2018-12-10, 00:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är skvallernivå när nån anonym person sitter och snackar en massa skit utan att stå fram. och det vet du likaväl som mig men ska försvara dig in absurdum.
Den dagen Möller blir anmäld, när tönten vågar stå för sitt skitsnack då är det en möjlighet att det ligger nåt i det - men inte ens då.
Det kan likaväl vara ren avundsjuka och rent förtal vilket man ska vara jävligt på det klara med och ta saker med en nypa salt likaväl som att granska källor och mediauppgifter.

Ska det inte upp i disciplinnämnden? Det är ju inte så att de brukar dra upp något ur röven liksom. Det där med "avundsjuka" är ju tyvärr ofta den klenes försvar mot relevant kritik. Ett slags stoppa huvudet i den varma sköna sanden.

Vare sig Politiken eller SvD är ju några skittidningar precis även om det mesta var "bättre förr".

Man skulle tro du kopierat Merwinnas poster där hon argumenterade mot Madsens skuld.
Din teori om källskyddet är något som Dan Eliasson skulle kunna kläcka ur sig. Bodströms "torped", mannen som gav den svenska korruptionen och grundlagsbrottet mot efterforskningsförbudet ett ansikte. Det finns en anledning till att funktionen anonym anmälan finns till internutredningar. Särskilt när det gäller personer i ledande/chefsposition.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-10 kl. 00:11.
Citera
2018-12-10, 00:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är skvallernivå när nån anonym person sitter och snackar en massa skit utan att stå fram. och det vet du likaväl som mig men ska försvara dig in absurdum.
Den dagen Möller blir anmäld, när tönten vågar stå för sitt skitsnack då är det en möjlighet att det ligger nåt i det - men inte ens då.
Det kan likaväl vara ren avundsjuka och rent förtal vilket man ska vara jävligt på det klara med och ta saker med en nypa salt likaväl som att granska källor och mediauppgifter.
Citat:
Det fetade: är du helt dum i huvudet eller varför detta hysteriska tonläge för en högst saklig kritik? Inbillar du dig att politiets disciplinnämnd som ska granska fallet är "mördarkramare"? Ta din medicin och gå och lägg dig nu så du kommer till sans imorgon åtninstone.
Debatten har gått i tråden sen över en månad och du vet mycket väl utgångspunkten denna gång - då som nu.
Så dämpa ner dig med invektiv, du framstår desperat.
Citera
2018-12-10, 00:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ska det inte upp i disciplinnämnden? Det är ju inte så att de brukar dra upp något ur röven liksom. Det där med "avundsjuka" är ju tyvärr ofta den klenes försvar mot relevant kritik. Ett slags stoppa huvudet i den varma sköna sanden.

Man skulle tro du kopierat Merwinnas poster där hon argumenterade mot Madsens skuld.
BROTT MOT TYSTNADSPLIKTEN, JA. GÄLLANDE RÄTTSFALL TERRORDÅD.

Det andra dravlet är via anonym källa som tycker han tagit åt sig för mycket av äran som inte har ett jota med utredningen att göra.
Du blandar äpplen och päron hej vilt.

Se för övrigt tillägg på ditt tillägg i föregående svar.
Citera
2018-12-10, 00:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
.

"– Jag skrev den efter att klara upp mina tankar efter chocken, säger Steen Lorck."
(..) "jag beskriver naturligtvis Peter Madsens och hans karaktär och psyke, som jag själv upplevde det, säger Steen Lorck."

https://www.expressen.se/kvallsposte...ntera-chocken/

Nio år ihop med Madsen.

Ja, det är ju svårare att skriva om något som man inte upplevde det...

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det intressanta, som jag ser, fram emot är hur dom så skickligt lyckades lösa det "perfekta mordet".

Ja, dom hade ju bara halva den danska statsbudgeten det året till sitt förfogande... Kanske lite mer, kanske lite mindre. För övrigt måste du beundra Madsen mycket, när du säger att han "begick det perfekta mordet". Det var ju precis det han inte gjorde. Han hade en helt orealistisk plan, och klantade dessutom till det sanslöst mycket i uppstädningsfasen efteråt.

Citat:
Jag ifrågasätter inte domen utan att en statstjänsteman så att säga skriver populärkultur om ett ärende han varit involverad i. Han är väl också jurist, vill man ha sakkunskap om psykopater eller narcissister fungerar så är det väl vettigare att konsultera en psykiatriker eller måhända beteendevetare.

