2018-09-19, 22:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Spädbarn överlevde just mindre bra innan våra trygghetssystem kom. Det är ju just detta "mindre bra" du är ute efter att använda som en slags elfösare för att tvinga folk gifta sig/ inte skilja sig ex.
Detta trots att vi idag förmodligen har ett av de tryggaste och bästa samhällena vi någonsin haft för bra uppväxt för barn och vettiga villkor för båda könen.
Detta ä du missnöjd med och vill återinföra lite taskigt liv för spädbarn, barn och kvinnor, så deras föräldrar och kvinnor minsann! ska tvingas in i något som just DU tycker är bra.

Det är inte trygghetssystemen främst som gör att spädbarn överlever - det är den medicinska utvecklingen, inte minst den medicintekniska. Trygghetssystemen har dessvärre tendensen att dels skämma bort människor, dels göra dem oansvariga. Mycket beroende på att man så klart inte får skuldbelägga de som gör fel.

Om Du på allvar tror att jag vill göra livet sämre för någon av dessa kategorier så är Du litet långsam. Det är för deras skull jag vill uppvärdera kärnfamiljen. Hur bra är det att vara ensamstående mamma till tre barn med fyra olika fäder? Hur bra är det för barnen? Hur bra är det för samhället? Det är dåligt för alla inblandade. Hur få man män att ta större ansvar för de ofödda såväl som för de födda barnen? Jo, genom att hålla dem fast i kärnfamiljen! Jag är gift man med barn och det har allt annat än enbart positiva sidor med sig. En mindre ansvarskännande far och make hade kanske smitit, men kärnfamiljskonstruktionen bidrar till jag härdar ut. Du kan vara säker på att det gäller rätt många män. På detta sätt ökar tryggheten för både kvinnor och barn.

Citat:
Barnbidrag ges idag inte för att stimulera barnafödande utan för att ge ekonomisk trygghet till små kottar.
Det är födda små kottar som är värda något här uven och ska belönas därefter. Inte äktenskap/ kärnfamiljer eller cellansamlingar med mänskligt DNA som it ens hunnit utveckla en enda synaps.

Barnbidrag ges idag främst för att det är så politiskt farligt att ta bort det. Inget parti skulle våga ens knysta om saken av rädsla för alla barnfamiljer. Någon större ekonomisk trygghet ger det inte, utan det har vi socialbidrag (eller vad det heter denna vecka) och bostadsbidrag. I min familj hade vi klarat oss utan och jag försökte få Försäkringskassan att avstå från att betala ut - det gick inte att avstå. Jag önskar jag hade kunnat skriva att jag har köpt sprit för alla barnbidrag, men dessvärre är jag nykterist också, förutom alla mina andra dåliga egenskaper.

Citat:
Statens ska fokusera på födda människor och deras trygghet och väl och ve. Inte på exakt vilken konstellation de är födda i, hur deras föräldrar beter sig sexuellt etc. etc. Barn ska inte användas som nån slags knölpåk för att mota in deras föräldrar i nån förutbestämd ordning de inte vill leva i. Vi lever 2018! uven, världen har rullat flera varv sen 1930.
ban ska födas
1) välkomna och älskade, detta garanterar vi via fri aboträtt ex.
2) det ska finnas tid för dem och deras föräldrar för anknytning och allt det som små hjärnor nu behöver. Det garanterar vi via föräldraledighet.
3) det ska finnas utymme för dem i samhället, barn måste ta plats. detta garaterar vi via barvänlig politik samt ex. nu barnbidrag.
4) de ska växa upp med en känsla från början av lika värde med andra , detta garanteras via att vi behandlar alla lika, inte har segregation varken mellan etnicitet eller ekonomi etc.

Om staten vill fokusera på väl och ve, så borde man uppmuntra kärnfamiljen och ansvarstagande. Då borde staten befordra nykterhet och gammaldags kristendomsundervisning. Då borde staten beivra brott och straffa missdådare. Hårt.

Vid sidan av denna diskussion rekommenderar jag följande artikel:
https://kvartal.se/artiklar/ran-mot-barn/

Citat:
Nej, jag raljerar ofta och då och då med ilska, det kan jag gå med på.
Hysterisk är ett trams epitet man gärna sätter på kvinnor när dessa käftar emot.
Sluta använd det ordet annat än när det verkligen är aktuellt och det är när någon typ har ett ångestanfall. Jag lider inte av ångest, jag blir förbannad när du inte kan ta in sakliga argument och uppvisa denna totala brist på empati med spädbarn.
Folk som gilla tanken att plåga/ straffa spädbarn gör mig helt enkelt fly förbannad.

