Störtskön actionrulle det här. Peter Weller (Robocop) och Sam Elliot som efter jävligt lång karriär verkar få lite priser i och med "A Star is Born" ser ni i denna. Det finns nog ett och annat ansikte ni känner igen också.
Gillar du filmer som Dirty Harry, valfri film med Charles Bronson eller "48 hours" lär du, likt mig, älska denna. Det är kaxigt, kul, sköna karaktärer, underbara actionfrekvenser och faktiskt även lite intelligens. IMDB verkar inte lika glada över filmen som jag och det kan vara för att filmen är lite "cheesy" som många actionfilmer var och fortfarande är. Det är dock ingen halvkass Dolph Lundgren-rulle utan, enligt mig, mycket bättre.
Tycker även filmen har ett mer intressant upplägg än många liknande filmer som är betydligt mer förutsägbara.
The Book of Eli kan vara den mest schizofrena filmen jag sett. Den börjar snyggt. Snyggt foto, intressant upplägg, passande musik och inte förutsägbar i en typisk "Mad Max"-värld. Actiondelarna är jag blandad inför. En del grejer är klart godkända och annat är ingen höjdare.. I flera scener är huvudpersonen överbemannad av flera stycken och utan problem tar han alla, varje gång utan problem på olika sätt. Sådan action ger mig ingenting. Det är varken spännande eller underhållande.
Förutom huvudpersonen Denzel Washington möter vi en blandad skara skådespelare. Däribland Gary Oldman och Mila Kunis. Båda gör sig bra i några scener och sämre i andra.
Nästan varje gång "The Book of Eli" nämns blir allt jäkligt kryptiskt. Det drar verkligen ner hela filmen och slutet är riktigt "cringe-worthy". En mer simpel förklaring hade varit mycket bättre. Hur denna värld blev som i "Max Max" förklaras också uselt.
Förutom slutet går filmen att titta på utan vidare problem, men det finns ganska många ögonblick som bara kunde varit väldigt mycket bättre eller tagits bort totalt.
Jag har sett denna film förut. En kompis till mig hatar filmen och jag mindes den som ganska bra med några luckor. Även om jag fortfarande tycker vissa saker är bra såg jag fler misstag denna gång. I Denzel Washingtons karriär kanske denna film är det mest udda kortet.
The Book of Eli
I flera scener är huvudpersonen överbemannad av flera stycken och utan problem tar han alla, varje gång utan problem på olika sätt. Sådan action ger mig ingenting. Det är varken spännande eller underhållande.
Var inte hela grejen att han hade gud på sin sida? Visst, känslan av risk är borta men det ger en förklaring iaf.
Kan för övrigt inte påstå att jag gillar filmer som är religöst vinklade men jag vill minnas att dom iaf gav det en ärofull spinn genom att göra den kristna tron och deras sagor lite mer ”hipp”.
Men också lite som du säger så är det väldigt oklart vad det är som har hänt. Trots att det inte riktigt spelar någon större roll så känns det rätt dumt varför dom ens lägger tid på att förklara det lite halvdant när tittaren i slutänden får fylla i luckorna i vilket fall.
Och även om du vill veta vad andra tycker, kan du inte vara schysst och klämma in ett betyg också...!?
Jag skrev ju att jag fann en huvudkaraktär underhållande som sagt
Men mer seriöst, hon levererade grymt mycket bättre än de andra i filmen och hennes roll var den mest intressanta.
Absolut. Thriller/action-momenten var tajta och Daniel Kaluuya var duktigt diabolisk men Widows är ändå klart McQueens sämsta rulle. Jag hatade att ploten var så Gillian Flynn, den kärringen skulle steglas.
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Book of Eli
Vad tycker du?
Jag tycker att det är en av dom värsta skitrullarna jag har sett. Du sätter fingret på mycket av det som är fel med den så jag vill bara lägga till att den är fruktansvärt tam, ful och oinspirerad, speciellt med tanke på att den är en postapokalyptisk rulle. Den rullen skulle steglas.
Var inte hela grejen att han hade gud på sin sida? Visst, känslan av risk är borta men det ger en förklaring iaf.
