2018-09-20, 18:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Framför allt så håller jag med Merapi om att alla barn inte föds in i de bästa omständigheter. Och det är inte önskvärt att ta bort den där extra lilla tusenlappen, som gör en stor skillnad för många barnfamiljer. Jag kan ju till exempel lova er alla att både min mormor och min mamma behövde barnbidraget, och de var mycket glada över det.

Strix borde nu också svara på vad som bör ske om en av föräldrarna dör, eller om det blir en skilsmässa. Då är det ju inte en kärnfamilj? Ska man till exempel straffa en kvinna, som har fått barn ihop med en man som sedan har lämnat henne? Eller om det är en kvinna som har flytt från en man som misshandlar henne, fast de har barn ihop?

Kärnfamiljen är visst bra, men bara om den fungerar. Och det gör den inte för alla. För hur mycket vi än skulle vilja detta, så föds ju inte alla barn in i en kärnfamilj. Och det är också möjligt att familjen ändrar utseende efter några år, på grund av ett dödsfall eller skilsmässa. Barn kan inte rå för något av detta, så då blir det också fel att börja behandla dem olika efter hur deras föräldrar lever sina liv.

Och det är knappast någon bra situation för barnen, om vi åter skulle börja skambelägga ogifta mödrar och få dem att känna att de är sämre än andra. Snarare skulle det kunna leda till en ökad ström av olagliga aborter, och att fler och fler barn får leva i fattigdom. Barnbidrag är bara ett sätt att motverka att det blir så, men det är viktigt att det blir kvar.
Amen.
Men jag får en tanke när du skriver att vi får utökad ström av illegala aborter. Jag trodde du ville göra aborter just illegala?
Citera
2018-09-20, 18:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Röstköpande politiker?
Har du testat att jobba med politik?
Jag tror inte det.. de flesta politiker jobbar för att sina ideal ska införlivas i samhället, men upptäcker att andra tycker annorlunda.
Det är inte så svårt att engagera sig i kommunen.
Men det är ju lättare att gnälla.

Jag får väl citera Wilhelm Moberg:
"Socialdemokraterna är ett idéparti med två idéer – att ta makten och att behålla den."

I mindre partier är det måhända annorlunda, men så är det inte heller de som bestämt i Sverige under de senaste 100 åren.
Citera
2018-09-20, 18:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi hade tidigare ett bra system med änkepension. Det var ett trygghetssystem som män mer än kvinnor betalade in till, men som mest användes av kvinnor pga att dels hade männen lägre medellivslängd, dels hade männen i regel högre livslön. Det var således ett sätt att jämna ut livsvillkoren mellan män och kvinnor. I vår tid är både skillnaden i livslön och medellivslängd lägre, men jag förespråkar en modernisering av det som förr kallades änkepension. Det var ett bra system.

När det gäller skilsmässor så är de givetvis försvarliga i ett fåtal fall - inte i ca 50% av fallen som idag. Även här handlar det till stor del om mentaliteter. Ett gift par utan barn som delar på sig är i regel ingen stor sak, men finns barn är läget annorlunda. Då måste dels ansvaret för barnen komma i första hand - för båda föräldrarna - dels finnas ett skyddsnät runt den splittrade familjen. Samtidigt får det inte vara så enkelt att man lättvindigt skiljer sig när det är tråkigt, ty det blir i regel tråkigt inte minst med barn. Här torde krävas först och främst en gedigen forskning kring varför det uppstår så mycket skilsmässor i Sverige. Det saknas i huvudsak idag, men vi vet att det i majoriteten av fallen är kvinnor som initierar dem, vilket i sig behöver utredas närmare.
Ja, det är mycket bättre att gifta sig med en rik man.
Och du är den SOM vet vilka skilsmässoorsaker som är godtagbara?

När det inte funkar bygger folk nya relationer, den möjligheten fanns inte förr, var glad för det. Folk föraktas inte av ett misslyckat äktenskap.
Citera
2018-09-20, 18:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag får väl citera Wilhelm Moberg:
"Socialdemokraterna är ett idéparti med två idéer – att ta makten och att behålla den."

I mindre partier är det måhända annorlunda, men så är det inte heller de som bestämt i Sverige under de senaste 100 åren.
Nu var väl inte Moberg sosse.
Men det är ett larvigt argument.

Är det giltigt bara hos sossar?
Citera
2018-09-20, 18:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, det är mycket bättre att gifta sig med en rik man.
Och du är den SOM vet vilka skilsmässoorsaker som är godtagbara?

När det inte funkar bygger folk nya relationer, den möjligheten fanns inte förr, var glad för det. Folk föraktas inte av ett misslyckat äktenskap.

