Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag föreställer mig att, om vi talar i matematiska termer, att människovärdet (andra värden finns också) kan sättas till ett (1), i normalfallet knappast förbättras särskilt, men minskas om man begår illgärningar.
Jag tycker inte att man behöver värdera, i avseende på människovärde, ett nyfött barn med en äldre kvinna som vigt sitt liv åt att arbeta för andras bästa. Däremot skulle de flesta människor åsätta t e Breivik ett avsevärt lägre värde än båda dessa.
Inte? du verkar ju överförtjust i att just värdera människor hit och dit, eftersom bara tanken på "allas lika värde" verkar göra dig extremt irriterad.
Brevik är en människa precis som alla andra....en psykopatisk extemkonservativ idiot ja.,,,men! iom att vi just kör med "allas lika värde" i vår del av världen så behandlar vi alltså honom precis likadant som vi hade behandlat om det varit Mother Theresa 97 som skjutit 70 pers på en norsk ö.
I hans samhälel däremot så hade vi inte behandlat alla lika..utan lite som du tänkt dig det hela misstänker jag.