2019-03-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsXena
Det här bör väl vara en släkt som bor i Sverige eller?
I artikeln står det att det finns personer utanför västsverige som skall topsas. Enligt Peter Thylén är namnen spridda över hela Sverige.

Om Polisen har fått en träfflista med 34 misstänkta föräldrar (alla mödrar?) och 58 barn (alla kvinnor?) så måste många av dom vara kusiner. Och då kan man tro att det blev träff på mer än en släkting/kusin till den misstänkte mördaren. Kan knappast vara den misstänktes farfars-morfars-farmor polisen fick träff på och på så sätt kunna topsa en hel släktgren.

Men om Polisen misstänker att den misstänkta kvinnan flytt utomlands, så väljer dom kanske att topsa långt fler personer, inklusive män, för att bättre kunna ringa in den misstänkte. Man kan väl med DNA se om personer är förälder och barn med varandra?
Citera
2019-03-04, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
I artikeln står det att det finns personer utanför västsverige som skall topsas. Enligt Peter Thylén är namnen spridda över hela Sverige.

Om Polisen har fått en träfflista med 34 misstänkta föräldrar (alla mödrar?) och 58 barn (alla kvinnor?) så måste många av dom vara kusiner. Och då kan man tro att det blev träff på mer än en släkting/kusin till den misstänkte mördaren. Kan knappast vara den misstänktes farfars-morfars-farmor polisen fick träff på och på så sätt kunna topsa en hel släktgren.

Men om Polisen misstänker att den misstänkta kvinnan flytt utomlands, så väljer dom kanske att topsa långt fler personer, inklusive män, för att bättre kunna ringa in den misstänkte. Man kan väl med DNA se om personer är förälder och barn med varandra?

Varför tror du att alla dessa 34 misstänkta föräldrar och 58 misstänkta barn är kvinnor?
Det kan förstås vara män också, om jag INTE tänker helt fel.

Och om många av de 34 misstänkta föräldrarna och de 58 misstänkta barnen, måste vara kusiner med varandra. Då måste ju det betyda att om man har gjort ett faderskapstest, och kommit fram till att en viss person är ens biologiska pappa, då kan det lika gärna vara ens pappas kusin som är ens riktiga biologiska pappa.

Och jag ifrågasätter att dessa 34 misstänkta föräldrar till mördaren, måste vara nära släkt med varandra. Kan det inte lika gärna vara så att alla dessa 34 personer, av en slump har sådan DNA-profil, att de skulle kunna vara förälder till mördaren? Och är det inte tom mer sannolikt att det är så?
För DNA blandas ju upp och förändras mer, ju längre ner i släktskapet man kommer. Och barn ärver ju hälften av deras föräldrars DNA. Så om man hittar någon person som har till hälften samma DNA som den misstänkta mördaren, då kan det möjligen vara mördarens riktiga förälders syskon eller förälder, men knappast förälderns kusin. Eller?

Och om dessa 34 personer hade kunnat vara kusiner med varandra, då hade man INTE sagt att de kan vara förälder till den misstänkte mördaren. Eller tänker jag fel?
Och liknande frågor gäller även de 58 misstänkta barnen.
Senast redigerad av a987 2019-03-04 kl. 14:21.
Citera
2019-03-04, 15:13
Medlem
Att man hittar 92 personer med släktskap i polisens DNA-register låter som ett rätt stort antal. Hur stor är sannolikheten för att släktskap föreligger?

Är det någon som vet hur många personer som finns i polisens DNA-register? Och hur länge sparas DNA-profiler i dessa?

Polisen verkar ju ha 4 DNA-register och de två som är aktuella är väl främst dessa:

1. Utredningsregistret, med DNA-profiler från personer som är skäligen misstänkta för ett brott som kan ge fängelse som påföljd.

