2019-04-30, 12:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
En artikel från National Vanguard tar upp detta om konservativas förhållningssätt till rasistanklagelsen. Den framhåller anklagelsen som framgångsrik så långt dess premisser godtas och accepteras av de som utsätts för attacken. Det finns flera exempel bara i den här tråden på denna godtagande acceptans.
If the left uses a term with a negative feeling attached, our conservatives accept that what the term denotes is objectively negative. If leftists and Jew-controlled mass-media disapprove of racists and racism, our so-called conservatives will not dispute that value judgment; for the purpose of rhetoric they will even embrace it. Conservatives outwardly accept that racists and racism are bad, and will not challenge it.

<klipp>

Why should I accept the value-judgments of my enemies? The label racist is only an effective attack if it is perceived as one, which means, only if the value-judgment attached to it is accepted. Don’t accept that!
https://nationalvanguard.org/2015/06...e-word-racist/
Just precis. Använd inte själv skiten och ta eventuella rasism-anklagelser med en axelryckning. Jag tycker inte att man ska kalla sig rasist som nationalist, eller vad som helst, även om det är det man "är" i etablissemangets ögon. Har inget med negativa konnotationer att göra, utan om att skita i det "eliten" anser. Man behöver inte alls ställa upp på att "racism is bad" när det inte drabbar den egna gruppen. Det är ju detta invandrarna gör.
Citera
2019-04-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Özz tillstod detta. Och sen då? Ingenting. Bali pratade om sexualbrottslighet. Och sen då? Ingenting.

Enligt "skolboken" (som inte används och aldrig använts i skolan -- tvärtom) så är det "rasism" att enbart enklaga en grupp för att vara "rasist", en uppenbar motsägelse, men det är inget som alla ser. Så enkelt är det dessvärre inte. Just därför är ett av argumenten mot ordet "rasist" och att man absolut inte ska verka för att ge legitimera ordet ännu mer.

Så, ja, jag håller med dig om jag nu tolkar det du skriver rätt.

I skolan talas det inte heller om etniska svenskar eller muslimsk slavhandel, misstänker jag. Folkrätt och nationalism förstås inte på ett klassiskt vis - antagligen inte demokrati heller. Det finns alltså en bred förbistring av begrepp och fundamental brist på samsyn. Vilket förstås är meningen. En normkritisk dekonstruktion syftande till makt.

Faran som jag ser bland tanklösa försvarare av de angripna normerna och kontinuiteten är att inte ta de tillhyggen som vid varje givet tillfälle används. Att inte vilja "legitimera" motståndarens vapen genom att göra bruk av dem.

Ta det här med vit arvssynd. Det vill vi ju slänga överbord, eller hur? "Jag har väl inget att göra med vad mina förfäder gjorde!?" En kollektiv äganderätt över generationer är ju - fel?

Givetvis är det precis reaktionen som önskas när agendan är att göra urarva. Och givetvis ska man prata om det som pratas om,på sina egna villkor. Handlar debatten om rasism? Bra, då pratar vi om vad det innebär utifrån svenskt perpektiv. Om slavhandel och historiska tillgodohavanden, både positiva och negativa? Bra, då diskuterar vi det som en europeiskt eller svenskt partsinlaga. Alltså en komparativ, kritisk analys med jämförande exempel på berber som tog mer än en miljon européer som slavar tills den vite mannen stoppade med våld. Eller en kompletterande beskrivning av judisk balansräkning som inte stannar vid ordvitsande göteborgare.

Alla ord kan vara användbara, bara viljan och avsikten finns där.
Citera
2019-04-30, 12:24
Medlem
Sören Holmberg, svensk gallups nestor och fader av SOM-institutet, lyssnade jag till i SR häromdagen, men det måste ha varit ganska betydelselöst vad han tillfrågades om och svarade på, för det är redan glömt.

Sören Holmberg skulle istället för att uttala sig i radio om dimridåer innan han går i pension inom ramen för SOM starta ett forskningsprojekt med hög integritet - sann forskning alltså - som klarlade olika etniciteters röster på olika partier.

