2022-01-11, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Den Onda Dockan 1988

Inte skrämmande men väldigt underhållande. Dockan är ikonisk i sitt utseende och den känns faktiskt levande. Skådespelet i filmen är övertygande och storyn är enkel och trovärdig. Det är dessa filmer som filmmediet uppfanns för anser jag. Enkla, underhållande, lättsmälta blockbusters.

4/5

Uppföljaren Childs Play 2 är jäkligt bra också.
3an däremot är sådär.
Citera
2022-01-11, 14:55
Medlem
Dorniers avatar
Sheba Baby (1975)

Pam Griers sista blaxplo-film. Lite tamare än Coffy (1973) och Foxy Brown (1974). Sheba Baby hade en PG-rating medan de andra var R-rated.

Pam Grier är bra annars, en sympatisk neger-tjej. Hon var ju även med i Steven Seagals film Nico (1988), men det var ju då långt efter hennes blaxplo-filmer i början av 70-talet. Hon är tuff , men inte icke-feminin. I Sheba Baby spelar hon en privatdeckare som hjälper sin far när hans firma blir attackerad av gangsters. Själva filmen är väl sådär, lite tam som sagt och med ganska kassa action-scener. Som vanligt är det tydlig 70-tals-känsla med tidstypiska kläder, musik, bilar, osv.

Betyg 2/5

Monk Higgins & Alex Brown - Sheba Baby Theme
Citera
2022-01-11, 14:59
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Spider-Man far frome home

Tycker Tom Holland har gjort den mest underhållande Spindelmannen,inte sett den senaste än.
Citera
2022-01-12, 16:02
Medlem
jsa86-xs avatar
Sin City : https://www.imdb.com/title/tt0401792/

Har sett den högt rankade Sin City. Tyckte varken att den var spännande eller underhållande. Dock så måste jag säga att det var den snyggaste svartvita filmen jag någonsin sett. Snygga effekter också. Har alltid haft svårt för "episod-filmer" och detta var inget undantag ( endast Pulp Fiction som är ett undantag ).

Är uppföljaren lik den första filmen ? Eller går det att gilla den när man inte gillat ettan ?

Betyg ? = 4 av 10
Citera
2022-01-13, 03:44
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Riktigt bra filmer som ger en rättvis bild av maffialivet (Sammy The Bull har bla bekräftat detta) extremt bra soundtrack och handling, välgjorda.

Vad är det du inte gillar med dessa?
Nu har jag även sett 3an oxå. Jag säger inte att filmerna är dåliga, men jag tycker heller inte att dem är så bra som deras betyg på IMDB, mer typ en 6-7 av 10.
Jag tror det jag inte gillar är att jag inte alls bryr mig om hur det ska gå för Corleones.
Citera
2022-01-15, 00:10
Medlem
jsa86-xs avatar
Har nu sett Scream 5 och tycker att den är kass. Verkar som att det endast är Wes Craven som kan regissera Scream, tänker även på Scream tv-serien. Denna filmen påminner mer om ettan än dom resterande uppföljarna. Många scener som är väldigt lika en hel del scener i första filmen vilket jag inte gillar utan jag tycker att det känns tjatigt. Kändes som att man inte fick lära känna dom nya karaktärerna speciellt bra. Utan mer att, den dog, den överlevde, den mördade.

Istället för att referera till så många gamla filmer så hyllade man istället två Slasher-filmskapare genom att döpa två karaktärer, den ena till Wes och den andra till Carpenter. Jag tror att detta kan vara slutet på Scream då det blir svårt att komma med nya idéer och överaskningsmoment som folk "köper".

Betyg? = 3/10
Citera
2022-01-15, 01:12
Medlem
-GGs avatar
Solace från 2015.

Den började bra, men blev sedan övertydlig och tråkig. Icke-intressant förövare, motiv och oengagerande karaktärer.
Till skillnad från vad Imdb säger räddade inte A. Hopkins denna film.

Nu ska jag kolla på Ghostbusters-filmen från förra året! Jag önskar bara att jag haft godis hemma.
Citera
2022-01-15, 01:14
Medlem
Senaste Bond.

Q är homosexuell och nya Bond är en svart kvinna. Bond nu är inte lika charmig som de gamla även om de försöker. Sevärd.
Citera
2022-01-15, 13:23
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Apocalypse Now Redux (1979) | 🌑🌑🌑🌓 |

Djupt inne i kambodjas djungel har den amerikanska översten Kurtz fullständigt tappat vettet. Med sin privata armé utför han vansinniga och blodiga räder. Han måste stoppas, motvilligt inser den amerikanska armén att de måsta lönnmörda en av sina egna. Det topphemliga updraget går till kapten Willard som mitt under brinnande Vietnamkrige tvingas färda uppför Nung-floden mot ett okänt öde.

