2018-07-04, 07:51
  #1237
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper


Edit.
Fast om uttalandet kom från Mosebacke monarki, då blir det plötsligt roligt.

Jag hittade på det själv.

Mosebacke monarki blev förstås mindre kul om inte den sortens språk fanns i verkligheten. Förmodligen kan vi inte återskapa ett mer formellt språk på gammalt vis, i alla fall inte fullt ut. Men ett något mer formaliserat språk vore önskvärt av tidigare anförda skäl.
Citera
2018-07-04, 07:53
  #1238
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej bananrepublik betyder något rätt speciellt som inte har med detta att göra.
Jag anser att hade du fått bestämma hade Sverige förvandlats till en fruktansvärt samhälle ja, där i vart fall jag inte vill leva. Ett Straff , tvång och pisk samhälle med Luther i varje hörn av samhället, fruktansvärt.

Mig veterligen så finns inga "oönskade aborter" speciellt, men väl så oönskade graviditeter.

På sitt sätt är det litet imponerande att Du tillskriver mina enkla uppfattningar en så kraftfull effekt på samhället. Jag tror inte att det skulle bli så dramatiskt.
Citera
2018-07-04, 08:20
  #1239
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast de blir ju inte speciellt begripligt om du sitter och hävdar att kurderna har en nation, blir det?

Jag skall förklara kortfattat:

1) Kurderna är en etnisk grupp, denna kännetecknas bl a av gemensamt språk, historia och kultur. Gruppen återfinns dels inom området som kallas Kurdistan, men även i en betydande diaspora bl a i Sverige.

2) Den kurdiska nationen kan sägas omfatta de kurder som bebor området Kurdistan, dvs att etnisk grupp någorlunda sammanfaller med ett historiskt någorlunda sammanhållet område.

3) Någon kurdisk stat kan ännu inte återfinnas i formell erkänd mening. Det är så klart ett långsiktigt kurdiskt mål att etablera en kurdisk nationalstat, dvs där den formella och erkända staten Kurdistan hjälpligt sammanfaller med det område som traditionellt räknas till Kurdistan och en absolut majoritet av kurderna som bebor området.

Medan det kan vara diffust vad man avser med en etnisk grupp och även en nation kan vara litet lös i kanten, så är en stat tämligen väldefinierad och kan till och med definieras enligt Montevideokonventionen.

Citat:
Ja, där är de tji säkert extra "roligt" att inte ha tillgång till abortmöjligheter.

Fast låt oss nu hålla oss till Sverige.

Citat:
Precis, varför skulle det då betyda när jag värderar olika att zygoter alltid är 0 värda, ditt påstående.?
Hmm?

Det betyder uppenbarligen att Du anser att man kan göra med zygoterna vad man önskar och att de saknar allt rättsligt skydd.

Citat:
Jag är inte binär, jag är konsekvent. Bygger jag min idé kring en politk i ett samhälle som nu ex. fri aborträtt, så kan jag ju inte som du gör säga så här är det bla bla...men! det gäller plötsligt inte då och då.
eller hur?

Jag bygger min idé på att kvinnor ska ha all rätt bestämma om de vill låta zygoter, embryon samt foster före en viss utvecklingsnivå ligga och växa till sig i deras kropp eller inte.
Där är jag fullt konsekvent, ALLA kvinnor ska ha denna rätt. Det är inte binärt tänkande.
Lika lite sm att åsikten att alla barn ska ha barnbidrag är det...eller alla ska använda bilbälte etc etc.

Det Du kallar konsekvent kallar jag dogmatiskt. Jag har en mer pragmatisk syn, även på denna sak.

Citat:
ditt evinnerliga "slentrian" Det finns inget "slentrian" i att välja göra en abort.

1960 hade P-pillret precis kommit ut...efter denna tid har vi haft en utveckling där vi mer och mer upptäckt de negativa konsekvenserna med P-piller samt annan hormonella preventivmedel...att de faktiskt inte är helt riskfria att använda, utan kan ge en rad biverkningar samt risk för blodproppar etc.
Alla kan faktiskt heller inte äta P-piller, då vissa får väldigt allvarliga biverkningar det inte är acceptabelt leva med.ex. tappar helt sexlusten, eller får humörsvängningar etc.
Så där har du säkerligen det största skälet till att P-pilleranvändnignen gått ner och ev. då ett ökat abort tal.
Män får väl fasen hoppa in här och börja knapra P-piller...Men det vill ni ju inte.