2. DNA-registret med DNA-profiler från personer som dömts till annan påföljd än böter, exempelvis fängelse eller villkorlig dom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisens_DNA-register
Citera
2019-03-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Varför tror du att alla dessa 34 misstänkta föräldrar och 58 misstänkta barn är kvinnor?
Det kan förstås vara män också, om jag INTE tänker helt fel.
--------------------------- Klipp
Letar man efter en misstänkt mördare som är kvinna så är det logiskt att topsa kvinnor för att hitta mördaren. Dessutom uttalar sig i kriminalkommissarie Peter Thylén så här i Expressen:

"– Vi kommer att ringa polisen på de platser som inte är i Västsverige och be dem åka ut och topsa kvinnorna åt oss, säger han."

Men tidningar och poliser har sagt fel förr, jag resonerar också lite runt män i föregående inlägg. Det känns som väldigt många misstänkta kvinnor i rätt ålder i en släkt. Därför tror jag att man fått träff på flera olika personer i DNA-registret. Typ kusiner, sysslingar o.s.v så det täcker upp en hel släktgren.
Citera
2019-03-04, 16:13
Bannlyst
Citat:
Letar man efter en misstänkt mördare som är kvinna så är det logiskt att topsa kvinnor för att hitta mördaren. Dessutom uttalar sig i kriminalkommissarie Peter Thylén så här i Expressen:

"– Vi kommer att ringa polisen på de platser som inte är i Västsverige och be dem åka ut och topsa kvinnorna åt oss, säger han."

Men tidningar och poliser har sagt fel förr, jag resonerar också lite runt män i föregående inlägg. Det känns som väldigt många misstänkta kvinnor i rätt ålder i ett släkt. Därför tror jag att man fått träff på flera olika personer i DNA-registret. Typ kusiner, sysslingar o.s.v så det täcker upp en hel släktgren.

Men de 34 misstänkta föräldrarna och de 58 misstänkta barnen, de är ju sådana som redan är i DNA-registret, och alltså är INGEN av dem mördaren, och således är det onödigt att topsa dessa. Eller?
De där topsade kvinnorna är sådana som de har misstänkt är mördaren, efter att familjesökningen har gjorts och efter att man har forskat i de 34 och 58 personernas familjer. Eller?
Citera
2019-03-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att man hittar 92 personer med släktskap i polisens DNA-register låter som ett rätt stort antal. Hur stor är sannolikheten för att släktskap föreligger?

Är det någon som vet hur många personer som finns i polisens DNA-register? Och hur länge sparas DNA-profiler i dessa?

Polisen verkar ju ha 4 DNA-register och de två som är aktuella är väl främst dessa:

1. Utredningsregistret, med DNA-profiler från personer som är skäligen misstänkta för ett brott som kan ge fängelse som påföljd.

2. DNA-registret med DNA-profiler från personer som dömts till annan påföljd än böter, exempelvis fängelse eller villkorlig dom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisens_DNA-register
92 det är riktigt många. I det här fallet finns det garanterat släktskap, det är det vitsen med hela sökningen på släktingars DNA.

Skulle vara kul och veta hur många personers som finns i Polisens DNA-register. Jag gissar på runt 1% av Sveriges befolkning, d.v.s. ca 100.000 personer.
Citera
2019-03-04, 16:31
Medlem
Citat:
Men de 34 misstänkta föräldrarna och de 58 misstänkta barnen, de är ju sådana som redan är i DNA-registret, och alltså är INGEN av dem mördaren, och således är det onödigt att topsa dessa. Eller?
De där topsade kvinnorna är sådana som de har misstänkt är mördaren, efter att familjesökningen har gjorts och efter att man har forskat i de 34 och 58 personernas familjer. Eller?
Nej, dom har inte fått träff på 92 personer i DNA-registret. Polisen har fått träff på ett mycket mindre antal personer, för oss okänt hur många. Kanske bara en person?

Men den personen/personerna i DNA-registret som har gett träff på släktskap med mördaren, har totalt 92 kvinnor i släkten med ungefär rätt ålder som den misstänkta mördaren. Det är dessa personer med okänt DNA som nu skall testas. Har Polisen tur så är mördaren en av dessa.

Jag tycker det är konstigt att Polisen går ut med den här informationen innan topsningen är klar. Den kvinna som känner sig skyldig har alla möjligheter att fly.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-03-04 kl. 16:33.
Citera
2019-03-04, 16:35
Bannlyst
Citat:
Nej, dom har inte fått träff på 92 personer i DNA-registret. Polisen har fått träff på ett mycket mindre antal personer, för oss okänt hur många. Kanske bara en person?