Det har efterfrågats länge utanför MSM och studien kan bli Holmbergs Magnum opus som han i gungstolen sedan belåtet kan sitta och skrocka över.

Men Holmberg är ju ett barn av Göteborg med sin konstiga vänstervridning sedan 70-talet trots staden som historiskt orienterad mot anglosaxisk rationalitet och holländsk driftighet så det föreslagna projektet blir nog inte av.

Men ifall skulle resultatet inte bidra till ökad rasism utan istället bidra till ökad kunskap om samhället med totalen som vinnare men det skulle ta för lång tid att här redogöra för och jag är inte heller kapabel till det utan har det mera på (osvikligt) känn.

För media skulle Holmbergs här önskade forskning emellertid innebära ett synnerligen viktigt kunskapstillskott som vore tvingande för dem att ta hänsyn till.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-04-30 kl. 12:59.
Citera
2019-04-30, 12:24
Medlem
longbow4ys avatar
Anfall är alltid bästa försvar också i ett mediekrig.

Den etnoautistiske Cwejman går loss på hyckleriet med dubbla standarder i en ledare i dagens GP.
Och anklagar vänstern för att hyckla om kritiken mot Israel genom att blanda in antisionismen.

Hur tänkte han nu?

Jag citerar och fetmarkerar:
Sedan mer än ett halvsekel har Israel fått oproportionerligt mycket kritik i jämförelse med många andra länder. Landet gick från att vara en dröm för Europas vänster till att symbolisera USA:s imperialistiska ambitioner

Varför har Israel en sådan särställning i många européers internationella engagemang?
...
Stalin litade inte på judarna och än mindre på lojaliteten från deras nyvunna stat. Han började i Sovjetunionen ställa såväl judiska läkare som poeter inför rätta. Spionage, kollaboration med fienden i väst och kanske framförallt reaktionär sionism tillhörde anklagelseakterna. Judarna förklarades vara ”rotlösa kosmopoliter”. Vilka var de lojala med, undrade kommunistpartiet, revolutionen eller Israel?

Just judarnas strävan efter ett eget land framställdes som klandervärd – till skillnad från de många andra rörelser och folkgrupper vars strävan efter självständighet Sovjetunionen under samma tid understödde. Denna dubbla måttstock har också överlevt som ett av israelkritikens starkaste kännetecken.
...
Min poäng är inte att landet är ofelbart eller att kritiken skulle vara omotiverad enbart på grund av dess rötter. Problemet är snarare att dagens kritik, likt Sovjetunionens, urskiljde Israel från mängden på ett sätt som inget annat land utsatts för. Den särställningen lever envist kvar. Sovjetunionen må sedan långt tillbaka vara begravet, men dess utrikespolitik har kanske aldrig varit lika vital.
https://www.gp.se/ledare/s%C3%A5-ble...den-1.14808761

Antingen förstår han väldigt väl och försöker vrida bilden om varifrån hyckleriet med dubbla måttstockar kommer ifrån eller också är han så otroligt rotat i sin härkomst att han inte ser bjälken i sitt eget öga.

Jag tror han är medveten och driver, ja just det, en agenda om att Israelkritik skall vi inte befatta oss med.

Ja Cwejman, varför har vi en extremt mycket skriverier om 'israel och dess politik i Svensk media?
Det är ändå ett land som är mindre än Nederländerna till yta och befolkning. Varför förs det landets frågor upp på dagordningen konstant? Ge oss en hint.
Men detta med ett eget land. Gäller inte det för svenskar också? Eller gäller då dubbla måttstockar?
Och den judiska härkomsten har väl aldrig varit ett problem. Det är den judiska identiteten som skapat problem just på grund av sitt sätt att använda dubbla måttstockar.
Citera
2019-04-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja Cwejman, varför har vi en extremt mycket skriverier om 'israel och dess politik i Svensk media?
Det är ändå ett land som är mindre än Nederländerna till yta och befolkning. Varför förs det landets frågor upp på dagordningen konstant? Ge oss en hint.
Men detta med ett eget land. Gäller inte det för svenskar också? Eller gäller då dubbla måttstockar?
Och den judiska härkomsten har väl aldrig varit ett problem. Det är den judiska identiteten som skapat problem just på grund av sitt sätt att använda dubbla måttstockar.

