Citat:
Fast åklagaren vill ju lägga till brott mot griftefriden. Att en mördare transporterar en kropp från mordplats till dumpningsplats ingår väl liksom i "paketet" mord. Men lagstiftningen eller tänkandet kanske har ändrats de senaste åren.
En annan anledning till att det inte går att fastställa dödsorsak kan ju vara att huvudet saknas. Men bara en spekulation.
Om Tess hade dött själv av en överdos hemma hos honom, eller i hans bil tror jag inte på, speciellt inte i bilen för då var han ju vaken själv. Att dö av en överdos tar ganska lång tid. Möjligen om hon sov över, han somnade först. Men då borde han ju ha sagt det vid första förhöret och erkänt det direkt. För det är väl inte speciellt långt straff för brott mot griftefriden? Nu riskerar han ju bra mycket mer.
Jag börjar tro att det är en skum en, MGM.
En annan anledning till att det inte går att fastställa dödsorsak kan ju vara att huvudet saknas. Men bara en spekulation.
Om Tess hade dött själv av en överdos hemma hos honom, eller i hans bil tror jag inte på, speciellt inte i bilen för då var han ju vaken själv. Att dö av en överdos tar ganska lång tid. Möjligen om hon sov över, han somnade först. Men då borde han ju ha sagt det vid första förhöret och erkänt det direkt. För det är väl inte speciellt långt straff för brott mot griftefriden? Nu riskerar han ju bra mycket mer.
Jag börjar tro att det är en skum en, MGM.
För en i övrigt frisk person att dö i överdos kanske inte går så fort. Den bild jag får av Tess hälsa är ju att hon troligen hade ätstörning. Hon kan ha haft dåligt näringstillstånd. Alkohol i olika stadier av nedbrytning påverkar hjärtrytmen och det gör vissa antidepressiva också. Ovanpå detta koka. Ett kammarflimmer vore inte otänkbart och det dödar genast. Mors subita.
Det går an att sitta här i lugn och ro, spik nykter och kalkylera vilket som är det mest rationella tillvägagångssättet om man till exempel skulle ha ett lik hos sig. Fram med papper och färgpenna och gör en mind-map!
Oförberedd, full och påtänd mitt i natten finns en uppenbar risk för mindre rationella handlingar, som det sedan, som någon påpekade, kan vara svårt att backa ifrån.
Att försöka moltiga sig ur situationen är troligen också suboptimalt. Antagligen kan försvarsadvokaten tipsa om alternativa tillvägagångssätt.