Kan för övrigt inte påstå att jag gillar filmer som är religöst vinklade men jag vill minnas att dom iaf gav det en ärofull spinn genom att göra den kristna tron och deras sagor lite mer ”hipp”.
Men också lite som du säger så är det väldigt oklart vad det är som har hänt. Trots att det inte riktigt spelar någon större roll så känns det rätt dumt varför dom ens lägger tid på att förklara det lite halvdant när tittaren i slutänden får fylla i luckorna i vilket fall.
Och även om du vill veta vad andra tycker, kan du inte vara schysst och klämma in ett betyg också...!?
Jag har överlag rätt svårt för religion i film. Folk får vara hur religiösa dom vill, men i film tycker jag vinklingen borde vara på ett sätt man inte behöver vara religiös för att greppa. Exempelvis när Denzel Washington möter Gary Oldman och hela hans gäng på gatan. Denzel Washington lämnar och blir skjuten, men allt missar. Sedan vänder han sig om och med ett vanligt vapen skjuter alla möjliga i olika positioner i träffar med varenda skott? Är det Gud som skyddar honom då? Passar inte in i en sci-fi / actionfilm, alls!
Betyg?
2,5 / 5
- Trots allt negativa finns det en del saker som görs bra eller helt okej. Ingen film jag kan rekommendera. Av allt jag sett med Denzel Washington finns det några tveksamma i nivå med denna fast av andra anledningar. Överlag är dom flesta bättre än denna.
På tal om The Book of Eli och religion... Det här trodde jag skulle vara en film om brandmän likt "Only the Brave", "The Towering Inferno" eller "Ladder 49", men det är det sannerligen inte!
Visst handlar det om en brandman, men max 20 % av filmen har något med brandmän att göra överhuvudtaget. Egentligen handlar det om ett par som håller på att skiljas. Killen vill dock ge äktenskapet en sista chans och får hjälp via sin far med det.
Nivån känns som en typisk "TV Film" (och inte av det bättre slaget) eller en TV-serie. Mina tankar gick mot "Seventh Heaven". Varför? Det har väldigt mycket med religion att göra. När jag tittade på bonus-materialet verkar gänget som gjort filmen vara rätt sköna typer i grunden, men det verkar som att dom flesta i filmen är volontärer ifrån kyrkan och att filmen gjordes som någon reklam för att Gud är den som håller i äktenskapet. Det blir ett ständigt snack om att äktenskap, gud och att be. För mig som svensk icke-troende blir det nästan humoristiskt hur dom håller på med sin religion.
Filmen i sig går att slöglo igenom, men absolut inget jag kan rekommendera. Det enda jag genuint gillade var några scener om vänskap i brandmannayrket. Det fanns även en halvstor karaktär som faktiskt kunde agera också.
Absolut. Thriller/action-momenten var tajta och Daniel Kaluuya var duktigt diabolisk men Widows är ändå klart McQueens sämsta rulle. Jag hatade att ploten var så Gillian Flynn, den kärringen skulle steglas.
Jag tycker att det är en av dom värsta skitrullarna jag har sett. Du sätter fingret på mycket av det som är fel med den så jag vill bara lägga till att den är fruktansvärt tam, ful och oinspirerad, speciellt med tanke på att den är en postapokalyptisk rulle. Den rullen skulle steglas.
Känns som att det var ett tiotal år sedan Denzel var med i något bra, eller är jag ute o vinglar?
Känns som att det var ett tiotal år sedan Denzel var med i något bra, eller är jag ute o vinglar?
Jag är nog böjd att hålla med. Flight är i och för sig en rulle jag gärna ser om men det är mer för Denzels fantastiska rollgestaltning av en missbrukare än att det är en grym film. Den senaste riktigt bra filmen med Denzel är Deja Vu från 2006 enligt mig.
Jag har överlag rätt svårt för religion i film. Folk får vara hur religiösa dom vill, men i film tycker jag vinklingen borde vara på ett sätt man inte behöver vara religiös för att greppa. Exempelvis när Denzel Washington möter Gary Oldman och hela hans gäng på gatan. Denzel Washington lämnar och blir skjuten, men allt missar. Sedan vänder han sig om och med ett vanligt vapen skjuter alla möjliga i olika positioner i träffar med varenda skott? Är det Gud som skyddar honom då? Passar inte in i en sci-fi / actionfilm, alls!
