Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Har beställt den som Julklapp till mig själv! Den handlar snarast om Kriminologi/Dokumentär gissar jag. Jag får väl avvakta till jag läst den innan jag recenserar den.
Kan du inte lägga ut lite ur den här sedan..? Det är ju bra om man kan sprida kostnaderna. Jag skaffade ju domen och Lorcks bok och har lagt ut mycket här, och är beredd att lägga ut mer vid begäran. (Ja, jag har bara sagt att Møller var omoralisk när han skrev boken. Jag har inte sagt att jag inte vill veta vad som står i den!

)
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det är fullständigt absurt att överreagera angående detta mord som nån moralens väktare och förfasas. Han skriver om flertal rättsfall då han arbetat i 37 år inom polisen och boken är en självbiografi.
Det är en genré som är vida känd över hela världen och det är snarare en mer ren bild att ta del av än via färgad media - om det så är allt från FBI ner till kriminalare i Danmark dvs polisiärt utredningarbete.
... eller varför inte uppgifter från detta forum där vantolkningarna frodas?
-----
Boken är en självbiografi likt många andra inom mordroteln - internationellt som nationellt - och journalisten han skriver ihop med har samarbetat innan med Bent Isager-Nielsen och Ove Dahl.
De böcker som togs upp i rätten som Madsen läste - bl.a Amagermannen som dömdes i slutet på dec 2011. Det finns mängder av böcker om honom.
Förfasas du över det rättsfallet också?
Möller analyseras av Bodström. Är det ramaskri? Hurtig sitter i tv och insinuerar att den friade brodern till NB kan vara skyldig? Nåt att bita i?
Fortsättningsvis har hon även skrivit ihop med rättsmedicinare Hougen.
Ja, men då kunde han ha börjat med en volym om fallen som låg 20-37 år tillbaka i tiden, och inte med helt färska fall där känslorna fortfarande svallar i båda läger s.a.s.. Det var ytterst opassande och spekulativt.
En mer ren bild?

Det där var kul. Självklart blir det inte en opartisk bild, utan polischefen kommer såklart att utesluta eller tona ner eventuella misstag han gjort, och måla upp en bild av sig själv som Hjältepolisen. På samma sätt som han gjorde när han vek ut sig (ja inte bokstavligt då) i herrtidningen. Även det fruktansvärt opassande, och då var fallet inte ens avslutat än.
Han hade en spökskrivare alltså? Det hade jag missat. Han kan alltså inte ens skriva själv..?
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
”Opklaret – Drabschefens Erindringer” ska inhandlas ihop med boken "Boken om Kim Wall : När orden tar slut" av hennes föräldrar.
Då kanske du också kan lägga ut lite ur "Opklaret" här? Så sprider vi kostnaderna lite. Boken om Kim är jag inte intresserad av, men det kan ju finnas andra här som är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Kriminologi är väl en variant av sociologi? Du ser väl LGWPs förtjusning i statistiska sannolikhetsteorier (där han ofta får rätt)?
Vet inte hur det räknas, men de överlappar varandra i alla fall. I båda ämnena studerar man vilka faktorer under uppväxtåren - t.ex. känslomässiga, socioekonomiska - som kan göra människor till brottslingar.