Det hade jag kunnat tänka mig att göra om behovet skulle uppstå.

Humör- och hormonsvängningar tycks fr a vara en särskild kvinnlig specialitet - knappast särskilt påverkbar av p-piller.

Citat:
och aborträtt. Det går liksom inte at blunda för att Sverige varje år slipet ta hand om 30 000 barn som ingen vill ha....

Det förvånar mig att Du tror att antalet oönskade aborter skulle vara konstant när förutsättningarna förändras. Så skulle det givetvis inte bli.

Citat:
Det är också soja men fermenterad, rätt gott!
du borde testa.

Kanske inte. Då får det hellre bli nyfångade skogsmöss.
Citera
2018-07-04, 09:39
  #1240
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag skall förklara kortfattat:
.



Fast låt oss nu hålla oss till Sverige.



Det betyder uppenbarligen att Du anser att man kan göra med zygoterna vad man önskar och att de saknar allt rättsligt skydd.



Det Du kallar konsekvent kallar jag dogmatiskt. Jag har en mer pragmatisk syn, även på denna sak.



Det hade jag kunnat tänka mig att göra om behovet skulle uppstå.

Humör- och hormonsvängningar tycks fr a vara en särskild kvinnlig specialitet - knappast särskilt påverkbar av p-piller.



Det förvånar mig att Du tror att antalet oönskade aborter skulle vara konstant när förutsättningarna förändras. Så skulle det givetvis inte bli.


Kanske inte. Då får det hellre bli nyfångade skogsmöss.
Vi lämnar åt kvinnan att sätta värdet på zygoten, i stället för att du bestämmer på ditt pragmatiska vis.
Hur det kan bli dogmatiskt begriper inte jag.

Nog sjutton kan p-piller påverka kvinnans humör och mående.

Antalet oönskade aborter, det är väl ingen som gör en oönskad abort?


Det förvånar mig att det som den konservativa idén verkar till största delen handlar om att förbjuda aborter.
Ämnet är ju tämligen uttjatat.
Respekt för överheten har skymtat i tråden.

Dags för nytt infall?
Vill du införa viktade röster i valet?
__________________
Senast redigerad av pollenper 2018-07-04 kl. 09:45.
Citera
2018-07-04, 09:49
  #1241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag skall förklara kortfattat:

1) Kurderna är en etnisk grupp, denna kännetecknas bl a av gemensamt språk, historia och kultur. Gruppen återfinns dels inom området som kallas Kurdistan, men även i en betydande diaspora bl a i Sverige.

2) Den kurdiska nationen kan sägas omfatta de kurder som bebor området Kurdistan, dvs att etnisk grupp någorlunda sammanfaller med ett historiskt någorlunda sammanhållet område.

3) Någon kurdisk stat kan ännu inte återfinnas i formell erkänd mening. Det är så klart ett långsiktigt kurdiskt mål att etablera en kurdisk nationalstat, dvs där den formella och erkända staten Kurdistan hjälpligt sammanfaller med det område som traditionellt räknas till Kurdistan och en absolut majoritet av kurderna som bebor området.

Medan det kan vara diffust vad man avser med en etnisk grupp och även en nation kan vara litet lös i kanten, så är en stat tämligen väldefinierad och kan till och med definieras enligt Montevideokonventionen.

Som sagt eftersom jag nu inte är speciellt fixerad vid etnicitet eller folkslag, jag är ingen nationalist, så definierar jag mer ordet nation till stat.


Citat:
Fast låt oss nu hålla oss till Sverige.

Var du som tog upp Syrien.


Citat:
Det betyder uppenbarligen att Du anser att man kan göra med zygoterna vad man önskar och att de saknar allt rättsligt skydd.

Ja, de saknar självklart allt rättsligt skydd....allt annat vore tämligen vedervärdigt, behöver jag förklara varför?

