Citat:
Tycker Du att det är berömvärt att smitta andra på jobbet? Sjuknärvaro är ett omvittnat problem på många arbetsplatser, inte minst pga smittorisken.
Ryggbesvär är knappast smittsamt, möjligen ärftligt och det kan man knappast hjälpa.
Sumpfeber smittar medelst myggor, så det är ingen smitta mellan människor.
Men det är skamligt att genom lösaktighet smitta andra människor med könssjukdomar. Menar Du att det är berömvärt?
Citat:
Sjukdomar hör till biologiskt mänskligt liv, finns inget "skamligt"i detta.
Lika lite som de tär "skamligt" att andas, äta, nysa, bajsa så är det skamligt ha sex. Allt är fullt naturliga och nödvändiga mänskliga beteenden, för jag antar du känner till att det är nu via sex som vi reproducerar oss, och din älskade "NATION" skaffar sig nya medborgare?
Det är sexuell intimitet mellan människor som får oss att må gott samt binda oss socialt till andra.
Det som förtjänar ordet "skamligt" är att MEDVETET sprida farliga sjukdomar till andra, dvs MEDVETET försöka göra andra illa.
Men att ha sex är nu inte samma sak som ovan.
Lika lite som de tär "skamligt" att andas, äta, nysa, bajsa så är det skamligt ha sex. Allt är fullt naturliga och nödvändiga mänskliga beteenden, för jag antar du känner till att det är nu via sex som vi reproducerar oss, och din älskade "NATION" skaffar sig nya medborgare?
Det är sexuell intimitet mellan människor som får oss att må gott samt binda oss socialt till andra.
Det som förtjänar ordet "skamligt" är att MEDVETET sprida farliga sjukdomar till andra, dvs MEDVETET försöka göra andra illa.
Men att ha sex är nu inte samma sak som ovan.
Vad är det för relativistiskt trams?!
Mycket kan vara skamligt om det görs på fel sätt. Att äta andras mat, bajsa i lekparker och ha ansvarslöst sex. Emedan jag är den av oss två som har förökat oss, så torde jag vara den som är mest insatt i hur det fungerar.
I juridiken pratar men inte om medvetet, utan om uppsåt. Jag tycker det passar rätt bra in i moralfrågor också. Likgiltighetsuppsåt är term som passar rätt bra in just på sexuellt oansvarigt beteende, även här. Många är likgiltiga inför risker både avseende graviditet och smittor.

-skap, då anser jag att det födda livet är mer värt än det ofödda och att modern må i nödvärn ta livet av fostret. Jag anser på samma sätt att nödvärn/självförsvar är fullt befogat, intill döden om så krävs, mellan födda människor. Det är en ansvarsetisk fråga - vad kan man förvänta sig att en människa kan ta ansvar för.