Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Att en massa skruvade typer använder ordet på fel sätt och som ett vapen mot åsiktsmotståndare ändrar INTE definitionen. Varje gång någon i min närhet använder ordet på fel sätt så förklarar jag vänligt men bestämt VAD som avses med rasism, vilket hittills har gått bra.
Kan du visa någon högskola som faktiskt lär ut någon annan definition i någon kurs? Visa då denna definition. Tack.
Den definition som lärs ut på högskolor är att rasism är "fördomar plus makt". Plus att detta inte ska appliceras konsekvent, utan till exempal judar kan ändå utsättas för rasism, trots att de har mer makt än vita. Detta är i linje med den "ursprungliga" definitionen av rasism. Ordet dyker upp på 1800-talet och är först ett obskyrt skällsord för vita som börjat intressera sig för biologiska skillnader (Gobineau som "rasismens fader" etc). Sedan får det ett större genombrott inom extremvänstern när Trotskij börjar använda det mot världsrevolutionens fiender. Och sedan får det ett brett genombrott överallt med 68-vänsterns beskrivning av världshistorien som en enda lång räcka övergrepp begångna av vita män.
Rasism har aldrig haft den universella definition som du inbillar dig. Före 68 hade vanligt folk knappt hört ordet, ännu mindre någon skarp definition av det. Att du tror att det finns en sådan definition (men uppenbarligen inte kan peka ut varifrån den kommer eller när den skulle ha varit gällande) är en del i ordets succé som vapen emot dig. Det är du som använder det på fel sätt, men inbillar dig att det är omvärlden som är galen.
"Fördomar plus makt" var inte ett försök att ändra definitionen, det var ett försök att beskriva den tillämpning som hade gällt från starten. Det var ett förtydligande för de som tyckte att ordet var för luddigt. "Fördomar plus makt" är ju också en luddig omskrivning för vad ordet egentligen har betytt sedan 1800-talet, nämligen "jag hatar vita människor".