Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
All denna klokskap förtar inte att det fortfarande kvinnan som äger all beslutsmakt, med det ansvar som följer med en maktposition.
Det är kvinnans i slutet beslut ja, allt annat vore nämligen rejält vidrigt. Men orsakerna/ skälen till hennes beslut är inte 100% hennes ansvar, lika lite som fördelarna/ nackdelarna med processen, beslutet är enkom hennes.
Män är lika intrasslade i detta som kvinnor.
Så vänligen sluta sitt och skyll allt på kvinnor.
Citat:
Jag skulle nog undvika sex om det i bilden fanns en risk för att få en allvarlig smitta, kanske obotlig, kanske dödlig.
Visst man undviker när det finns kunskap med i bilden. Det betyder inte att mn därför alltid måste, bör eller ens kan undvika.
Citat:
Likafullt uppskattar jag Din liknelse , som nog är bättre än Du avsåg.
Rycker man upp ekskottet så blir det ingen fullvuxen ek av det, precis som det inte blir en fullvuxen människa av fostret. Man kan tydligtvis värdera detta olika, men de biologiska förutsättningarna är oomkullrunkeliga.
Precis, rycker man upp ett ekskott så får du inget träd, samma sak sker om du pillar upp alla ekollon, hugger ner "föräldra"-eken, förhindrar ekpollinering (vet inte hur ekar sköter denna men jag gissar via flitiga insekter eller vind eller dylikt) etc etc.
Så ska du sitta och uppröras av att en ek inte får utveckla sig till sin ek-framtid, kan du lika mycket anklaga dessa företeelser
Hänger du med?
Naturen är funtad så att den producerar betydligt fler avkomma än vad som sen når sitt slutliga mål.
Så även människan. Det är alltså inte meningen att alla ekskott eller "människo-skott" ska nå sitt mål
Utan detta måste regleras på olika vis, via naturens hårda villkor och när dessa är "kontrollerade" av människan så får vi själva göra det.
Vilket är exakt vad vi gör.
Citat:
Ja, det handlar om värderingar. Jag värderar det ofödda livet lägre än det födda, men anser inte att det ofödda är värdelöst, utan skyddsvärt. Att ta ett människoliv anser jag skall kunna motiveras väl moraliskt och så sker inte i dagens Sverige. Emedan jag utgår från en ansvarsetik, så följer därav att ansvarsfrågan måste vara i centrum, vilket jag anser det gör när jag accepterar aborter av vissa specifika skäl.
Men levande människors ( som ÄR människoliv) är inte "skyddsvärda" utan de får gärna straffas, lida, plågas, tvingas leva i en värld vars resurser långsamt äts upp av ett enormt överskott av människor?
ALLT för att sånna som du värderar embryon högre?
Citat:
Att man börjar en artikel om svenska aborter med en litania om all världens elände är i mitt tycke ett propagandistiskt tillvägagångssätt. Förutsättningarna är helt olika.
Nej, det är att beskriva verkligheten. För så ser det ut. Vi lever inte på en plats med oändliga resurser, vi lever inte ens ensamma på denna plats. Där finns gränser för hur många embryon som vi kan tvinga kvinnor att utveckla, människor vi kan tvångsföda mot föräldrars vilja, helt i onödan på denna planet.
Är man det minsta reflekterande så fattar man detta, och inser att det värdigaste systemet är att sätta stopp för alla de embryon som levande människor med kunskap om sin situation vet de inte klarar av, innan dessa har hunnit utveckla medvetande och förmåga till lidande.
Citat:
Du har uppenbarligen svårt att för att uppenbarligen olämpliga människor väljer att föda barn de inte klarar att hantera - där gör abortvalfriheten mycket liten nytta.
Du tycker uppenbarligen det är underbart!!! att så många barn som bara möjligt ska födas av extremt olämpliga föräldrar, som ökar riskerna för dessa helt oskyldiga födda barn att lida rejält illa.
Mera FRITZL till folket! Så de kan veta hut? typ eller?
Citat:
Vi behöver således inledningsvis en mer finländsk lösning - här som i så många andra fall.
Nej, det gör vi inte.