd i en diktatur är något helt annat än i en demokrati. Men detta sagt, så är inte alla tillfällen när vi släcker en människas liv med berått mod att betrakta som mord. I krig dödar soldater sina fiender utan att vi betraktar det som mord, liksom vi har nödvärn - som i alla fall enligt mitt sätt att resonera kan betyda att ta livet av någon med berått mod för att avvärja ett allvarligt hot.

Jag gör således skillnad på födda och ofödda människor i värde, utan att göra de senare värdelösa.

Citat:
Det är sant att något ansvar har hon egentligen inte. Barnet är dock ett oskyldigt människoliv, som inte bör släckas på grund av dess fars handlingar. Och det är svårt för mig att tro att det finns "dåliga gener". Och även om barnet också skulle bli våldtäktsman, så måste han bli bestraffad då och inte i moderlivet innan han ens kunnat göra något fel.

Vi har inte riktigt samma perspektiv här, och det får vi väl acceptera. Min utgångspunkt är ansvarsfrågan. Det vore enligt min mening mer orätt att tvinga en kvinna att bära och ansvara för ett barn som hon blivit påtvingad än att ta livet av det ofödda barnet. Även om det ofödda barnet är oskyldigt så följer inte därav att modern har något ansvar för det emedan om blivit tvingad.
Citera
2019-06-09, 00:18
  #2445
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är värre än så - förintelsen var folkmord. Att något har lagstöd i en diktatur är något helt annat än i en demokrati. Men detta sagt, så är inte alla tillfällen när vi släcker en människas liv med berått mod att betrakta som mord. I krig dödar soldater sina fiender utan att vi betraktar det som mord, liksom vi har nödvärn - som i alla fall enligt mitt sätt att resonera kan betyda att ta livet av någon med berått mod för att avvärja ett allvarligt hot.

Jag gör således skillnad på födda och ofödda människor i värde, utan att göra de senare värdelösa.
Nödvärn är nog inte ens berått mod i min mening. Det är som sagt nog annorlunda i krig också, då det förr var lätt att bli tvingad att döda någon annan för att inte själv bli avrättad. Aborttalet i dagens Sverige ser jag dock som ett massmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi har inte riktigt samma perspektiv här, och det får vi väl acceptera. Min utgångspunkt är ansvarsfrågan. Det vore enligt min mening mer orätt att tvinga en kvinna att bära och ansvara för ett barn som hon blivit påtvingad än att ta livet av det ofödda barnet. Även om det ofödda barnet är oskyldigt så följer inte därav att modern har något ansvar för det emedan om blivit tvingad.
Abort är dock bara lösningen om kvinnan lider svårt av graviditeten. Vilket jag förstås vet att många gör efter en våldtäkt. Men det är bättre att hjälpa kvinnan att adoptera bort barnet, om det är omöjligt för henne att ta hand om det själv.

Jag har just läst om en ung man i USA, som kom till genom en våldtäkt och nu som vuxen kämpar mot aborter, och även om en familj, som just har adopterat ett barn som kom till genom en våldtäkt. Man kan vända mörker till ljus.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2019-06-09 kl. 00:26.
Citera
2019-06-09, 00:27
  #2446
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Nödvärn är nog inte ens berått mod i min mening. Det är som sagt nog annorlunda i krig också, då det förr var lätt att bli tvingad att döda någon annan för att inte själv bli avrättad. Aborttalet i dagens Sverige ser jag dock som ett massmord.

Jag föredrar att använda uttrycket mord så som jag beskrev, men visst är aborttalen i Sverige förfärliga och de har under lång tid fått demografiska effekter som inte står en farsot efter, så att det har fått stora effekter är tveklöst.

Citat:
Abort är dock bara lösningen om kvinnan lider svårt av graviditeten. Hon kan ju adoptera bort barnet, om det är omöjligt för henne att kunna ta hand om det.

Det är givetvis kvinnans val, men jag har den största förståelse för att ett våldtäktsoffer inte vill frambära förövarens avkomma.

Citat:
Jag har just läst om en ung man i USA, som kom till genom en våldtäkt och nu kämpar mot aborter, och även om en annan familj, som just har adopterat ett barn som kom till genom en våldtäkt. Man kan vända mörker till ljus.

Det kan säkert gå, men jag vill inte ålägga kvinnan detta ansvar, som hon inte själv har kunnat påverka.
Citera
2019-06-09, 08:52
  #2447
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur är det inte mord att med berått mod släcka en annan människas liv? Tänk på att till exempel förintelsen hade lagligt stöd då, under den nazityska regimen. Men det var alltså inte heller mord då?


Det är sant att något ansvar har hon egentligen inte. Barnet är dock ett oskyldigt människoliv, som inte bör släckas på grund av dess fars handlingar. Och det är svårt för mig att tro att det finns "dåliga gener". Och även om barnet också skulle bli våldtäktsman, så måste han bli bestraffad då och inte i moderlivet innan han ens kunnat göra något fel.
Du har rätt att i Tyskland var dödandet av oönskat folk folk lagligt, men det strider mot internationell lag, så det visade sig att det var i alla fall straffbart.

