2019-06-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man väljer att ta en risk. Risken är större utan, och mindre med preventivmedel - men den är aldrig noll. Fortplantningen är lurig; den söker alltid hitta vägar att överlista oss, men kan också helt utebli även när önskan om graviditet är stor.

Vi motverkar sjukdomar och smittspridning med alla till buds stående medel, exempelvis så undviker vi att nya på människor, tvättar oss, städar, desinficerar läkarredskap mm, använder handskar mm för att undvika blodsmitta osv. Självklart måste vi lägga band på vår biologi för att bl a motverka smittspridning. Allt annat vore vansinne och skulle leda till ständiga pandemier. Som vi kanske får när antibiotikan slutat verka pga ett ansvarslöst användande under lång tid.

ja, att ha sex innebär alltid en risk. Varje preventivmedel kommer med X% oönskade graviditeter.
Du tar risker så fort du rör dig mer eller mindre. Men ingen har ens kommit på tanken att folk som råkar ut för ex trafikolyckor, sjukdomar, arbetsolyckor etc etc ska tvingas ta sitt "ansvar" för att de "valde" ta risken.

utom du då.
Senast redigerad av Merapi 2019-06-09 kl. 09:39.
Citera
2019-06-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och du tar ju för givet att jag inget.vet, bara för att jag inte håller med dig.

Jag har nog läst lika mycket som du, och det är just därför jag vet att det mänskliga livet är värdefullt och heligt.

När någon uttrycker okunskap så ja då uppfattar jag just okunskap.
Inte direkt krångligt.

Jag tycker du borde förklara för dig själv, grunden för denna "helighet" hos befruktade äggceller av arten homo Sapiens.
Och vad detta synsätt leder till i realiteten.

Vad skulle hända med den mänskliga populationen på denna planet tror du, om vi tog bort aborträtten för alla kvinnor?

Någonsin funderat på detta?

vad händer då tror du med er "helighet"
Citera
2019-06-09, 09:39
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vad händer då tror du med er "helighet"
De "liberala" dårarna har sina vidriga "heligheter", sina heliga kor och sin fanatism, precis lika väl som konservativa och religiösa människor. Ni liberala idioter ska också stå till svars. Det viktigaste i sammanhanget är att fittans makt pressas tillbaka.
Senast redigerad av Condottieri 2019-06-09 kl. 10:14.
Citera
2019-06-09, 10:03
Medlem
Citat:
Jag anser inte att abort är mord. Mord bör reserveras för uppsåtligt dödande av födda människor utan lagstöd.

Men det är riktigt att jag dels anser att en kvinna som blivit gravid genom sexuellt tvång inte kan förväntas bära ansvar emedan hon inte hade något alternativ, dels att det är olämpligt att våldtäktsmäns gener förs vidare. Men en kvinna bör inte åläggas att föda våldtäktsmannens barn, utan hon har valet.

Och "alternativet" för kvinnan vars preventivmedel inte fungerade skulle vara? vadå?
Celibat hela livet? Bara ha sex då man vill ha barn?

Säg mig Uven, prostituerade som blir oönskad gravida, vad ska de få "lov" att göra?
Kvinna på 49, med 7 barn redan, som just konstaterad ytterligare en graviditet, vars familj redan lever under existensminimum, vad ska hon, och hennes ev. partner, få "lov" att göra?
hemlösa kvinnor?
Droganvändade kvinnor?
Kvinnor som avskyr barn?
Senast redigerad av Merapi 2019-06-09 kl. 10:07.
Citera
2019-06-09, 11:20
Medlem
Citat:
Tycker Du att det är berömvärt att smitta andra på jobbet? Sjuknärvaro är ett omvittnat problem på många arbetsplatser, inte minst pga smittorisken.

Ryggbesvär är knappast smittsamt, möjligen ärftligt och det kan man knappast hjälpa.

Sumpfeber smittar medelst myggor, så det är ingen smitta mellan människor.

Men det är skamligt att genom lösaktighet smitta andra människor med könssjukdomar. Menar Du att det är berömvärt?

Vad är det för relativistiskt trams?!

Mycket kan vara skamligt om det görs på fel sätt. Att äta andras mat, bajsa i lekparker och ha ansvarslöst sex. Emedan jag är den av oss två som har förökat oss, så torde jag vara den som är mest insatt i hur det fungerar.

I juridiken pratar men inte om medvetet, utan om uppsåt. Jag tycker det passar rätt bra in i moralfrågor också. Likgiltighetsuppsåt är term som passar rätt bra in just på sexuellt oansvarigt beteende, även här. Många är likgiltiga inför risker både avseende graviditet och smittor.

Det var du som pratade om "skamliga sjukdomar" inte jag.

