2019-06-08, 11:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att prata är en sak - att sprida smittor är något annat. Svenska folket behöver en mer balanserad information, där det också finns en moralisk dimension. Man kan faktiskt agera sexuellt mer eller mindre moraliskt. Att sprida smittor är inte moraliskt berömvärt.
Vem sprider smittor frivilligt?
Det gäller även icke sexuella smittor.
Och, det är inte du som bestämmer min moral.
Citera
2019-06-08, 11:44
Medlem
Citat:
All denna klokskap förtar inte att det fortfarande kvinnan som äger all beslutsmakt, med det ansvar som följer med en maktposition.

Det är kvinnans i slutet beslut ja, allt annat vore nämligen rejält vidrigt. Men orsakerna/ skälen till hennes beslut är inte 100% hennes ansvar, lika lite som fördelarna/ nackdelarna med processen, beslutet är enkom hennes.
Män är lika intrasslade i detta som kvinnor.
Så vänligen sluta sitt och skyll allt på kvinnor.

Citat:
Jag skulle nog undvika sex om det i bilden fanns en risk för att få en allvarlig smitta, kanske obotlig, kanske dödlig.

Visst man undviker när det finns kunskap med i bilden. Det betyder inte att mn därför alltid måste, bör eller ens kan undvika.

Citat:
Likafullt uppskattar jag Din liknelse , som nog är bättre än Du avsåg.

Rycker man upp ekskottet så blir det ingen fullvuxen ek av det, precis som det inte blir en fullvuxen människa av fostret. Man kan tydligtvis värdera detta olika, men de biologiska förutsättningarna är oomkullrunkeliga.

Precis, rycker man upp ett ekskott så får du inget träd, samma sak sker om du pillar upp alla ekollon, hugger ner "föräldra"-eken, förhindrar ekpollinering (vet inte hur ekar sköter denna men jag gissar via flitiga insekter eller vind eller dylikt) etc etc.
Så ska du sitta och uppröras av att en ek inte får utveckla sig till sin ek-framtid, kan du lika mycket anklaga dessa företeelser
Hänger du med?

Naturen är funtad så att den producerar betydligt fler avkomma än vad som sen når sitt slutliga mål.
Så även människan. Det är alltså inte meningen att alla ekskott eller "människo-skott" ska nå sitt mål
Utan detta måste regleras på olika vis, via naturens hårda villkor och när dessa är "kontrollerade" av människan så får vi själva göra det.
Vilket är exakt vad vi gör.

Citat:
Ja, det handlar om värderingar. Jag värderar det ofödda livet lägre än det födda, men anser inte att det ofödda är värdelöst, utan skyddsvärt. Att ta ett människoliv anser jag skall kunna motiveras väl moraliskt och så sker inte i dagens Sverige. Emedan jag utgår från en ansvarsetik, så följer därav att ansvarsfrågan måste vara i centrum, vilket jag anser det gör när jag accepterar aborter av vissa specifika skäl.

Men levande människors ( som ÄR människoliv) är inte "skyddsvärda" utan de får gärna straffas, lida, plågas, tvingas leva i en värld vars resurser långsamt äts upp av ett enormt överskott av människor?
ALLT för att sånna som du värderar embryon högre?

Citat:
Att man börjar en artikel om svenska aborter med en litania om all världens elände är i mitt tycke ett propagandistiskt tillvägagångssätt. Förutsättningarna är helt olika.

Nej, det är att beskriva verkligheten. För så ser det ut. Vi lever inte på en plats med oändliga resurser, vi lever inte ens ensamma på denna plats. Där finns gränser för hur många embryon som vi kan tvinga kvinnor att utveckla, människor vi kan tvångsföda mot föräldrars vilja, helt i onödan på denna planet.

Är man det minsta reflekterande så fattar man detta, och inser att det värdigaste systemet är att sätta stopp för alla de embryon som levande människor med kunskap om sin situation vet de inte klarar av, innan dessa har hunnit utveckla medvetande och förmåga till lidande.

Citat:
Du har uppenbarligen svårt att för att uppenbarligen olämpliga människor väljer att föda barn de inte klarar att hantera - där gör abortvalfriheten mycket liten nytta.

