Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 11:01
  #217
Medlem
SeamanStainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för svar Ja, förmodligen är väl alla som haft någon form av frekvent kontakt/relation med MJ kontrollerade. Jag kommer dock ett tag till att fundera över om GM verkligen står att finna i ”drogträsket”, som det ofta spekulerats kring i tråden.

Hej! Vet inte om de har sagts något om MGM var missbrukare? Men efter att ha sett DNA-bilden med ursprung känns det närmare att tänka sig att en kvinnlig rom/zigenare/EU-migrant har kommit upp till Göteborg för att begå brott. Har förmodligen lämnat landet efter mordet och finns att finnas i någon avlägsen by i Rumänien eller Bulgarien. Har förmodligen aldrig återvänt till Sverige och myndigheterna i hemlandet har förmodligen dålig koll på dessa grupperingar. Tror att MGMs DNA finns i liknande form hos dagens vägpirater eller tiggare. Om man nu får gissa?
Citera
2018-10-14, 11:04
  #218
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeamanStaines
Hej! Vet inte om de har sagts något om MGM var missbrukare? Men efter att ha sett DNA-bilden med ursprung känns det närmare att tänka sig att en kvinnlig rom/zigenare/EU-migrant har kommit upp till Göteborg för att begå brott. Har förmodligen lämnat landet efter mordet och finns att finnas i någon avlägsen by i Rumänien eller Bulgarien. Har förmodligen aldrig återvänt till Sverige och myndigheterna i hemlandet har förmodligen dålig koll på dessa grupperingar. Tror att MGMs DNA finns i liknande form hos dagens vägpirater eller tiggare. Om man nu får gissa?
Det fanns inga EU-migranter från Rumänien eller Bulgarien när MJ mördades.
Citera
2018-10-14, 12:50
  #219
Medlem
SeamanStainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fanns inga EU-migranter från Rumänien eller Bulgarien när MJ mördades.

Nej, jag vet det. Bara en fråga om ursprung och vad dessa grupper kalllades innan och efter Bulgarien och Rumänien kom med i EU 2007.
Citera
2018-10-16, 17:43
  #220
Medlem
spoilers avatar
"En vecka efter att polisen publicerade fantombilden hade polisen fått in över 100 tips på intressanta kvinnor. Ytterligare en vecka senare har polisen fått in ett 40-tal tips till. Efter att tipsen har bearbetats kommer man nu att börja topsa ett urval av kvinnorna.

– Vi kommer att börja topsa nu i veckan, det rör sig om ett 30- till 50-tal kvinnor, säger Peter Thylén."

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...sen-1.10010819
Citera
2018-10-20, 10:50
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeamanStaines
Hej! Vet inte om de har sagts något om MGM var missbrukare? Men efter att ha sett DNA-bilden med ursprung känns det närmare att tänka sig att en kvinnlig rom/zigenare/EU-migrant har kommit upp till Göteborg för att begå brott. Har förmodligen lämnat landet efter mordet och finns att finnas i någon avlägsen by i Rumänien eller Bulgarien. Har förmodligen aldrig återvänt till Sverige och myndigheterna i hemlandet har förmodligen dålig koll på dessa grupperingar. Tror att MGMs DNA finns i liknande form hos dagens vägpirater eller tiggare. Om man nu får gissa?

Vittnen beskrev kvinnans utseende som "nordeuropeiskt". Min gissning är att det inte enbart baserades på utseende (dna-profilen pekar ju åt ett annat håll) utan också på att hon pratade bra svenska och kanske även sådant som klädstil.

De hade helt enkelt inget skäl till att associera till något annat land när de observerade henne.