Jag vet inte vilka etiska regler man kör med på div. labb i världen gällande befruktade ägg. men låt mig gissa att även där har man en gräns lagd när man inte längre får experimentera med ett embryo ex. Men nyss befuktade ägg lär nog inte vara något problem.
Försök åtminstone förstå vad vi prata om här. Vi pratar om en äggcell nyss befruktad av en spermiecell. Du har inget annat där än ett ägg och en spermie. Är det inte lite hysteriskt kuta unt och ge detta "mänskligt värde"...eller ännu värre rättsligt skydd?


Citat:
Det Du kallar konsekvent kallar jag dogmatiskt. Jag har en mer pragmatisk syn, även på denna sak.
Fast ursäkta det är ju värsta tramset kalla mina ståndpunkter för dogmatiska men inte dina...
dogmatisk står för något.
och är det någon av oss som verkligen bara kör sitt race rakt in i kaklet oavsett vad det ställer till med för människors veklighet så är det ju du.


Citat:
Det hade jag kunnat tänka mig att göra om behovet skulle uppstå.

Humör- och hormonsvängningar tycks fr a vara en särskild kvinnlig specialitet - knappast särskilt påverkbar av p-piller.

Kvinnors humörsvängningar beror på våra mer tydliga hormoncykler. P-piller ä just hormoner som gå in och mixtrar med de naturliga hormonerna, rätt självklart detta kan ge just humörsvängningar.

Här kan du läsa
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/gynekologi/patientinformation/prevention/hormonella-preventivmedel-biverkningar/


Citat:
Det förvånar mig att Du tror att antalet oönskade aborter skulle vara konstant när förutsättningarna förändras. Så skulle det givetvis inte bli.

Påvisade jag dig inte några km text bakåt Irlands faktiska abortsiffror och att dessa trots! abortföbud, inte skilde speciellt från Sveriges?
Din tro att det går för alla att 100% säkert styra sin reproduktion....tonåringar, psykiskt sjuka, fulla,
dumma i huvudet, slarvmajjor och jönsar, preventivmedel som inte funkar etc etc
är NAIV.
Den är naiv för att för 10. e gången nu,,,,INGET LAND med abortförbud har uppvisat detta din fantasi av ideal. Utan överallt där det existerar abortförbud idag så har du ett extremt lidande hos speciellt de kvinnor som drabbas men även barnen som tvångsföds.
Du veka vara helt okänslig för detta faktum....Fullt levande kännande vuxna människors liv verkar ha 0 rättsligt skydd...för dig...(så länge de har snippor)
Zygoter däremot!
Citera
2018-07-04, 12:31
  #1242
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vi lämnar åt kvinnan att sätta värdet på zygoten, i stället för att du bestämmer på ditt pragmatiska vis.
Hur det kan bli dogmatiskt begriper inte jag.

Nog sjutton kan p-piller påverka kvinnans humör och mående.

Jag tvivlar inte på det - allt förefaller kunna påverka kvinnans humör och mående.

Citat:
Antalet oönskade aborter, det är väl ingen som gör en oönskad abort?

Som jag ser saken så är det samhälleligt oönskat att det aborteras en stor mängd livsdugliga, friska foster.

Citat:
Det förvånar mig att det som den konservativa idén verkar till största delen handlar om att förbjuda aborter.
Ämnet är ju tämligen uttjatat.
Respekt för överheten har skymtat i tråden.

Dags för nytt infall?
Vill du införa viktade röster i valet?

Jo, nog har vi tjatat öronen av varandra, inte minst i denna tråd.

Gärna nya infall, men dessa bör i så fall hålla sig till trådämnet. Annars kan man starta ny tråd.
Citera
2018-07-04, 14:01
  #1243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tvivlar inte på det - allt förefaller kunna påverka kvinnans humör och mående.



Som jag ser saken så är det samhälleligt oönskat att det aborteras en stor mängd livsdugliga, friska foster.



Jo, nog har vi tjatat öronen av varandra, inte minst i denna tråd.

Gärna nya infall, men dessa bör i så fall hålla sig till trådämnet. Annars kan man starta ny tråd.


En kuggfråga till dig uven.

