2019-06-07, 11:45
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag har mycket svårt acceptera: dumhet, oförmåga tänka logiskt/ sakligt, oförmåga ta in fakta, oförmåga tycka att även kvinnor ska ha rättigheter i sina liv ex. ja.

Min åsikt kring rätten till fri aborträtt behvöer inga "ursäkter", då den åsikten bygger på saklighet och inte nån sentimental idé kring "heligheten" i konceptionsögonblicket.

Pragmatisk betyder att man just förhåller sig sakligt till sin omvärld.
Och ja det är nu rätt sakligt att förstå att människan är en sexuell varelse, att då hon blir mycket full då och då begår rena dumheter hon inte skulle gjort om hon just inte var full och förlorat sitt omdöme.

Det är också rätt "sakligt" att ta hänsyn till att sex med en annan person, faktiskt inte är speciellt skadligt, om du nu inte väljer att göra det till det, eller där inte finns skäl anta att det faktiskt kan leda till något skadligt.
Så hade jag haft ett redan från början mycket dåligt förhållande till en äkta man, han gjort detta innan, regelbundet, han inte verkar förstå att han gjort nått dumt, inte ber mig om ursäkt ex. så då kanske det finns dessa skäl att se otrohet som direkt hotande av ett förhållande.

men om vi har det jättebra, han ber om ursäkt, vi kan vädra hela problematiken, jag får sura i den tid jag nu behöver sura...och om jag nu är en person som inte gör detta till en jättegrej...så varför skulle jag inte kunna förlåta honom?

2019, så är mänsklig sexualitet inte speciellt farligt....just pga fri aborträtt, preventivmedel, faderskapstester, att vi klarar av försörja barn, kvinnors rättigheter, den sexuella revolutionen, kunskap kringsexualitet etc etc.

1700 däremot så kunde det vara en katastrof.

Att inse ovan är just pragmatik.
Suck... Då får du väl leva kvar i dina hippie-villfarelser om sexuell frihet och ansvarslöshet och barnamord och vem vet allt. För nu orkar jag inte med dig längre...
Citera
2019-06-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Suck... Då får du väl leva kvar i dina hippie-villfarelser om sexuell frihet och ansvarslöshet och barnamord och vem vet allt. För nu orkar jag inte med dig längre...

Sverige är inget "Hippie" land.

Inte heller har vi speciellt mycket av barnamord, eller kvinnomord, eller kvinnor som i desperation skadar eller dödar sig själva, eller som sagt vanvårdade barn.

kanske något du borde ha i åtanke, när du inte "orkar med" Sverige längre.
Citera
2019-06-07, 11:55
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Sverige är inget "Hippie" land.

Inte heller har vi speciellt mycket av barnamord, eller kvinnomord, eller kvinnor som i desperation skadar eller dödar sig själva, eller som sagt vanvårdade barn.

kanske något du borde ha i åtanke, när du inte "orkar med" Sverige längre.
Aborter är visst barnamord.
Citera
2019-06-07, 12:12
Medlem
Citat:
Aborter är visst barnamord.

Nej, det är det inte, eftersom det inte gäller det stadium i människans utvecklingen som definieras som "barn". utan mest embryon.
Citera
2019-06-07, 18:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Nej, det är det inte, eftersom det inte gäller det stadium i människans utvecklingen som definieras som "barn". utan mest embryon.
Fast du vet att alla inte håller med om att ett embryo inte är ett barn, och det är dags att du accepterar det någon gång.
Citera
2019-06-07, 22:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Visst men precis som orsaken till aborten - ett samlag, inte bara är kvinnors ansvar eller "fel".
så är heller inte skälen till att man väljer en abort alltid kvinnans "fel" eller ansvar.
Ett barn kräver flera omsorgstagare. Det är nästan omöjligt för en ensam vuxen individ av arten Homo Sapiens att klara ett barn själv. Vi är flockdjur, vår "naturliga" beteende gällande reproduktion är att sköta den som grupp, är också så vi har organiserat vår reproduktion i en absolut majoritet av vår tid på detta klot. Inte att en ensam kvinna ska åläggas ensam skötsel av sitt/ sina barn 24/7 i 18 år, eller för den delen endast 2 individer.

All denna klokskap förtar inte att det fortfarande kvinnan som äger all beslutsmakt, med det ansvar som följer med en maktposition.

Citat:
ja, men alltså, ingen behöver undvika ha sex baserat på ahhh!!! jag kan bli sjuk!! risken.
Lika lite som ingen behöver sluta äta, andas, gå ut, umgås med människor.

Jag skulle nog undvika sex om det i bilden fanns en risk för att få en allvarlig smitta, kanske obotlig, kanske dödlig.