Vi har inte extremt mycket skriverier om Israel och svensk politik i svensk media. Det lilla som faktiskt förekommer beror på Palestina-Margot och hennes vänner. Cwejman går i svaromål på detta. Ingen av parterna i den debatten tänker på Sverige i dessa termer alls. Det är inte så att Cwejman och Palestina-Margot förnekar Sverige som en stat för svenskar per se, de tänker inte i dessa banor alls.
Citera
2019-04-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är klart att det finns en definition av termen ”rasism”. Att du väljer att inte acceptera den är en helt annan sak. Har du tillgång till Nationalencyklopedin så kan du läsa i den. Wikipedia har också en tydlig definition med mängder av referenser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Denna tråd handlar om media. Ingen där använder den definition du pratar om, ingen i samhället över huvud taget använder den definitionen. Ingen i skolväsendet, ingen inom akademin, ingen inom statliga myndigheter. Det har heller aldrig gjorts någonsin. Huruvida du inbillar dig att jag inte accepterar den definition du kommer med har inte med saken att göra.
Citera
2019-04-30, 12:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Denna tråd handlar om media. Ingen där använder den definition du pratar om, ingen i samhället över huvud taget använder den definitionen. Ingen i skolväsendet, ingen inom akademin, ingen inom statliga myndigheter. Det har heller aldrig gjorts någonsin. Huruvida du inbillar dig att jag inte accepterar den definition du kommer med har inte med saken att göra.
Struntprat, vilket också har förklarats för dig tidigare i tråden. Och rent allmänt behöver du växa upp mentalt och lära dig att någonting inte blir sant bara för att du tycker det. Du har din åsikt och andra människor har sina åsikter. Och fakta är fakta. Definitionen av rasism är fakta.
Citera
2019-04-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
I skolan talas det inte heller om etniska svenskar eller muslimsk slavhandel, misstänker jag. Folkrätt och nationalism förstås inte på ett klassiskt vis - antagligen inte demokrati heller. Det finns alltså en bred förbistring av begrepp och fundamental brist på samsyn. Vilket förstås är meningen. En normkritisk dekonstruktion syftande till makt.

Faran som jag ser bland tanklösa försvarare av de angripna normerna och kontinuiteten är att inte ta de tillhyggen som vid varje givet tillfälle används. Att inte vilja "legitimera" motståndarens vapen genom att göra bruk av dem.

Att göra bruk av vapnet i detta sammanhang är att ta vapnet, stoppa in det i sin egen mun, och sedan trycka av. Visst, man har gjort bruk av vapnet men vad är resultatet? Bättre då att ladda ur vapnet vilket jag skrev så nära en manual för man kan komma.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Givetvis är det precis reaktionen som önskas när agendan är att göra urarva. Och givetvis ska man prata om det som pratas om,på sina egna villkor. Handlar debatten om rasism? Bra, då pratar vi om vad det innebär utifrån svenskt perpektiv. Om slavhandel och historiska tillgodohavanden, både positiva och negativa? Bra, då diskuterar vi det som en europeiskt eller svenskt partsinlaga. Alltså en komparativ, kritisk analys med jämförande exempel på berber som tog mer än en miljon européer som slavar tills den vite mannen stoppade med våld.

Ingen bryr sig om vad berberna gjorde så att fokusera på det är totalt dödfött. Poängen är att slaveri varit vanligt förekommande men de enda som beskylls för det är den grupp som stoppade slaveriet. Att försöka göra svenskar till offer för berbernas slaveri går inte.
Citera
2019-04-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Struntprat, vilket också har förklarats för dig tidigare i tråden. Och rent allmänt behöver du växa upp mentalt och lära dig att någonting inte blir sant bara för att du tycker det. Du har din åsikt och andra människor har sina åsikter. Och fakta är fakta. Definitionen av rasism är fakta.

