2018-12-10, 02:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan ju vara någon polis - jag uppfattade för övrigt att det var flera? - som fick vara ute och leta kroppsdelar i Öresund i regn och storm i november t.ex.. Vi har meddelarfrihet i de skandinaviska länderna, och det ska vi vara glada för. Annars skulle ju ingen våga säga någonting. Man KAN inte ifrågasätta en överordnad (och poliskåren är dessutom en mycket hierarkisk organisation) helt öppet, för då lär man själv få känna av konsekvenserna.
Självklart kan man det - och kan man inte säga det öppet eller till person så ska man hålla käften. Ränna i pressen som anonym är i klass med Krösa-Maja, dummaste jag hört och det vittnar om att källan vill gnälla istället för att ta tag i saken. Det sker inte ett jävla dugg via att bete sig på det där sättet, det är inte konstruktivt.
Den här vägen leder inte till annat än spekulationer och mer skitsnack i värsta fall. Han är chef för 70 fastanställda (kringpersonal lär det finnas) och det vore rent otroligt om han dög full ut åt alla i den position han har.
Den är inte mer hierarkiskt än att de själva satte dit kapten Klänning i Sverige, en rätt pinsam affär för många.
Resonerar man som dig så bejakar man snarare en förlegad syn, "Whistle blower" är aktuellt, skyddas faktiskt via facklig aspekt för att just ifrågasätta obekväma omständigheter på en arbetsplats som riskerar mörkas av personer i ledande position.
Citat:
Exakt så, exakt. Det gäller att smida medan järnet är varmt, och att ta med så många smaskiga detaljer som möjligt så att boken säljer bra.
Vilka smaskiga detaljer?
Citat:
Är du KÄR i Møller, eller varför får man inte kritisera honom för dig? (Ja nu är jag nere på samma låga nivå som du.)
Nej, du drar snarare ner mig på din patetiska nivå med din fascination över Madsen där du beter dig som en tonårig förälskad fjolla av och till. Förtjust i en mediabild som fanns innan mordet...
Jag har gång efter annan skrivit att om utredningen leder till att han begått fel ska han dömas likt alla andra.

Återigen:
Jag ifrågastätter ursprungligen en lögn från dig.
Jag ifrågasätter varför det är ett så överdrivet ståhej just kring denna bok då det finns tusentals liknande biografier sen decennier.
Jag ifrågasätter vad agendan är med att blanda ihop vad han är under utredning som inte har ett dugg med aktuellt rättsfall att göra.
Att ständigt ge sig på offer, anhöriga och nu Möller som har stöttat familjen luktar ren skit och du tycks inbilla dig att ju mer du förtalar, överdriver, har en hätsk framtoning, kränker så driver du en kamp till Madsens fördel.
Inget kunde vara mer fel eftersom sådant inte leder till en trovärdig person - du förlorar ständigt mark så vad är vitsen med att spy galla?
Senast redigerad av develi 2018-12-10 kl. 02:41.
Citera
2018-12-10, 02:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är skillnad. Som representant för allmänheten kan du ge intervjuer inom de gränser förundersökningssekretess medger. I det här utgår jag inte från allmänhetens eventuella rätt att ta del av information. Det handlar om den andra sidan av myntet, under vilka förutsättningar någon kan lämna information och när det är olämpligt. Författandet hamnar väl i förvärvskälla näringsverksamhet, och här är det knappast fråga om en lärobok i utredningsmetodik.

Det är sällsynt att en tjänsteman inom offentlig sektor tar betalt för intervjuer, men rör det deras arbete så görs det rimligtvis på arbetstid.

Tystnadsplikten, eller det etiska förhållningssätt som gäller i övrigt inom handläggningen gäller ju de ärenden man handlagt. Byläkaren kan inte heller skriva om diverse dårar han mött i yrket bara för att lämnar sin tjänst med mindre än att han anonymiserar dem rejält.
Det är fullt legalt att ge ut självbiografier och det enda som inte ska ske är brott mot sekretess.