Att fara ut i saklösa beskyllningar och ounderbyggda anklagelser är inte att raljera. Möjligen bristande impulskontroll.
Citera
2018-09-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte trygghetssystemen främst som gör att spädbarn överlever - det är den medicinska utvecklingen, inte minst den medicintekniska. Trygghetssystemen har dessvärre tendensen att dels skämma bort människor, dels göra dem oansvariga. Mycket beroende på att man så klart inte får skuldbelägga de som gör fel.

Om Du på allvar tror att jag vill göra livet sämre för någon av dessa kategorier så är Du litet långsam. Det är för deras skull jag vill uppvärdera kärnfamiljen. Hur bra är det att vara ensamstående mamma till tre barn med fyra olika fäder? Hur bra är det för barnen? Hur bra är det för samhället? Det är dåligt för alla inblandade. Hur få man män att ta större ansvar för de ofödda såväl som för de födda barnen? Jo, genom att hålla dem fast i kärnfamiljen! Jag är gift man med barn och det har allt annat än enbart positiva sidor med sig. En mindre ansvarskännande far och make hade kanske smitit, men kärnfamiljskonstruktionen bidrar till jag härdar ut. Du kan vara säker på att det gäller rätt många män. På detta sätt ökar tryggheten för både kvinnor och barn.

Det är bättre standard som gör att barn överlever bättre, där ingår bra ex. bra mödravård men också saker som barnbidrag.

Du vill inte "uppvärdera" kärnfamiljen, du vill tvinga på den på alla med hjälp av hot och straff.
och om du tror att Arne 18 som inte vill bli farsa eller ingå i kärnfamilj med Anna 18, han just gjort på smällen bara för att Anna och ungen riskerar få ett ekonomiskt skitliv om han drar, så är du ju mer än korkad.
Män har smitit från kvinnor och barn genom hela vår historia, och lär fortsätta göra det, precis som kvinnor lär fortsätta försöka göra sig av med oönskade graviditeter på alla de sätt hon nu har möjlighet till.

Barnbidrag ges idag främst för att det är så politiskt farligt att ta bort det. Inget parti skulle våga ens knysta om saken av rädsla för alla barnfamiljer. Någon större ekonomisk trygghet ger det inte, utan det har vi socialbidrag (eller vad det heter denna vecka) och bostadsbidrag. I min familj hade vi klarat oss utan och jag försökte få Försäkringskassan att avstå från att betala ut - det gick inte att avstå. Jag önskar jag hade kunnat skriva att jag har köpt sprit för alla barnbidrag, men dessvärre är jag nykterist också, förutom alla mina andra dåliga egenskaper.

Barnbidraget är väl det mest säkra bidraget vi har jag. Finns väl ingen, annat än du, som vill ta ifrån barn, i ditt fall då vissa barn som inte "duger", ekonomiskt grundtrygghet för att istället förvandla det till ett barn-i-äktenskaps bidrag.
Liksom lite omvänd Robin Hood där: Ta från det fattiga-ge till de redan rika.

Citat:
Om staten vill fokusera på väl och ve, så borde man uppmuntra kärnfamiljen och ansvarstagande. Då borde staten befordra nykterhet och gammaldags kristendomsundervisning. Då borde staten beivra brott och straffa missdådare. Hårt.

Vad med äkta äkteskapstvång? Alla vuxna som får barn släpas med polisbrutalitet till altaret?
Låses in med våld, utan rätt gå ut, i litet radhus.
Vuxna som flyr, återhämtas och piskas offentligt.
Blir det bra då?
Lyckliga och trygga ungar?

Citat:
Att fara ut i saklösa beskyllningar och ounderbyggda anklagelser är inte att raljera. Möjligen bristande impulskontroll.

Saklösa? Jag beskiver din typ av värld.
STRAFF, PLIKT, HOT, TVÅNG.

Och la upp en räcka med mer förslag åt dig i exakt samma anda.
Du vet att i ditt älskade Lutheraska samhälle så förekom just detta:
-Kvinnor som fick barn utanför äktenskapet = STRAFF fängelse, skampåle, grav stigma eller tom i viss fall döden.
-Barn som föddes utanför äktenskapet = Bastarder, livslång skampåle, ekonomiska umbäraden, barnhem, utackordering, sexuellt utnyttjande, arbetsutnyttjade etc etc.