Nej, detta är inte en åsiktsfråga. Vore det en åsiktsfråga så skulle du kunna visa på exempel på när definitionen du kom med faktiskt används.
  • Vilken tidning?
  • Vilken TV-kanal?
  • Vilken webbsida?
  • Vilken skola?
  • Vilken högskola?
  • Vilken statlig myndighet?

Du kan inte eftersom det inte sker.
Citera
2019-04-30, 12:52
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Inget illa menat men vad du väljer att göra ("vi") har ingen effekt. Nyss postade du ju själv en artikel som sade ungefär samma sak som jag säger, d.v.s den handlade om att inte legitimera ordet "rasist".

Min "lösning" här: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Den artikel jag hänvisade till vederlägger dina påståenden om ordets beskaffenhet. Med det sagt har du uppenbarligen varken läst än mindre förstått vad artikeln handlar om. Den talar inte som du påstår om att inte legitimera ordet rasism, utan att inte godta de premisser och värderingar som marxister tillskriver det.

Med det sagt ser jag ingen lösning eller ens lösningsorienterat i det inlägg du länkar. Som "lösning" på problemet med invandrares våld mot svenskar är ditt förslag att inte tala om det i termer av rasism värdelöst.
Citera
2019-04-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Anfall är alltid bästa försvar också i ett mediekrig.

Den etnoautistiske Cwejman går loss på hyckleriet med dubbla standarder i en ledare i dagens GP.
Och anklagar vänstern för att hyckla om kritiken mot Israel genom att blanda in antisionismen.

Hur tänkte han nu?

Jag citerar och fetmarkerar:
Sedan mer än ett halvsekel har Israel fått oproportionerligt mycket kritik i jämförelse med många andra länder. Landet gick från att vara en dröm för Europas vänster till att symbolisera USA:s imperialistiska ambitioner

Varför har Israel en sådan särställning i många européers internationella engagemang?
...
Stalin litade inte på judarna och än mindre på lojaliteten från deras nyvunna stat. Han började i Sovjetunionen ställa såväl judiska läkare som poeter inför rätta. Spionage, kollaboration med fienden i väst och kanske framförallt reaktionär sionism tillhörde anklagelseakterna. Judarna förklarades vara ”rotlösa kosmopoliter”. Vilka var de lojala med, undrade kommunistpartiet, revolutionen eller Israel?

Just judarnas strävan efter ett eget land framställdes som klandervärd – till skillnad från de många andra rörelser och folkgrupper vars strävan efter självständighet Sovjetunionen under samma tid understödde. Denna dubbla måttstock har också överlevt som ett av israelkritikens starkaste kännetecken.
...
Min poäng är inte att landet är ofelbart eller att kritiken skulle vara omotiverad enbart på grund av dess rötter. Problemet är snarare att dagens kritik, likt Sovjetunionens, urskiljde Israel från mängden på ett sätt som inget annat land utsatts för. Den särställningen lever envist kvar. Sovjetunionen må sedan långt tillbaka vara begravet, men dess utrikespolitik har kanske aldrig varit lika vital.
https://www.gp.se/ledare/s%C3%A5-ble...den-1.14808761

Antingen förstår han väldigt väl och försöker vrida bilden om varifrån hyckleriet med dubbla måttstockar kommer ifrån eller också är han så otroligt rotat i sin härkomst att han inte ser bjälken i sitt eget öga.

Jag tror han är medveten och driver, ja just det, en agenda om att Israelkritik skall vi inte befatta oss med.

Om vi tänker oss en stat med en objektivt, juridiskt och fysiskt manifesterad apartheidpolitik som den Israel bedriver, så är det omöjligt att tänka sig att en "liberal" skulle försvara den, någonsin.