Vad anser du om Buch-Jepsen var den kontreta frågan som har delgett en hel del från rättsfallet.
Går du i taket om han ger ut en bok?
Citat:
Det fetade: om inte FUPen är offentlig i Danmark så har danska lagstiftaren uppenbarligen inte ansett att allmänhetens intresse av att ta del av polisarbetet är speciellt prioriterat. Eller vad tror du är orsaken till att FUPen inte görs offentlig?
Du framstår mer och mer korkad i dina argument.
Vad Danmark prioriterar gällande FUP bryr jag mig inte ett dugg om beroende på att samma sorts böcker (självbiografi eller true crime genre) levereras överallt i vartenda land där det finns tillgång till rättsfall och/eller FUP.
Sök transcript så får du ordagrant vad som uttalas i rätten i USA. Betydligt mer smaskiga detaljer från BP än vad som borde ske. Där vore det mer fog om du gnällde på vad som kommer fram om de ynkliga brottslingarna du tycks vurma om.
Citat:
Men du vet väl inte ett skit om premisserna för att personen uttalar sig till media och omständigheten att hen gör det anonymt? Är inte det där ett önsketänkande?
Du kan älta till dödagar om du vill - det gör inte en anonym källa mer trovärdig, levererad i samma media som ifrågasätter Möller gällande sekretessbrott.
Snarare tvärtom, tidningen verkar vilja förstärka en bild kring honom vilket luktar skit.
Vore jag Möller skulle jag ifrågasätta Politiken.
Citera
2018-12-10, 02:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart kan man det - och kan min inte säga det öppet eller till person så ska man hålla käften. Ränna i pressen som anonym är i klass med Krösa-Maja, dummaste jag hört och det vittnar om att källan vill gnälla istället för att ta tag i saken. Det sker inte ett jävla dugg via att bete sig på det där sättet, det är inte konstruktivt.
Den här vägen leder inte till annat än spekulationer och mer skitsnack i värsta fall. Han är chef för 70 fastanställda (kringpersonal lär det finnas) och det vore rent otroligt om han dög full ut åt alla i den position han har.
Den är inte mer hierarkiskt än att de själva satte dit kapten Klänning i Sverige, en rätt pinsam affär för många.
Resonerar man som dig så bejakar man snarare en förlegad syn, "Whistle blower" är aktuellt, skyddas faktiskt via facklig aspekt för att just ifrågasätta obekväma omständigheter på en arbetsplats som riskerar mörkas av personer i ledande position.

Vilka smaskiga detaljer?
Ja, det är väl klart att Møller sitter på en massa information om mordutredningen, och det är ju därför man vill läsa boken. Jag vänder mig mot att du tror att boken skulle vara ofärgad. Det är den ju inte, Møller har självklart valt ut uppgifter (om han inte direkt ljugit, det vet vi inte heller), så att han själv ska framstå i så god dager som möjligt. Men information sitter han på, och jag är väldigt nyfiken på alla detaljerna i mordutredningen. Lite kom ju redan ut i tidningarna när boken recenserades: t.ex. att de hade röntgat Madsen för att se om han svalt minneskortet, och alla platser där de letat efter det, där Madsen hade varit sedan sänkningen av Nautilus.

Nej, du drar snarare ner mig på din patetiska nivå med din fascination över Madsen där du beter dig som en tonårig förälskad fjolla av och till. Förtjust i en mediabild som fanns innan mordet...
Jag har gång efter annan skrivit att om utredningen leder till att han begått fel ska han dömas likt alla andra.

Återigen:
Jag ifrågastätter ursprungligen en lögn från dig.
Jag ifrågasätter varför det är ett så överdrivet ståhej just kring denna bok då det finns tusentals liknande biografier sen decennier.
Jag ifrågasätter vad agendan är med att blanda ihop vad han är under utredning som inte har ett dugg med aktuellt rättsfall att göra.
Att ständigt ge sig på offer, anhöriga och nu Möller som har stöttat familjen luktar ren skit och du tycks inbilla dig att ju mer du förtalar, överdriver, har en hätsk framtoning, kränker så driver du en kamp till Madsens fördel.
Inget kunde vara mer fel eftersom sådant inte leder till en trovärdig person - du förlorar ständigt mark så vad är vitsen med att spy galla?

Det är inte alls Krösa Maja (hon ville väl vara i centrum medsina fasansfulla historier?).

Det är ju nu Möllers uppgift i någon mån att stötta familjen, men det betyder ju inte nödvändigt att han i alla lägen är schysst mot underordnade. Vilket kan vara en anledning till att såväl meddelarfriheten finns likväl som funktionen av anonym anmälan till internutredning.

Källskyddet och meddelarfriheten är ju ändå grundlagsskyddad. Det fackliga skyddet kan vara något av en chimär. På vad sätt menar du att källan ska "ta tag i saken", ordna bokbål? Hen framför en kritik som är ganska relevant. Chefen har givit ut en bok där han gör en förtjänst på en utredning som dels varit påfrestande för många inblandade men som även bekostats, inklusive Möllers lön, av det allmänna.

Det är ingen spekulation, boken är skriven. Att Möller skulle tjäna på näringsverksamheten är väl heller vare sig spekulation eller skitsnack.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-10 kl. 02:27.
Citera
2018-12-10, 02:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inte alls Krösa Maja (hon ville väl vara i centrum medsina fasansfulla historier?).

