Citat:
Ursprungligen postat av
develi
”Opklaret – Drabschefens Erindringer” ska inhandlas ihop med boken "Boken om Kim Wall : När orden tar slut" av hennes föräldrar.
Fortsättningsvis ska jag fördjupa mig i Amagermannen av Poulsen då han är insatt i rättpsykiatrin kring de galna psykopaterna i den division Madsen spelar i. Hade övervägt köpa boken av Lorck men med tanke på det som katastrofala som återgivits här så slipper jag slösa pengar. Gillar inte Djursing innan mordet - för fascinerad av Madsen - men han verkar ha kommit till sans om vilket monster Madsen är så han kan få mina sekiner istället om han ger ut en ny bok.
Nej, jag har lagt ut så gott som allt som handlar om Madsen här redan, resten handlar om ubåtar i allmänhet, Nautilus i synnerhet och lite om danska flottan. Inget som intresserar dig så vitt jag vet.
Jag tyckte däremot att de delarna också var intressanta. Lorck berättar bland annat om hur han försökte få den brokiga skaran på RML att evolvera till en ubåtsbesättning, sådan som han haft under sig när han var örlogskapten i flottan. Det gick inte så bra...

Han var väldigt ambitiös, han ville bland annat att de skulle öva fri uppstigning eftersom Nautilus saknade dyksluss, och han hade redan fixat med norska marinen att de skulle få komma dit och öva i en tank, som de har för det ändamålet när de utbildar sina ubåtsmän. Men som med så mycket annat, så blev det aldrig något med det gänget. Man kan riktigt känna hans frustration.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
https://unv.is/dn.se/nyheter/varlden/loste-mordet-pa-kim-wall-nu-petas-han-fran-jobbet
Enligt Politiken finns det också en intern kritik mot Jens Møller Jensen för att försöka tjäna pengar på den tragiska händelsen men också för att polischefen tar åt sig för stor del av äran själv när det gäller utredningen.
Bara det att farhågan eller tanken på att det kan vara för vinnings skull är så mycket sämre när det är en representant för det allmänna jämfört med en övernitisk advokat som Hurtig. Jag tycker att det är lite märkligt att du inte ser skillnaden, en viss förekomst av tunnelseende finns antagligen ganska ofta, men allmänheten som brottsoffer, andra målsägande, vittnen etc är mer utsatta/beroende av det allmännas representanter än av försvarsadvokater. Att slå mynt av ett fall som fått medial uppmärksamhet är inte särskilt förtroendeingivande. De får (nästan) prata hur mycket som helst i intervjuer men lev på sin lön.
Ja, det här tänkte jag också. Møller ledde ju faktiskt ett team, men han verkar tro att han är Hjältepolisen som löste allting på egen hand. Det är orättvist mot hans medarbetare också, och skapar uppenbarligen dålig stämning.
Ja, det undergräver förtroendet för Staten. Till skillnad från när advokater gör samma sak, eftersom de är anställda av advokatbyråer, alternativt frilansar. (Sedan är det ett tråkigt faktum att advokaternas arvoden ofta måste tas från skatten ändå, p.g.a. att den förlorande parten som borde betala, inte har några pengar.)
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Rena dumheterna om vilket du skulle inse om du vore mer källkritisk.
Det du hänvisar till är i grunden en anonym källa i dansk media och anonyma sladdertackor ger jag inte ett vitten för. Det är med andra ord helt irrelevant för aktuell utredning.
Det kan likaväl vara en avundsjuk jävel som passar på. Det är på skvallernivå det du förmedlar.
Det kan ju vara någon polis - jag uppfattade för övrigt att det var flera? - som fick vara ute och leta kroppsdelar i Öresund i regn och storm i november t.ex.. Vi har meddelarfrihet i de skandinaviska länderna, och det ska vi vara glada för. Annars skulle ju ingen våga säga någonting. Man KAN inte ifrågasätta en överordnad (och poliskåren är dessutom en mycket hierarkisk organisation) helt öppet, för då lär man själv få känna av konsekvenserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Han har väl haft lika stor, om inte större möjlighet att ge en sanningsenlig bild till media under eller strax efter processen? Var han bunden av sekretess dåså är den väl inte te mindre gällande för att han kallar det "självbiografi". En självbiografi från en utredare som släpps relativt snart efter denne avslutat ett internationellt uppmärksammat styckmord är välhögst relevant att etikettera "populärkultur". Det är knappast jämförligt med exempelvis Diesens "Bevisprövning i brottmål".
Exakt så, exakt. Det gäller att smida medan järnet är varmt, och att ta med så många smaskiga detaljer som möjligt så att boken säljer bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Nej, det är inte skvallernivå. Det är sådant som dryftas inom "skrået" statstjänsteman, det aktualiseras på olika sätt som är relevant. Allmänt i förvaltningslagen om opartiskhet och jävsbestämmelser, rutiner säkerhet och effektivitet, vilket i hög grad har med förtroende att göra (Möller ska snart gå i pension men hans kollegor kanske får det mer svår utrett om vittnen och målsägande tycker sig säljas ut) .
Det är en helt annan relevans som exempelvis Kim Walls föräldrar som målsägande har som Möller som utredare aldrig kan ha.
Det fetade: är du helt dum i huvudet eller varför detta hysteriska tonläge för en högst saklig kritik? Inbillar du dig att politiets disciplinnämnd som ska granska fallet är "mördarkramare"? Ta din medicin och gå och lägg dig nu så du kommer till sans imorgon åtninstone.
Håller med här också. Det skulle vara illa nog att bli inkallad till polisförhör ändå, utan att dessutom tänka på att allt man säger kan hamna i en smaskig, ocensurerad, populärkulturell bok efteråt... I Danmark har de ju dessutom inte offentliga fuppar, så polisförhören kommer inte ut (förutom de delar som citeras i rättegången) om inte polisen läcker innehållet.
Men exakt: danska myndigheter skulle ju aldrig ha börjat utreda Møller om anklagelserna inte varit plausibla. Det är ju inget som vi här i tråden har hittat på.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Direkt källa är en mer ren bild via hans insyn i utredningen. En unik insyn som inte kan förmedlas av media eller färgas i flera led.
Hittills har ingen klagat på den fronten mig veterligt och har nån annan lust att skriva om de olika rättsfallen så är det bara att rocka loss. Det biter nog bättre än att stå som nån anonym underdog i media och gnälla. Ingen tar sånt på allvar.
Ja, det är väl klart att Møller sitter på en massa information om mordutredningen, och det är ju därför man vill läsa boken. Jag vänder mig mot att du tror att boken skulle vara
ofärgad. Det är den ju inte, Møller har självklart valt ut uppgifter (om han inte direkt ljugit, det vet vi inte heller), så att han själv ska framstå i så god dager som möjligt. Men
information sitter han på, och jag är väldigt nyfiken på alla detaljerna i mordutredningen. Lite kom ju redan ut i tidningarna när boken recenserades: t.ex. att de hade röntgat Madsen för att se om han svalt minneskortet, och alla platser där de letat efter det, där Madsen hade varit sedan sänkningen av Nautilus.
Är du KÄR i Møller, eller varför får man inte kritisera honom för dig? (Ja nu är jag nere på samma låga nivå som du.)