2013-10-17, 00:11
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Det sägs att man förlorade spåret efter kvinnan på Östra hamngatan. Jag misstänker att hon därefter gick till centralstationen. Där fanns det väl kameror man kan kolla av?

Ni som har info att lämna, gör som quarell säger o ring!
Citera
2013-10-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Katt
Har alltid av någon anledning trott hon var ljushårig men såg programmet idag att hon var mörkhårig och av en slump kom att tänka på en psykiskt sjuk kvinna som bodde i Varberg.
Såg henne i stort sett varje dag,pratade alltid för sej själv,kunde bli ståendes på gatan prata för sej själv i aggressiv ton,Hon bar ALLTID stora mörka/svarta sologlasögon,spela inge roll om det var ljust eller kolsvart ute även i ösregn.
Bar alltid väldigt konstiga kläder med märkliga färkombinationer.Oftas "mjukisbyxor".
har inte sett hon på ca 5-6 år,svårt att säga exakt,kanske hon bara flytta till ett annat område eller nåt.
kanske inte alls har med saken att göra med när jag läste doktordonkas beskrivning passade mkt in.
Även smalt ansikte som phantom bilden.
Det enda som inte matchar med doktordonkas beskrivning med kvinnan i Varberg är åldern..skulle beskriva hon runt 46-50 är i nuläget.
bara en tanke...

Du ska absolut tipsa om henne. Åldern diffar heller inte våldsamt, är hon 46-50 nu, var hon 38-42 när det hände för åtta år sedan. Signalementet säger väl 30-35. Det är inte helt lätt att bedöma exakt ålder på en människa, så utifrån de kriterierna skulle jag absolut säga att alla som då var i ålder 25-40 är möjliga, alltså de som idag är inom åldersintervallet 33-48.
Citera
2013-10-17, 00:32
Medlem
William Hainess avatar
Både DoktorDonka och Vit-Katt bör tipsa polisen.

Det problemet som de tog upp var ju att de fortfarande fick tips från människor som trodde deras tips var irrelevanta. Era tips är värdefulla - tvivla inte på att tipsa.
Citera
2013-10-17, 00:37
Medlem
Tipsa inte polis, låt kvinnan löpa.
Citera
2013-10-17, 06:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovingmemory72
Tipsa inte polis, låt kvinnan löpa.
Varför ska man låta en mördare löpa?
Citera
2013-10-17, 12:23
Medlem
Jag tror man snarare ska tänka missbrukare än psykiskt sjuk galning i detta fall. Ofta är det ju kanske lite same same men ändå.

GW verkade bygga sin analys av att gärningskvinnan skulle vara en "stolle" mest baserat på klädseln som han tyckte var väldigt udda. Det finns dock inget udda med kombinationen mjukisbyxa plus vinterjacka.

Det är väl snarare oerhört vanligt att folk har mjukiskläder när de är lediga. Vintertid slänger man bara på sig en vinterjacka över om man ska göra ett snabbt ärende, typ gå till affären eller tvättstugan. Alltså finns det inget galet i att vara iklädd rosa mjukisbyxor (många kvinnor, även upp i åldrarna väljer ofta rosa). Det går mode i allt. Var inte detta under värsta Juicy Couture-hypen? När det var högsta mode att gå omkring i pastellfärgade myskläder (googla om ni inte vet vad jag menar). Nej, mjukisbyxorna säger faktiskt ingenting om ifall denna kvinna är psykiskt sjuk eller inte.

Jag tror hon är missbrukare och att hon är desperat. Hon är ute efter pengar och ingenting får stå i vägen för det. Missbrukare är ju generellt sätt inte så noga med hur de ser ut så för denna kvinna kan det vara så att hon gick klädd så även till vardags, hon har förmodligen inget arbete eller förpliktelser som kräver att man ser respektabel ut. Jag tror hon är galen på missbrukarviset, alltså hon vet vad hon gör men är påverkad och därigenom beter sig "galet" t ex genom att använda övervåld.
Citera
2013-10-17, 14:24
Medlem
massepojkens avatar
Mailade veckansbrott@svt.se i går angående ett tips på mordet av Marie Johansson. Jobbade i Gtb för 1 1/2 år sedan. Bodde då i en lägenhet i andra hand i Rannebergen(Angered).

Åkte med buss 76 varje morgon och em/kväll.

En dag så såg jag en kvinna på bussen som var oerhört lik polisens fantombild. Hon var dock i bättre skick men känslan var att hon var typ en fd missbrukare. Speciellt hennes ögon fastnade jag för. Det var samma ögon. Kinderna var tydligt markerade.

Ett par veckor senare såg jag samma kvinna på bussen så det är väldigt sannolikt att hon bor i Rannebergen.

Har kvinnan fått ordning på sitt liv så kanske hon sprungit under polisens radar. Jag uppfattade kvinnan till mellan 40-50 år.

Jag tänkte tipsa polisen redan då men på något sätt vart det inte av. Ångrar detta väldeliga.
However, nu är iallafall tipset lämnat.