Sexuellt oansvarigt beteende är mestadels ett manligt beteende på denna planet, inte kvinnlig.
Men märkligt nog så är det endast kvinnor du och din värdekonservativa extremism attackerar i frågan.
Konstigt inte sant
Citera
2019-06-09, 14:50
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Sexuellt oansvarigt beteende är mestadels ett manligt beteende på denna planet, inte kvinnlig. Men märkligt nog så är det endast kvinnor du och din värdekonservativa extremism attackerar i frågan.
Konstigt inte sant
Det är inte ett skit konstigt. Kvinnor (och männen omkring dem) har självklart ett större sexuellt ansvar än löst kringspringande karlar. Det säger sig väl för fan självt?
Citera
2019-06-09, 19:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"Jag förstår att kvinnor har svårt för det där med ansvar"
Och vilket sätt är det INTE att ta ett ansvar då man gör en abort?

Vidare uven så borde du skämmas. Du sitter här och gnäller konstant på kvinnor och tjatar om att just de inte skulle ta ansvar....

Har du ens tittat dig runt i världen?
VILKET av de två könen tar minst ansvar då det kommer till sexualitet/ reproduktion?

Sexualitet
a) Vilket kön skyddar sig minst?
b) Vilket kön tvingar sin sexualitet på andra, fast de inte vill? via tvång/ våld/ köp/ utnyttjande/ tjat/ förtryck/ trakasserande/ hot etc etc?

Reproduktion
a) Vilket kön tar minst praktiskt ansvar för sina barn?
b) Vilket kön dumpar mest sina embryon/ barn åt sitt "öde"?
c) Vilket kön arbetar minst på att förändra de system som byggts där män äger privilegier på kvinnors och barns bekostnad? ex. privilegiet att våldta/ tvinga/ äga/ skita i konsekvenserna?

Ska du verkligen som representant för ditt kön, sitta och anklaga kvinnor för att inte ta ansvar?
Skäms du inte?

Och innan du nu börjar yla om att vi bara ska få prata om Sverige, så JOOO! ovan gäller även svenskar.

Samtidigt är det i huvudsak män som står för samhällsansvarsverksamheter såsom försvar, polis, brandkår. Det är män som utför hårda, farliga och hälsovådliga arbeten. Det är fler män än kvinnor som blir lämnade av sin partner och det är män som blir lurade att de är fäder. Samtidigt beskylls män kollektivt för att ha en mängd dåliga egenskaper, som egentligen besitts av ett fåtal, medan upp till en tredjedel av kvinnorna begår aborter, ofta utan att ens berätta för den ovetande fadern. I Sverige har kvinnor skapat ett helt utbildningssystem för flickor, befolkat av kvinnor vari pojkar nedvärderas och behandlas illa, med sämre prestationer som följd.

Citat:
Ja, då får du ju leva i celibat hela ditt liv. För sexuell smitta finns överallt.

Nej, det gör det inte. Jag har varit tillsammans med samma flicka i decennier och har aldrig fått någon sådan smitta.

Citat:
På vilket sätt är det "unikt"? Och för vem? För alla andra arter?

Sen jag körde inte min liknelse för att jämföra en ek med en människa, jag körde denna liknelse för att jämföra vårt tänk kring dessa processer. För jag antar du sätter inte likhetstecken mellan ett litet ekskott med en hel ek? eller gör du?
jag tror du tänker dig om 3-4 ggr INNAN du hugger ner en vuxen ek, men du raffsar ihop ekollon, som börjat gro, utan att blinka.

Ekollon har ett svagt värde, men en ekplanta är en ek i vardande - precis som ett foster är en människa i vardande. Människans värde är emellertid speciellt, möjligen pga att vi är människor.

Citat:
Det är bara du som tjatar om "värdelöst" här.
Det är just för att man anser att mänskligt liv är värdefullt och inte ska utsättas för skit, som man väljer abort i många fall.

Att ta livet av något värdefullt - inser Du inte det befängda?

Citat:
Är du ens medveten om att Kinas ettbarnspolitik genomfördes via en massa tvångsaborter?
Så vet du din lilla "vision" av att kvinnor bara ska föda ett barn, utan möjlighet till aborträtt genom sina liv, är ren smörja. Och det fattar ALLA med förståndet i behåll och kunskaper kring hur datan ser ut i dessa saker.
men jag antar det är för mycket begärt av en Uv.

Av det följer inte att vår, eller någon annans, ettbarnspolitik behöver byggas på massaborter. Den kan byggas på p-stav och sterilisering istället.

Citat:
Det är inte "kärnfamiljer" som skapar trygghet, det är människor.

Det finns gott om "retarderade" människor där ute, folk som är våldsbenägna, droganvändare, kriminella, sjuka, folk som våldtar, misshandlar, skadar andra etc..
Och dessa vill du att människor ska tvingas stanna gifta med? barn ska tvingas ha som föräldrar?
För sin "trygghets" skull?
Allt i den heliga "trygga" kärnfamiljens" namn?

VEM är egentligen "retarderad" här?