Få inte detta dig att dregla av längtan uven?

Tänk! att utöver att frånta kvinnor inte bara rätten att få bestämma över sitt liv och kontrollera sin reproduktion, även få lov piska dem offentligt! AHHHHHH härliga tider!

Tänk! att utöver att frånta dessa tvångsfödda små barn sin lilla ekonomiska trygghet i form av barnbidrag även få straffa dem med brännmärkning för resten av sina små liv?

Underbart! ......eller hur uven?

Exakt din typ av politik.

men! been there, done that!
och vi har ratat denna typ av samhälle för länge sen.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-20 kl. 09:05.
Citera
2018-09-20, 12:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Barnbidraget är väl det mest säkra bidraget vi har jag. Finns väl ingen, annat än du, som vill ta ifrån barn, i ditt fall då vissa barn som inte "duger", ekonomiskt grundtrygghet för att istället förvandla det till ett barn-i-äktenskaps bidrag.
Liksom lite omvänd Robin Hood där: Ta från det fattiga-ge till de redan rika.

Grundtryggheten ligger i familjen - inte i en skärv från röstköpande politiker. Men många går förstås på sådant som barnbidrag och maxtaxa i barnomsorgen.

Citat:
Vad med äkta äkteskapstvång? Alla vuxna som får barn släpas med polisbrutalitet till altaret?
Låses in med våld, utan rätt gå ut, i litet radhus.
Vuxna som flyr, återhämtas och piskas offentligt.
Blir det bra då?
Lyckliga och trygga ungar?

Saklösa? Jag beskiver din typ av värld.
STRAFF, PLIKT, HOT, TVÅNG.

Och la upp en räcka med mer förslag åt dig i exakt samma anda.
Du vet att i ditt älskade Lutheraska samhälle så förekom just detta:
-Kvinnor som fick barn utanför äktenskapet = STRAFF fängelse, skampåle, grav stigma eller tom i viss fall döden.
-Barn som föddes utanför äktenskapet = Bastarder, livslång skampåle, ekonomiska umbäraden, barnhem, utackordering, sexuellt utnyttjande, arbetsutnyttjade etc etc.

Få inte detta dig att dregla av längtan uven?

Tänk! att utöver att frånta kvinnor inte bara rätten att få bestämma över sitt liv och kontrollera sin reproduktion, även få lov piska dem offentligt! AHHHHHH härliga tider!

Tänk! att utöver att frånta dessa tvångsfödda små barn sin lilla ekonomiska trygghet i form av barnbidrag även få straffa dem med brännmärkning för resten av sina små liv?

Underbart! ......eller hur uven?

Exakt din typ av politik.

men! been there, done that!
och vi har ratat denna typ av samhälle för länge sen.

Nej, vi har aldrig varit där och vi skall inte dit, försåvitt Dina muslimska vänner inte tar över hela samhället. Det vore klädsamt av Dig att sluta tramsa och fokusera på diskussionens huvudfåra.
Citera
2018-09-20, 12:34
Medlem
Citat:
Grundtryggheten ligger i familjen - inte i en skärv från röstköpande politiker. Men många går förstås på sådant som barnbidrag och maxtaxa i barnomsorgen.

Nej, vi har aldrig varit där och vi skall inte dit, försåvitt Dina muslimska vänner inte tar över hela samhället. Det vore klädsamt av Dig att sluta tramsa och fokusera på diskussionens huvudfåra.

Det är vannsinnigt otryggt! lägga sin ekonomiska ex. trygghet i enbart en kärnfamilj, som sagt en förälder kan dö, försvinna, bli sjuk, galen, slå folk, börja knulla barnen, våldta frun bete sig som en skit etc etc.

Just därför som vi övergått till att ha en gemensam välfärdstat, dvs skiter det sig på hemmafronten för några på olika vis så dumpas inte deras barn på gatan.

de "muslimska vännerna" kör redan en del, din variant av samhälle.
Ingen aborträtt, grav sexualfietlighet, ingen skilsmässorätt, STRAFF, VÅLD ekonomiska hot och tvång för specifikt kvinnor ex. att tvingas gifta sig , leva i kärnfamilj av ekonomisk nödtvång, inga rättigheter för barn, specifikt inte oäkta barn etc etc

Flyg dit uven! och sätt dig på en pinne och dregla av fröjd.
Citera
2018-09-20, 14:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag hade egentligen inte tänkt att svara på detta. Hela texten är ett ovärdigt utbrott med anklagelser och insinuationer som Merapi givetvis vet är felaktiga. Men, om det nu finns ett allmänt önskemål hos publiken, så välan.