Låt säga att man i en framtid kommer på ett sätt som man kan förflytta alla dessa "livsdugliga"
( foster är nu inte speciellt livsdugligt, det klara sig inte länge utanför en annan kropp)
foster över till faderns kropp.
Hade du då infört en lag där fäder är tvingade att bära sina foster? I händelse nu mödrar inte kan ex.
Jag menar du begränsar ju glatt kvinnors mänskliga rätt bestämma över sin egen kropp till förmån för zygoter. Vad med mäns?

Ärligt svar nu.
Vill du ha ett samhälle där killar/ män plötsligt kan bli påtvingade att få dessa ovärderliga ägg inopererade som sen ska ligga för tillväxt?

Eller ska män ha rätt säga: Nej tack, jag vill inte påtvingas denna process.
Citera
2018-07-04, 15:39
  #1244
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tvivlar inte på det - allt förefaller kunna påverka kvinnans humör och mående.



Som jag ser saken så är det samhälleligt oönskat att det aborteras en stor mängd livsdugliga, friska foster.



Jo, nog har vi tjatat öronen av varandra, inte minst i denna tråd.

Gärna nya infall, men dessa bör i så fall hålla sig till trådämnet. Annars kan man starta ny tråd.
Det är samhälleligt oönskat att ta hand om oönskade barn, oönskade barn hamnar lättare i alkohol och brottsproblem, och det är dyrt dom fan.
Citera
2018-07-04, 15:51
  #1245
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tvivlar inte på det - allt förefaller kunna påverka kvinnans humör och mående.



Som jag ser saken så är det samhälleligt oönskat att det aborteras en stor mängd livsdugliga, friska foster.



Jo, nog har vi tjatat öronen av varandra, inte minst i denna tråd.

Gärna nya infall, men dessa bör i så fall hålla sig till trådämnet. Annars kan man starta ny tråd.
Min mor vägrade att vara beroende ekonomiskt av sin make. Hon var den första och enda i den släkten som fick möjlighet at ta studenten. Tack vare mormors dubbeljobb
Hennes syskon blev alkoholister och en slutade sitt liv i fängelset.
Trots att det var en kärnfamilj, pojkarna uppfostrades med livrem, sånt som du gillar

Hos oss fanns inget dagis då vi hade hemhjälp på den tiden sen blev vi nyckelbarn.

Jag vill inte ha tillbaka den tiden. Dagis och fritids är jättebra
Jag kan inte minnas att jag eller mina syskon någonsin blivit bestraffade för någonting.
Vi blev lyckade samhällsmedborgare, delvis pga den "fria uppfostran"
Citera
2018-07-04, 22:55
  #1246
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är samhälleligt oönskat att ta hand om oönskade barn, oönskade barn hamnar lättare i alkohol och brottsproblem, och det är dyrt dom fan.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Min mor vägrade att vara beroende ekonomiskt av sin make. Hon var den första och enda i den släkten som fick möjlighet at ta studenten. Tack vare mormors dubbeljobb
Hennes syskon blev alkoholister och en slutade sitt liv i fängelset.
Trots att det var en kärnfamilj, pojkarna uppfostrades med livrem, sånt som du gillar

Hos oss fanns inget dagis då vi hade hemhjälp på den tiden sen blev vi nyckelbarn.

Jag vill inte ha tillbaka den tiden. Dagis och fritids är jättebra
Jag kan inte minnas att jag eller mina syskon någonsin blivit bestraffade för någonting.
Vi blev lyckade samhällsmedborgare, delvis pga den "fria uppfostran"

Vi kan inte bygga ett samhälle på anekdotiska fall och enskildheter - det går att se en större bild till stor del byggd på statistik.

Jag är för övrigt inte för att uppfostra med livrem, men inte heller att minsta handgriplighet leder till åtal för misshandel. Då får vi ett samhälle där den som gör fel alltid vinner.
Citera
2018-07-04, 23:14
  #1247
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som sagt eftersom jag nu inte är speciellt fixerad vid etnicitet eller folkslag, jag är ingen nationalist, så definierar jag mer ordet nation till stat.

Det är inte en fråga om att vara nationalist - det är en fråga om samhällsanalys.

Citat:
Ja, de saknar självklart allt rättsligt skydd....allt annat vore tämligen vedervärdigt, behöver jag förklara varför?