Hyllad av många som världens bästa film men för min del har den aldrig nått några sådana höjder. Trots flera omtittningar av de olika utgåvorna. Den slår sig inte ens in bland mina topp Vietnamkrigsfilmer. Det går inte att förneka att den har flera oerhört mäktiga scener ackompanjerade av Wagner och The Doors och att den förmodligen är bland dem bästa på att visa krigets vansinne, men av någon anledning så har själva storyn aldrig varit särskilt engagerande.

Kanske har jag varit mer intresserad av historiens struligaste filmproduktion än själva slutprodukten. Kanske är Martin Sheen för anonym och slätstruken i huvudrollen. Kilgore känns mer som en parodi än en äkta person och det märks verkligen att slutet är ihoplappat med silvertejp efter Marlon Brandos divalater.

Samtidigt så lyckas den skapa oförglömliga ögonblick som sällan skådats på film och som gör den verkligen speciell. Till och med Brando på slutet orsakar rysningar med sina improviserade monologer. Den framkallar känslor som få filmer lyckas med - stundtals känns det som man är på väg ned i samma vansinnes-spiral som karaktärerna i filmen.

Det är en unik upplevelse men den innehåller också omotiverat långa partier där väldigt lite händer. Den franska kolonin är fortfarande en väldigt seg del som aldrig tycks ta slut och jag har svårt att förstå vad den har för plats i filmen.

Hur som helst så är Apocalypse Now något man måste se. Kanske blir det ens nya favoritfilm, kanske hatar man den eller kanske så har man svårt att se mästerverket i helheten som jag. Oavsett så lämnas man inte oberörd av en av filmhistoriens galnaste film i så många bemärkelser.
Citera
2022-01-15, 18:05
Medlem
Madagascars avatar
Kindergarten Teacher.

Den här filmen får högt betyg för en unik historia. Det handlar om en förskollärare som "upptäcker" ett förskolebarns talang för poesi.

Den glider förbi alla karaktärer på ett ganska ytligt vis. Men eftersom historien är så ovanlig fångar den mig.

7/10 säger jag.

Finns på SVT Play nu. Tack SVT!
Citera
2022-01-15, 19:40
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1967
Filmen var The Way West
https://www.imdb.com/title/tt0062479...nm_flmg_act_65

År 1843 bestämmer sig en mängd amerikanare att rida västerut för hoppet om ett bättre liv. Därefter börjar en lång resa (mer än två timmar av film) med Kirk Douglas, Richard Widmark, Robert Mitchum och en ung Sally Field i sin första större roll.

Karaktärerna omkring är många och allt möjligt händer. Bland de knepigaste romantiska scenerna jag sett, en del fest, dramatik som antingen är drastisk eller mest daterad och allt du kan tänka dig i en western. Lite uteblir.

Miljöerna är fantastiska med vackra dalar, mycket natur och variation av väderlekar. Musiken som ska förstärka intrycken förmedlar dock något helt annat. Ett annat soundtrack eller annorlunda användande av det som finns hade uppskattats.

Det känns tyvärr mer som en film där man slängde in så mycket som möjligt istället för att följa ett välskrivet manus. Tonen ändras efter nästan varenda scen. Från charmigt till super-seriöst, daterad action, glädje och ja.. Det mesta. Allt som händer löses upp alldeles för snabbt. Det har inte åldrats bra i många aspekter. Det är för tvära kast.

Ändå. En lång film och intresset höll sig i till viss nivå. Det som faktiskt är bra räddar den från värre nivåer. Ingen film jag kan rekommendera, men något bottennapp är den ändå inte.

Betyg från IMDB? 6,2 / 10
Mitt betyg? 5,7 / 10
Citera
2022-01-16, 00:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Eternals (2021).

Vilket skräp. Undvik i möjligaste mån.

Man verkar ha glömt bort att det inte räcker med vackra bilder, tjusiga effekter och inkludering för att en film ska bli bra.

Inget berättande trots en berättelse, ingen spänning trots hur mycket som helst att arbeta med.

Filmen är dock mycket, mycket PK-anpassad, så om det räcker för att du ska uppskatta en film, då är detta för dig.

Ur DNs recension;
«”Eternals” är en riktig inkluderingsfest. Mångkulturell till max, och till med handfast hbtq-anpassad. Här finns superhjältar i alla hudtoner och kroppsformer, från huvudpersonen Sersi till Kingo som extraknäcker som Bollywoodstjärna mellan superhjältejobben och svarta Phastos som passat på att bilda familj med sin make. Här finns också plats för en krigare med psykiska problem, en funktionsvarierad hjältinna (döv) och en hjältinna i mogen medelålder.»
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in