Att säga att det är "bra att skriva för att bearbeta" det håller inte riktigt för den yrkeskategorin. Du ska klara tunga utredningar, kanske även sådana där du hotas, utan att behöva pladdra till ovidkommande . Men de verkar ha problem med det i Danmark, var det inte förre PET chefen som hade lite väl mycket vind i truten? Det skulle ju kanske vara mindre oetiskt om förtjänsten helt gick till något välgörande ändamål. Donald Rumsfeld ger ju hela förtjänsten av hans memoarer går till en fond som stödjer välgörenhetsorganisationer med inriktning mot militärveteraner. Men hans memoarer är dock ändå genuint av allmänintresse och väsentlig ur demokratisk aspekt.

Det är oetiskt, ja. Det är att utnyttja sin offentliga ställning, sin skattefinansierade tjänst, och att tjäna pengar på känslig och eventuellt t.o.m. konfidentiell information som man fått till sig genom denna tjänst.

Nej, med det resonemanget kan ju vårdpersonal också börja skriva böcker om patientfall som gjort dem illa berörda, och med alla uppgifter utskrivna så att patienterna går att identifiera... Och säga att dom bara gör det för att "bearbeta". Sämsta ursäkten hittills (nu har jag i och för sig aldrig hört Møller själv använda den ursäkten heller).

Citat:
Jag betecknar det INTE som du så nedsättande, utan att läst boken, benämner populärkultur, snarast som en dokumentär skildring av de fall som varit mest genomgripande ur sitt perspektiv som Chef för grova brott.

Det är väl klart att det är populärlitteratur, när han skriver med allmänheten som målgrupp. I annat fall hade han skrivit en lärobok för blivande jurister eller poliser.
Citera
2018-12-10, 00:15
Medlem
develis avatar
Citat:
VAD?!
Det som är ursprunget är en lögn från vederbörande dvs att det skrivs som om ATT han begått ett sekretessbrott - vilket är fel då han är under utredning.

Jag försvara knappast Möller och har skrivit flera ggr att om han begått fel så ska han dels granskas och dels stå för det han felaktigt gjort.

Jämför mig för i helvete inte med nån absurd argumentation om den perverse psykopaten Madsens oskuld!
Citera
2018-12-10, 00:16
Medlem
Citat:
Debatten har gått i tråden sen över en månad och du vet mycket väl utgångspunkten denna gång - då som nu.
Så dämpa ner dig med invektiv, du framstår desperat.

Dämpa ned dig själv. Jag följer inte denna tråd speciellt, jag kikar in i den sporadiskt, det kan gå veckor mellan tillfällena och idag råkade jag se att boken diskuterades och kastade in min tvåkrona. Sorry om du fann det traumatiskt på något sätt.
Citera
2018-12-10, 00:18
Medlem
Citat:
VAD?!
Det som är ursprunget är en lögn från vederbörande dvs att det skrivs som om ATT han begått ett sekretessbrott - vilket är fel då han är under utredning.

Jag försvara knappast Möller och har skrivit flera ggr att om han begått fel så ska han dels granskas och dels stå för det han felaktigt gjort.

Jämför mig för i helvete inte med nån absurd argumentation om den perverse psykopaten Madsens oskuld!

Din argumentation om att anklagelserna/kritiken mot Möller nog är grundade i avundsjuka är lika fläng.
Citera
2018-12-10, 00:23
Medlem
Citat:
Jag betecknar det INTE som du så nedsättande, utan att läst boken, benämner populärkultur, snarast som en dokumentär skildring av de fall som varit mest genomgripande ur sitt perspektiv som Chef för grova brott.

Han säljer in boken med fall som berört honom, gör han inte, som ett löfte om lite splatter? Som hans arbetsgivare kanske kastat upp 4tkr i timmen eller mer för att han ska bearbeta hos psykolog vid ett fall som säkert är psykiskt slitigt på många sätt.
Citera
2018-12-10, 00:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju svårare att skriva om något som man inte upplevde det...
Vad är det du inte begriper?
Lorck är bedragen på plats av en manipulativ person med grav psykopati sen nio år tillbaka. Att han både är chockad och inte kan tolka Madsen är fullständigt begripligt.
Han är en äldre man som knappast har insyn i vad begreppet psykopati innebär såsom det debatterats i denna tråd som exempel.
För det andra har han som sagt en personlig relation i direkt närhet. Det är smärtsamt.
Han ska leva med att vara grundlurad och den nivån lär inte nån annan matcha som enbart sett honom via media och fascinerats av hans person.

Han har däremot medgett att han känner avsmak för honom och vill inte se honom i ögonen mer.
Att det sen sitter hårt är begripligt och är ofattbart är begripligt - det är en mycket vanligt reaktion gällande den typ av person Madsen är då han lyckas leva två liv parallellt mot vem han egentligen är.

