2018-10-23, 07:55
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast åklagaren vill ju lägga till brott mot griftefriden. Att en mördare transporterar en kropp från mordplats till dumpningsplats ingår väl liksom i "paketet" mord. Men lagstiftningen eller tänkandet kanske har ändrats de senaste åren.

En annan anledning till att det inte går att fastställa dödsorsak kan ju vara att huvudet saknas. Men bara en spekulation.

Om Tess hade dött själv av en överdos hemma hos honom, eller i hans bil tror jag inte på, speciellt inte i bilen för då var han ju vaken själv. Att dö av en överdos tar ganska lång tid. Möjligen om hon sov över, han somnade först. Men då borde han ju ha sagt det vid första förhöret och erkänt det direkt. För det är väl inte speciellt långt straff för brott mot griftefriden? Nu riskerar han ju bra mycket mer.

Jag börjar tro att det är en skum en, MGM.

För en i övrigt frisk person att dö i överdos kanske inte går så fort. Den bild jag får av Tess hälsa är ju att hon troligen hade ätstörning. Hon kan ha haft dåligt näringstillstånd. Alkohol i olika stadier av nedbrytning påverkar hjärtrytmen och det gör vissa antidepressiva också. Ovanpå detta koka. Ett kammarflimmer vore inte otänkbart och det dödar genast. Mors subita.

Det går an att sitta här i lugn och ro, spik nykter och kalkylera vilket som är det mest rationella tillvägagångssättet om man till exempel skulle ha ett lik hos sig. Fram med papper och färgpenna och gör en mind-map!

Oförberedd, full och påtänd mitt i natten finns en uppenbar risk för mindre rationella handlingar, som det sedan, som någon påpekade, kan vara svårt att backa ifrån.

Att försöka moltiga sig ur situationen är troligen också suboptimalt. Antagligen kan försvarsadvokaten tipsa om alternativa tillvägagångssätt.
Citera
2018-10-23, 08:59
Medlem
Citat:
" Åklagarens hypotes är att Tess mördats på "okänd plats i Storstockholmsområdet" och att kroppen sedan flyttats till skogsområdet där den senare hittades.Under häktningsförhandlingen begärdes företagaren även häktad för brott mot griftefriden "på olika platser, bl.a. inom Sigtuna kommun" men tingsrätten valde att endast häkta honom för mord."

Brottsplatsen är alltså fortfarande okänd, varken hos MGM eller hemma hos Tess.

Och brott mot griftefriden på "olika platser".......bl.a inom Sigtuna kommun.

Vad har kroppen utsatts för???

Någon skrev kanske brand, men det tror jag är helt uteslutet på fyndplatsen och/eller utomhus överhuvud taget pga den starka torkan och eldningsförbud. En brand hade uppmärksammats mycket snabbt av allmänheten i området och/eller andra områden. Sedan identifierades hon rätt fort ändå, tycker jag.

Har kroppen flyttats flera gånger?

Att han är häktad/åtalad för brott mot giftefriden på olika platser innebär att åklagaren inte vet exakt var brottet begicks och det är för att häktningen/åtalet inte ska ogillas på grund utav att åklagaren lämnat uppgifter som inte går att styrka. Tex om en person mördas på Jarlsgatan och det står en annan gata i åklagarens stämningsansökan kan GM frikännas eftersom åtalet ogillas av lagmannen (domaren).
Citera
2018-10-23, 09:15
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbonden
Jag googlade lite på pejling eftersom jag tycker telefonen är viktig även den häktades mobil. Det finns en app som tydligen visar master mm men jag är så okunnig på detta område.

Någon av er andra kanske kan kolla detta. Det är ju inte bara att tömma master behövs domstolsbeslut och ett brott med viss straffskala tror det kallas tvångsåtgärd.