Citat:
Där finns inget BARN då man aborterar. Ett ekskott är ett ekskott, är ett ekskott och ingen stor EK.
En Ek är ett TRÄD och inget litet skott. det har lagt ner massa år redan på att utveckla sig, det har anskaffat sig massa funktioner det inte hade som litet skott, ex en trilljon löv. Såsom varandes just detta....ett TRÄD, har det ett TRÄD-värde, där och då. Detta värde finns dock inte som litet ekskott, eller litet frö, eller för den delen som nerhuggen ved.

ett embryo är ett embryo är ett embryo och inget BARN.

Klarar du tänka sakligt kring mänsklighet, Uven?

Likafullt uppskattar jag Din liknelse , som nog är bättre än Du avsåg.

Rycker man upp ekskottet så blir det ingen fullvuxen ek av det, precis som det inte blir en fullvuxen människa av fostret. Man kan tydligtvis värdera detta olika, men de biologiska förutsättningarna är oomkullrunkeliga.

Citat:
En mänsklig individ startar sin utveckling i konceptionsögonblicket. Visst...Men! detta behöver vi inte använda som underlag för abortpolitik. Det är snarast ett underlag för ex. religiösa, som ser på mänsklig biologisk utvecklign som nått "heligt", något givet av en Gud eller bla bla...

Vi övriga lite mer sakliga som baserar vårt tänkande och politik på mer pragmatism värderar andra saker.
ex. liv i meningen bärande på funktioner som ex nu medvetande/ hjärna/ sensoriska möjligheter.
konsekvenserna av nämna politik. ex nu födda människors rättigheter att få värdiga liv, och då pratar jag alltså både om kvinnor, födda barn, män OCH mänskligheten på denna planet.

Ja, det handlar om värderingar. Jag värderar det ofödda livet lägre än det födda, men anser inte att det ofödda är värdelöst, utan skyddsvärt. Att ta ett människoliv anser jag skall kunna motiveras väl moraliskt och så sker inte i dagens Sverige. Emedan jag utgår från en ansvarsetik, så följer därav att ansvarsfrågan måste vara i centrum, vilket jag anser det gör när jag accepterar aborter av vissa specifika skäl.

Citat:
Hur är det propaganda? det finns inget elände i världen menar du? Inga som helt data eller bevis för detta, utan det är enkom "propaganda"?
"moraliska betänkligheterna" vilka då? hmm? Moralen med att kvinnor minsann! ska tvingas?För tra-la-la!!! Det är kvinnor till för att tvingas mot sin vilja ? eller?
eller "moralen" av att så fort en mänsklig DNA kombination har uppstått i petriskålen/ äggledaren så bara MÅSTE den ges chansen att utvecklas vidare, oavsett resultatet, konsekvenserna, allt annat vore "omoraliskt"??
Vilken "moral" är detta Uven hmm? KAN det möjligen vara x antal gubbars i lustiga hattars uppfunna "moral"?

Att man börjar en artikel om svenska aborter med en litania om all världens elände är i mitt tycke ett propagandistiskt tillvägagångssätt. Förutsättningarna är helt olika.

Citat:
Nej det är du som kör med halmdockebygge.
Idéen om att TVINGA människor, är helt din.
Min idée bygger på valmöjligheter, i valmöjligheter återfinner du minst tvång.

Du har uppenbarligen svårt att för att uppenbarligen olämpliga människor väljer att föda barn de inte klarar att hantera - där gör abortvalfriheten mycket liten nytta.

Citat:
Jepp, men står det att skälen till dessa rel. "höga aborttal" beror på att svenska kvinnor är så "Omoraliska", "Oansvariga" "Slarviga"??? Frö det är vad DU påstår, inte vad div. forskning i saken, den som nu finns, kommer fram till.
Och det var frågan.

Att det måste finnas ett läkarbeslut i Finland, förklarar ju deras då rel. låga aborttal.
Så redan där har du ett svar på din fråga.

Sveriges rel. höga aborttal kan bero på att vi har en väldigt Fri abortlag här. Dvs fler kvinnor som vill/ behöver göra en abort får den möjligheten, kontra Finland, där ev. fler föder mot sin egentliga vilja.

ja visst. sätt in den i män, som omväxling...

Vi kör på den tycker jag... TVINGA alla män i fertil ålder att operera in P-stav, annars får de inte ha sex. Alla som inte kan, inte men ändå upptäcks ha sex ska STRAFFAS!!!!

HA HA!!!

du kan finna på ett lämpligt straff Uven, det är liksom ditt "gebit".

Vi behöver således inledningsvis en mer finländsk lösning - här som i så många andra fall.
Citera
2019-06-07, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jepp och man kan orsaka en oönskad graviditet för att kondomen brast, P-pillret glömdes eller spyddes upp, man räknade fel, ens partner ljög om användandet av preventivmedel, man är ung och dum, kär, kåt, man tvingas, övertalas, våldtas etc etc.
orsakerna bakom oönskade graviditeter är många, och delas av BÅDA könen.