Vi vet inte ens vilka som är de vanligaste skilsmässoorsakerna, så jag saknar ännu underlag för att ha någon grundad uppfattning.

Folk har alltid byggt nya relationer, men förr mer än nu pga dödsfall. När vi är inne på kultur så finns Änkeman Jarl att tillgå som illustration över fenomenet.

Citat:
Nu var väl inte Moberg sosse.
Men det är ett larvigt argument.

Är det giltigt bara hos sossar?

Jo, i sin röda ungdom var han sosse. Han blev senare, från 40-talet och framåt allt mer kritisk till S. När han lämnade partiet är mig obekant.

Jag vågar påstå att argumentet är giltigt hos alla partier som lyckas ta makten. Jfr boken Knapptryckarkompaniet som handlar om Moderata Samlingspartiet under Reinfeldt.
Citera
2018-09-20, 19:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Socialdemokratin har ofta sagt en sak och gjort en annan. A-kassan är t ex till sin huvuddel finansierad av skattemedel och inte av inbetalade premier/avgifter. Sjukkassan ännu mer. S har byggt upp jättelika sociala institutioner för att lyfta ansvaret från människor, samtidigt som de därmed kommit att kontrollera allt mer av människors liv. Inte minst tankevärlden i så stor utsträckning att många numer inte ens förmår tänka utanför socialstatens åsiktskorridor.

Barnen mår bättre i trygga kärnfamiljer med båda sina föräldrar och familjerna mår bättre om de vet att det är ett gemensamt ansvarsprojekt och att detta är att vara vuxen. Ansvarsflykt är omoget och fegt.

Nja, många av lagarna rör barnen men är inte till för barnen. De är i regel till för att framför allt kvinnorna skall slippa vara mer föräldrar än minimalt nödvändigt. Kvinnorörelsen har haft ett betydligt större genomslag i lagstiftningen än vad "barnrörelsen" har haft.
Du gillar inte politik, eller hur?
Citera
2018-09-20, 19:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vi vet inte ens vilka som är de vanligaste skilsmässoorsakerna, så jag saknar ännu underlag för att ha någon grundad uppfattning.

Folk har alltid byggt nya relationer, men förr mer än nu pga dödsfall. När vi är inne på kultur så finns Änkeman Jarl att tillgå som illustration över fenomenet.

Jo, i sin röda ungdom var han sosse. Han blev senare, från 40-talet och framåt allt mer kritisk till S. När han lämnade partiet är mig obekant.

Jag vågar påstå att argumentet är giltigt hos alla partier som lyckas ta makten. Jfr boken Knapptryckarkompaniet som handlar om Moderata Samlingspartiet under Reinfeldt.
Okej, du vill ha ett helt annat politiskt system. Ta det i någon annan tråd.
Citera
2018-09-20, 19:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du gillar inte politik, eller hur?

Det är inte en fråga om att gilla. Politik bara är och uppstår naturligen när en större mängd människor behöver fatta gemensamma beslut om gemensamma angelägenheter. Sedan kan själva politiken både till form och innehåll vara mer eller mindre dålig.

När det gäller synen på familjen, på barn - både födda och ofödda - och överhuvudtaget på de minsta beståndsdelarna som ett samhälle består av, så är det min bestämda uppfattning att vi har mycken kunskap att återskaffa. Kunskap som vi i vår välfärdshybris glömt bort.

Citat:
Okej, du vill ha ett helt annat politiskt system. Ta det i någon annan tråd.

Åh, jag skapade för över tio år sedan en tråd just om vad jag vill:
(FB) Försök till konservativt partiprogram!

Men systemet vill jag blott delvis ändra. Hur befolkningen röstar skulle däremot vara angeläget att förändra, så att Sverige alls går att rädda för eftervärlden.

Till och med Moberg hade stundom konservativa drag, även om han dolde det till vardags, så jag bjuder på ett citat till:

"Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss."
Citera
2018-09-20, 19:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är inte en fråga om att gilla. Politik bara är och uppstår naturligen när en större mängd människor behöver fatta gemensamma beslut om gemensamma angelägenheter. Sedan kan själva politiken både till form och innehåll vara mer eller mindre dålig.

När det gäller synen på familjen, på barn - både födda och ofödda - och överhuvudtaget på de minsta beståndsdelarna som ett samhälle består av, så är det min bestämda uppfattning att vi har mycken kunskap att återskaffa. Kunskap som vi i vår välfärdshybris glömt bort.

Åh, jag skapade för över tio år sedan en tråd just om vad jag vill:
(FB) Försök till konservativt partiprogram!

Men systemet vill jag blott delvis ändra. Hur befolkningen röstar skulle däremot vara angeläget att förändra, så att Sverige alls går att rädda för eftervärlden.