Skulle vara mycket intressant att veta ang masterna enda till Atlanda och runt nacys t,s bostad och den nu häktade

En sak till .att ingen granne reagerat på katternas "skrik" borde ju höras väl hur bodde T

Hittade denna http://www.vagbrytarenstockholm.se/hittasandarna/sverige/index.htm men jag har bara min telefon och när jag klickar på kartorna blir bilden så liten.
Någon annan som har dator som vill pröva?
Citera
2018-10-23, 09:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Att han är häktad/åtalad för brott mot giftefriden på olika platser innebär att åklagaren inte vet exakt var brottet begicks och det är för att häktningen/åtalet inte ska ogillas på grund utav att åklagaren lämnat uppgifter som inte går att styrka. Tex om en person mördas på Jarlsgatan och det står en annan gata i åklagarens stämningsansökan kan GM frikännas eftersom åtalet ogillas av lagmannen (domaren).
Det är inte de uppgifter som lämnas i häktningsframställan som avgör om åtalet ska ogillas, och det är inte lagmannen som fattar beslutet.

Om en kropp transporteras olovligen från en plats till en annan sker griftefridsbrottet på ett flertal platser, startpunkten, slutpunkten och alla punkter däremellan.
Citera
2018-10-23, 09:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Bara för att förtydliga så är INTE MGM häktad för brott mot griftefriden.

Åklagaren ville detta, men det gick inte igenom i Tingsrätten.
Citera
2018-10-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte de uppgifter som lämnas i häktningsframställan som avgör om åtalet ska ogillas, och det är inte lagmannen som fattar beslutet.

Jag skrev stämningsansökan. Och det är lagmannen samt nämndemännen som beslutat det.

Om en kropp transporteras olovligen från en plats till en annan sker griftefridsbrottet på ett flertal platser, startpunkten, slutpunkten och alla punkter däremellan.

Absolut kan det vara så, men det är nog mera troligt att man inte vet var brottet/brotten exakt begicks..
Citera
2018-10-23, 09:32
Medlem
Citat:
Bara för att förtydliga så är INTE MGM häktad för brott mot griftefriden.

Åklagaren ville detta, men det gick inte igenom i Tingsrätten.

Nej det är möjligt, jag svarade bara på en kommentar kring det.
Då verkar det ännu troligare att det inte är fastställt var det brottet begicks
Citera
2018-10-23, 09:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Absolut kan det vara så, men det är nog mera troligt att man inte vet var brottet/brotten exakt begicks..
Du lade in "Jag skrev stämningsansökan. Och det är lagmannen samt nämndemännen som beslutat det." i mitt inlägg. Jag antar att du menade det som ett svar till mig. Det är rättens ordförande med nämndemännen som beslutar om åtalet ska ogillas. Lagmannen kan vara rättens ordförande, men måste inte vara det.
Citera
2018-10-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du lade in "Jag skrev stämningsansökan. Och det är lagmannen samt nämndemännen som beslutat det." i mitt inlägg. Jag antar att du menade det som ett svar till mig. Det är rättens ordförande med nämndemännen som beslutar om åtalet ska ogillas. Lagmannen kan vara rättens ordförande, men måste inte vara det.

Ja det var ett svar till dig.
Ok tack för ditt förtydligande jag tänkte mer bara svara på en kommentar om brott mot gifterfriden och att det står olika platser inte per automatik innebär att GM har gjort olika saker på olika platser..
Ibland är juridiken svår att förstå
Citera
2018-10-23, 18:15
Medlem
Det har kommit fram uppgifter och delade konversationer som hon haft i somras med V, där det framgår att hon var djupt nere i träsket med droger och läkemedel som benzo.

Alkoholen hade tappat sin effekt, skrev hon, och "just nu är det ok men min arm ser ut som en krigszon" samt "det är pinsamt på jobbet dock. att alltid ha ett bandage (vi får ej ha långärmat där)"

Hon skrev även "nej i de här kretsarna så håller man käften".

Oändligt tragiskt att hon hade tappade fotfästet så enormt på slutet.
Citera
2018-10-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majorskan52
Det har kommit fram uppgifter och delade konversationer som hon haft i somras med V.

Vem är V? Någon som nämnts här i tråden tidigare?
Citera
2018-10-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luna1608
Vem är V? Någon som nämnts här i tråden tidigare?

En kille hon var vän med. Jag känner till honom. Har läst konversationen. Kommer inte lägga ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in