Men den personen/personerna i DNA-registret som har gett träff på släktskap med mördaren, har totalt 92 kvinnor i släkten med ungefär rätt ålder som den misstänkta mördaren. Det är dessa personer med okänt DNA som nu skall testas. Har Polisen tur så är mördaren en av dessa.

Jag tycker det är konstigt att Polisen går ut med den här informationen innan topsningen är klar. Den kvinna som känner sig skyldig har alla möjligheter att fly.

Ge citat där det står som du hävdar. Tack!
Citera
2019-03-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ge citat där det står som du hävdar. Tack!
Vad tänker du på då? Att dom inte fått träff på 92 personer i DNA-registret? Behövs det verkligen citat till ett så självklart påstående?

Jag får väl citera igen från samma artikel av Expressen:
Citat:
Vid årsskiftet trädde en ny lag i kraft som möjliggjorde genombrottet i fallet. Lagändringen innebar att polisen nu kan söka efter nära släktingar till misstänkta gärningsmän vars eget DNA inte finns med i polisens register.

I och med genombrottet i utredningen av våldtäkten i Billdal känner sig Peter Thylén hoppfull inför att snart få tag på rätt kvinna som kan ha mördat Marie Johansson.

Familjesökningen är ett väldigt bra verktyg för oss, säger han.
https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

D.v.s de 92 misstänkta släktingarna finns inte med i något DNA-register.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-03-04 kl. 17:30.
Citera
2019-03-04, 17:52
Medlem
Citat:
Vad tänker du på då? Att dom inte fått träff på 92 personer i DNA-registret? Behövs det verkligen citat till ett så självklart påstående?

Jag får väl citera igen från samma artikel av Expressen:

https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

D.v.s de 92 misstänkta släktingarna finns inte med i något DNA-register.

Nja, det är ju inte självklart hur det ligger till, men jag tror du har fått det om bakfoten.
Som jag förstår det så söker man med delar av den DNA-profil man säkrat från brottsplatsen vilket då kan ge träffar i registren på personer som skulle kunna vara släkt med gärningsmannen.

Det rör sig då om en rätt ospecifik sökning som kanske skulle kunna jämföras med att söka på delar av ett registreringsnummer i fordonsregistret.

Lite märkligt känns det ändå om alla dessa 92 personer verkligen är släkt med GM. Det är därför jag funderar över om det är det är dålig precision i metoden eller om det är GM som har en väldigt stor och kriminellt belastad släkt. Att man verkar söka på nära släktingar talar väl för att man även hittar även personer som inte är släkt med GM men som ändå överensstämmer på vissa punkter i DNA:t.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-03-04 kl. 18:19.
Citera
2019-03-04, 19:20
Medlem
PeterNosters avatar
Om man bara har tillgång till polisens register så räcker det med en träff.
Den träffen ger hur nära personen i registret är släkt med den okända GM.

Vet man det så kollar man i folkbokföringen på skatteverket och kartlägger släkten.
Om det är en kusin till GM som man har i registret så listar man alla kusiner och DNA-testar var och en tills man får fullträff.

Syskon
Kusiner
Sysslingar
Bryllingar
Pysslingar

Knepigt det här men jag har 2,9% gemensamt med en person som också lämnat DNA på en släktsida.
Då kan det vara dessa alternativa samband:
Syssling, kusinbarns barn, sysslingbarn.
Man kan utesluta några alternativ med hjälp av födelseår.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-03-04 kl. 19:52.
Citera
2019-03-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man bara har tillgång till polisens register så räcker det med en träff.
Den träffen ger hur nära personen i registret är släkt med den okända GM.

Vet man det så kollar man i folkbokföringen på skatteverket och kartlägger släkten.
Om det är en kusin till GM som man har i registret så listar man alla kusiner och DNA-testar var och en tills man får fullträff.

Nja, som jag förstår det kan man ha samma DNA utan att vara släkt, till begränsad del. Sen går det alltid att hårddra det hela och säga att hela mänskligheten är besläktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in