Kriminella skall sitta i fängelse och dårar skall institutionaliseras. Som man gjorde förr. Sådana skall ingen gifta sig med, och heller inte skaffa barn med. Så klart.
Citera
2019-06-09, 20:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
ja, att ha sex innebär alltid en risk. Varje preventivmedel kommer med X% oönskade graviditeter.
Du tar risker så fort du rör dig mer eller mindre. Men ingen har ens kommit på tanken att folk som råkar ut för ex trafikolyckor, sjukdomar, arbetsolyckor etc etc ska tvingas ta sitt "ansvar" för att de "valde" ta risken.

utom du då.

Visst har man det. Vi har t ex lagrummen vårdslöshet i trafik, framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada. Märkligt nog finns få lagar mot dåraktiga cyklister...

Citat:
Och "alternativet" för kvinnan vars preventivmedel inte fungerade skulle vara? vadå?
Celibat hela livet? Bara ha sex då man vill ha barn?

Säg mig Uven, prostituerade som blir oönskad gravida, vad ska de få "lov" att göra?
Kvinna på 49, med 7 barn redan, som just konstaterad ytterligare en graviditet, vars familj redan lever under existensminimum, vad ska hon, och hennes ev. partner, få "lov" att göra?
hemlösa kvinnor?
Droganvändade kvinnor?
Kvinnor som avskyr barn?

Jag föreslår att alla dessa överväger sterilisering. Den som tänker sig en karriär som prostituerad, den kvinna som har fått fler barn än vad som är rimligt, knarkare och barnhatare skulle alla må bäst av att sterilisera sig. Reklamen för denna lösning borde vara bättre.
Citera
2019-06-09, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det var du som pratade om "skamliga sjukdomar" inte jag.

Sexuellt oansvarigt beteende är mestadels ett manligt beteende på denna planet, inte kvinnlig.
Men märkligt nog så är det endast kvinnor du och din värdekonservativa extremism attackerar i frågan.
Konstigt inte sant

Det är för att vi diskuterar aborter, där makten ligger hos kvinnan. Jag får uppfattningen att kvinnor sällan inser vilken makt de besitter när det kommer till fortplantning och parbildning.

Jag är fö, som Du väl vet, för tämligen drakoniska straff för avskyvärda brott, vilka i första hand begås av män. Bland mycket annat så sammanhänger det med att jag ställer högre krav på män i vissa avseenden, t ex pga att män i snitt har större muskelmassa och därför har ett högre ansvar för våldsutövning, särskilt mot kvinnor.
Citera
2019-06-09, 20:08
Medlem
Citat:
Att ta livet av något värdefullt - inser Du inte det befängda?

Du inser inte att det ovan nämnda fostren i väldigt många fall blir de kriminella i det nedan nämnda?

Citat:
Kriminella skall sitta i fängelse och dårar skall institutionaliseras. Som man gjorde förr. Sådana skall ingen gifta sig med, och heller inte skaffa barn med. Så klart.

Påtvingad födsel trots att det saknas prospekt till en uppväxt med den kärlek omhändertagande som krävs för att skapa en välmående och fungerande individ är inhumant. Livet är bara värdefullt för dig tills det formats av konsekvenserna av avsaknad av hållbart föräldraskap. Sedan är det avskräde som kan kastas åt sidan. ”Deras egna livsval, de gavs åtminstone en ’chans’ herp derp”
Senast redigerad av Tykeil 2019-06-09 kl. 20:13.
Citera
2019-06-09, 20:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Du inser inte att det ovan nämnda fostren i väldigt många fall blir de kriminella i det nedan nämnda?

Påtvingad födsel trots att det saknas prospekt till en uppväxt med den kärlek omhändertagande som krävs för att skapa en välmående och fungerande individ är inhumant. Livet är bara värdefullt för dig tills det formats av konsekvenserna av avsaknad av hållbart föräldraskap. Sedan är det avskräde som kan kastas åt sidan. ”Deras egna livsval herp derp”

Om vi accepterar påståendet att kriminalitet är socialt predestinerat, så borde vi inte bara acceptera att kvinnor i sådana sociala situationer begår abort utan också återinföra tvångssteriliseringar och tvångsaborter hos de som för kallades "mindervärdiga befolkningselement" vilkas fortplantning ansågs vara till skada för "folkstammen". Då är vi tillbaka till Alva Myrdahl m fl uppfattning på 1930-talet.

Jag tycker inte att detta är en bra väg för att bygga ett moraliskt försvarbart system.
Citera
2019-06-09, 20:39
Medlem
Citat:
Om vi accepterar påståendet att kriminalitet är socialt predestinerat, så borde vi inte bara acceptera att kvinnor i sådana sociala situationer begår abort utan också återinföra tvångssteriliseringar och tvångsaborter hos de som för kallades "mindervärdiga befolkningselement" vilkas fortplantning ansågs vara till skada för "folkstammen". Då är vi tillbaka till Alva Myrdahl m fl uppfattning på 1930-talet.

Jag tycker inte att detta är en bra väg för att bygga ett moraliskt försvarbart system.

Falsk ekvivalens. Kvinnor som som råkat bli på smällen utan att kunna ta hand om och uppfostra barnet != Gattaca.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in