Mord är ju en lagterm som du felaktigt använder om att "mörda foster (barn)".
Döda ett foster är rättare att använda i ditt fall.
Att felaktigt använda "mord" är enbart pejorativt.
Citera
2019-06-09, 09:10
  #2448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag skyller inte allt på kvinnor - jag skyller merparten av ansvaret på kvinnor enär kvinnorna sitter på merparten, delvis 100%, av beslutsmakten. Försök inte föra över någon "lika skuld" på mannen, ty även om man och kvinna till 50% vardera ansvariga för graviditetens uppkomst, så har kvinnan det odelade ansvaret vad avser abortbeslutet. Det är möjligt att det måste vara så, men då måste också ansvaret följa med. Jag förstår att kvinnor har svårt för det där med ansvar, ty många fostras tidigt in i ett beteende som bygger på att skylla ifrån sig - med framgång.

"Jag förstår att kvinnor har svårt för det där med ansvar"
Och vilket sätt är det INTE att ta ett ansvar då man gör en abort?

Vidare uven så borde du skämmas. Du sitter här och gnäller konstant på kvinnor och tjatar om att just de inte skulle ta ansvar....

Har du ens tittat dig runt i världen?
VILKET av de två könen tar minst ansvar då det kommer till sexualitet/ reproduktion?

Sexualitet
a) Vilket kön skyddar sig minst?
b) Vilket kön tvingar sin sexualitet på andra, fast de inte vill? via tvång/ våld/ köp/ utnyttjande/ tjat/ förtryck/ trakasserande/ hot etc etc?

Reproduktion
a) Vilket kön tar minst praktiskt ansvar för sina barn?
b) Vilket kön dumpar mest sina embryon/ barn åt sitt "öde"?
c) Vilket kön arbetar minst på att förändra de system som byggts där män äger privilegier på kvinnors och barns bekostnad? ex. privilegiet att våldta/ tvinga/ äga/ skita i konsekvenserna?


Ska du verkligen som representant för ditt kön, sitta och anklaga kvinnor för att inte ta ansvar?
Skäms du inte?

Och innan du nu börjar yla om att vi bara ska få prata om Sverige, så JOOO! ovan gäller även svenskar.


Citat:
Jag anser att det betyder det.

Ja, då får du ju leva i celibat hela ditt liv. För sexuell smitta finns överallt.


Citat:
Jag är måhända unik, men jag anser att människovärdet är unikt, och även om vi delar vissa biologiska processer med andra arter, så bör vi inte i värdemässig mening jämställa människoliv med växter.

På vilket sätt är det "unikt"? Och för vem? För alla andra arter?

Sen jag körde inte min liknelse för att jämföra en ek med en människa, jag körde denna liknelse för att jämföra vårt tänk kring dessa processer. För jag antar du sätter inte likhetstecken mellan ett litet ekskott med en hel ek? eller gör du?
jag tror du tänker dig om 3-4 ggr INNAN du hugger ner en vuxen ek, men du raffsar ihop ekollon, som börjat gro, utan att blinka.

Citat:
Har Du redan glömt att det är jag som ständigt upprepar att "det födda livet är mer värt än det ofödda utan att det senare för den skull är värdelöst"?

Det är bara du som tjatar om "värdelöst" här.
Det är just för att man anser att mänskligt liv är värdefullt och inte ska utsättas för skit, som man väljer abort i många fall.


Citat:
Jag är helt för en global ettbarnspolitik, men inte att den genomförs vare sig genom massaborter eller massmord. Vi måste klara av att hålla någorlunda anständighet i våra åtgärder och inte hemma åt de papistiska jesuiternas "Ändamålet helgar medlen".

Dina idéer är helt befängda...

Är du ens medveten om att Kinas ettbarnspolitik genomfördes via en massa tvångsaborter?
Så vet du din lilla "vision" av att kvinnor bara ska föda ett barn, utan möjlighet till aborträtt genom sina liv, är ren smörja. Och det fattar ALLA med förståndet i behåll och kunskaper kring hur datan ser ut i dessa saker.
men jag antar det är för mycket begärt av en Uv.


Citat:
...och det är ånyo jag som strävar efter att förbättra förhållandena för kärnfamiljen, på det att barnen skall få en tryggare tillvaro. Det är slappa liberaler och socialister som accepterar i decennier att retarderade föräldrar få komma undan med vanskötsel, vilket jag vill motverka bl a med min lag om bristande föräldraskap. Vad vill Du? Mer frihet för dumma människor - eller tvångsaborter? Du smiter hela tiden ifrån detta dilemma som Du satt Dig i.

Det är inte "kärnfamiljer" som skapar trygghet, det är människor.

Det finns gott om "retarderade" människor där ute, folk som är våldsbenägna, droganvändare, kriminella, sjuka, folk som våldtar, misshandlar, skadar andra etc..
Och dessa vill du att människor ska tvingas stanna gifta med? barn ska tvingas ha som föräldrar?
För sin "trygghets" skull?
Allt i den heliga "trygga" kärnfamiljens" namn?

VEM är egentligen "retarderad" här?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-06-09 kl. 09:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in