Och som någon redan nämnt: eu-migranter fanns inte 2005 och tiggare från dessa länder var väldigt ovanligt.
Citera
2018-12-04, 15:38
  #222
Medlem
Fick höra av en bekant att hennes kollega blev hämtad av polisen idag för topsning. Tydligen hade flertalet personer ringt och namngett henne sedan de släppte fantombilden nu i höstas. Jag vet vem denna kvinna är sen förr, och hon stämmer väl in på gärningsmannaprofilen. Enligt den jag känner hade hon verkat nervös och osäker efter samtalet och sagt att detta får bära eller brista..resultatet kommer de närmsta veckorna. Så nu får man bara hoppas att polisen får en match!
Citera
2018-12-09, 21:27
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Life4left
Fick höra av en bekant att hennes kollega blev hämtad av polisen idag för topsning. Tydligen hade flertalet personer ringt och namngett henne sedan de släppte fantombilden nu i höstas. Jag vet vem denna kvinna är sen förr, och hon stämmer väl in på gärningsmannaprofilen. Enligt den jag känner hade hon verkat nervös och osäker efter samtalet och sagt att detta får bära eller brista..resultatet kommer de närmsta veckorna. Så nu får man bara hoppas att polisen får en match!
Har du hört något mer?
Citera
2018-12-12, 23:06
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Har du hört något mer?

Dessvärre inte.. Läste dock i tidningen igår att det är sammanlagt 51 kvinnor som ska undersökas. Så om det inte är kvinnan jag känner till, kan det vara någon utav de andra 50. Bara att fortsätta hoppas!
Citera
2019-02-23, 21:17
  #225
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Life4left
Dessvärre inte.. Läste dock i tidningen igår att det är sammanlagt 51 kvinnor som ska undersökas. Så om det inte är kvinnan jag känner till, kan det vara någon utav de andra 50. Bara att fortsätta hoppas!

Enligt en artikel i Expressen GT idag (2019-02-23) har de 51 kvinnorna nu topsats utan resultat.

Poliskommissarie Peter Thylén, på polisens Kalla fall-grupp i Göteborg, verkar trots detta positiv:

”- I det här fallet har vi tillräckligt mycket bevisning så om vi bara topsar rätt kvinna så är det klart”.
__________________
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-02-23 kl. 21:19.
Citera
2019-03-04, 11:22
  #226
Medlem
Citat:
Sedan en lagändring i våras har polisen nu rätt att ta fram dna-baserade listor på släktingar till grova brottslingar. Tekniken ledde nyligen till att en grov våldtäkt på en 8-årig flicka i Billdal, Göteborg, ser ut att vara på väg att klaras upp. Efter 24 år på fri fot kunde en man gripas misstänkt för dådet och i lördags häktades han mot sitt nekande.

I fallet Marie Johansson har polisen nyligen fått fram nya listor på släktingar till kvinnan som mördade 36-åringen i tygaffären.

– Det är nästa fall som står på tur, säger Peter Thylén.

Totalt har polisen fått fram 92 personer som kan vara släkt med förövaren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...i-nytt-dna-sok
Citera
2019-03-04, 11:27
  #227
Medlem
https://www.expressen.se/gt/nya-dna-...aries-mordare/

Citat:
Nya DNA-metoden kan leda polisen till Maries mördare
Sedan årsskiftet har polisen möjlighet att använda sig av en ny DNA-metod för att ringa in gärningsmän.

Sökningen gav 92 träffar.
– Nu har vi alla på en lista som vi har börjat bearbeta, säger kriminalkommissarie Peter Thylén.
– Vi har fått in namn på 34 stycken föräldrar och barn och 58 syskon. Nu har vi alla på en lista som vi har börjat bearbeta, säger han.

När polisen gjorde familjesökningen i Billdals-fallet fick man endast en handfull namn. Nu handlar det om nästan 100. Enligt Peter Thylén är namnen spridda över hela Sverige.

– Vi kommer att ringa polisen på de platser som inte är i Västsverige och be dem åka ut och topsa kvinnorna åt oss, säger han.

Sökningen gav 92 träffar. Verkar vara en stor familj som den misstänkte ingår i.

Eller fick polisen DNA-träff på mer än en familjemedlem till den misstänkte? Jag tänker på vissa familjer där stor del av familjemedlemmarna har topsats i samband med brott.

Känns väldigt bra att utredningen går framåt.
__________________
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-03-04 kl. 11:29.
Citera
2019-03-04, 11:49
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
https://www.expressen.se/gt/nya-dna-...aries-mordare/



Sökningen gav 92 träffar. Verkar vara en stor familj som den misstänkte ingår i.

Eller fick polisen DNA-träff på mer än en familjemedlem till den misstänkte? Jag tänker på vissa familjer där stor del av familjemedlemmarna har topsats i samband med brott.

Känns väldigt bra att utredningen går framåt.
Det här bör väl vara en släkt som bor i Sverige eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback