SSF:
Apocalypse Now Redux (1979) | 🌑🌑🌑🌓 |
Djupt inne i kambodjas djungel har den amerikanska översten Kurtz fullständigt tappat vettet. Med sin privata armé utför han vansinniga och blodiga räder. Han måste stoppas, motvilligt inser den amerikanska armén att de måsta lönnmörda en av sina egna. Det topphemliga updraget går till kapten Willard som mitt under brinnande Vietnamkrige tvingas färda uppför Nung-floden mot ett okänt öde.
Hyllad av många som världens bästa film men för min del har den aldrig nått några sådana höjder. Trots flera omtittningar av de olika utgåvorna. Den slår sig inte ens in bland mina topp Vietnamkrigsfilmer. Det går inte att förneka att den har flera oerhört mäktiga scener ackompanjerade av Wagner och The Doors och att den förmodligen är bland dem bästa på att visa krigets vansinne, men av någon anledning så har själva storyn aldrig varit särskilt engagerande.
Kanske har jag varit mer intresserad av historiens struligaste filmproduktion än själva slutprodukten. Kanske är Martin Sheen för anonym och slätstruken i huvudrollen. Kilgore känns mer som en parodi än en äkta person och det märks verkligen att slutet är ihoplappat med silvertejp efter Marlon Brandos divalater.
Samtidigt så lyckas den skapa oförglömliga ögonblick som sällan skådats på film och som gör den verkligen speciell. Till och med Brando på slutet orsakar rysningar med sina improviserade monologer. Den framkallar känslor som få filmer lyckas med - stundtals känns det som man är på väg ned i samma vansinnes-spiral som karaktärerna i filmen.
Det är en unik upplevelse men den innehåller också omotiverat långa partier där väldigt lite händer. Den franska kolonin är fortfarande en väldigt seg del som aldrig tycks ta slut och jag har svårt att förstå vad den har för plats i filmen.
Hur som helst så är Apocalypse Now något man måste se. Kanske blir det ens nya favoritfilm, kanske hatar man den eller kanske så har man svårt att se mästerverket i helheten som jag. Oavsett så lämnas man inte oberörd av en av filmhistoriens galnaste film i så många bemärkelser.