Visar ju om inget annat än att dessa program fyller en vettig och meningsfull funktion när det gäller olösta brott.
Senast redigerad av massepojken 2013-10-17 kl. 14:26.
Citera
2013-10-18, 01:21
Medlem
Steff83s avatar
Lutar också åt att det är en missbrukare av något slag som varit desperat efter pengar, och så har det gått överstyr.. Dom dör ju som flugor med. Hon likagärna vara död sen ett tag. Ofta är det så, och då löses inte brotten. Det otroligt svårt att kartlägga deras sociala sfär också jmf "vanliga" personer, vilket gör att det kan bli knepigt om man inte för tag på personen med en gång.
Citera
2013-10-18, 07:35
Medlem
David Pruttons avatar
Skönt att det åtminstone rörs om lite i grytan.
Skänker någon slags tröst i kråksången.

Det här med missbrukarspåret... På pappret låter det både troligt och smidigt men...
Något med kvinnan har uppenbarligen gjort att hon kunna flyga under polisens radar.
Det retar mig och får mig att tänka i andra banor.

Tyvärr finns det många människor med diverse olika psykiska problem och psykoser lurar runt hörnet för många av dessa. Långt ifrån alla dessa kvinnor (och män) har regelbunden eller någonsomhelt kontakt med psykvård osv som är kanaler som jag utgår ifrån att polisen har nyttjat.

Kan vara bra tänka i andra banor med.
Citera
2013-10-21, 12:11
Medlem
massepojkens avatar
Börjar bli jävligt intresserad av detta mkt spännande fall. Försöker nu läsa in mig ytterligare.

Ingen som har någon gedigen sammanfattning?

Vore väldigt uppskattat!
Citera
2013-10-24, 15:40
Medlem
Jag jobbade tidigare under 2011-2012 på en psykiatrisk mottagning i en halvstor kommun, ett ganska stort sjukhus med flera psykiatriska avdelningar och även en akutmottagning för psyksjuka. Arbetade med det administrativa så hade ingen direkt närkontakt med de inlagda, men jag var rökare vilket de flesta inneliggande också var så träffade väldigt många på rasterna.

Iallafall, jag såg fantombilden på "Veckans brott" och insåg efter en stund att jag faktiskt mött en kvinna som ser ut precis så. Samma utstickande kindben, smala ansikte, brunt hår och med de där tomma ögonen som på nått sätt ändå ser rätt igenom en. Hon låg inne under den tiden jag jobbade där, var rökare och hon brukade gå ut ganska ofta både med personal och ensam. Det som gör att jag drar mig för att tipsa är att jag inte är helt säker på att hon skulle kunna göra en sån sak..

Hon var djupt deprimerad. Jag har inte läst hennes journal så jag vet egentligen inte men det är vad jag tror. Antagligen mycket ångest och hon gav ett osäkert, nervöst och tillbakadraget intryck. Jag är väldigt social och pratar gärna med människor så jag pratade med henne flera gånger men hon var aldrig sådär... hur skall man säga.. Hon svarade typ för att det är så man gör, hon verkade vara otroligt skör men ändå vänlig. Jag blev alltid lite sorgsen när jag pratade med henne för det var sorg och tomhet hon utstrålade..

Jag funderar på att tipsa polisen men samtidigt känns det dumt då det enda som stämmer är hennes utseende.. Vad skall jag göra?
Citera
2013-10-24, 16:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Jag jobbade tidigare under 2011-2012 på en psykiatrisk mottagning i en halvstor kommun, ett ganska stort sjukhus med flera psykiatriska avdelningar och även en akutmottagning för psyksjuka. Arbetade med det administrativa så hade ingen direkt närkontakt med de inlagda, men jag var rökare vilket de flesta inneliggande också var så träffade väldigt många på rasterna.

Iallafall, jag såg fantombilden på "Veckans brott" och insåg efter en stund att jag faktiskt mött en kvinna som ser ut precis så. Samma utstickande kindben, smala ansikte, brunt hår och med de där tomma ögonen som på nått sätt ändå ser rätt igenom en. Hon låg inne under den tiden jag jobbade där, var rökare och hon brukade gå ut ganska ofta både med personal och ensam. Det som gör att jag drar mig för att tipsa är att jag inte är helt säker på att hon skulle kunna göra en sån sak..

Hon var djupt deprimerad. Jag har inte läst hennes journal så jag vet egentligen inte men det är vad jag tror. Antagligen mycket ångest och hon gav ett osäkert, nervöst och tillbakadraget intryck. Jag är väldigt social och pratar gärna med människor så jag pratade med henne flera gånger men hon var aldrig sådär... hur skall man säga.. Hon svarade typ för att det är så man gör, hon verkade vara otroligt skör men ändå vänlig. Jag blev alltid lite sorgsen när jag pratade med henne för det var sorg och tomhet hon utstrålade..

Jag funderar på att tipsa polisen men samtidigt känns det dumt då det enda som stämmer är hennes utseende.. Vad skall jag göra?
Tipsa polisen. Den avgör. Tel 114 14. Du behöver inte uppge namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in