Du tycker uppenbarligen det är underbart!!! att så många barn som bara möjligt ska födas av extremt olämpliga föräldrar, som ökar riskerna för dessa helt oskyldiga födda barn att lida rejält illa.

Mera FRITZL till folket! Så de kan veta hut? typ eller?

Citat:
Vi behöver således inledningsvis en mer finländsk lösning - här som i så många andra fall.

Nej, det gör vi inte.
Citera
2019-06-08, 11:49
Medlem
Citat:
Våldtäkt är som Du vet ett legitimt skäl, men det övriga är inte det. Då har man valt själv och måste hantera konsekvenserna på ett moraliskt nöjaktigt sätt.

Det är i verkligheten betydligt mer komplicerat. På samma sätt som vi kan studera aborttalen, så kan vi studera antalet fall av skamliga sjukdomar. Även här är utvecklingen oroande och för flera sjukdomar ökande: https://www.svd.se/dramatisk-okning-av-gonorre--varst-i-stockholm

Detta är en fingervisning om att sexuell ansvarslöshet breder ut sig. Det är inget vi skall rycka på axlarna åt.

Nej, ingen väljer att preventivmedel inte ska fungera. hade man "valt" det, så? då kan man ju lika väl köra utan preventivmedel, eller hur?

-

Sjukdomar behandlar vi med mediciner/ läkarvård, och inte via att sluta bete oss som de biologiska varelser vi nu är.
Citera
2019-06-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast du vet att alla inte håller med om att ett embryo inte är ett barn, och det är dags att du accepterar det någon gång.

Jepp! det är uppfattat att många inte verkar ha styr på logiken, kring tid; NU och FRAMTID eller äger kunskap kring hur vetenskapen definierar olika stadier i mänsklig utveckling.

Men! det finns en lösning... du kan ex. läsa på, vad dessa olika stadier heter,
börja med zygoten.
Senast redigerad av Merapi 2019-06-08 kl. 12:13.
Citera
2019-06-08, 12:11
Medlem
Citat:
Att prata är en sak - att sprida smittor är något annat. Svenska folket behöver en mer balanserad information, där det också finns en moralisk dimension. Man kan faktiskt agera sexuellt mer eller mindre moraliskt. Att sprida smittor är inte moraliskt berömvärt.

Så? det är alltså "skamligt" att sprida sin förkylning till 3 andra på jobbet?
Eller "skamligt" att du ärvt din mammas ....ryggbesvär?
Eller "skamligt" att du fått malaria vid din sista resa till landet X?

Sjukdomar hör till biologiskt mänskligt liv, finns inget "skamligt"i detta.
Lika lite som de tär "skamligt" att andas, äta, nysa, bajsa så är det skamligt ha sex. Allt är fullt naturliga och nödvändiga mänskliga beteenden, för jag antar du känner till att det är nu via sex som vi reproducerar oss, och din älskade "NATION" skaffar sig nya medborgare?
Det är sexuell intimitet mellan människor som får oss att må gott samt binda oss socialt till andra.

Det som förtjänar ordet "skamligt" är att MEDVETET sprida farliga sjukdomar till andra, dvs MEDVETET försöka göra andra illa.
Men att ha sex är nu inte samma sak som ovan.
Citera
2019-06-08, 13:42
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men grejen är ju att du och Strix vill att jag skall bli bunden av ert tyckande.
Eftersom abort gräns och liv är just godtycke så är det bäst att var och en sköter sitt.

Du blir inte lidande om jag gör abort men jag kan drabbas hårt för att du inte tycker jag får aborterna..
Så det är ett lidande för dig att ett barn får födas och växa upp och helt enkelt leva? Det var en rutten människosyn...
Senast redigerad av Furienna 2019-06-08 kl. 13:52.
Citera
2019-06-08, 13:48
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp! det är uppfattat att många inte verkar ha styr på logiken, kring tid; NU och FRAMTID eller äger kunskap kring hur vetenskapen definierar olika stadier i mänsklig utveckling.

Men! det finns en lösning... du kan ex. läsa på, vad dessa olika stadier heter,
börja med zygoten.
Och du tar ju för givet att jag inget.vet, bara för att jag inte håller med dig.