Det är ju nu Möllers uppgift i någon mån att stötta familjen, men det betyder ju inte nödvändigt att han i alla lägen är schysst mot underordnade. Vilket kan vara en anledning till att såväl meddelarfriheten finns likväl som funktionen av anonym anmälan till internutredning.

Källskyddet och meddelarfriheten är ju ändå grundlagsskyddad. Det fackliga skyddet kan vara något av en chimär. På vad sätt menar du att källan ska "ta tag i saken", ordna bokbål? Hen framför en kritik som är ganska relevant. Chefen har givit ut en bok där han gör en förtjänst på en utredning som dels varit påfrestande för många inblandade men som även bekostats, inklusive Möllers lön, av det allmänna.
Varken du eller jag vet hur det ligger till. Det vi vet är att det är en anonym källa och för min del luktar det skit.

Fortsättningsvis är det knappast Möller som är huvudområde i denna tråd, och än mindre den värste - det är snarare Madsen som har mördat Kim.
Ska du diskutera källskydd, insyn, yttrandefrihet, arbetsmiljö så sker det inte med mig just är.
JÄVLAR vad du drar off topic hela tiden.
Senast redigerad av develi 2018-12-10 kl. 02:32.
Citera
2018-12-10, 02:32
Medlem
Citat:
Det är fullt legalt att ge ut självbiografier och det enda som inte ska ske är brott mot sekretess.

Vad anser du om Buch-Jepsen var den kontreta frågan som har delgett en hel del från rättsfallet.

Du framstår mer och mer korkad i dina argument.
Vad Danmark prioriterar gällande FUP bryr jag mig inte ett dugg om beroende på att samma sorts böcker (självbiografi eller true crime genre) levereras överallt i vartenda land där det finns tillgång till rättsfall och/eller FUP.
Sök transcript så får du ordagrant vad som uttalas i rätten i USA. Betydligt mer smaskiga detaljer från BP än vad som borde ske. Där vore det mer fog om du gnällde på vad som kommer fram om de ynkliga brottslingarna du tycks vurma om.

Du kan älta till dödagar om du vill - det gör inte en anonym källa mer trovärdig, levererad i samma media som ifrågasätter Möller gällande sekretessbrott.
Snarare tvärtom, tidningen verkar vilja förstärka en bild kring honom vilket luktar skit.
Vore jag Möller skulle jag ifrågasätta Politiken.

Det fetade, fast du är väl kverulant, om man ska döma av din argumentation. Möller är väl bara något tondöv.

Det är ju du som är korkad och försöker blanda bort korten. Att allmänheten kan ha ett befogat intresse att få information betyder inte att det inte kan eller bör balanseras av begränsningar i hur, vilken omfattning etc allmänhetens representanter ska lämna ut den. Allmänhetens representanter som polis och åklagarehar ju ett långsiktigt behov att få information från allmänheten, som i regel inte är överförtjusta att informeras om

Menar du att det fanns en negativ bild av honom innan, intressant, det har jag missat. Vad gäller det (eftersom du menar att de vill förstärka en bild)?

Jag vet inte vad du menar med att gnälla om USA. I USA har de legal bevisvärdering, något som händelsevis ofta gynnar dina älskade psykopater.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-10 kl. 02:41.
Citera
2018-12-10, 02:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Det fetade, fast du är väl kverulant, om man ska döma av din argumentation. Möller är väl bara något tondöv.

Menar du att det fanns en negativ bild av honom innan, intressant, det har jag missat. Vad gäller det (eftersom du menar att de vill förstärka en bild)?
Nej - det är din vantolkning. Det finns ingen negativ bild men jag förstår att du är sugen..
Jag skriver att det skrevs samtidigt som politiken ifrågasatte terrordådet.

För väl tredje eller fjärde gången frågar jag om din selektiva pseudomoral:
Citat:
Citera
2018-12-10, 02:47
Medlem
Citat:
Nej - det är din vantolkning. Det finns ingen negativ bild men jag förstår att du är sugen..
Jag skriver att det skrevs samtidigt som politiken ifrågasatte terrordådet.

För väl tredje eller fjärde gången frågar jag om din selektiva pseudomoral:

Jag driver med dig för du uttryckte dig slarvigt med att Politiken skulle vilja förstärka en bild.

Om du ansträngde dig lite för att läsa vad någon skriver så kanske du skulle noterat att jag svarat på din fråga några inlägg tillbaka.