Jag vet inte vilka etiska regler man kör med på div. labb i världen gällande befruktade ägg. men låt mig gissa att även där har man en gräns lagd när man inte längre får experimentera med ett embryo ex. Men nyss befuktade ägg lär nog inte vara något problem.
Försök åtminstone förstå vad vi prata om här. Vi pratar om en äggcell nyss befruktad av en spermiecell. Du har inget annat där än ett ägg och en spermie. Är det inte lite hysteriskt kuta unt och ge detta "mänskligt värde"...eller ännu värre rättsligt skydd?

Nej, det är inte hysteriskt - det är etiskt genomtänkt. I Ditt fall är det också en fråga om forskningsetik.

Citat:
Fast ursäkta det är ju värsta tramset kalla mina ståndpunkter för dogmatiska men inte dina...
dogmatisk står för något.
och är det någon av oss som verkligen bara kör sitt race rakt in i kaklet oavsett vad det ställer till med för människors veklighet så är det ju du.

Så, nu är det inte bra om jag är principfast heller?

Citat:
Kvinnors humörsvängningar beror på våra mer tydliga hormoncykler. P-piller ä just hormoner som gå in och mixtrar med de naturliga hormonerna, rätt självklart detta kan ge just humörsvängningar.

Här kan du läsa
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/gynekologi/patientinformation/prevention/hormonella-preventivmedel-biverkningar/

Så klart det kan. Allt från p-piller till julskinka. Kvinnor är komplicerade och skapar komplikationer. Vi är olika.

Citat:
Påvisade jag dig inte några km text bakåt Irlands faktiska abortsiffror och att dessa trots! abortföbud, inte skilde speciellt från Sveriges?
Din tro att det går för alla att 100% säkert styra sin reproduktion....tonåringar, psykiskt sjuka, fulla,
dumma i huvudet, slarvmajjor och jönsar, preventivmedel som inte funkar etc etc
är NAIV.
Den är naiv för att för 10. e gången nu,,,,INGET LAND med abortförbud har uppvisat detta din fantasi av ideal. Utan överallt där det existerar abortförbud idag så har du ett extremt lidande hos speciellt de kvinnor som drabbas men även barnen som tvångsföds.
Du veka vara helt okänslig för detta faktum....Fullt levande kännande vuxna människors liv verkar ha 0 rättsligt skydd...för dig...(så länge de har snippor)
Zygoter däremot!

Inte det minsta okänslig, men jag anser inte att detta trumfar det etiska ställningstagandet att vi bör skydda det ofödda livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En kuggfråga till dig uven.

Låt säga att man i en framtid kommer på ett sätt som man kan förflytta alla dessa "livsdugliga"
( foster är nu inte speciellt livsdugligt, det klara sig inte länge utanför en annan kropp)
foster över till faderns kropp.
Hade du då infört en lag där fäder är tvingade att bära sina foster? I händelse nu mödrar inte kan ex.
Jag menar du begränsar ju glatt kvinnors mänskliga rätt bestämma över sin egen kropp till förmån för zygoter. Vad med mäns?

Ärligt svar nu.
Vill du ha ett samhälle där killar/ män plötsligt kan bli påtvingade att få dessa ovärderliga ägg inopererade som sen ska ligga för tillväxt?

Eller ska män ha rätt säga: Nej tack, jag vill inte påtvingas denna process.

Jag blir litet osäker på i vilken utsträckning detta är en kuggfråga. Vad är det som kuggas genom de olika svarsalternativen?

Skulle sådan medicinteknisk utveckling inträda så är det sannolikt att det krävs en helt ny etisk analys och vad man då kommer fram till är för tidigt att säga, emedan sannolikt denna utveckling medför att även andra, för närvarande ogörliga förutsättningar föreligga. Men! Jag utesluter inte att det skulle kunna vara rimligt med ett sådant krav - med reservation för att vi inte vet hela sammanhanget i Ditt scenario.
Citera
2018-07-05, 09:56
  #1248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte en fråga om att vara nationalist - det är en fråga om samhällsanalys.

Nja ditt vumande för nationen ha nog rätt mycket att göra med din nationalism.
Inget fel i det, jag är förståndig nog förstå skillnaden mellan nationalism och nazism ex.

