Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det är inte en fråga om att vara nationalist - det är en fråga om samhällsanalys.
Nja ditt vumande för nationen ha nog rätt mycket att göra med din nationalism.
Inget fel i det, jag är förståndig nog förstå skillnaden mellan nationalism och nazism ex.
Citat:
Nej, det är inte hysteriskt - det är etiskt genomtänkt. I Ditt fall är det också en fråga om forskningsetik.
Nej uven, det är faktiskt bara sentimentalitet. När man tänker igenom något noga så behöver man gå igenom alla aspekter av en fråga. Du bortser glatt från massa andra aspekter av detta.....kvinnors rättigheter, födda barns behov, samhällets utveckling, världsdemografin, planetens överlevnad etc.
ALLA, skulle jag påstå, betydligt viktigare saker än zygoters rätt utveckla sig till sitt mål: människa.
Citat:
Så, nu är det inte bra om jag är principfast heller?
Det har inget med principer att göra att kalla andra för dogmatiska bara för att dess åsikter inte stämmer överens med ens egna.
Dogmatisk är att glatt köra över alla andra/ andra principer för att få igenom sin, och där passar ju du in betydligt bättre än jag och mitt samhälle.
Du och dina principer får plats i mitt samhälle. Hitta dig en kvinna som tycker likadant och ni kan föda fram hur många zygoter din fru nu klarar och använda trrippla lager av preventivmedel. Inget/ Ingen hindrar er.
Jag + de flesta kvinnor i världen kan inte leva våra liv i din värld.
VEM av oss, VILKEN samhällstyp av våra alternativ är mest dogmatisk?
Citat:
Så klart det kan. Allt från p-piller till julskinka. Kvinnor är komplicerade och skapar komplikationer. Vi är olika.
Vi är inte speciellt komplicerade, Vi framstår som komplicerade för vissa män, som inte har någon vana av att acceptera kvinnor existens i världen utan tror att allt handlar om män och hur män fungerar, kvinnan är bara bihang inte värt lära sig förstå sig på.
På samma sätt framstår män som rätt enkla varelser för många kvinnor, för vi är vana ända sen barnsben att ta hänsyn till män.
I vekligheten är vi förmodligen lika komplicerade/ enkla.
Citat:
Inte det minsta okänslig, men jag anser inte att detta trumfar det etiska ställningstagandet att vi bör skydda det ofödda livet.
Så fött liv behöver inte skyddas...däremot ofött...I see. Ja du, verkar ju
väldigt logiskt.
Citat:
Jag blir litet osäker på i vilken utsträckning detta är en kuggfråga. Vad är det som kuggas genom de olika svarsalternativen?
Skulle sådan medicinteknisk utveckling inträda så är det sannolikt att det krävs en helt ny etisk analys och vad man då kommer fram till är för tidigt att säga, emedan sannolikt denna utveckling medför att även andra, för närvarande ogörliga förutsättningar föreligga. Men! Jag utesluter inte att det skulle kunna vara rimligt med ett sådant krav - med reservation för att vi inte vet hela sammanhanget i Ditt scenario.
Kuggfråga = Försåtlig fråga ämnad att lura dig i en fälla...
men ok, så? du är alltså villig att utsätta män för tvångsoperation, tvångsgrosses, tvångsfödsel. Allt mycket smärtsamt och integritetskänkande som ökar risken för trauma hos nämnda man. Som förmodligen kommer göra denna grupp män lika desperata som samma grupp kvinnor , dvs du kommer få x antal desperata handlingar för att slippa varav några kommer orsaka död.....allt för att rädda mänskligt DNA?
Vi kan fortsätta detta "hypotiserande" är du medveten om att varenda del av dig består av ditt DNA?
Kanske i en framtid så kan man ta ett hårstrå från, utvinna DNA samt kombinera detta med någon annans DNA eller klona detta ditt DNA till en helt egen individ....eftersom varenda cell i din kropp bär
"manuset" till hela din person.
Är detta lika "heligt" i din värld?
om du har en professor Slusk, som lyckas med detta och vid sin död så finner man 3 miljarder påbörjade "cell människor" i div petriskålar alla med unikt DNA i hans labb (Slusken hade många vänner)...
Nå? Uven? nu utbryter panik i din värld...för en 3 miljarders plötsligt ökning av världspopulationen skulle verkligen slå ut allt....vad säger din "etik"?