Tänka sig att spädbarn ens överlevde innan Socialdemokraterna införde det heliga barnbidraget. Barnbidraget instiftades för att stimulera till ökat barnafödande, enligt den analys som makarna Myrdal gjort i boken Kris i befolkningsfrågan och initialt hade det inte obetydlig verkan. Denna verkan gick sedermera ner och är idag helt borta, vilket en myckenhet av preventivmedel och massaborter bidragit till. Staten är härvid tämligen inkonsekvent genom att både lägga ut stora summor skattepengar i barnbidrag för att stimulera barnafödandet och inte obetydliga summor skattepengar på massaborter. Barnbidraget har aldrig varit till för att sörja för de nyföddas överlevnad; till det har vi sedan gammalt fattigvård om föräldrarna inte klarar av uppgiften på egen hand. Ett avskaffat barnbidrag kommer alltså att leda till exakt noll (0) ihjälsvultna barn.

Historiskt vet vi tämligen väl vad som konstituerar en god miljö för små barn; inte för unga föräldrar, gifta föräldrar där minst en har en stabil inkomst, en hjälpligt god boendestandard, tillgång till hjälpligt god kost för föräldrar och barn. Allt detta åstadkoms i Sverige idag utan barnbidrag, men den stabila parbildningen behöver uppvärderas drastiskt, varför uppmuntran till giftermål och kvarstannande i relationen är primärt. Detta är både en fråga om ekonomi och samhällsnormer. Ensamstående mammor kommer det nog alltid att finnas, av litet olika skäl, men det får inte vara en norm och inte som framlyfts som önskvärt.

Allt detta handlar om omsorg om barnen. Barnen behöver två föräldrar, och föräldrarna behöver varandra, särskilt när barnen är små. Bevare oss väl, jag vet!

Att ta livet av ofödda barn, särskilt i de kvantiteter som sker i Sverige, leder bara till ännu mer ansvarslöshet. Sverige behöver mer ansvar och mindre ansvarslöshet.

Ja, ibland hemfaller Du åt hysteriska utbrott, när jag är ofin nog att påpeka att socialstatens normer inte är de enda tänkbara och framför allt inte de bästa för barnen.

Du vägrar dessvärre att inse att bl a sexuella relationer är allvarliga saker och kräver ansvarsfullhet. Det är numera en utbredd vanföreställning som naturligtvis påhejats av abortförespråkarna. Den samlade svenska vänstern har som idé att ingen skall behöva bära ansvar för sina handlingar.

Vi konservativa opponerar oss och kan luta oss mot tidlösa erfarenheter därvid.
Barnbidrag är en omfördelning av livsinkomsten. Jag hade stor fördel av barnbbidraget, nu betalar jag tillbaks det när barnutgifterna minskat. (Dessutom förhöjt för barn nr tre).

Den samlade vänstern säger du.
Socialdemokratin har varit mycket på att du måste förtjäna din rätt till samhällets socialsystem.
Citera
2018-09-20, 15:21
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är vannsinnigt otryggt! lägga sin ekonomiska ex. trygghet i enbart en kärnfamilj, som sagt en förälder kan dö, försvinna, bli sjuk, galen, slå folk, börja knulla barnen, våldta frun bete sig som en skit etc etc.

Just därför som vi övergått till att ha en gemensam välfärdsstat, dvs skiter det sig på hemmafronten för några på olika vis så dumpas inte deras barn på gatan.

Ingen aborträtt, grav sexualfientlighet, ingen skilsmässorätt, STRAFF, VÅLD ekonomiska hot och tvång för specifikt kvinnor ex. att tvingas gifta sig , leva i kärnfamilj av ekonomisk nödtvång, inga rättigheter för barn, specifikt inte oäkta barn etc etc

Här måste jag dock påpeka att muslimerna faktiskt inte är så stränga med aborter som man kan tro. De tror nämligen att fostret inte har en själ från början, så då är det enligt dem inte ett människoliv förrän vid en viss tidpunkt i graviditeten (men jag kommer nu inte ihåg var den punkten ligger). Men det har däremot varit strängt förbjudet med preventivmedel på vissa håll.