Betyg?
2,5 / 5
- Trots allt negativa finns det en del saker som görs bra eller helt okej. Ingen film jag kan rekommendera. Av allt jag sett med Denzel Washington finns det några tveksamma i nivå med denna fast av andra anledningar. Överlag är dom flesta bättre än denna.
Ja, någon annan förklaring har jag inte.
Han är ju så överdrivet bra på att komma undan dom situationerna att jag förstod det som att gud gav honom styrkan att göra uppdraget.
Kunde gud ge honom synen så kunde han väl också göra Eli lite övernaturlig också.
En lång utdragen film där vi följer en italiensk adel familj under
revolutioner och diverse möten med folk från olika klasser.
Några karaktärer var distinkta, som prästen, Fabrizio och Don Calogaro,
men de flesta var i mitt tycke fadda och fast de hade en lång plats i filmen
så kom man aldrig nära dem pågrund av de truistiska dialogerna.
Utmärkt fotografi och scenografi, dock är filmad dubbad.
Den är jämförvist bättre dubbad än vad många andra italienska filmer är, då italienare
var och är fortfarande besatta av att dubba sina filmer, och 8½ av Fellini är i mitt
tycke ett exempel på dålig dubbning. Tyvärr fanns det vissa scener i The Leopard där starka känsloutbrott rubbade illusionen av skådespelarens dialog.
Söta Loretta Young som psykolgiprofessor som låter en manlig elev köra henne hem.
Men han försöker våldta henne, i självförsvar har hon ihjäl honom.
Polisen är henne snart på spåren.
Börjar riktigt bra.
Hon försöker dölja mordet så det ser ut som en olyckshändelse.
En åklagare behöver en del uppgifter om den döda eleven, och tycker också att det är praktiskt med en psykolgiprofessor som kan ge en massa tips.
Nu ändrar Loretta stil, från nedtonad till riktigt söt.
Det framgår inte om det är för att inte kunna pekas ut av den lastbilschaufför hon fick lift av efter mordet, eller hon faktiskt blivit förtjust i åklagaren.
Tillsist går det upp för polisen hur mordet gått till, men bevisningen är tunn, och på slutet antyds bara att hon fick en friande dom
Synd med ett sådant slut på en, i övrigt, skaplig film. 3/5 hade lätt blivit mer med ett riktigt slut.
Klassiker med Kirk Douglas i huvudrollen som Spartacus och den unga Stanley Kubrick som regisserade filmen. Douglas var även producent och bytte först ut den första regissören och tvingade Kubrik att ha kvar den kända scenen där de besegrade gladiatorerna säger "jag är Spartacus".
Fin blue-ray utgåva med bla en intervju med en riktig gammal Kirk Douglas. Tur att de textade vad han sa men var intressant att lyssna på han.
Väldigt bra film även om det fanns små störningsmoment ibland, t ex så gillar jag inte när det är helt svart i början och att de har två minuters paus i filmen är inte så jätte kul heller (hinner ändå inte gå på wc på den tiden).
Filmen bygger på en sann berättelse om slavupproret i Rom och det är många duktiga skådespelare med. Jag tycker gladiatorägaren Peter Ustinov gör en bra roll och vackra Jean Simmons som spelar slavkvinna och senare blir Spartacus fru är bra.
En som ganska snabbt försvinner från filmen som jag minns sedan barnsben o som jag gärna skulle vilja se mer av är den svarta gladiatorn som offrar sig själv för Spartacus är Woody Strode.
Lagom tempo annars, tycker moderna filmer framför allt action filmer alltid ska gå så fort och vissa äldre filmer kan däremot bli väldigt långsamma. Den här filmen var dock bra vad gäller tempo. [SPOILER
]Sorgligt slut o jag mådde dåligt när jag såg Spartacus titta efter sin fru o barn när hans att fast uppspikad på korset.
[/spoiler]
En klassiker som alla borde se någon gång i sitt liv. En fröjd att ha i min samling.
Betyget blir 8/10. Betyget MVG
Senast redigerad av bombacci 2019-02-10 kl. 15:43.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!