Han har spelat rollspel, han är en falsk dubbelnatur på samma sätt som Amagermannen i Danmark och internationellt finns det många exempel, de flesta dock seriemördare.
I Sverige är den kvinnohuldande Kapten Klänning samma skit.
Citera
2018-12-10, 00:28
Medlem
Citat:
VAD?!

Skänker Möller bort förtjänsten för boken? Kommer den att reas ut direkt till självkostnadspris, eller "slår han mynt" av ett internationellt uppmärksammat styckmord som nog varit slitigt för inblandade att måsta vara del av?
Citera
2018-12-10, 00:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Dämpa ned dig själv. Jag följer inte denna tråd speciellt, jag kikar in i den sporadiskt, det kan gå veckor mellan tillfällena och idag råkade jag se att boken diskuterades och kastade in min tvåkrona. Sorry om du fann det traumatiskt på något sätt.
Nej, jag märker det. Du har noll koll om turerna och rör hej vilt oavsett om du anser att allmänhetens intresse av att kunna ta del av en polisutredning inte är prioriterat.
Citat:
Din argumentation om att anklagelserna/kritiken mot Möller nog är grundade i avundsjuka är lika fläng.
Oavsett vad det bottnar i - vilket är skit det samma - så är det en feg person i klass med en skvallerkärring som springer till media istället för att stå för sin åsikt eller iscensätta samtal och internutredning på plats.
Sensmoralen är att den personen absolut inte ska tas för en sanning förrän andra omständigheter råder och det är idag inte nåt som gäller aktuell utredning.
Citera
2018-12-10, 00:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Har beställt den som Julklapp till mig själv! Den handlar snarast om Kriminologi/Dokumentär gissar jag. Jag får väl avvakta till jag läst den innan jag recenserar den.

Kan du inte lägga ut lite ur den här sedan..? Det är ju bra om man kan sprida kostnaderna. Jag skaffade ju domen och Lorcks bok och har lagt ut mycket här, och är beredd att lägga ut mer vid begäran. (Ja, jag har bara sagt att Møller var omoralisk när han skrev boken. Jag har inte sagt att jag inte vill veta vad som står i den! )

Citat:
Det är fullständigt absurt att överreagera angående detta mord som nån moralens väktare och förfasas. Han skriver om flertal rättsfall då han arbetat i 37 år inom polisen och boken är en självbiografi.

Det är en genré som är vida känd över hela världen och det är snarare en mer ren bild att ta del av än via färgad media - om det så är allt från FBI ner till kriminalare i Danmark dvs polisiärt utredningarbete.
... eller varför inte uppgifter från detta forum där vantolkningarna frodas?

-----

Boken är en självbiografi likt många andra inom mordroteln - internationellt som nationellt - och journalisten han skriver ihop med har samarbetat innan med Bent Isager-Nielsen och Ove Dahl.
De böcker som togs upp i rätten som Madsen läste - bl.a Amagermannen som dömdes i slutet på dec 2011. Det finns mängder av böcker om honom.
Förfasas du över det rättsfallet också?
Möller analyseras av Bodström. Är det ramaskri? Hurtig sitter i tv och insinuerar att den friade brodern till NB kan vara skyldig? Nåt att bita i?

Fortsättningsvis har hon även skrivit ihop med rättsmedicinare Hougen.

Ja, men då kunde han ha börjat med en volym om fallen som låg 20-37 år tillbaka i tiden, och inte med helt färska fall där känslorna fortfarande svallar i båda läger s.a.s.. Det var ytterst opassande och spekulativt.

En mer ren bild? Det där var kul. Självklart blir det inte en opartisk bild, utan polischefen kommer såklart att utesluta eller tona ner eventuella misstag han gjort, och måla upp en bild av sig själv som Hjältepolisen. På samma sätt som han gjorde när han vek ut sig (ja inte bokstavligt då) i herrtidningen. Även det fruktansvärt opassande, och då var fallet inte ens avslutat än.

Han hade en spökskrivare alltså? Det hade jag missat. Han kan alltså inte ens skriva själv..?

Citat:
”Opklaret – Drabschefens Erindringer” ska inhandlas ihop med boken "Boken om Kim Wall : När orden tar slut" av hennes föräldrar.

Då kanske du också kan lägga ut lite ur "Opklaret" här? Så sprider vi kostnaderna lite. Boken om Kim är jag inte intresserad av, men det kan ju finnas andra här som är det.

Citat:
Kriminologi är väl en variant av sociologi? Du ser väl LGWPs förtjusning i statistiska sannolikhetsteorier (där han ofta får rätt)?

Vet inte hur det räknas, men de överlappar varandra i alla fall. I båda ämnena studerar man vilka faktorer under uppväxtåren - t.ex. känslomässiga, socioekonomiska - som kan göra människor till brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in