För övrigt är omöjligt att gå i taket, du ockuperar redan det utrymmet med ditt hysteriska flaxande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-10 kl. 02:49.
Citera
2018-12-10, 02:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag driver med dig för du uttryckte dig slarvigt med att Politiken skulle vilja förstärka en bild.

Om du ansträngde dig lite för att läsa vad någon skriver så kanske du skulle noterat att jag svarat på din fråga några inlägg tillbaka.
Jag ska ha ett konkret svar om just Buch-Jepsen på identiskt samma sätt som vi talar specifikt om Möller då det inkluderar samma rättsfall.
Inte nån jävla flum i utsvävande termer som drar off topic.
Citat:
Förresten så undrar jag varför du inte opponerar dig på den mycket långa artikel om utredningen som Jacob Buch-Jepsen gav som intervju. Väldigt intressant insyn i Madsens narcissism och hur han ämnade sätta dit honom:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Gör du skillnad på vad allmänheten ska ta del av gällande artiklar versus bokform? Om nu ÅK inom en snar framtid ämnar göra en tillbakablick på sina rättsfall som ÅK i bokform när han nu bytt yrke - mår du illa då över att han profiterar?
Edit.
Glöm inte att du ska förhålla dig till dina argument att Danmark inte släpper nån FUP om det så är artiklar om förundersökningen eller om det sker via böcker:
Citat:
om inte FUPen är offentlig i Danmark så har danska lagstiftaren uppenbarligen inte ansett att allmänhetens intresse av att ta del av polisarbetet är speciellt prioriterat. Eller vad tror du är orsaken till att FUPen inte görs offentlig?
Senast redigerad av develi 2018-12-10 kl. 02:56.
Citera
2018-12-10, 03:01
Medlem
Citat:
Varken du eller jag vet hur det ligger till. Det vi vet är att det är en anonym källa och för min del luktar det skit.

Fortsättningsvis är det knappast Möller som är huvudområde i denna tråd, och än mindre den värste - det är snarare Madsen som har mördat Kim.
Ska du diskutera källskydd, insyn, yttrandefrihet, arbetsmiljö så sker det inte med mig just är.
JÄVLAR vad du drar off topic hela tiden.

Det vi vet är att chefen för grova brott skaffat sig en förvärvskälla näringsverksamhet jämte sin skattefinansierade offentliga anställning. I vilken han ger ut en bok om uppmärksammade fall varav ett ett uppmärksammat styckmord i närtid. Boken diskuterades i denna tråd på grund av den anledningen väl?

Du verkar ju inte riktigt sund mellan öronen på något sätt. Det är väl självklar att man ska hålla en polischef till väsentligt högre standard än en pervers styckmördare? Detfinns ingen utomatisk motsättning i att Madsen kan vara ett äckel men att Möllers författande kan lukta skit, och det för olika grupper (underordnade kollegor, inblandade i fallen, då avser jag fränst på BOs sida, en brottmålsprocess är väl oftast jobbigast för dem).
Citera
2018-12-10, 03:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Det vi vet är att chefen för grova brott skaffat sig en förvärvskälla näringsverksamhet jämte sin skattefinansierade offentliga anställning. I vilken han ger ut en bok om uppmärksammade fall varav ett ett uppmärksammat styckmord i närtid. Boken diskuterades i denna tråd på grund av den anledningen väl?

Du verkar ju inte riktigt sund mellan öronen på något sätt. Det är väl självklar att man ska hålla en polischef till väsentligt högre standard än en pervers styckmördare? Detfinns ingen utomatisk motsättning i att Madsen kan vara ett äckel men att Möllers författande kan lukta skit, och det för olika grupper (underordnade kollegor, inblandade i fallen, då avser jag fränst på BOs sida, en brottmålsprocess är väl oftast jobbigast för dem).
Här beskriver ÅK hur han samverkar med Möller för att sätta dit Madsen. Sånt där som är intressant att ta del av som aldrig kommer med i domslut, media, FUP. Bara fragment men intressant för allmänheten att ta del av hur snacket gått, vilka strategier de kommer fram till i samverkan:
Citat:
Jakob Buch-Jepsen ber om en paus och går ut och ringer förundersökningsledaren från Köpenhamnspolisen, Jens Möller-Jensen.

– Vi diskuterade saken och kom fram till att: Nu kör vi. Vi försöker få ut så mycket detaljer som möjligt från Madsen.
Citera
2018-12-10, 03:12
Medlem
Citat:
Jag ska ha ett konkret svar om just Buch-Jepsen på identiskt samma sätt som vi talar specifikt om Möller då det inkluderar samma rättsfall.
Inte nån jävla flum i utsvävande termer som drar off topic.