Och därför betalar vi skatt. För att BÅDA könen, samt samhä'llet i stort ska slippa belastas med en massa barn som ingen vill ha , eller kan ta hand om på det sätt som nu barn förtjänar att tas om hand.

Våldtäkt är som Du vet ett legitimt skäl, men det övriga är inte det. Då har man valt själv och måste hantera konsekvenserna på ett moraliskt nöjaktigt sätt.

Citat:
Vill man ha ett samhälle som fungerar optimalt, så måste man ha aborträtt. Punkt.
För nej, vi kan inte hindra människor från att ha sex, hur mycket sexualundervisning eller "moral!!!" vi än brer på med, vi kan inte hindra människan från att göra misstag, vi kan inte hindra mänsklig reproduktiv funktion om preventivmedlet inte funkar som det ska, vi kan inte hindra människan från sina absoluta nödvändiga behov som små barn. Vi kan inte hindra människan att mentalt ex, reagera som hon nu gör mot kassa livsvillkor, eländiga, kärlekslösa barndomar ex.
Alla dessa saker är FAKTA kring mänskligt beteende, som vi har lång erfarenhet av och måste ta i beaktande då vi bestämmer vår politik i samhället.

Vill man ha en trädgård som fungerar / ser ut som man nu vill, så måste man då och då rycka upp skott. Om man inte vill ha en ek precis utanför köksdörren eller björnlokor runt lekplatsen.
Att tillåta ett ekskott att växa upp 20 cm från en husgrund är dessutom taskigt mot denna framtida ek, vilket den faktiskt inte förtjänar, alltså rycker vi upp skottet och förhindrar därmed dess utveckling mot stadiet: träd.

As simple as that.

Det är i verkligheten betydligt mer komplicerat. På samma sätt som vi kan studera aborttalen, så kan vi studera antalet fall av skamliga sjukdomar. Även här är utvecklingen oroande och för flera sjukdomar ökande: https://www.svd.se/dramatisk-okning-av-gonorre--varst-i-stockholm

Detta är en fingervisning om att sexuell ansvarslöshet breder ut sig. Det är inget vi skall rycka på axlarna åt.
Citera
2019-06-08, 03:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Fast du vet att alla inte håller med om att ett embryo inte är ett barn, och det är dags att du accepterar det någon gång.
Men grejen är ju att du och Strix vill att jag skall bli bunden av ert tyckande.
Eftersom abort gräns och liv är just godtycke så är det bäst att var och en sköter sitt.

Du blir inte lidande om jag gör abort men jag kan drabbas hårt för att du inte tycker jag får aborterna..
Citera
2019-06-08, 04:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Våldtäkt är som Du vet ett legitimt skäl, men det övriga är inte det. Då har man valt själv och måste hantera konsekvenserna på ett moraliskt nöjaktigt sätt.

Det är i verkligheten betydligt mer komplicerat. På samma sätt som vi kan studera aborttalen, så kan vi studera antalet fall av skamliga sjukdomar. Även här är utvecklingen oroande och för flera sjukdomar ökande: https://www.svd.se/dramatisk-okning-av-gonorre--varst-i-stockholm

Detta är en fingervisning om att sexuell ansvarslöshet breder ut sig. Det är inget vi skall rycka på axlarna åt.
Att du kallar något för #skamliga sjukdomar# säger mycket om dig.
Citera
2019-06-08, 08:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Att du kallar något för #skamliga sjukdomar# säger mycket om dig.

Ja, det hoppas jag verkligen. Saker skall kallas för vad de är och inte skrivas om i mindre otäcka termer.
Citera
2019-06-08, 10:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det hoppas jag verkligen. Saker skall kallas för vad de är och inte skrivas om i mindre otäcka termer.
Det är du som ger sexualiteten skamkänslor,
Tacka 70-talet som tog fram sexualiteten i ljuset.
Nuförtiden kan unga prata om sex och reproduktiv hälsa, det kunde vi inte på vår tid. En öppenhet som är enbart positiv.
Tom aftonbladet har sexuell rådgivningsspalt, ett gott arv efter Inga och Sten i expressen.
Citera
2019-06-08, 10:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är du som ger sexualiteten skamkänslor,
Tacka 70-talet som tog fram sexualiteten i ljuset.
Nuförtiden kan unga prata om sex och reproduktiv hälsa, det kunde vi inte på vår tid. En öppenhet som är enbart positiv.
Tom aftonbladet har sexuell rådgivningsspalt, ett gott arv efter Inga och Sten i expressen.

Att prata är en sak - att sprida smittor är något annat. Svenska folket behöver en mer balanserad information, där det också finns en moralisk dimension. Man kan faktiskt agera sexuellt mer eller mindre moraliskt. Att sprida smittor är inte moraliskt berömvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in