Citat:
Nej, det är inte hysteriskt - det är etiskt genomtänkt. I Ditt fall är det också en fråga om forskningsetik.

Nej uven, det är faktiskt bara sentimentalitet. När man tänker igenom något noga så behöver man gå igenom alla aspekter av en fråga. Du bortser glatt från massa andra aspekter av detta.....kvinnors rättigheter, födda barns behov, samhällets utveckling, världsdemografin, planetens överlevnad etc.
ALLA, skulle jag påstå, betydligt viktigare saker än zygoters rätt utveckla sig till sitt mål: människa.


Citat:
Så, nu är det inte bra om jag är principfast heller?

Det har inget med principer att göra att kalla andra för dogmatiska bara för att dess åsikter inte stämmer överens med ens egna.
Dogmatisk är att glatt köra över alla andra/ andra principer för att få igenom sin, och där passar ju du in betydligt bättre än jag och mitt samhälle.
Du och dina principer får plats i mitt samhälle. Hitta dig en kvinna som tycker likadant och ni kan föda fram hur många zygoter din fru nu klarar och använda trrippla lager av preventivmedel. Inget/ Ingen hindrar er.
Jag + de flesta kvinnor i världen kan inte leva våra liv i din värld.
VEM av oss, VILKEN samhällstyp av våra alternativ är mest dogmatisk?

Citat:
Så klart det kan. Allt från p-piller till julskinka. Kvinnor är komplicerade och skapar komplikationer. Vi är olika.

Vi är inte speciellt komplicerade, Vi framstår som komplicerade för vissa män, som inte har någon vana av att acceptera kvinnor existens i världen utan tror att allt handlar om män och hur män fungerar, kvinnan är bara bihang inte värt lära sig förstå sig på.
På samma sätt framstår män som rätt enkla varelser för många kvinnor, för vi är vana ända sen barnsben att ta hänsyn till män.
I vekligheten är vi förmodligen lika komplicerade/ enkla.


Citat:
Inte det minsta okänslig, men jag anser inte att detta trumfar det etiska ställningstagandet att vi bör skydda det ofödda livet.
Så fött liv behöver inte skyddas...däremot ofött...I see. Ja du, verkar ju väldigt logiskt.


Citat:
Jag blir litet osäker på i vilken utsträckning detta är en kuggfråga. Vad är det som kuggas genom de olika svarsalternativen?

Skulle sådan medicinteknisk utveckling inträda så är det sannolikt att det krävs en helt ny etisk analys och vad man då kommer fram till är för tidigt att säga, emedan sannolikt denna utveckling medför att även andra, för närvarande ogörliga förutsättningar föreligga. Men! Jag utesluter inte att det skulle kunna vara rimligt med ett sådant krav - med reservation för att vi inte vet hela sammanhanget i Ditt scenario.

Kuggfråga = Försåtlig fråga ämnad att lura dig i en fälla...

men ok, så? du är alltså villig att utsätta män för tvångsoperation, tvångsgrosses, tvångsfödsel. Allt mycket smärtsamt och integritetskänkande som ökar risken för trauma hos nämnda man. Som förmodligen kommer göra denna grupp män lika desperata som samma grupp kvinnor , dvs du kommer få x antal desperata handlingar för att slippa varav några kommer orsaka död.....allt för att rädda mänskligt DNA?

Vi kan fortsätta detta "hypotiserande" är du medveten om att varenda del av dig består av ditt DNA?
Kanske i en framtid så kan man ta ett hårstrå från, utvinna DNA samt kombinera detta med någon annans DNA eller klona detta ditt DNA till en helt egen individ....eftersom varenda cell i din kropp bär
"manuset" till hela din person.
Är detta lika "heligt" i din värld?
om du har en professor Slusk, som lyckas med detta och vid sin död så finner man 3 miljarder påbörjade "cell människor" i div petriskålar alla med unikt DNA i hans labb (Slusken hade många vänner)...
Nå? Uven? nu utbryter panik i din värld...för en 3 miljarders plötsligt ökning av världspopulationen skulle verkligen slå ut allt....vad säger din "etik"?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-07-05 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in