Ungern behandlas som en skurkstat och det blev en internationell nyhet när en kvinnlig journalist satte krokben för en migrant. Meanwhile, så prickskjuter IDF demonstranter i huvudet och Israel saluför aggressivt sina militära och polisiära vapensystem som grundligt testade i fältet. Man internerar och deporterar afrikaner, man DNA-testar och bedriver uttalad etnonationalism.

Ser fram emot nästa bitande kritik mot identitetspolitik från Adam.

Sovjetunionen är för övrigt ett intressant exempel på att det är en sak att driva identitetspolitik (implicit eller explicit) med samhällsomvälvande följder. En annan att som grupp inte hamna i kläm längre fram i dynamiken. För - menar Adam att judar INTE i allra högsta grad var aktörer i det tidiga Sovjetunionens maktspel? Att man bara var oskyldiga, fredliga åskådare?
Senast redigerad av oyto 2019-04-30 kl. 13:00.
Citera
2019-04-30, 12:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Enoch.Thulin brukar exemplifiera med japanska vänstersekter när krympandets radikalisering diskuteras. Problemet är att stödet för värdegrunden eroderas enbart utanför akademi, myndighet och media. Och det stödet har ingen betydelse. Ingen påverkan. Folkets åsikt har i 25 år varit att minska invandringen. Vilken effekt har det haft jämfört med viljan i etablissemanget? Vilka fick sin vilja igenom? På ett amerikanskt college läser jag nu att chefen för ordningsmakten på campus har tagits ur aktiv tjänst för att han på twitter gillat texten ”Build the wall”. Detta medförde att de kvinnliga studenterna inte kände sig trygga och krävde hans avskedande. Lärosätet lät elitungkvinnofolkviljan råda.

Dessa kvinnor kommer en dag att besitta den administrativa makten, både i privat och offentlig sektor.

https://quillette.com/2019/04/28/lik...hought-police/
Det är faktiskt ingen dum jämförelse, med reservation för att japanska vänstersekter nog haft väldigt begränsat inflytande. Flygplanskapningar brukar inte få det utfall man hoppas på. Men det du skriver i övrigt stämmer bra; ett annat debattklimat i dag har ännu inte haft någon större påverkan på realpolitiken, fast det kan komma. Det är väl det hela den här tråden handlar om. Frågan är dessutom om den krympande sfär där vänsteragendan bitit sig fast faktiskt är föremål för radikalisering. Det vore just snyggt om det slutade med kollektivt självmord, som i Jonestown. "Vi gjorde rätt, och det var världen det var fel på", alltså samhället utanför media och universiteten.
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja utanför akademi, media och politik lever det gamla svenska förhållningssättet kvar att lika ska behandlas lika. Det ska inte vara någon mannamån och här ska det inte finnas kelgrisar eller styvbarn som Per-Albin Hansson sa. Jag känner äldre sossar som tittar på TV varenda kväll men som är helt okunniga om de postmoderna reglerna för språket och gruppers offerstatus i landet. De här gamla sossarna känner på sig att något hander men de kan inte artikulera det. De känner bara främlingskap. Varför är det bara kvinnor i TV-studion kan dom tänka men de säger inget. Ska vi sedan prata om invandrarna så begriper dom ingenting heller av vad som händer i landet vilket faktiskt kan vara något positivt och innebär mer grus i maskineriet för eliterna som är tvungna att sålla hårt när någon invandrare skall prata i en TV-studio. Det sorgliga är att vi fått en politisk moral som ersatt den kristna. Men den politiska moralen är inte långtidshållbar utan urvattnas och när den efter ett 30-tal år är borta på grund av att ingen längre lyssnar på dess apologeter på grund av en sorts kulturell/demografisk fragmentering och libanonisering, har den offentliga debatten upphört.
Edit: skriver nytt svar senare.
Senast redigerad av Blot-Sven 2019-04-30 kl. 13:03. Anledning: stressigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in