Edit: Jag har nu forskat lite närmare i frågan, och det är visst så att olika muslimska grupper har olika syn på när fostret får en själ. Lagarna i den delen av världen är dock ofta stränga när det gäller aborträtten (även om det inte är omöjligt att få göra en abort i vissa fall).
Senast redigerad av Furienna 2018-09-20 kl. 15:44.
Citera
2018-09-20, 15:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Hur gör din politik det bättre för barnen?
Du
Citat:
på allvar tror att jag vill göra livet sämre för någon av dessa kategorier så är Du litet långsam. Det är för deras skull jag vill uppvärdera kärnfamiljen. Hur bra är det att vara ensamstående mamma till tre barn med fyra olika fäder? Hur bra är det för barnen? Hur bra är det för samhället? Det är dåligt för alla inblandade. Hur få man män att ta större ansvar för de ofödda såväl som för de födda barnen? Jo, genom att hålla dem fast i kärnfamiljen! Jag är gift man med barn och det har allt annat än enbart positiva sidor med sig. En mindre ansvarskännande far och make hade kanske smitit, men kärnfamiljskonstruktionen bidrar till jag härdar ut. Du kan vara säker på att det gäller rätt många män. På detta sätt ökar tryggheten för både kvinnor och barn
.

Det är ju barnen vårat lagsystem utgår från.
Citera
2018-09-20, 15:51
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Barnbidrag är en omfördelning av livsinkomsten. Jag hade stor fördel av barnbbidraget, nu betalar jag tillbaks det när barnutgifterna minskat. (Dessutom förhöjt för barn nr tre).

Socialdemokratin har varit mycket på att du måste förtjäna din rätt till samhällets socialsystem.
Framför allt så håller jag med Merapi om att alla barn inte föds in i de bästa omständigheter. Och det är inte önskvärt att ta bort den där extra lilla tusenlappen, som gör en stor skillnad för många barnfamiljer. Jag kan ju till exempel lova er alla att både min mormor och min mamma behövde barnbidraget, och de var mycket glada över det.

Strix borde nu också svara på vad som bör ske om en av föräldrarna dör, eller om det blir en skilsmässa. Då är det ju inte en kärnfamilj? Ska man till exempel straffa en kvinna, som har fått barn ihop med en man som sedan har lämnat henne? Eller om det är en kvinna som har flytt från en man som misshandlar henne, fast de har barn ihop?

Kärnfamiljen är visst bra, men bara om den fungerar. Och det gör den inte för alla. För hur mycket vi än skulle vilja detta, så föds ju inte alla barn in i en kärnfamilj. Och det är också möjligt att familjen ändrar utseende efter några år, på grund av ett dödsfall eller skilsmässa. Barn kan inte rå för något av detta, så då blir det också fel att börja behandla dem olika efter hur deras föräldrar lever sina liv.

Och det är knappast någon bra situation för barnen, om vi åter skulle börja skambelägga ogifta mödrar och få dem att känna att de är sämre än andra. Snarare skulle det kunna leda till en ökad ström av olagliga aborter, och att fler och fler barn får leva i fattigdom. Barnbidrag är bara ett sätt att motverka att det blir så, men det är viktigt att det blir kvar.
Senast redigerad av Furienna 2018-09-20 kl. 16:31.
Citera
2018-09-20, 15:56
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Röstköpande politiker?
Har du testat att jobba med politik?
Jag tror inte det.. de flesta politiker jobbar för att sina ideal ska införlivas i samhället, men upptäcker att andra tycker annorlunda.
Det är inte så svårt att engagera sig i kommunen.
Men det är ju lättare att gnälla.
Citera
2018-09-20, 17:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Just därför som vi övergått till att ha en gemensam välfärdstat, dvs skiter det sig på hemmafronten för några på olika vis så dumpas inte deras barn på gatan.

Snarare är det för att på olika sätt binda upp befolkningsmajoriteten mot Socialdemokraternas samhällsidé, så att de inte skall kunna rösta annorlunda och från vaggan till graven mentalt finna sig i att "samhället" "tar hand om" både de själva och deras barn - då slipper man både ansvar och kontroll. Inte minst kontrollen över de tankar medborgarna tänker. Så praktiskt och bekvämt!