Till och med Moberg hade stundom konservativa drag, även om han dolde det till vardags, så jag bjuder på ett citat till:

"Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss."
Moberg har inget med nutiden att göra, det är vi själva som beslutar vår framtid.
Citera
2018-09-20, 20:10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Vi hade tidigare ett bra system med änkepension. Det var ett trygghetssystem som män mer än kvinnor betalade in till, men som mest användes av kvinnor pga att dels hade männen lägre medellivslängd, dels hade männen i regel högre livslön. Det var således ett sätt att jämna ut livsvillkoren mellan män och kvinnor. I vår tid är både skillnaden i livslön och medellivslängd lägre, men jag förespråkar en modernisering av det som förr kallades änkepension. Det var ett bra system.
Änkepensionen var absolut bra att ha. Ja, faktiskt så har min mamma några hundralappar varje månad som änkepension. För hon gifte sig hela tjugo år innan man började avskaffa hela systemet. Men när vi har fått färre och färre hemmafruar, så har ju också behovet av änkepension minskat.

Citat:
När det gäller skilsmässor så är de givetvis försvarliga i ett fåtal fall - inte i ca 50% av fallen som idag. Även här handlar det till stor del om mentaliteter. Ett gift par utan barn som delar på sig är i regel ingen stor sak, men finns barn är läget annorlunda. Då måste dels ansvaret för barnen komma i första hand - för båda föräldrarna - dels finnas ett skyddsnät runt den splittrade familjen. Samtidigt får det inte vara så enkelt att man lättvindigt skiljer sig när det är tråkigt, ty det blir i regel tråkigt inte minst med barn. Här torde krävas först och främst en gedigen forskning kring varför det uppstår så mycket skilsmässor i Sverige. Det saknas i huvudsak idag, men vi vet att det i majoriteten av fallen är kvinnor som initierar dem, vilket i sig behöver utredas närmare.
Jo, jag håller ju med dig på ett sätt. Det är mycket tragiskt att många par som har barn ihop skiljer sig, och visst kan man undra varför det har blivit så vanligt som det är idag. Samtidigt bör vi inte skambelägga de som är frånskilda för mycket, för då faller skammen snart också på dem som även du tycker har försvarliga skäl till skilsmässa. Många fick stå ut med olyckliga äktenskap i äldre tid, på grund av att det var svårt (eller i alla fall belagt med en stor skam) att få skiljas från sin make eller maka.
Senast redigerad av Furienna 2018-09-20 kl. 20:15.
Citera
2018-09-20, 20:18
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Amen.
Men jag får en tanke när du skriver att vi får utökad ström av illegala aborter. Jag trodde du ville göra aborter just illegala?
Jo, men det vill jag göra utan att vi ska gå tillbaka till att man ska behöva känna skam över att vara ogift mor. Vi bör i stället stötta de kvinnorna och även deras barn sedan de har blivit födda.
Citera
2018-09-20, 20:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Änkepensionen var absolut bra att ha. Ja, faktiskt så har min mamma några hundralappar varje månad som änkepension. För hon gifte sig hela tjugo år innan man började avskaffa hela systemet. Men när vi har fått färre och färre hemmafruar, så har ju också behovet av änkepension minskat.

Måhända inte helt oväntat så ser jag änkepensionen både som ett trygghetssystem och som en uppmuntran för ett äktenskap tillsammans, dvs kärnfamiljsbelöning. Både pga färre hemmafruar och lägre skillnader i medellivslängd så kan änkepensionen inte se exakt likadan ut idag, men likafullt ser jag den som viktig.

Citat:
Jo, jag håller ju med dig på ett sätt. Det är mycket tragiskt att många par som har barn ihop skiljer sig, och visst kan man undra varför det har blivit så vanligt som det är idag. Samtidigt bör vi inte skambelägga dem som är frånskilda för mycket, för då faller skammen snart också på dem som även du tycker har försvarliga skäl till skilsmässa. Många fick stå ut med olyckliga äktenskap i äldre tid, på grund av att det var svårt (eller i alla fall belagt med stor skam) att få skiljas från sin make/maka.

Tja, det är just ingen särskild heder i att skilja sig. Man bör betänka att äktenskapet skall ta allvarligt och om barn är inblandade så bör man vara extra betänksam om vad man gör. Jag har aldrig sett vare sig undervisning eller någon handledning i hur man bör leva i äktenskap tillsammans. Sådant tror jag behövs i vår tid. Inte minst personer som växt upp i splittrade familjer kan ha mycket svårt att reda ut ett äktenskap, särskilt tror jag det gäller unga män.

Men vi behöver, som sagt, också mer kunskap om skilsmässoorsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in