Edit.
Glöm inte att du ska förhålla dig till dina argument att Danmark inte släpper nån FUP om det så är artiklar om förundersökningen eller om det sker via böcker:

So? Åklagaren är ändå den som beslutar om förundersökningssekretessens omfattning i Sverige i vart fall. Att tillhandahålla information i en intervju är väsenskilt från att ge ut en bok i kategori som väl faller under populärkultur (jo, jag skulle nog kalla denna självbiografi för populärkultur). Du kan ju jämföra med meddelarfriheten, att meddela en journalist eller författare (men inte att skriva själv).

Det är inte något "jävla flum" bara för att du har svårt att ta till dig det.
Citera
2018-12-10, 03:25
Medlem
develis avatar
Citat:
So? Åklagaren är ändå den som beslutar om förundersökningssekretessens omfattning i Sverige i vart fall. Att tillhandahålla information i en intervju är väsenskilt från att ge ut en bok i kategori som väl faller under populärkultur (jo, jag skulle nog kalla denna självbiografi för populärkultur). Du kan ju jämföra med meddelarfriheten, att meddela en journalist eller författare (men inte att skriva själv).

Det är inte något "jävla flum" bara för att du har svårt att ta till dig det.
Danskar erhåller inte FUP. Det är samma detaljer som framkommer oavsett bok eller artikel.
Du tycks inte begripa att du för ett cirkelresonemang och talar emot dig själv:
Citat:
om inte FUPen är offentlig i Danmark så har danska lagstiftaren uppenbarligen inte ansett att allmänhetens intresse av att ta del av polisarbetet är speciellt prioriterat.
För övrigt frågade jag om du skulle mala likadant om Buch-Jepsen ger ut en bok såsom du förfasas.

Kör du samma hysteri mot alla självbiografier från personer inom mordroteln eller är det specifikt Möller som du hängt upp dig på?
Både Dahl och Bent Isager är omtalade gånger flera i tråden, även Kragh. Ingen reaktion på profitering? Båda böckerna finns specade via mig:
Citat:
1. Bent Isager-Nielsen's "Man jager et bæst og fanger et menneske" är "tidligere drabschef".
Beskrivning om författaren utifrån boken:

"Med udgangspunkt i virkelige mordgåder og deres opklaring fortæller han om politiets efterforskningsarbejde, om retsmedicin, afhøringsteknik og kriminalvidenskab, for slet ikke at nævne de mere moderne discipliner som DNA-registrering og gerningsmandsprofilering, som Bent Isager-Nielsen var med til at få indført her i landet. Med mere end 20 år med drab på første hånd er Bent Isager-Nielsen en af Danmarks mest garvede drabsefterforskere."
https://www.saxo.com/dk/man-jager-et..._9788711420485

Boken handlar om "alle de begreber, vi glimrende kender fra nutidens tv-krimier – det anonyme og distante samfund, kriminalitetsanalyse, gerningsmandsprofilering, fjerndrab, udenlandske erfaringer, DNA som værktøj osv. Alt sammen eksemplificeret på konkrete kriminalsager, hvoraf de fleste altså er kendte fra Rejseholdet* (..)"
http://www.kulturkapellet.dk/sagpros...else.php?id=63
*Rejseholdet är en tv-serie, Mordkommissionen, som byggde på autentiska händelser.

2. Ove Dahl's "Nye sager" (medförfattare Stine Bolther) är f.d "tidligere drabschef":

"I Drabschefen – nye sager fortæller tidligere drabschef for Københavns Politi, Ove Dahl, om efterforskningsarbejdet ved de mest opsigtsvækkende mord, han har stået i spidsen for at opklare. Han beskriver en række nye sager, der har domineret i medierne, og hvis råhed og brutalitet har gjort et stærkt indtryk på den garvede efterforskningsleder. I bogen tager Ove Dahl læserne med tæt på den barske virkelighed og giver et unikt indblik i politiets arbejde."
https://www.saxo.com/dk/drabschefen-..._9788740011883
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Sånt här som är lite mer privat och visar de extrema kontrasterna är intressant att ta del av:
Citat:
Midt i efterforskningen af den meget omtalte sag fødte Jens Møllers datter sit første barn. Og det malede kontrasten mellem liv og død, god og ond, op for den følsomme drabschef.
https://ekstrabladet.dk/112/drabschef-udgiver-bog-broed-sammen-i-graad-under-ubaadssagen/7364847
Buch-Jepsen beskriver i intervjun att han kände sig oerhört frustrerad över att möta Kims pojkvän och familj med tanke på det lidande de gick igenom.
En bok av honom skulle vara lika intressant, då skulle han och Möller komplettera varandra ypperligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in