Citat:
Ingen aborträtt, grav sexualfietlighet, ingen skilsmässorätt, STRAFF, VÅLD ekonomiska hot och tvång för specifikt kvinnor ex. att tvingas gifta sig , leva i kärnfamilj av ekonomisk nödtvång, inga rättigheter för barn, specifikt inte oäkta barn etc etc

Dit? Du och de Dina gör Ert bästa för att ta hit dem och deras ökenkultur. Det är inte vi ljumt kristna lutheraner som skär i barnen, förordar månggifte eller stenar kvinnor. Att Ni inte skäms!
Citera
2018-09-20, 17:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Socialdemokratin har ofta sagt en sak och gjort en annan. A-kassan är t ex till sin huvuddel finansierad av skattemedel och inte av inbetalade premier/avgifter. Sjukkassan ännu mer. S har byggt upp jättelika sociala institutioner för att lyfta ansvaret från människor, samtidigt som de därmed kommit att kontrollera allt mer av människors liv. Inte minst tankevärlden i så stor utsträckning att många numer inte ens förmår tänka utanför socialstatens åsiktskorridor.

Citat:
Hur gör din politik det bättre för barnen?

Barnen mår bättre i trygga kärnfamiljer med båda sina föräldrar och familjerna mår bättre om de vet att det är ett gemensamt ansvarsprojekt och att detta är att vara vuxen. Ansvarsflykt är omoget och fegt.

Citat:
Det är ju barnen vårat lagsystem utgår från.

Nja, många av lagarna rör barnen men är inte till för barnen. De är i regel till för att framför allt kvinnorna skall slippa vara mer föräldrar än minimalt nödvändigt. Kvinnorörelsen har haft ett betydligt större genomslag i lagstiftningen än vad "barnrörelsen" har haft.
Citera
2018-09-20, 18:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Framför allt så håller jag med Merapi om att alla barn inte föds in i de bästa omständigheter. Och det är inte önskvärt att ta bort den där extra lilla tusenlappen, som gör en stor skillnad för många barnfamiljer. Jag kan ju till exempel lova er alla att både min mormor och min mamma behövde barnbidraget, och de var mycket glada över det.

Strix borde nu också svara på vad som bör ske om en av föräldrarna dör, eller om det blir en skilsmässa. Då är det ju inte en kärnfamilj? Ska man till exempel straffa en kvinna, som har fått barn ihop med en man som sedan har lämnat henne? Eller om det är en kvinna som har flytt från en man som misshandlar henne, fast de har barn ihop?

Kärnfamiljen är visst bra, men bara om den fungerar. Och det gör den inte för alla. För hur mycket vi än skulle vilja detta, så föds ju inte alla barn in i en kärnfamilj. Och det är också möjligt att familjen ändrar utseende efter några år, på grund av ett dödsfall eller skilsmässa. Barn kan inte rå för något av detta, så då blir det också fel att börja behandla dem olika efter hur deras föräldrar lever sina liv.

Och det är knappast någon bra situation för barnen, om vi åter skulle börja skambelägga ogifta mödrar och få dem att känna att de är sämre än andra. Snarare skulle det kunna leda till en ökad ström av olagliga aborter, och att fler och fler barn får leva i fattigdom. Barnbidrag är bara ett sätt att motverka att det blir så, men det är viktigt att det blir kvar.

Vi hade tidigare ett bra system med änkepension. Det var ett trygghetssystem som män mer än kvinnor betalade in till, men som mest användes av kvinnor pga att dels hade männen lägre medellivslängd, dels hade männen i regel högre livslön. Det var således ett sätt att jämna ut livsvillkoren mellan män och kvinnor. I vår tid är både skillnaden i livslön och medellivslängd lägre, men jag förespråkar en modernisering av det som förr kallades änkepension. Det var ett bra system.

När det gäller skilsmässor så är de givetvis försvarliga i ett fåtal fall - inte i ca 50% av fallen som idag. Även här handlar det till stor del om mentaliteter. Ett gift par utan barn som delar på sig är i regel ingen stor sak, men finns barn är läget annorlunda. Då måste dels ansvaret för barnen komma i första hand - för båda föräldrarna - dels finnas ett skyddsnät runt den splittrade familjen. Samtidigt får det inte vara så enkelt att man lättvindigt skiljer sig när det är tråkigt, ty det blir i regel tråkigt inte minst med barn. Här torde krävas först och främst en gedigen forskning kring varför det uppstår så mycket skilsmässor i Sverige. Det saknas i huvudsak idag, men vi vet att det i majoriteten av fallen är kvinnor som initierar dem, vilket i sig behöver utredas närmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in