Jag har nog läst lika mycket som du, och det är just därför jag vet att det mänskliga livet är värdefullt och heligt.
Senast redigerad av Furienna 2019-06-08 kl. 13:53.
Citera
2019-06-08, 17:54
Medlem
Alltså, alla som vill lagstifta om abort, vilka små besserwissers. Ät att det inte finns konsensus på att det är att det är att jämställa med mord. Ta ert eget ansvar, absolut, om ert samvete säger er det. Men personer som anser att sin ståndpunkt är den riktiga i en så pass svår fråga kan inte kallas annat än extremister.

Jag skulle kunna förstå om man upplät sitt hem för oönskat födda barn, men att tvinga andra till ett liv med ett oönskat barn, herregud vilka grobianer till människor.
.
Motsatsen är naturligtvis rätt orimlig, nånting i stil med att det är en preventivmetod i stil med kondom, naturligtvis inte. En oönskad graviditet är ett stort misslyckande och något som verkligen skall undvikas.

Får man gissa att de flesta anti-abortlagstiftarvurmare är från bakgrunder där man har varit van med att andra skall ha det dåligt för att göda egna ekonomiska intressen? Knäcka några ägg för att skapa en omelett?

Skulle själv aldrig ens fundera på annat än att det barn jag avlat föds och ta fulla ansvaret för det, men pracka på det på någon okänd, knappast Jesu Kärlek.
Citera
2019-06-08, 18:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så det är ett lidande för dig att ett barn får födas och växa upp och helt enkelt leva? Det var en rutten människosyn...
Det luktar halmgubbe.
De som väl är födda brukar inte vilja ta livet av sig

Ett foster är inget barn som vet om sig själv, därför bestämmer kvinnan över dess överlevnad.

Naturen verkligen slösar med liv, liv är inte värt mycket där.
Senast redigerad av pollenper 2019-06-08 kl. 18:17.
Citera
2019-06-08, 18:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och du tar ju för givet att jag inget.vet, bara för att jag inte håller med dig.

Jag har nog läst lika mycket som du, och det är just därför jag vet att det mänskliga livet är värdefullt och heligt.

Nu drar du till med något jag inte förstår.
Är livet heligt?
Vad är det?
Är det något oomkullrukeligt faktapåstående?

Jag trodde att helig hade något med påvar att göra.

Berätta.
Citera
2019-06-08, 20:12
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Alltså, alla som vill lagstifta om abort, vilka små besserwissers. Ät att det inte finns konsensus på att det är att det är att jämställa med mord. Ta ert eget ansvar, absolut, om ert samvete säger er det. Men personer som anser att sin ståndpunkt är den riktiga i en så pass svår fråga kan inte kallas annat än extremister.

Jag skulle kunna förstå om man upplät sitt hem för oönskat födda barn, men att tvinga andra till ett liv med ett oönskat barn, herregud vilka grobianer till människor.
.
Motsatsen är naturligtvis rätt orimlig, nånting i stil med att det är en preventivmetod i stil med kondom, naturligtvis inte. En oönskad graviditet är ett stort misslyckande och något som verkligen skall undvikas.

Får man gissa att de flesta anti-abortlagstiftarvurmare är från bakgrunder där man har varit van med att andra skall ha det dåligt för att göda egna ekonomiska intressen? Knäcka några ägg för att skapa en omelett?

Skulle själv aldrig ens fundera på annat än att det barn jag avlat föds och ta fulla ansvaret för det, men pracka på det på någon okänd, knappast Jesu Kärlek.
Nu slänger du bara ur dig fördomar om människor, som det är tydligt att du inte vet något om. Du verkar ju inte ens veta att det finns gott om människor i världen, som visst har adopterat barn som inte var önskade av den biologiska mamman.
Citera
2019-06-08, 20:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det luktar halmgubbe.
De som väl är födda brukar inte vilja ta livet av sig

Ett foster är inget barn som vet om sig själv, därför bestämmer kvinnan över dess överlevnad.

Naturen verkligen slösar med liv, liv är inte värt mycket där.
Som sagt, rutten människosyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in